Hunter
Headsettel sem biztonságosabb a vezetés közbeni telefonálás
A józan ész azt mondatja velünk, hogy biztonságosabb a közlekedés, ha mobiltelefonunkat kihangosítóval, headsettel használjuk vezetés közben.
A művelet a vezeték nélküli technikáknak köszönhetően egészen kényelmessé vált, intézhetjük üzleti ügyeinket, pizzát rendelhetünk, vagy cseveghetünk szeretteinkkel miközben mindkét kezünk a kormányt markolja. Ettől azonban gondolataink még nem fognak a közlekedésre fókuszálódni. A kísérleti pszichológiából doktoráló Joko Isigami azt vallja, hogy vezetés közben a kihangosító szettel ellátott telefonok semmivel sem biztonságosabbak, mint a kézben tartott mobilok, sőt talán még veszélyesebbek is.
"Beszélni és közben a másik félre figyelni elég összetett feladat, különösen, ha előre kell gondolkoznunk mondandónkat illetően. A beszélgetés sokszor a teljes figyelmünket leköti" - mondta a japán hölgy, aki a kanadai Dalhousie Egyetemen folytatja tanulmányait. Isigami számos tudományos kutatást elemzett ki a mobiltelefon használatról, melyek bebizonyítják, hogy a telefonbeszélgetés - függetlenül a telefon típusától - negatív hatással van a teljesítményre, különösen, ha a vezetőnek összetett vagy váratlan helyzetekre kell reagálnia. Az eredmények gyakorlatilag azonosak a kihangosítóval ellátott telefonok használata esetén is.
Egyes vezetők azzal igyekeztek kompenzálni a telefon használatát, hogy lassabban haladtak, vagy lehúzódtak az útról, hogy befejezzék beszélgetéseiket, ez a viselkedési norma azonban a kéz nélküli mobiltechnikákkal teljesen eltűnni látszik. "Az emberek hajlamosak túlzottan magabiztossá válni, ha telefonálás közben mindkét kezük szabad és jóval gyorsabban vezetnek" - tette hozzá Isigami. "Amikor telefonálunk a figyelmünk a beszélgetésre koncentrálódik. Lehet, hogy tekintetünk a környezetet pásztázza, ez azonban nem jelenti azt, hogy ezeket az információkat fel is tudjuk dolgozni."
Egy kanadai tanulmány kimutatta, hogy a vezetés közbeni mobiltelefon használat négyszeresére növeli a balesetek kockázatát, függetlenül attól, hogy a telefon kézben van-e, vagy egy Bluetooth headsettel társalgunk. Isigami azt a végkövetkeztetést vonta le, hogy vezetés közben mindenféle telefonhasználatot tiltani kellene, ezzel szemben világszerte elfogadott a különböző kihangosító technikák alkalmazása, sőt a legtöbb helyen a hatóságok ösztönzik az embereket a használatukra. Érdekes módon csupán Indiában tiltják teljes egészében a vezetés közbeni mobilozást.
"Azt hiszem, senkit sem lep meg az a kijelentés hogy vezetés közben veszélyes a mobilhasználat. Az azonban, hogy ez a veszély alig csökken, ha csökken egyáltalán a kihangosítók használatával, mindenképp meglepő" - nyilatkozott Raymond Klein, a Dalhousie pszichológia professzora, aki reméli, hogy a törvényhozók felfigyelnek Isigami kutatására. "Joggal mondjuk, hogy a kezünkkel vezetünk, és másra használni veszélyes, ugyanakkor ez önmagában még nem teljes. Gondolatainkkal is vezetünk, éppen ezért elengedhetetlen hogy figyelmünket teljes egészében a vezetésnek szenteljük."
A művelet a vezeték nélküli technikáknak köszönhetően egészen kényelmessé vált, intézhetjük üzleti ügyeinket, pizzát rendelhetünk, vagy cseveghetünk szeretteinkkel miközben mindkét kezünk a kormányt markolja. Ettől azonban gondolataink még nem fognak a közlekedésre fókuszálódni. A kísérleti pszichológiából doktoráló Joko Isigami azt vallja, hogy vezetés közben a kihangosító szettel ellátott telefonok semmivel sem biztonságosabbak, mint a kézben tartott mobilok, sőt talán még veszélyesebbek is.
"Beszélni és közben a másik félre figyelni elég összetett feladat, különösen, ha előre kell gondolkoznunk mondandónkat illetően. A beszélgetés sokszor a teljes figyelmünket leköti" - mondta a japán hölgy, aki a kanadai Dalhousie Egyetemen folytatja tanulmányait. Isigami számos tudományos kutatást elemzett ki a mobiltelefon használatról, melyek bebizonyítják, hogy a telefonbeszélgetés - függetlenül a telefon típusától - negatív hatással van a teljesítményre, különösen, ha a vezetőnek összetett vagy váratlan helyzetekre kell reagálnia. Az eredmények gyakorlatilag azonosak a kihangosítóval ellátott telefonok használata esetén is.
Egyes vezetők azzal igyekeztek kompenzálni a telefon használatát, hogy lassabban haladtak, vagy lehúzódtak az útról, hogy befejezzék beszélgetéseiket, ez a viselkedési norma azonban a kéz nélküli mobiltechnikákkal teljesen eltűnni látszik. "Az emberek hajlamosak túlzottan magabiztossá válni, ha telefonálás közben mindkét kezük szabad és jóval gyorsabban vezetnek" - tette hozzá Isigami. "Amikor telefonálunk a figyelmünk a beszélgetésre koncentrálódik. Lehet, hogy tekintetünk a környezetet pásztázza, ez azonban nem jelenti azt, hogy ezeket az információkat fel is tudjuk dolgozni."
Egy kanadai tanulmány kimutatta, hogy a vezetés közbeni mobiltelefon használat négyszeresére növeli a balesetek kockázatát, függetlenül attól, hogy a telefon kézben van-e, vagy egy Bluetooth headsettel társalgunk. Isigami azt a végkövetkeztetést vonta le, hogy vezetés közben mindenféle telefonhasználatot tiltani kellene, ezzel szemben világszerte elfogadott a különböző kihangosító technikák alkalmazása, sőt a legtöbb helyen a hatóságok ösztönzik az embereket a használatukra. Érdekes módon csupán Indiában tiltják teljes egészében a vezetés közbeni mobilozást.
"Azt hiszem, senkit sem lep meg az a kijelentés hogy vezetés közben veszélyes a mobilhasználat. Az azonban, hogy ez a veszély alig csökken, ha csökken egyáltalán a kihangosítók használatával, mindenképp meglepő" - nyilatkozott Raymond Klein, a Dalhousie pszichológia professzora, aki reméli, hogy a törvényhozók felfigyelnek Isigami kutatására. "Joggal mondjuk, hogy a kezünkkel vezetünk, és másra használni veszélyes, ugyanakkor ez önmagában még nem teljes. Gondolatainkkal is vezetünk, éppen ezért elengedhetetlen hogy figyelmünket teljes egészében a vezetésnek szenteljük."