Berta Sándor
Németországban feldaraboltatnák az Amazont
Európa gazdasági motorjának kiskereskedői számára a tengerentúli kereskedelmi óriás egy szinte legyőzhetetlen vetélytársat jelent.
Az Amazonhoz kerül a teljes német online kiskereskedelmi bevétel közel fele, így érthető, hogy elsősorban a helyi kis- és közepes vállalkozások egyáltalán nem lelkesednek az amerikai óriáscégért. A Német Gazdasági Intézet (IW) által elkészített és a Handelsblatt birtokába került tanulmányból kiderült, hogy azáltal, hogy a kiskereskedelem egyre inkább áttevődik a világhálóra, eltorzul a piaci verseny. A kis- és a közepes vállalatok egyre inkább függenek a nagy platformoktól, miközben az azokon generált adatokból nem tudnak hasonló mértékben profitálni.
Úgy vélik, sürgős szükség lenne a szabályozási keretfeltételek módosítására, hogy a közepes méretű piaci szereplők olyan helyzetbe kerüljenek, hogy tisztességes versenyt tudjanak folytatni nagy konkurenseikkel. A tanulmány szerzői számos megoldást javasoltak ahhoz, hogy egyenlő piaci feltételeket sikerüljön teremteni az online kereskedelemben. A javaslatok között volt a kötelező adatmegosztás, de akár a társaság feldarabolása is. A szakértők ugyanakkor úgy vélték, hogy az utóbbi lenne a lehető legerőteljesebb beavatkozás és ezért csak nagy körültekintéssel lehetne alkalmazni.
A körülbelül 230 000 közepes vállalkozást tömörítő német szövetség azt az álláspontot képviselte, hogy a feldarabolás túl messzire menne. Ludwig Veltmann, a szervezet elnöke leszögezte, hogy nem ezt a drasztikus intézkedést akarják elérni, csak szeretnének egyenlő feltételeket. Jens Zimmermann, az SPD német parlamenti frakciójának digitális politikáért felelős szóvivője ugyanakkor realisztikus megoldásként tekintett a feldarabolásra, még, ha hangsúlyozta is, hogy nem annak kellene az első lépésnek lennie. Szerinte ha minden így marad, akkor annak a felhasználók látják majd a kárát.
Dieter Janecek, a Zöldek/Szövetség 90 digitális ügyekért felelős szakpolitikusa azt a véleményt képviselte, hogy a digitális kapitalizmus korszakában kemény állami intézkedésekre van szükség, már csak azért is, mert nem úgy tűnik, hogy a helyzet magától megoldódna. Ő azt javasolta, hogy az Amazon Retail és az Amazon Marketplace üzletágakat válasszák le egymásról, emellett meg kell tiltani, hogy egy piactér üzemeltetője a jövőben termék- és szolgáltatáskínálókkal egyesülhessen. Rupprecht Podszun, a düsseldorfi Heinrich Heine Egyetem Versenyjogi Intézetének igazgatója szerint viszont egy feldarabolás elhúzódó jogi vitákhoz vezetne és mindkét fél számára ismeretlen terep lenne. Ráadásul az a legfontosabb eldöntendő kérdés, hogy az Amazon rendelkezik-e akkora piaci hatalommal, amely miatt szabályozására lenne szükség.
Peter Altmaier német gazdasági miniszter megzabolázná az internetes konszerneket. Justus Haucap, a Düsseldorfi Versenygazdasági Intézet (DICE) igazgatója és Német Monopóliumbizottság korábbi elnöke ellenezte a Facebook - és a többi IT-óriás - szétdarabolását, különösen utólagos lépésként. A szakember rámutatott, hogy egy feldarabolás nem biztos, hogy napjainkban jogilag lehetséges lenne és különösen nagy jogi bizonytalanságokat eredményezne a jövőbeli hatósági döntések esetében. Haucap már régebben is azt nyilatkozta, hogy az IT-vállalatok feldarabolása nem járna túl sok eredménnyel és mindenekelőtt a felhasználóknak ártana. A szakember később közölte, hogy egy ilyen lépés nem oldana meg semmit.
Az Amazonhoz kerül a teljes német online kiskereskedelmi bevétel közel fele, így érthető, hogy elsősorban a helyi kis- és közepes vállalkozások egyáltalán nem lelkesednek az amerikai óriáscégért. A Német Gazdasági Intézet (IW) által elkészített és a Handelsblatt birtokába került tanulmányból kiderült, hogy azáltal, hogy a kiskereskedelem egyre inkább áttevődik a világhálóra, eltorzul a piaci verseny. A kis- és a közepes vállalatok egyre inkább függenek a nagy platformoktól, miközben az azokon generált adatokból nem tudnak hasonló mértékben profitálni.
Úgy vélik, sürgős szükség lenne a szabályozási keretfeltételek módosítására, hogy a közepes méretű piaci szereplők olyan helyzetbe kerüljenek, hogy tisztességes versenyt tudjanak folytatni nagy konkurenseikkel. A tanulmány szerzői számos megoldást javasoltak ahhoz, hogy egyenlő piaci feltételeket sikerüljön teremteni az online kereskedelemben. A javaslatok között volt a kötelező adatmegosztás, de akár a társaság feldarabolása is. A szakértők ugyanakkor úgy vélték, hogy az utóbbi lenne a lehető legerőteljesebb beavatkozás és ezért csak nagy körültekintéssel lehetne alkalmazni.
A körülbelül 230 000 közepes vállalkozást tömörítő német szövetség azt az álláspontot képviselte, hogy a feldarabolás túl messzire menne. Ludwig Veltmann, a szervezet elnöke leszögezte, hogy nem ezt a drasztikus intézkedést akarják elérni, csak szeretnének egyenlő feltételeket. Jens Zimmermann, az SPD német parlamenti frakciójának digitális politikáért felelős szóvivője ugyanakkor realisztikus megoldásként tekintett a feldarabolásra, még, ha hangsúlyozta is, hogy nem annak kellene az első lépésnek lennie. Szerinte ha minden így marad, akkor annak a felhasználók látják majd a kárát.
Dieter Janecek, a Zöldek/Szövetség 90 digitális ügyekért felelős szakpolitikusa azt a véleményt képviselte, hogy a digitális kapitalizmus korszakában kemény állami intézkedésekre van szükség, már csak azért is, mert nem úgy tűnik, hogy a helyzet magától megoldódna. Ő azt javasolta, hogy az Amazon Retail és az Amazon Marketplace üzletágakat válasszák le egymásról, emellett meg kell tiltani, hogy egy piactér üzemeltetője a jövőben termék- és szolgáltatáskínálókkal egyesülhessen. Rupprecht Podszun, a düsseldorfi Heinrich Heine Egyetem Versenyjogi Intézetének igazgatója szerint viszont egy feldarabolás elhúzódó jogi vitákhoz vezetne és mindkét fél számára ismeretlen terep lenne. Ráadásul az a legfontosabb eldöntendő kérdés, hogy az Amazon rendelkezik-e akkora piaci hatalommal, amely miatt szabályozására lenne szükség.
Peter Altmaier német gazdasági miniszter megzabolázná az internetes konszerneket. Justus Haucap, a Düsseldorfi Versenygazdasági Intézet (DICE) igazgatója és Német Monopóliumbizottság korábbi elnöke ellenezte a Facebook - és a többi IT-óriás - szétdarabolását, különösen utólagos lépésként. A szakember rámutatott, hogy egy feldarabolás nem biztos, hogy napjainkban jogilag lehetséges lenne és különösen nagy jogi bizonytalanságokat eredményezne a jövőbeli hatósági döntések esetében. Haucap már régebben is azt nyilatkozta, hogy az IT-vállalatok feldarabolása nem járna túl sok eredménnyel és mindenekelőtt a felhasználóknak ártana. A szakember később közölte, hogy egy ilyen lépés nem oldana meg semmit.