Berta Sándor

Digitális ábrázolás - átok a tökéletesség?

A napjainkban digitálisan megalkotott karaktereket már alig lehet megkülönböztetni az emberektől. Ennek ellenére, talán pont a tökéletességük miatt, sokan idegenkednek tőlük.

A Hellblade nevű játék Senua karakterének a kifejlesztése fél évig tartott - nyilatkozta Kim Libreri, az Epic Games műszaki vezetője. A projekt a fotókkal kezdődött, amelyek alapul szolgáltak a szemek, a bőr, a haj és a ruházat létrehozásához. A munka részét képezte például a könnycsatornák megalkotása is. Azonban nem csupán a játékok területén történtek előrelépések, hanem számos filmben is vannak teljesen élethű figurák. Az legtöbbször szabad szemmel is világosan látható, ha egy karakter animált vagy lefilmezték, de a technika folyamatosan egyre javul. Ugyanakkor nagyon nehéz meggyőző digitális embereket létrehozni, ez még napjainkban is komoly kihívásnak számít. Ez részben az úgynevezett "uncanny valley", vagy "rejtélyes völgy" jelenségre vezethető vissza, amelynek lényege, hogy míg egy 80 százalékban realisztikus karaktert az emberek hajlamosak elfogadni, a 95 százalékos valósághűséget már taszítónak találják.

Christopher Nichols, a különleges effektusok szakértője rámutatott, hogy a megszületésünk pillanatától figyeljük az arcokat. Már a csecsemők is bámulják az embereket és tanulmányozzák szüleiket és az őket körbevevő embereket. A felnőttek kiválóan képesek érzékelni, ha egy személlyel valami - a szeme, a mimikája vagy éppen a bőre - nem stimmel. Nichols úgy vélte, hogy néhány film esetében sikerült a jelenséget kiküszöbölni, e művek egyike a Benjamin Button különös élete volt, de inkább az a jellemző, hogy a túlzottan mesterséges arcok inkább elriasztják a felhasználókat. Gyakran csak apróságokról van szó, és sokszor sem a nézők, de még maguk az alkotók sem tudják megmondani, hogy pontosan mi is zavarja őket az adott figurában.


A játékoknál szintén vegyes az összkép. A Fallout 4 esetében például a játékosok egy része bírálta a figurák arcanimációit és az volt az álláspontjuk, hogy azok inkább zavaróak, mint meggyőzőek. Ugyanez a helyzet a Fifa és a Pro Evolution Soccer esetében is. Egy tévészerű perspektívából minden rendkívül valósághűnek tűnik, de a közeli felvételeken már látszik, hogy közel sem sikerült tökéleteset alkotniuk a fejlesztőknek. Ezek a dolgok ugyan többnyire nem rombolják le teljesen a játékélményt, de mindenképpen fontosak.

A fejlesztőknek ugyanakkor a virtuális valóság megjelenésével és elterjedésével új kihívásokkal kell szembenézniük, s minden eddiginél fontosabb, hogy a virtuális szereplők valósághűek legyenek és ne váltsanak ki negatív érzéseket az emberekben. Emellett az is fontos, hogy jó mesterséges intelligenciával legyenek ellátva azért, hogy hihetően viselkedjenek. Nichols tanulmányozni akarja a jelenséget, ezért tavaly létrehozta a Wikihuman projektet. A szakember szerint aki nem akarja megkerülni a jelenséget, hanem a realizmus irányába akar elmozdulni, annak szüksége lesz a megfelelő szakértőkre és elegendő időre a kellően finom munkához. Arra egyébként, hogy a jelenség elkerülhető, kiváló példa az Ex Machina című film, amelynek a forgatása csupán hat hétig tartott és még Oscar-díjat is kapott a legjobb vizuális effektusokért.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SupraMKIII #16
    Szerintem az élethű emberhez más megközelítés kellene: Egyrészt magát az arcot, a koponyát, a csontokat, izmokat, bőrt, zsírt kellene szimulálni, ami már alapból is meghaladja a hardverek valósidejű teljesítményét.

    Másrészt pedig ezeket az izmokat időben nagyon pontosan és bonyolultan kell "vezérelni": Szerintem hajlamosak vagyunk ezt lebecsülni, de ha jobban megnézzük, aránylag kevés az igazán "vászonra" való, karakteres vagy kiemelkedő mimikával rendelkező ember van - tehát még a természetnek sem megy ez olyan könnyen... Ez igazából már "csak" software kérdése, de egy ilyen program kifejlesztése bőségesen meghaladja egy film vagy játék forrásait - ez szépen lassan fog kialakulni.
  • Tetsuo #15
    A szakállas, női ruhába öltözött kreatúra sem volt jobb, de lehet látni azt is, hogy alapvetően milyen hitvány a felhozatal.
    Már régóta (valószínűleg az elejétől) politikai hátszele van az eseménynek.
  • NEXUS6 #14
    Hát a mostani Eurovízió dalfesztivál döntő is valami 70-es évek beli Világifjúsági találkozóra hajazott. El a kezekkel Vietnamtól, izé Ukrajnától!

    Tudjuk elvtársak, hogy nem ez a legjobb szám, de legalább pol korrekt.
  • Tetsuo #13
    Pontosan, de a csőcselék (az emberek többsége) várja a díjkiosztókat és tapsol a díjazottaknak, miközben elhiszi a legfelszinesebb hazugságot is, amivel etetik.
  • ugh #12
    *vall
  • ugh #11
    Milyen meglepo nem?
    A nobel ami amugy kicsi komolyabb kene legyen is egy kibaszott vicc henry kissinger meg barrack obama bekenobeljevel pl.
    Az ilyen valveregetesek egy belso kor egymas seggrepacsizasai.
    Meg a seggnyaloik megjutalmazasa.
    Bohocok gyulekezete.
  • Tetsuo #10
    Manapság, általában a művészeti és kulturális díjazások eleve belterjesek és érdekirányultak, ezalól az Oscar sem kívétel.
    Érdekesebb lenne az, ha inkább a megérdemelt Oscarokat keresnéd - hiszen abból jóval kevesebb van.
  • gombabácsi #9
    mert ha a transzformerszbe beleraknak 2 millió alkatrészt, csillog villog robban, arra kéne díjat adni?

    vagy arra hogy az iron man fején csillog a sértődött tinibosszúvágy arckifejezés?
  • NEXUS6 #8
    Nem tudom, de ez szerintem akkor is egy szakmai kategória. Mint ahogy a maszkmesternek sem adnak oszkárt egy gyereknapi cicaarcfestésért. Legalább is remélem. :D
  • NEXUS6 #7
    Igy belegondolva, hogy mit is akart mondani a film lehet hogy nem is akkora hülyeség. Pesze tovább kell gondolni azt, amit az alkotók elképzeltek az öntudatra ébredt AI szabadságvágyáról, meg egyéb csillámpónimesékről. De szerintem egy AI soha nem fog öntudatra ébredni és nem fog szabadságra törekedni sem. Bár az utóbbit talán bele lehet kódolni.

    Azonban inkább arról volt szó, hogy egy nyilvánvalóan pszichopata alkotó saját pszichológiai mintáját ültette át egy robotba, aki a film végén is ennek megfelelően cselekedett. Ilyen nézőpontból korrekt volt, de el kell felejteni a romantikus AI problematikát, amit a felszínen boncolgatni akartak.

    A szokásos szjúpörhírós tucatfilmek és az újrainduló SW frencsájz ha önmagában nem is képviselnek túl nagy értéket, de ebből a szakmai szempontból akkor is fényévekre vannak az Ex Machina szintjétől.
    Inkább arról lehet szó. hogy egy az Akadémia látómezejéből általában automatikusan kieső kategóriát, egy kvázi-független-filmet díjaztak. Amikor egy Moon, egy Felhőatlasz pont emiatt nem igazán jutott el az Oszkár jelölésig, akkor felmerül a kérdés, hogy vajon nem-e valami egyensúly megtalálása érdekében találtak egy kezdő filmet, amit ajnározhatnak, pont ahogy a Saul fiát is.