Berta Sándor

Védtelenek az autók rendszerei a hackerekkel szemben

Az autógyártók eddig kevéssé foglalkoztak a fedélzeti rendszerek biztonsági sebezhetőségeivel, azonban mindez a közeljövőben jelentős mértékben megváltozhat.

Amennyiben ilyen mértékben fejlődnek az autók és a fedélzeti szoftvereik, akkor hamarosan megjelenhetnek a járműveket támadó kártevők és hackerek. A cégek eddig nem igazán figyeltek a vírusokra és a trójai programokra. A biztonsági szakértők viszont sokkal többet foglalkoznak ezzel a témával és koránt sem optimisták a jövőt illetően. Ennek többek között az az oka, hogy a járművek és az okostelefonok egyre inkább összekapcsolódnak egymással, s még WiFi-hotspotok is megjelennek. Bruce Snell, a McAfee képviselője úgy vélte, hogy az autógyártók gyakorlatilag alig aggódnak a kibertámadások miatt.


Kaliforniai és washingtoni kutatók kimutatták, hogy a gépkocsiknak jelenleg három gyenge pontjuk van: a fedélzeti diagnosztikai rendszerek, a különböző Bluetooth és más vezeték nélküli hálózatok s az autórádiók. A hackerek ezeknek a hiányosságait kihasználva megpróbálhatják ellopni az autókat, lehallgatni a járműveken belül folytatott beszélgetéseket vagy akár baleseteket is okozhatnak. A probléma a teljes autóipart érinti, mivel számos gyártó ugyanazokra a beszállítókra támaszkodik és ugyanolyan fejlesztési folyamatokat használ.

Egybehangzó vélemény, hogy - a kiberbiztonsági intézkedések megértésében - az ágazat 20 évvel van lemaradva a szoftvercégek mögött. A SAE International nevű szervezet arra hivatkozik, hogy eddig semmilyen támadás sem történt. Andreas Gerstenmayer, az AT&S autóipari cég vezetője július közepén úgy nyilatkozott, hogy a mobilhálózatok fejlődését másolhatja le az autóipar, s navigációs megoldások, szenzorrendszerek, fedélzeti szórakoztató központok, üzenetküldési lehetőségek és internethozzáférés jellemezhetik a jövő autóit. A biztonsággal kapcsolatban csupán annyit jegyzett meg, hogy hogy sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • alien47 #20
    Pont lehányom az egész kérdéskört. Használjon mindenki kábeles headszetet és meg van oldva a probléma. Nem kell a kocsit net re kötni vezetés közben. Aki megteszi, az megérdemli a sorsát.
  • Bannedusermail #19
    Mondjuk bekapcsolja a telefonkihangosító mikrofonját, és olyat hall, ami neki nem tetszik, ezért a gépjármű fékrendszerét kiiktatja egy veszélyes kanyarban, és az illető elhalálozik egy szakadékban...
  • NEXUS6 #18
    A kínaiak pedig direk rá is tesznek egy lapáttal.
  • Szefmester #17
    zseniális:)
  • NEXUS6 #16

  • errorista #15
    http://www.caesar.elte.hu/progmat/kultura/humor/babel.html
  • NEXUS6 #14
    A Bábel? Az egy univerzális programnyelv, csak hibás szoftvereket lehet vele csinálni.
    ;)
  • nextman #13
    Pedig milyen jol hangzott, gondoltam ez valami uj protokoll:)
  • zord01 #12
    Bábellel... :):)... úgy értem kábellel. Csak nem tudok írni.
  • zord01 #11
    Nah két dolog!

    1. Hányinger, hogy a telefonok után (bár nekem még butafonom van, igaz abból 6700 gold, és marad is, míg megy, mert nekem okos(fos)teló nem kell) már a kocsikat is vírusirtóval kell ellátni.

    2. Persze az első megállapításom MÉG!! nem teljesen helytálló. Tény, hogy manapság a fejlett elektronikáva ellátott, új kocsikat nem pajszerrel, laptoppal lopják. Tény, hogy a modern elektronika miatt volt már több (halálos) baleset is. (Pl az a híres eset, mikor a lexus motorvezérlő elektronika fullgázt adott, emiatt a szervofék is elerőtlenedett, és a sofőr, ahelyett, hogy a jól bevált "full bikából rálépek a fékre, attól megáll az autó" módszer helyett pumpálgatta a féket, és várta, hátha visszajön a szervo. Persze sajna közben beleágyazódott a kocsijával együtt valami tereptárgyba).

    No de azért lényeg a lényeg, tényleg illenék külön, moduláris egységként kezelni a GPS-t, és a többi szórakoztató elektronikát, valamint a létfontosságú rendszereket. A fedélzeti szórakoztató elektronika had mászkáljon fel a netre, frissítgesse csak magát, és akár még egy bluetooth-os trippert is benyelehet.

    A vezetés segítő kontroll elektronikát meg föggetlenné kell tenni. Nem kell rákapcsoln semmi rádiós, buletoothos, 3G-s hálózatra. Az legyen egy zárt rendszer, amit csak a szervízben, fizikailag, bábellel rákapcsolt számítógéppel lehessen szoftverfrissíteni, és a probléma nagyrészt meg is oldódott.
    Már ami a vezetésbiztonsági részét illeti.
    A lopásvédelem már más kérdés...

    Aztán azok, akik nem hiszik el, hogy van aki csak poénból is meghekkelne egy kocsit, csak azért mert lehetőség van rá, azok gondolkozzanak el rajta, hogy hány száz, meg ezer számítógépes vírus volta annó, ami semmi másra nem volt jó, csak hogy kibasszon azzal, aki "elkapta".

    Ez a kérdés amúgy most még nem annyira jelentős, de 5-10 éven belül, mikor minden kocsi tömve lesz komplett számítógépes rendszerrel, akkor nagyon is súlyos kérdés lesz. Nem lennék meglepve, ha egy szép napon bekapcsolnám a TV-t, és ez a hír fogadna.
    "Ma több száz autó szenvedett tömeges karambolt, mert egy "Belissa" nevű autós vírus gázt adott a piros lámpánál várakozó kocsikon."

    Amúgy van megoldás. Mindenki restauráljon egy 40 éves kocsit, amiben nincs fedélzeti elektronika...