Berta Sándor

Németországban betiltatnák a reklám­blokkolókat

A világ számos államában van komoly vita a hirdetések megtekintését akadályozó megoldásokról, de jogi megoldáshoz eddig még nem folyamodtak.

Tavaly a szövetségi tartományoknak és a német államnak köszönhetően felmerült, hogy drasztikus megoldásként egyszerűen betiltják Németországban a hirdetésblokkoló programokat. A kérdésben azóta is komoly vita van a felek között. A Német Kalózpárt elutasította ezt a lehetőséget és korábban egy szakvélemény is született, amely kimondta, hogy az elképzelés gyakorlati megvalósítása alkotmánybírósági szempontból meglehetősen aggályos lenne.

A kiadók ennek ellenére ragaszkodnak a felvetésükhöz, érvelésük szerint a hirdetések is tartalmi információk, amelyek ugyanúgy a sajtószabadság hatálya alá tartoznak. Úgy vélik, a híreket korlátozó számítógépes programokat és szolgáltatásokat, továbbá pedig azok gyártását, terjesztését, hirdetését és alkalmazását a jövőben tiltani kellene. A logika alapján minden olyan személy, aki ilyen szoftvert használna gyakorlatilag bűncselekményt követne el. A kiadók ezenkívül azt is felhozták érvként, hogy azért van szükség törvényi tiltásra, mert a reklámblokkolók ellen gyakorlatilag nincsenek hatékony műszaki megoldások.

Az Adblock Plust fejlesztő Eyeo GmbH - mely egyébként kvázi védelmi pénzt szed a blokkolás feloldásáért - viszont úgy vélte, hogy a hirdetésblokkolók lehetővé teszik, hogy a felhasználók érvényesítsék érdekeiket a túlzottan zaklató ajánlatokkal szemben. Szerintük azok fontos védelmet jelentenek a biztonsági kockázatokkal szemben és megakadályozzák az internetezők online követését is. Ezeket az ellenérveket azonban a kiadók nem hajlandók elfogadni.

Az észak-rajna-vesztfáliai lapkiadók szakmai szervezete egy másik, ma divatos szempontot is megemlített, szerintük ha az online sajtóorgánumokat a reklámblokkolók miatt nem lehet megfelelően finanszírozni, akkor a hírfogyasztás az újságírói képzettség nélküli bloggerek oldalaira és a közösségi portálokra helyeződik át. Ennek a trendnek a hatása pedig tökéletesen megfigyelhető volt az amerikai választások és Nagy-Britannia európai uniós kilépése kapcsán.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KisKZ #97
    "...ha az online sajtóorgánumokat a reklámblokkolók miatt nem lehet megfelelően finanszírozni..." Teljesen eltorzult a világ értékrendje. A látszlagos ingyenességnek ára van.
    Az előállított érték? Azért fizetnék amit a számomra (persze minőségben) előállít valaki. Nem így kellene lennie?
    Nem érdekel, hogy a reklámot közbehelyezve kvázi "ingyen" olvashatom a sajtót.
    Ez sincs (pláne!) ingyen.

  • arty #96
    Mert pl a ph! helyett nincs 20 másik.
    De még az sghu helyett sincs - mondjuk itt már rezeg a léc :D

    Blogokat szeretek olvasni, ameddig TÉNYLEG amatőr, lelkesedésből készített.
    Az általad is említett félprofit már jóval kevésbé.... (kivéve talán a kiszamolo.hu, de a emiket ezen túl még követtem, egyiknél se tetszik a profibb irány. nekem pont az amatőrség, pénztelenség, viszonylag kis látogatottság adja ezeknél a hitelt :/ )
  • Nabateus #95
    Az tuti, hogy mi, a kommentelesunkkel legalabb emeltuk az oldalletoltest a cikk miatt. Szoval tulajdonkeppen az ostoba tervezetuknek lett egy mikro, de pozitiv hatasa :)
  • gforce9 #94
    "azt nem tudom, hogy mi ér mennyi pénzt és mennyire képesek ma nyomon követni, hogy pl a ph! most kintlevő T-s reklám végül vásárlásban csúcsosodott-e ki.."

    Hát ezt jó ha tudod, hogy mérik. Enélkül értelmetlen az egész, főleg egy ekkora cégnél. Egyébként ekkora cégeknél már márkaépítés is folyik a reklámok kapcsán, szóval ez így egy T szintű cégnél nem számosítható X kattintás/vásárlóra. De egy kisebb cégnél igen legalábbis olyan cégnél, akit kicsit is érdekel, hogy hová folyik el a markatingpénz.. Csak a kisebb cégek is pont olyan hülyék mint a reklámblokkolót betiltani akaró lobbi (tisztelet az orránál tovább látó kivételnek). Túlhaladott már a világ ezen. Nem most, hanem hosszú évek óta. Azok, akik felismerték ezt már rég előre menekültek. A google és az fb az iszonyatos userszámra épít és az adatbázisra. De sok kisebb weboldal indított pl youtube csatornát. Kiegészítette a tartalmát napi bloggal, stb. És sokuknak sikerül is. Meg vannak azok, akik "tiltsuk be és kész". Amúgy még mindig nem jöttem rá arra sem, hogy neked miért is fáj, ha tönkremegy egy weboldal? Mintha nem lenne helyette 20 másik.

    Magyarország jogos. Kicsi piac. Nem tud eltartani számtechben ennyi weboldalt.
    Utoljára szerkesztette: gforce9, 2017.03.13. 18:47:03
  • arty #93
    szerintem a magyar hirdetési piac kicsi, a ph! pedig erősen kötött tartalmű oldal, így gyanítom a legtöbb hirdetőnél radar alatt futnak.... pl Fluimucil kampány biztosan nem lesz náluk ;)

    azt nem tudom, hogy mi ér mennyi pénzt és mennyire képesek ma nyomon követni, hogy pl a ph! most kintlevő T-s reklám végül vásárlásban csúcsosodott-e ki... (nyilván utóbbi a legegyszerűbb, de mérj egy márkaerősítő kampányt sikeresség szempontjából ;) )

    ---

    én egyébként két oldalon fizetek rendszeresen, és még 1-2-n ritkán a tartalomért.
    nem örülnék neki, ha mostantól 23 helyen kellene - a reklám alternatívájaként :/ nem is győzném anyagilag!
  • arty #92
    miért nem látom esetedben a csillagocskákat, miszerint itt az sg.hu olvasásáért fizettél ?

    csak egy újabb delikvens a szokásos mantrával: "oldják meg, nekem jár" :DDD
  • arty #91
    "Mi a helyzet azzal, amit gefore es masok is mondanak, hogy a bevetel nem kizarolagosan a reklamra klikkelesbol jon, hanem a latogatottsagbol, illetve
    Ha a weboldal maga tesz fel reklamot, azt szerencsesebb, mint a kozvetito ceges omlesztett megoldas?
    Ostermeloshoz sem jarunk, igen... De ez hogy jon ide?!? Szerinted annyira hasonlit a ket uzletag, hogy azonosak a modok ahogy csinalniuk kell a website uzemeltetoinek, es a mezogazdasag helyhez kotott munkasainak? Mi van? "

    A látogatottság önmagában nem generál bevételt ;) Azt a hirdető fizeti csak meg.
    Vagy ha a látogatók az oldalon közvetlenül fizetnek valamiért, vesznek valamit.

    A ph! hiába akar hirdetőt fogni, ha X cég a google-től vesz hirdetést - olyantól, akinek van hozzá ADATA, hogy orrcseppet a sokszor náthásnak adjon el. A hirdető számára sokkal-sokkal vonzóbb ez a mód, nyilván. És nyilván a végén a ph! is inkább beadja a derekát a guglinak, hogy osztozzanak a hirdetésen, mint hogy ne legyen egyáltalán hirdetése..... szóval a közvetítőkre így vagy úgy, de "szükség" van.

    "Sokkal többet költöttem a nagyobb forgalom miatt hardverre, szoftverre, munkaerőre.

    Ezt az alaposan megalapozott allitasod nekunk is bizonyitanad szamadatokkal?
    A jobb cikkert tobbet kell fizetni a munkaeronek?
    A latogatottsagunk megugrasa miatt, a kezdeteknel szuksegesnek bekalkulalt geppark ott van a teljesitokepessege hataran, (mert annyira nem volt picit sem tulbiztositva az igeny-eroforras es/vagy annyira bejottek a szamitasaink, es total ki volt eddig is hasznalva ami eddig volt), hogy hardwarere kell kolteni?"

    Komolyan bizonyítandó, hogy a nagyobb látogatottsághoz több kiszolgáló (hw-sw-ember) kell?
    Jobb cikket pl jobb munkaerő ír, ez is törvényszerű. Mármint általánosságban - nyilván vannak elhivatott hobbisták is, persze ;)

    Hogy az arányok pontosan hogyan alakulnak, azt nyilván nem tudom: tehát hogy napi 100k helyett 150k oldalletöltéshez pontosan milyen arányban kell az infrastruktúrára költeni. Pl a ph! ezer éve indult, napi 100-200 odalletöltéssel ... ;))) Az biztos, hogy nem a mostani félmillióhoz van/volt belőve bármi is.... (és hogy a cégek mennyire lövik túl a kiszolgáló infrastruktúrát: semennyire, sőt :D lásd bármely induló online játék kezdeti hálózati gondjai...... de a mostani munkáltatóm is futott bele induló "kampány" (nem reklám!) után összeomló webes infra összedőlésébe :( ki van számolva, hogy ez még mindíg gazdaságosabb, mint utána évekig futtatni félgázon a drága cuccot - gondolom. ls azzal senki ne jöjjön, hogy a kihasználatlan cucc felét át kell állítani mást kiszolgálni - legtöbb cég annyira rugalmatlan processzekkel dolgozik, hogy ez kvázi megoldhatatlan feladat elé állítja a szervezetet :D )
  • gforce9 #90
    "- nézem a reklámot, szorgalmasan :( ezzel fizetek azt gondolom"

    Hát kurvaszarul gondolod. A reklámnézegetés önmagában csak költség a weboldalnak is és a reklámozónak is. A termék eladása az ami pénzt hoz. A legszarabb amit tehetsz hogy nézegeted, néha rákattintasz és nem vásárolsz. Ezt okosabb marketingcégek mint pl a facebook marketingje pontosan tudja és eszerint árazza be a reklám árát. Bünteti azt a reklámozót nagyobb árral, aki észnélkül nem célzottan és nem hatékonyan állítja be a hirdetését. Ezt már rég felismerték azok, akik gondolkodnak is a reklámozáson a reklámok hatákonyságán és azon, hogy a kontraproduktív túlzó és észnélküli reklámozás csak költséget növel, haszna nincs. Mi agyilag még nme nőttünk fel ehhez.
  • gforce9 #89
    "fantasztikus megoldás, megírtad a péhásoknak is?"

    Ha maguktól nem jöttek rá, hogy X ezres látogatószám és X százezres oldallekérésszám egy kurvajól célozható közönségnél, nagyonjó tárgyalási alap akkor így jártak. Felőlem kisírhatják a szemüket is és hozhatnak akármilyen statisztikákat (ez minden weboldalra vonatkozik), ha annyira ér csak az eszük, hogy minéltöbbreklám minéltöbbpénz és arra nem, hogy a jó tartalom és a sok látogató az megfelelő alkualap egy szerződésnél és kurvára nem az olvasói kéne csesztetni mert ettől nagyobb baromságot nem is csinálhatnának.... hát ez van.
  • arty #88
    a mester megpihent a hetedik napon, jah ;)

    A stílust a mérges kis hordásokra szabtam, ennyit érdemel a "nem fogok reklámoz nézni, mertnem" bagázs.
    Gondolod nekik az akadémiai vita volna való? (amihez én egyébként is kevés vagyok...)
    Úgy érezted a hsz-ük minősége megütötte azt a nívót, amire érdemes 16 másodpercnél többet szánni?
    Viszont egy adag falrahányt borsót megeresztettem, hátha alapon ... (még akkor is, ha tudtam, hogy ezeknek felesleges)

    Összefoglalva:
    - nézem a reklámot, szorgalmasan :( ezzel fizetek azt gondolom. ellenben bizonyos szinten bannervak is vagyok, igen, tehát értem, hogy sokszor miért kell a cikk elé, a pofámba tolni valamit. ha nem túl gyakori és van rendes X gomb, elviselem. még1x: ezzel fizetek!
    - a tiltsákbe az adblokkert nonszensz. tiltsákbe a kést kategória.
    - olyan megoldás kellene, hogy a blokkolós ne tudja nézni a tartalmat, de ezt nagyon nehéz megoldani...........