Berta Sándor
Jobb reklámok jöhetnek
Amennyiben a hirdetések kevésbé zavaróak, akkor az emberek sokkal jobban elfogadhatják azokat.
A Coalition for Better Ads nevű szervezet úgy akarja visszaszorítani a reklámblokkolók alkalmazását, hogy felhívja a hirdetők figyelmét a kevésbé zavaró ajánlatok használatára. A csoport 25 000 észak-amerikai és európai felhasználó bevonásával felmérte, hogy mely reklámok számítanak különösen zavarónak és nyilvánosságra hozta az eredményeket. A Coalition for Better Ads fél évvel ezelőtt alakult, a tagjai között van a Facebook, a Google, a News Corp., a Procter & Gamble, a The Washington Post, a Thomson Reuters és az Unilever. A szervezet azt szeretné, ha a hirdetők elfogadottabb ajánlatokkal rukkolnának elő.
Mint kiderült, a legellenszenvesebbek a felbukkanó ablakok, az automatikusan lejátszódó videók, az oldalak betöltése előtt felbukkanó reklámok és az extrém nagy bannerek. Az internetezők zavarónak találják azokat a mobil honlapokat is, amelyek több mint 30 százalékban tartalmaznak hirdetéseket, valamint a teljes képernyős ajánlatokat és a feltűnő animációkat. Az embereknek ellenszenvesek azok a reklámok is, amelyek egy hivatkozásra való kattintás után jönnek elő és csak egy bizonyos idő után engedik tovább a felhasználókat. A Coalition for Better Ads nem tiltaná ezeket a megoldásokat, csupán ajánlaná azok visszaszorítását.
Randall Rothenberg, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nemzetközi szövetség vezetője kiemelte: remélik, hogy az anyaguk felhívja a márkavállalatok, a kereskedők, a reklámügynökségek, a kiadók és a szolgáltatók figyelmét a problémára, s leállítják ezeket a hirdetéseket. Az IAB emellett kidolgoz egy saját definíciót is az elfogadható ajánlatokkal kapcsolatban. A mostani anyag egyébként elegendő játékteret hagy a piac szereplőinek.
Az AdAge ágazati magazin kommentárja szerint a felmérés tapasztalatai nem jelentenek újdonságot és az újság bírálta a szervezet nehézkes tempóját is. További észrevétel volt, hogy a felhasználók jelentős részét nem igazán motiválja reklámblokkolója kikapcsolásában az, ha csupán a portálok kis részéről tűnnek el az idegesítő hirdetések. Emellett nehezen lehet összeegyeztetni az ajánlatokat megvásárolók, a kiadók és a reklámtechnikai szolgáltatók érdekeit. Ráadásul az európai szakmai szövetségek arra mutattak rá, hogy mostanában csökkent a reklámblokkolókat használók aránya és ez azt a látszatot kelti, hogy nincs szükség a hirdetések reformjára.
A Coalition for Better Ads nevű szervezet úgy akarja visszaszorítani a reklámblokkolók alkalmazását, hogy felhívja a hirdetők figyelmét a kevésbé zavaró ajánlatok használatára. A csoport 25 000 észak-amerikai és európai felhasználó bevonásával felmérte, hogy mely reklámok számítanak különösen zavarónak és nyilvánosságra hozta az eredményeket. A Coalition for Better Ads fél évvel ezelőtt alakult, a tagjai között van a Facebook, a Google, a News Corp., a Procter & Gamble, a The Washington Post, a Thomson Reuters és az Unilever. A szervezet azt szeretné, ha a hirdetők elfogadottabb ajánlatokkal rukkolnának elő.
Mint kiderült, a legellenszenvesebbek a felbukkanó ablakok, az automatikusan lejátszódó videók, az oldalak betöltése előtt felbukkanó reklámok és az extrém nagy bannerek. Az internetezők zavarónak találják azokat a mobil honlapokat is, amelyek több mint 30 százalékban tartalmaznak hirdetéseket, valamint a teljes képernyős ajánlatokat és a feltűnő animációkat. Az embereknek ellenszenvesek azok a reklámok is, amelyek egy hivatkozásra való kattintás után jönnek elő és csak egy bizonyos idő után engedik tovább a felhasználókat. A Coalition for Better Ads nem tiltaná ezeket a megoldásokat, csupán ajánlaná azok visszaszorítását.
Randall Rothenberg, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nemzetközi szövetség vezetője kiemelte: remélik, hogy az anyaguk felhívja a márkavállalatok, a kereskedők, a reklámügynökségek, a kiadók és a szolgáltatók figyelmét a problémára, s leállítják ezeket a hirdetéseket. Az IAB emellett kidolgoz egy saját definíciót is az elfogadható ajánlatokkal kapcsolatban. A mostani anyag egyébként elegendő játékteret hagy a piac szereplőinek.
Az AdAge ágazati magazin kommentárja szerint a felmérés tapasztalatai nem jelentenek újdonságot és az újság bírálta a szervezet nehézkes tempóját is. További észrevétel volt, hogy a felhasználók jelentős részét nem igazán motiválja reklámblokkolója kikapcsolásában az, ha csupán a portálok kis részéről tűnnek el az idegesítő hirdetések. Emellett nehezen lehet összeegyeztetni az ajánlatokat megvásárolók, a kiadók és a reklámtechnikai szolgáltatók érdekeit. Ráadásul az európai szakmai szövetségek arra mutattak rá, hogy mostanában csökkent a reklámblokkolókat használók aránya és ez azt a látszatot kelti, hogy nincs szükség a hirdetések reformjára.