Berta Sándor

A mobilhálózatok fejlődését másolhatja le az autóipar

Navigációs megoldások, szenzorrendszerek, fedélzeti szórakoztató központok, üzenetküldési lehetőségek és internethozzáférés jellemezhetik a jövő autóit. A mobil piac hatalmas fejlődésen ment keresztül, ezt a példát követheti az autóipar is.

"Az okostelefonok olyan kommunikációs eszközök, amelyek a számítógépek irányába fejlődtek. Az autó pedig egy olyan technológia, amely egyrészt mobilitást nyújt, másrészt a kommunikációs megoldások számára platform is lehet, s akkor még az energiahatékonyságot nem is vettük figyelembe. Az autóknál jelenleg az infotainment, a szórakoztató rendszerek, a biztonság és az energiahatékonyság a legfontosabb trendek. Az infotainment (a szórakoztatva informálás) egy teljesen új dimenzióhoz érkezhet, mivel az autón belül immár a teljes kommunikációs magatartást felölelheti."

"Bizonyos szempontból egy autóban ugyanazok a funkciók megtalálhatók, mint egy okostelefonban. Kijelzői vannak, internethozzáférést nyújt, lehetővé teszi az e-mailek felolvasását, az információk lekérdezését, a navigációt. A BMW ConnectedDrive szolgáltatásának keretében például felhívhatom az ügyfélszolgálatot és megkérhetem, hogy ajánljanak nekem egy szállodát vagy éttermet, sőt, még a foglalást is elintézhetem. Az autók közötti kommunikáció is ide tartozik: a jövőben valós időben kapunk majd információkat a dugókról, építkezésekről, balesetekről, ködről, nehezen belátható kanyarokról. Amennyiben minden közlekedő kommunikálni fog egymással, akkor mindig tudjuk majd, hogy egy adott helyen épp mi történik" - jelentette ki Andreas Gerstenmayer, az AT&S autóipari cég vezetője.


Az autók tudni fogják, hogy a körülöttük lévő járművek mit csinálnak

A szakember szerint a biztonsági rendszerek gőzerővel fejlődnek. Ehhez a területhez tartoznak a fedélzeti rendszerek, a közlekedési sávváltásokat, a követési távolság betartását ellenőrző megoldások. A fő különbséget az elmúlt évekhez képest az jelenti majd, hogy előtérbe kerülnek az információkat átadó passzív szenzorok helyett a közlekedésbe aktívan beavatkozó érzékelők. Ezek közül a legismertebb az akadály előtti megállás, azaz az autó magától lefékez, de ide tartozik még például az autópályán hasznos aktív tempomat, amely nem csak tart egy előre beállított sebességet, de figyelve az előttünk lévőt gyorsít vagy lassít is.

Szintén nagyon fontos szerep hárulhat az autóvezérlő és a fogyasztás-szabályozó rendszerekre. Egyre több területen fogják átvenni az irányítást a szenzorok, ez jelentős segítséget jelent majd a vezetőknek. De természetesen felmerül a kérdés, hogy az intelligenssé váló autók nem válnak-e megbízhatatlanabbá? Gerstenmayer azonban nem tart ettől, persze fennáll ennek a veszélye és ezt a veszélyt nem szabad alábecsülni. S ott van még a számítógépes biztonság kérdése is, hiszen az autósok tarthatnak majd attól, hogy hackerek célpontjává válnak a járművek.

"Elsőként felmerül a kérdés, hogy ez egy felhasználói vagy rendszerprobléma? A legtöbb betörés a felhasználók miatt következik be, például azért, mert nem változtatják meg a jelszavukat, sokan még az okostelefonjukat sem védik PIN-kóddal. Ennek ellenére persze a Bluetooth-portokat biztosítani kell, illetve sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket. Végül, úgy gondolom, hogy az önműködő gépkocsiknak elsősorban a városokban lesz létjogosultságuk" - szögezte le az AT&S első embere.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sokoo #15
    "Vagy maxigázzal belehajtana, mint öreganyám, aki ijedtében a fék helyett a gázra lép?"

    Ezzel nagyjából válaszoltál is magadnak. Sajnos a munkámból kifolyólag rengeteget kellett utaznom, és a tapasztalatom az, hogy az emberek 90%-a nem tud jól vezetni, egy vészhelyzetet pedig teljes mértékben képtelen kezelni. Ez valahol érthető is, hiszen nem tanítják.

    A Google kocsik balesetmentessége gyanítom már most messze felülmúlta az átlagemberek többségének képességeit.
  • nextman #14
    Nagyon egyszerűen meg lehet oldani a nem vart helyzeteket, Ilyenkor szólna a gép, hogy erre nem készítettek fel, vedd vissza a kormányt. Addig szépen lefékezne és megállna, vagy lehúzódna és megállna. És kb. 5 évente egyszer ez elő is fordulna.
    Olvassatok utána a google kocsiknak, ez már gyakorlatban működő technológia.
  • Fehercsoki #13
    Megint +1 dolog a hülyék életben maradásáért.
  • NEXUS6 #12
    Mondok egy reálisabb példát. Este van és leesett szépen az első hó, és nem látszanak a sávok. Na küldd be az emályodat mondjuk a a Bach-csomópontra, hogy tarcsa a sávot.

    Amúgy tökre megoldható lenne minden egyéb hókuszpókusz nélkül az általad felsorolt okok többsége.
    - Gyorhajtás: egyszerű nem kell 200-zal menő családi kocsikat csinálni.
    - Követési távolság: mondjuk csökkenteni kell a forgalmat azzal, hogy értelmesen kiírom táblára az alternatív útvonalakat, és persze nem egyenrangú útkereszteződésekbe vezetem az embereket. (Ez pl Pesten nem igazán jellemző)
    - Gyalogátkelőhely: egy forgalmas úton nem építek zebrát, hanem alul/felüljárót.
    - Piros lámpán áthajtás: megoldás a zöldhullám!!!! Nyugaton kipróbálták és működik. Nálunk valamiért nem alkalmazzák.

  • duke #11
    "ha az égből elé pottyanna egy repülőgépalkatrész. Vajon fel lenne rá készülve?
    Vagy ha előtte az út beszakad, mert faxa magyar módra lett megépítve."

    Hat persze ezek nagyon valoszinu esemenyek, mindenaposak :) Meg hozza irhattad volna a meteor becsapodast, meg az atomtengeralattjaroval valo utkozes eseten, a sugarzas problemajat.
    Ne nevettes mar. A balesetek kb 90 %-a, nehany okra vezetheto vissza.
    - gyorshajtas
    - kovetesi tavolsag be nem tartasa
    - gyalogatkelohely figyemelmen kivul hagyasa
    - piros lampan athajtas

    Ezek a problemak, mar 20 evvel ezelotti ipari megoldasokkal is kezelhetok lettek volna. A mai technologiaval meg, szinte filleres eszkozokkel megoldhatok, barmifele intelligencia alkalmazasa nelkul.
    Egy nagyfelbontasu kameraval gond nelkul felismerhetok lenenek a sebeseg jelzo tablak, a zebrak, meg a lampak szinei, es az auto ezeket latva lassitana, vagy megallna. De minimum lassitana, es figyelmeztetne. Ugyszinten, sima tavolsag meressel, ki lehetne kuszobolni a kovetesi tavolsag problemajat.
    Szoval meg csak mesterseges intelligencia sem kene, csak par, ma mar pritivnek szamito eszkozzel meglehetne akadalyozni a balesetek kb 90 %-at.
  • zord01 #10
    Egyfelől baromira nem vettétek észre, hogy ez az egész arról szól, hogy 4 kerekű barátainkból guruló kémgépeket készítsenek, aki minden általa észlelt jelet képes lesz továbbítani egy adatközpontnak.

    Gyakorlatilag a Carrier IQ autós változatáról beszélünk. Ez már Orwell, gyereke, ez már Orwell...

    2. "A robotok meg az esetleges hackerekkel egyutt is 100-szor biztonsagosabban vezetnek a jarmuveket, mint az emberek."
    Ez majd akkor lesz igaz, ha az MI technológia minden olyan helyzetet, ami nincs előre beprogramozva, képes lesz legalább olyan hatékonyan kezelni, mint az ember.
    Mert hát jelenleg be lehet programozni egy kocsit, hogy figyelje a sávot, holtteret, úton átszaladó macskákat, de vajon mit tenne egy ilyen autó, ha az égből elé pottyanna egy repülőgépalkatrész. Vajon fel lenne rá készülve?
    Vagy ha előtte az út beszakad, mert faxa magyar módra lett megépítve.
    Vajon meg tudna állni, ki tudná kerülni? Vagy maxigázzal belehajtana, mint öreganyám, aki ijedtében a fék helyett a gázra lép?

    Tehát nagyjából kijelenthető, hogy egy autó, azaz egy számítógép akkor lesz minden körülmények között jobb sofőr, mikor legalább annyi tudással lesz felvértezve az őt körülvevő világgal, mit egy ember. És természetesen ezt le is tudja majd reagálni.

    Ám ha ez az idő eljön, az ember mint olyan már felesleges lesz, és nem csak a közlekedésben, de a fizikai munka világának 99%-ában, és talán még a szellemi munka nagy részében is.
    Akarunk mi ilyen világot???
  • NEXUS6 #9
    Logikád tökéletes!
    A balesetek 90%-át a józan vezetők okozzák, aztán még se baxogassák őket és csak 10%-ot a részegek.

    Sosenevezess józanul mer csak balesetett csinássz, én se tesszem!
  • duke #8
    "De természetesen felmerül a kérdés, hogy az intelligenssé váló autók nem válnak-e megbízhatatlanabbá? "

    A robotok meg az esetleges hackerekkel egyutt is 100-szor biztonsagosabban vezetnek a jarmuveket, mint az emberek. Egyszeruen azert, mert balesetek 99 %-a az emberi hulyeseg miatt tortenik, nem pedig mert olyan nehez lenne vezetni egy gepjarmuvet.
  • NEXUS6 #7
    Nálam még mindíg No1:



    Majd 10 év múlva!
    Nem kell ezt elsietni, addig fejlesszék csak a fifit, meg intelligens vibrator-sucking-system car-entetrtaintment application-okat.
  • Thrawn #6
    " Az autóknál jelenleg az infotainment, a szórakoztató rendszerek,..."

    Ne szórakozzon vazze, vezessen. Addig szórakozik, míg elkaszál pár gyalogost a zebrán, mert éppen nem ért rá az útra figyelni.