Berta Sándor

Hitelkártya-adatokat elemez a Google

A társaság hamarosan arról is tudni fog, ha valaki az interneten lát egy reklámot, majd a boltban vásárolja meg a terméket.

Sridhar Ramaswamy, a Google hirdetésekért és kereskedelemért felelős alelnöke blogbejegyzésében azt írta, hogy a jövőben ki fogják értékelni a hitelkártya-adatokat azért, hogy megállapítsák, az internetezők mely üzletekben vásárolták meg a különböző árucikkeket. Ennek megvalósításához a Google a saját információit ötvözni akarja az áruházak és más boltok adataival, hogy így állapítsa meg mennyire sikeresek a reklámkampányok. A vállalat már így is sokat tud a felhasználókról, például hogy milyen információkra keresnek rá, milyen reklámokra kattintanak, milyen típusú e-maileket kapnak és milyen helyeket keresnek fel. Mindez nem csoda, hiszen az óriáscégnek van keresője, térképszolgáltatása, internetes levelezőrendszere és mobil operációs rendszere.

A Google az új kezdeményezéssel azt akarja bizonyítani, hogy az online ajánlatok akkor is hatnak, ha az emberek nem egy e-kereskedőnél vásárolnak közvetlenül azután, hogy rákattintottak egy reklámra, hanem az üzletekben, később lezajlott tranzakciók egy része is az ő hatásukra történt. Ezáltal értékesebb felületként tudják bemutatni magukat, és a kelendőbb reklámok magasabb bevételt jelentenek. A vállalat igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy a projekt biztonságos lesz és védeni fogja az adatokat, s csak az összefoglalt és névtelenné tett eladási információkat veszi majd figyelembe.


Reklámbevételekből élnek

Ennek ellenére az adatvédelmi szakemberek aligha lelkesednek túlzottan a bejelentésért. Ennek oka, hogy a Google a vevők e-mail címeit használhatja fel az ügyfélkártyát kínáló boltokban bonyolított vásárlások adataival való összehasonlításokhoz. Az ügyfélkártyával nem rendelkező üzletek esetében a cég felkínálja a vásárlások hitelkártya-adatokon keresztüli követését. A különböző együttműködéseknek köszönhetően a Google jelenleg olyan helyzetben van, hogy képes az Amerikai Egyesült Államokban végrehajtott kártyás fizetések 70 százalékáról információkat szerezni.

A Google és a Facebook uralja az online reklámok piacát már Magyarországon is, és míg a hazai cégeknek adózniuk is kell az ilyen forrásból származó bevételeik után, a NAV bottal ütheti az országból így kiáramló pénzek nyomát. A reklámok fontos bevételi forrást jelentenek a két - magukra mégsem médiavállalatként tekintő - cég számára, világszerte több mint 100 milliárd dollárhoz jutnak a hirdetési bevételekből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #30
    "Valójában ma sincs senki rákényszerítve a reklámokra."

    Igazából amerre nézel, mindenhol reklám van, legyen az virtuális tér (net) bármilyen kis szeglete vagy valódi tér (utca). Ezen az oldalon is mindenhol reklám van. :D

    A "régimódi", fizetős modellt sok helyen felváltotta vagy kiegészítette az "ingyen" modell. Ez egyrészt több pénzt jelent, másrészt az emberek is szeretik az "ingyenességet", és ez itt a lényeg...
    Illetve van olyan műfaj, ami eleve az "ingyen" modellel jött be, ilyen pl. a közösségi média.

    Amúgy én is igyekszem mindent a "régimódi", fizetős alapon beszerezni.
  • TokraFan #29
    "A különbség annyi, hogy te keresel rá, mert érdekel/szükséged van rá, és nem 24/7 tolják az arcodba - feleslegesen, mert éppen nem érdekel az adott téma."

    Valójában ma sincs senki rákényszerítve a reklámokra. Ebben is téved Puzsi. HBO, Netflix stb. de még a youtube-nek is van havidíjas rendszere, aminek éppen az a lényege, hogy ha fizetsz, akkor nincs renklám. A kereskedelmi adók üzleti modellje aarra épül, hogy a tartalomért cserébe reklámozással basztatnak. De ezt nem kötelező választani, puzsér úgy csinál, mintha ez kikerülhetetlen lenne, holott nem az. Nekem pl. nincs is TV előfizetésem olyan 20éve, saját szerverem van 8Tb film és zeneanyaggal, amit a ház összes eszközéről elérek. Információkra ott a net, audiovizuális szórakoztatásra pedig az említett rendszer. Egy darab reklámot nem látok sehol. Éppen ezért felesleges a Puzsér féle féligazság vallás, mert nincs kényszer senkinek. Ha valaki feltétlen a kereskedelmi szarokat akarja nézni, azzal viszont _ismerten, köztudottan_ együtt járnak a reklámok, de az már a user döntése, hogy ennek ellenére használja.

    Keresők kapcsán viszont úgy látom, nem rétetted amit írtam.
    A rendszer eleve azt teszi ki az első oldalakra, aki arra kemény pénzeket áldoz. Az rendben van, hogy te mér ezek közül rutinosan válogatsz, de itt nem ez a lényeg. Hanem az, hogy reklám nélkül, inveszt nélkül soha nem találnak rá tömegek egy termékre/szolgáltatásra, mert egy szimpla weboldal SEO nélkül nem kerül bele az első 1000 oldalba sem.
    Magyarul hiába van jó borod, annak bizony kell a cégér, mert reklám nélkül rád rohadna a készelt, senki nem tudná, hogy létezik. Az ilyen support jellegű problémamegoldást célzó információk keresése (tipikusan forumokon), egy egészen más téma, azt ne keverjük ide mert a kereső robotok is másként indexelik.
  • wraithLord #28
    "És akinek nincs internete?"

    Szó szerint vettem, hogy nekem céloztad a kérdést. Egyébként már nem jellemző (Európában biztos nem), hogy valakinek nincs internete vagy nincs internetelérés a közelében, max. nem tudja használni. Ez pedig előfordul, főleg utóbbi esetben, mivel csak a lehetősége van meg rá, gyakorlata nincs hozzá.

    "Továbbá, maga a webes pozicionálás az egyik legnagyobb marketinges terület..."

    Egyrészt sikeresen megtanultam keresni (pl. a konkrét elképzelésem alapján megfelelően specifikus keresőszavakat használni). Ennek köszönhetően a keresőmotorok általában már az első oldalon kihoznak mindent, ami azzal kapcsolatos, ami engem érdekel. Elég, ha csak egyszer írt róla valaki (az 1-2 milliárd netező közül) az egyik fórumon (a többtízezer, esetleg pármillió közül). Ez már egy kiindulás lehet, ha tényleg fogalmam nincs egy adott témáról. Ez amúgy viszonylag ritkán fordul elő, eleve tudom, hogy kb. "merrefelé" kell rákeresni arra, ami után érdeklődöm, és kb. tudom, hogy mire számíthatok.

    Másrészt (legrosszabb esetben, ha nem tudsz keresni) max. ugyanott vagy lehetőségek terén, mint a direkt reklámok esetén. A különbség annyi, hogy te keresel rá, mert érdekel/szükséged van rá, és nem 24/7 tolják az arcodba - feleslegesen, mert éppen nem érdekel az adott téma.. Emellett pedig gyakorlatilag kondicionálnak a termékre.
    Ha te keresel rá, és adott esetben nem vagy teljesen naiv, akkor tesztek, specifikációk alapján objektívebben el tudod dönteni a "webes pozícionálás" végett a Google által felhozott találatok közül is, hogy szerinted mi a jó, mint a kéretlen arcba tolt promoból, ami eleve nem az észre alapoz.
    Utoljára szerkesztette: wraithLord, 2017.06.07. 21:45:59
  • TokraFan #27
    "Én internetes keresőmotort szoktam erre a célra használni."

    És akinek nincs internete? ;-) Továbbá, maga a webes pozicionálás az egyik legnagyobb marketinges terület, ott jóformán csak az rúghat labdába (értsd: az jelenik meg az első10-20oldalon), akik kemény pénzeket tudnak erre áldozni akár az adwords hirdetési rendszeren keresztül, vagy egy profi webfejlesztőt kell fizetniük, hogy direkt hirdetési pénzek elköltése nélkül is legyen legalább hangyafasznyi esélye bekerülni a találati lista elejére. Emögött pont az a mechanizmus áll, amit puzsér támad (akinek nincs sok pénze, annak esélye nincs a termékét hirdetni)
    Maga a kereső algoritmus egy adott kulcsszóra keresve először a legnagyobb gyártókat/szolgáltatókat jeleníti meg (page rank), tehát ha nekem van egy k.jó termékem amit a piripócsfalvai 5fős üzememben gyártok, a cégnek pedig van egy átlagos modern weboldala, azt te a büdös életben nem találod meg, mert csak egy lesz a 6 millió másik mellett a végeláthatatlan weboldal tengerben. Az emberek meg már csak olyanok, hogy az első 10 találatot megnézi, és ha talál olyat amit akar, nem is megy tovább.
    Ez megint egy olyan terület, amiről Puzsérnak fogalma nincs.
  • wraithLord #26
    "Másként honnan a fenéből tudnád, milyen TV-t, autót, babakocsit, vagy bármi mást vegyél, ha azt sem tudod, hogy létezik egyáltalán valahol a világban?"

    Én internetes keresőmotort szoktam erre a célra használni. Néha többet is, hátha a Google valamit letiltott.

    Amúgy igen, pl. a tesztek (írásos vagy videó) tényleg hasznosak, érdekesek stb. Pláne, ha valaki olyan csinálja, aki ért az adott témához és a prezentáláshoz. Ezeknél szoktam kikötni keresések után. Ezek vagy ténylegesen szponzorált anyagok (külsőssel készítettett, és gyakorlatilag normális reklám), vagy önszorgalomból készült a nézőknek (aztán lesz esetleg szponzorált, ha népszerűbb lesz az illető, aki csinálja).

    "De ha konkrétan vizsgáljuk a TV/rádió spotokat, akkor is rájöhet az ember, hogy árnyaltabb a kép itt is, mivel 10-20 másodpercben nem kis kihívás olyan anyagot összerakni, ami felkelti az érdeklődést!"
    Valószínűleg ezért foglalkozik ezzel egy egész szakma, és nem hobbiból csinálják amatőrök. Csak nem éppen a "legfairebb" felét fogják meg a dolognak. Vonatkozik ez minden "hirdetőfelületre".

    "(...)megoldásokat pedig egyáltalán semmire nem tud mondani!"
    Én úgy vettem észre, hogy a kritikája után alternatívát is felvázol. De persze ettől még ez nem biztos, hogy megoldás.
  • TokraFan #25
    Puzsér leragadt a TV/Rádió spotoknál, ebből vezet le mindent, holott a reklámozás egy hihetetlen széles eszközpalettával rendelkező rendszer. Pl. a zenei ipar az utóbbi években már többet költ playlist makerek "lefizetésére", mint hagyományos média reklámokra, miközben az emberek imádják az előre összeállított playlist-eket, amivel így nem nekik kell szarakodni. Vagyis, mindenki jól jár, a kiadó is mert bejuttatja az előadóit egy nagy nézettségű csatornára, az előadó is, mert publicitáshoz jut, a playlist maker is, mert pénzt keres, és a userek is, mert készen kapják a szerkesztett műsort. Mi itt a probléma? Puzsér ezekről a jól működő reklámozási módokról persze nem vesz tudomást, mert borulna a gyűlölet kampánya amiből él!

    Friss kutatás szerint már Magyarországon is a béka segge alá konvergál a TV-s médiafogyasztás, jelenleg 28%-kon áll mindössze. Egészen másként jutnak már el a cégek az emberekhez, melyek között persze van gusztustalan is, de van számos teljesen jól működő is. Reklámnak minősül egy termék teszt is, vagy a rengeteg netes cikk -bármiről szóljon is-, melyekben konkrét termékek és szolgáltatások jelennek meg. Maga a reklám abból a szempontból fontos, hogy az információ eljuthasson az emberekhez. Másként honnan a fenéből tudnád, milyen TV-t, autót, babakocsit, vagy bármi mást vegyél, ha azt sem tudod, hogy létezik egyáltalán valahol a világban? Ismétlem, tegyük most félre az idióta TV spotokat! Puzsérral éppen az a baj, hogy ebből az egyébként rendkívül apró szegmensből vezeti le a mondandóját, nem csoda, hogy többszörösen téved.

    De ha konkrétan vizsgáljuk a TV/rádió spotokat, akkor is rájöhet az ember, hogy árnyaltabb a kép itt is, mivel 10-20 másodpercben nem kis kihívás olyan anyagot összerakni, ami felkelti az érdeklődést! Hosszabb nem lehet, mert akkor az a baj, miközben 15 másik cég is reklámoz melletted és ítt kéne valahogy eljutni a vevőig. Puzsér az a fajta kritikus, aki elmondja az egyébként sem túl bonyolult féligazságot, de ezekről az egyébként fontos gyakorlati kérdésekről már rgyáltslán nem vesz tudomást, megoldásokat pedig egyáltalán semmire nem tud mondani!
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2017.06.07. 14:55:15
  • wraithLord #24
    Én inkább úgy közelíteném meg a dolgot, hogy aki 1 bites (vagy inkább 2 bites, mivel 0-1, igen-nem, jó-rossz stb.) világban él, az értelmezi úgy, ahogy nem kéne, amit te is mondasz. Persze sokszor adja úgy elő, mintha úgy is kéne érteni. Ezért lenne jó, ha lenne mellette valaki, aki a gyengébbek kedvéért vagy a teljesség igénye végett kicsit helyre rakja a dolgokat.

    Nem azt írtam, hogy minden hülyeség, ami a médiából jön, ~90%-ra becsültem (tévedés jogát fenntartom, és nem bánnám, ha nem így lenne), amibe minden beleértendő a reklámoktól kezdve az idióta TV-műsorokig, és ez a 90% 100%-ban haszontalan és/vagy káros.
    A termék egy dolog, a reklámozás módja pedig egy másik dolog. Évtizedek óta nem láttam olyan reklámot, amiben logikusan levezették volna, hogy miért jó az a termék, miért lesz jó a delikvensnek, ha megveszi, csak kivétel nélkül trendi életérzés bullshitet puffogtatnak, függetlenül a termék mibenlététől. 1 bitesnek nézik az embereket, és azok is lesznek, hiszen a boltban a szakértők által összerakott reklám hatására a termék láttán betöltődik a "kosárba tesz" bit. :D Persze ettől még lehet jó is, amit éppen megpróbálnak megvetetni az emberrel, de ha már reklámozzák, nem ártana, ha kiderülne belőle, hogy miért jó.

    Amúgy pedig szerintem leginkább azzal van a baja, hogy manapság a reklám mindennek az alfája és omegája, a reklám az ok és az okozat, az eszköz és a cél... és az ember is csak egy eszköz, a táptalaja a reklámnak, és a reklám az ezeken élő pénzt tejelő tehén. Ez az, amivel nincs kibékülve véleményem szerint. Nem a reklám van az emberért, hanem az ember a reklámért. Vagy valami ilyesmi. Talán van benne valami.
    Hogy ő mit csinál, vagy mit nem, ami ehhez hasonlítható, azt nem tudom.
  • TokraFan #23
    Persze az ostoba réteget mindig meg lehet találni ilyesmivel és jól meg lehet belőlük élni, ahogyan itt is látni erre példát a topikban. Elég hozzá annyi, hogy Puzsér bemond valami jó szaftos multi-bashingot, és gondolkodni képtelen követője már osztja is meg a marhaságot _általánosítva, mindenre kiterjesztve_, mintha egy adott kérdés ilyen marha egyszerű lenne. Csodálkozni már nem szoktam ezen, hiszen 1bites világképen nevelkedve (menny vs. pokol, Jó vs. rossz stb.), nem is fejlődhet ki az árnyalatokat értelmezni képes, összetett, értelmes gondolkodás. Kell nekik valamilyen vezető. Aki gyűlöli a modern társadalmakat -mert pl. képtelen boldogulni benne-, annak tökéletes vezető puzsér, és képes betölteni -bár nem túl nagy léptékben- szemükben ezt a szerepet.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2017.06.06. 22:30:03
  • TokraFan #22
    Persze, mivel Puzsér a féligazságokból él. Egyértelmű, hogy sok ponton nem mond hülyeséget, de sok más téren meg igen. Amiben pedig igaza van, azt meg az 1bitnél picivel bonyolultabb aggyal megáldott emberek maguktól is látják, tudják.

    Azzal viszont nem értek egyet, amit a terjesztésről írsz. Eleve induljunk ki abból, hogy az általa szidott reklámoknak sem a 100%-ka haszontalan, számos olyan eszköz (pl. gyógyászati vagy bármilyen más) juthat el így azokhoz akiknek erre szüksége van, mint reklámok nélkül. Puzsér ugyanis rettenetesen ferdít! Mutogatja a Cola, Nutella, és egyéb valóban teljességgel idióta reklámokat, majd ebből általánosítva levonja a következtetést, hogy az egész rendszer úgy szar ahogy van. Közben nem vesz tudomást arról, hogy számos olyan terméket és szolgáltatást is reklámoznak, melyek valós haszonnal rendelkeznek, a termék valódi értékét helyezik a középpontba és sok embernek akár a mindennapi életét könnyítik meg. Ez pedig vitathatatlanul hasznos.

    Végül pedig, soha nem tudtam elviselni, amikor valaki habzó szájjal szidja a különböző technológiákat, miközben saját céljaira szemrebbenés nélkül felhasználja! Mivel abban megegyezhetünk, hogy puzsér sem ismerője az egyetemes igazságnak, azt sem jelenthetjük ki, hogy akkor az ő "vallása" esetln a reklámozás rendben van, mert az mindenki számára jó és hasznos! Már csak a fenti példából is látszik, hogy nincs így, mert ha nincsenek reklámok, lehet, hogy sarki Marinéni mai napig sem tud egy olyan egészségügyi termékről, ami által mittomén az elviselhetetlen hátfájása csillapítható, ezáltal teljesebb, jobb életet élhet. Ha puzsér szerint káros a média és a reklámok, akkor saját céljaira se használja fel, ellenekző esetben pont olyan komolytalan lesz, mint a nem létező életérzést eladni hivatott segghülye reklámok készítői. Pedig járhatná a vidéket gyalog, lakhatna jurtákban és tarthatna előadásokat 10-20 nomád életérzésű embernek, bízva abban,hogy majd szájról-szájra terjed az igéje. De nem fogja ezt csinálni, mert pontosan tudja, hogy abból úgy soha nem élne meg...
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2017.06.06. 22:17:33
  • wraithLord #21
    Ez igaz, de a 90+ % szeméttel ellentétben ő legalább nem 100 % faxságra használja fel ezeket az eszközöket, médiumokat. Valahogy el kell juttatnia a mondandóját a célközönséghez (aki mindenki), és ezt a lehető leghatékonyabban, ami nem a távirat vagy postai képeslap. Azt hiszem, pont ő mondta egyszer, hogy egy arra érdemes célért akár még celebbé is válik.
    És azért összességében nem mondhatja rá senki, hogy nettó faxságokat terjeszt, csak sokszor túláltalánosítja, még többször túltolja a dolgokat. Nem lehet mindenben expert, és senki sem tökéletes, de azért legtöbbször átjön, amit mondani akar, és általában inkább egyetért vele az ember, mint nem.