Berta Sándor
Védtelenek az autók rendszerei a hackerekkel szemben
Az autógyártók eddig kevéssé foglalkoztak a fedélzeti rendszerek biztonsági sebezhetőségeivel, azonban mindez a közeljövőben jelentős mértékben megváltozhat.
Amennyiben ilyen mértékben fejlődnek az autók és a fedélzeti szoftvereik, akkor hamarosan megjelenhetnek a járműveket támadó kártevők és hackerek. A cégek eddig nem igazán figyeltek a vírusokra és a trójai programokra. A biztonsági szakértők viszont sokkal többet foglalkoznak ezzel a témával és koránt sem optimisták a jövőt illetően. Ennek többek között az az oka, hogy a járművek és az okostelefonok egyre inkább összekapcsolódnak egymással, s még WiFi-hotspotok is megjelennek. Bruce Snell, a McAfee képviselője úgy vélte, hogy az autógyártók gyakorlatilag alig aggódnak a kibertámadások miatt.
Kaliforniai és washingtoni kutatók kimutatták, hogy a gépkocsiknak jelenleg három gyenge pontjuk van: a fedélzeti diagnosztikai rendszerek, a különböző Bluetooth és más vezeték nélküli hálózatok s az autórádiók. A hackerek ezeknek a hiányosságait kihasználva megpróbálhatják ellopni az autókat, lehallgatni a járműveken belül folytatott beszélgetéseket vagy akár baleseteket is okozhatnak. A probléma a teljes autóipart érinti, mivel számos gyártó ugyanazokra a beszállítókra támaszkodik és ugyanolyan fejlesztési folyamatokat használ.
Egybehangzó vélemény, hogy - a kiberbiztonsági intézkedések megértésében - az ágazat 20 évvel van lemaradva a szoftvercégek mögött. A SAE International nevű szervezet arra hivatkozik, hogy eddig semmilyen támadás sem történt. Andreas Gerstenmayer, az AT&S autóipari cég vezetője július közepén úgy nyilatkozott, hogy a mobilhálózatok fejlődését másolhatja le az autóipar, s navigációs megoldások, szenzorrendszerek, fedélzeti szórakoztató központok, üzenetküldési lehetőségek és internethozzáférés jellemezhetik a jövő autóit. A biztonsággal kapcsolatban csupán annyit jegyzett meg, hogy hogy sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket.
Amennyiben ilyen mértékben fejlődnek az autók és a fedélzeti szoftvereik, akkor hamarosan megjelenhetnek a járműveket támadó kártevők és hackerek. A cégek eddig nem igazán figyeltek a vírusokra és a trójai programokra. A biztonsági szakértők viszont sokkal többet foglalkoznak ezzel a témával és koránt sem optimisták a jövőt illetően. Ennek többek között az az oka, hogy a járművek és az okostelefonok egyre inkább összekapcsolódnak egymással, s még WiFi-hotspotok is megjelennek. Bruce Snell, a McAfee képviselője úgy vélte, hogy az autógyártók gyakorlatilag alig aggódnak a kibertámadások miatt.
Kaliforniai és washingtoni kutatók kimutatták, hogy a gépkocsiknak jelenleg három gyenge pontjuk van: a fedélzeti diagnosztikai rendszerek, a különböző Bluetooth és más vezeték nélküli hálózatok s az autórádiók. A hackerek ezeknek a hiányosságait kihasználva megpróbálhatják ellopni az autókat, lehallgatni a járműveken belül folytatott beszélgetéseket vagy akár baleseteket is okozhatnak. A probléma a teljes autóipart érinti, mivel számos gyártó ugyanazokra a beszállítókra támaszkodik és ugyanolyan fejlesztési folyamatokat használ.
Egybehangzó vélemény, hogy - a kiberbiztonsági intézkedések megértésében - az ágazat 20 évvel van lemaradva a szoftvercégek mögött. A SAE International nevű szervezet arra hivatkozik, hogy eddig semmilyen támadás sem történt. Andreas Gerstenmayer, az AT&S autóipari cég vezetője július közepén úgy nyilatkozott, hogy a mobilhálózatok fejlődését másolhatja le az autóipar, s navigációs megoldások, szenzorrendszerek, fedélzeti szórakoztató központok, üzenetküldési lehetőségek és internethozzáférés jellemezhetik a jövő autóit. A biztonsággal kapcsolatban csupán annyit jegyzett meg, hogy hogy sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket.