Berta Sándor
A vezetés közbeni telefonálás tiltása nem csökkenti a balesetek számát
Az MIT kutatói kimutatták, hogy a vezeték közbeni telefonálás ugyan valóban elvonja a figyelmet a közlekedési szituációkról, de ezzel a lehetőséggel elsősorban amúgy is azok az autósok élnek, akik szeretnek kockáztatni.
Évek óta az az álláspont, hogy a mobilok vezetés közbeni használata baleseteket okozhat, ezért a világ számos országában tiltják is ezt. Az MIT szakemberei azonban kíváncsiak voltak arra, hogy a tilalomnak köszönhetően csökken-e a balesetek száma vagy sem? Nos kiderült, hogy önmagában ez az intézkedés nem járul hozzá a balesetek számának mérsékléséhez.
A kutatók megállapították, hogy a mobiltelefonálási tilalom bevezetése után gyakorlatilag alig változtak a statisztikák. Több mint száz személyt vontak be a vizsgálatokba, mindegyiket hosszabb próbaútra küldték és eközben szenzorok segítségével ellenőrizték a viselkedésüket és a reakcióikat. Megfigyelték a szemmozgásukat, a szívritmusukat és a bőrük ellenállásának változását. Az egyes utakat videokamerák segítségével rögzítették, míg az autók jellemzőit fedélzeti érzékelőkkel gyűjtötték össze. Az autósok nem használhatták a mobiltelefonjaikat.
Kiderült, hogy azok a személyek, akik vezetés közben is bekapcsolják a mobiljukat, általában sokkal gyorsabban mentek és erősebben fékeztek, illetve gyorsítottak. Az MIT munkatársai végül arra a következtetésre jutottak, hogy a vezetés közbeni mobilhasználat valóban elvonja a felhasználók figyelmét az útviszonyokról és a többi járműről, azonban általában azok mobiltelefonálnak az autójukból is, akik alapvetően szeretik a kockázatos helyzeteket.
2008 júliusában ismertté vált, hogy headsettel sem biztonságosabb a vezetés közbeni telefonálás. Ez a tevékenység négyszeresére növeli a balesetek kockázatát, függetlenül attól, hogy a telefon kézben van-e, vagy egy Bluetooth headsettel társalgunk. 2010 februárjában az amerikai Highway Loss Data Institute mondta ki, hogy nincs értelme a mobilozás tiltásának, mert a vezetés mobillal és anélkül is veszélyes.
Évek óta az az álláspont, hogy a mobilok vezetés közbeni használata baleseteket okozhat, ezért a világ számos országában tiltják is ezt. Az MIT szakemberei azonban kíváncsiak voltak arra, hogy a tilalomnak köszönhetően csökken-e a balesetek száma vagy sem? Nos kiderült, hogy önmagában ez az intézkedés nem járul hozzá a balesetek számának mérsékléséhez.
A kutatók megállapították, hogy a mobiltelefonálási tilalom bevezetése után gyakorlatilag alig változtak a statisztikák. Több mint száz személyt vontak be a vizsgálatokba, mindegyiket hosszabb próbaútra küldték és eközben szenzorok segítségével ellenőrizték a viselkedésüket és a reakcióikat. Megfigyelték a szemmozgásukat, a szívritmusukat és a bőrük ellenállásának változását. Az egyes utakat videokamerák segítségével rögzítették, míg az autók jellemzőit fedélzeti érzékelőkkel gyűjtötték össze. Az autósok nem használhatták a mobiltelefonjaikat.
Kiderült, hogy azok a személyek, akik vezetés közben is bekapcsolják a mobiljukat, általában sokkal gyorsabban mentek és erősebben fékeztek, illetve gyorsítottak. Az MIT munkatársai végül arra a következtetésre jutottak, hogy a vezetés közbeni mobilhasználat valóban elvonja a felhasználók figyelmét az útviszonyokról és a többi járműről, azonban általában azok mobiltelefonálnak az autójukból is, akik alapvetően szeretik a kockázatos helyzeteket.
2008 júliusában ismertté vált, hogy headsettel sem biztonságosabb a vezetés közbeni telefonálás. Ez a tevékenység négyszeresére növeli a balesetek kockázatát, függetlenül attól, hogy a telefon kézben van-e, vagy egy Bluetooth headsettel társalgunk. 2010 februárjában az amerikai Highway Loss Data Institute mondta ki, hogy nincs értelme a mobilozás tiltásának, mert a vezetés mobillal és anélkül is veszélyes.