Berta Sándor
A mobilhálózatok fejlődését másolhatja le az autóipar
Navigációs megoldások, szenzorrendszerek, fedélzeti szórakoztató központok, üzenetküldési lehetőségek és internethozzáférés jellemezhetik a jövő autóit. A mobil piac hatalmas fejlődésen ment keresztül, ezt a példát követheti az autóipar is.
"Az okostelefonok olyan kommunikációs eszközök, amelyek a számítógépek irányába fejlődtek. Az autó pedig egy olyan technológia, amely egyrészt mobilitást nyújt, másrészt a kommunikációs megoldások számára platform is lehet, s akkor még az energiahatékonyságot nem is vettük figyelembe. Az autóknál jelenleg az infotainment, a szórakoztató rendszerek, a biztonság és az energiahatékonyság a legfontosabb trendek. Az infotainment (a szórakoztatva informálás) egy teljesen új dimenzióhoz érkezhet, mivel az autón belül immár a teljes kommunikációs magatartást felölelheti."
"Bizonyos szempontból egy autóban ugyanazok a funkciók megtalálhatók, mint egy okostelefonban. Kijelzői vannak, internethozzáférést nyújt, lehetővé teszi az e-mailek felolvasását, az információk lekérdezését, a navigációt. A BMW ConnectedDrive szolgáltatásának keretében például felhívhatom az ügyfélszolgálatot és megkérhetem, hogy ajánljanak nekem egy szállodát vagy éttermet, sőt, még a foglalást is elintézhetem. Az autók közötti kommunikáció is ide tartozik: a jövőben valós időben kapunk majd információkat a dugókról, építkezésekről, balesetekről, ködről, nehezen belátható kanyarokról. Amennyiben minden közlekedő kommunikálni fog egymással, akkor mindig tudjuk majd, hogy egy adott helyen épp mi történik" - jelentette ki Andreas Gerstenmayer, az AT&S autóipari cég vezetője.
Az autók tudni fogják, hogy a körülöttük lévő járművek mit csinálnak
A szakember szerint a biztonsági rendszerek gőzerővel fejlődnek. Ehhez a területhez tartoznak a fedélzeti rendszerek, a közlekedési sávváltásokat, a követési távolság betartását ellenőrző megoldások. A fő különbséget az elmúlt évekhez képest az jelenti majd, hogy előtérbe kerülnek az információkat átadó passzív szenzorok helyett a közlekedésbe aktívan beavatkozó érzékelők. Ezek közül a legismertebb az akadály előtti megállás, azaz az autó magától lefékez, de ide tartozik még például az autópályán hasznos aktív tempomat, amely nem csak tart egy előre beállított sebességet, de figyelve az előttünk lévőt gyorsít vagy lassít is.
Szintén nagyon fontos szerep hárulhat az autóvezérlő és a fogyasztás-szabályozó rendszerekre. Egyre több területen fogják átvenni az irányítást a szenzorok, ez jelentős segítséget jelent majd a vezetőknek. De természetesen felmerül a kérdés, hogy az intelligenssé váló autók nem válnak-e megbízhatatlanabbá? Gerstenmayer azonban nem tart ettől, persze fennáll ennek a veszélye és ezt a veszélyt nem szabad alábecsülni. S ott van még a számítógépes biztonság kérdése is, hiszen az autósok tarthatnak majd attól, hogy hackerek célpontjává válnak a járművek.
"Elsőként felmerül a kérdés, hogy ez egy felhasználói vagy rendszerprobléma? A legtöbb betörés a felhasználók miatt következik be, például azért, mert nem változtatják meg a jelszavukat, sokan még az okostelefonjukat sem védik PIN-kóddal. Ennek ellenére persze a Bluetooth-portokat biztosítani kell, illetve sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket. Végül, úgy gondolom, hogy az önműködő gépkocsiknak elsősorban a városokban lesz létjogosultságuk" - szögezte le az AT&S első embere.
"Az okostelefonok olyan kommunikációs eszközök, amelyek a számítógépek irányába fejlődtek. Az autó pedig egy olyan technológia, amely egyrészt mobilitást nyújt, másrészt a kommunikációs megoldások számára platform is lehet, s akkor még az energiahatékonyságot nem is vettük figyelembe. Az autóknál jelenleg az infotainment, a szórakoztató rendszerek, a biztonság és az energiahatékonyság a legfontosabb trendek. Az infotainment (a szórakoztatva informálás) egy teljesen új dimenzióhoz érkezhet, mivel az autón belül immár a teljes kommunikációs magatartást felölelheti."
"Bizonyos szempontból egy autóban ugyanazok a funkciók megtalálhatók, mint egy okostelefonban. Kijelzői vannak, internethozzáférést nyújt, lehetővé teszi az e-mailek felolvasását, az információk lekérdezését, a navigációt. A BMW ConnectedDrive szolgáltatásának keretében például felhívhatom az ügyfélszolgálatot és megkérhetem, hogy ajánljanak nekem egy szállodát vagy éttermet, sőt, még a foglalást is elintézhetem. Az autók közötti kommunikáció is ide tartozik: a jövőben valós időben kapunk majd információkat a dugókról, építkezésekről, balesetekről, ködről, nehezen belátható kanyarokról. Amennyiben minden közlekedő kommunikálni fog egymással, akkor mindig tudjuk majd, hogy egy adott helyen épp mi történik" - jelentette ki Andreas Gerstenmayer, az AT&S autóipari cég vezetője.
Az autók tudni fogják, hogy a körülöttük lévő járművek mit csinálnak
A szakember szerint a biztonsági rendszerek gőzerővel fejlődnek. Ehhez a területhez tartoznak a fedélzeti rendszerek, a közlekedési sávváltásokat, a követési távolság betartását ellenőrző megoldások. A fő különbséget az elmúlt évekhez képest az jelenti majd, hogy előtérbe kerülnek az információkat átadó passzív szenzorok helyett a közlekedésbe aktívan beavatkozó érzékelők. Ezek közül a legismertebb az akadály előtti megállás, azaz az autó magától lefékez, de ide tartozik még például az autópályán hasznos aktív tempomat, amely nem csak tart egy előre beállított sebességet, de figyelve az előttünk lévőt gyorsít vagy lassít is.
Szintén nagyon fontos szerep hárulhat az autóvezérlő és a fogyasztás-szabályozó rendszerekre. Egyre több területen fogják átvenni az irányítást a szenzorok, ez jelentős segítséget jelent majd a vezetőknek. De természetesen felmerül a kérdés, hogy az intelligenssé váló autók nem válnak-e megbízhatatlanabbá? Gerstenmayer azonban nem tart ettől, persze fennáll ennek a veszélye és ezt a veszélyt nem szabad alábecsülni. S ott van még a számítógépes biztonság kérdése is, hiszen az autósok tarthatnak majd attól, hogy hackerek célpontjává válnak a járművek.
"Elsőként felmerül a kérdés, hogy ez egy felhasználói vagy rendszerprobléma? A legtöbb betörés a felhasználók miatt következik be, például azért, mert nem változtatják meg a jelszavukat, sokan még az okostelefonjukat sem védik PIN-kóddal. Ennek ellenére persze a Bluetooth-portokat biztosítani kell, illetve sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket. Végül, úgy gondolom, hogy az önműködő gépkocsiknak elsősorban a városokban lesz létjogosultságuk" - szögezte le az AT&S első embere.