Berta Sándor
Félmillió kilométert tettek meg eddig a Google robotautói
Kétségkívül sikeres a keresőcég robotautó-projektje. Az átalakított járművek ugyanis az elmúlt hónapokban félmillió kilométert tettek meg, természetesen baleset nélkül.
Chris Urmson, a Google illetékes vezetője blogbejegyzése szerint körülbelül egy tucat robotautójuk közlekedik az Egyesült Államok útjain és az eddigi több százezer mérföld során számos nehéz helyzetet sikerült megoldaniuk. Ugyanakkor még számos próbatétellel kell megbirkózniuk, például be kell bizonyítaniuk, hogy a járművek képesek akár havas utakon vagy építkezések miatt leszűkített útszakaszon is biztonságosan haladni. Emellett a következő lépés az lehet, hogy a jövőben már csak kettő helyett egy személy lesz jelen a gépkocsikban, így biztosítják, hogy ha szükséges, akkor a szakemberek továbbra is bármikor beavatkozhassanak. Jelenleg egyikük a kormánykeréknél ül, a másik pedig az autó tervezett útvonalát, valamint az úton lévő veszélyeket és közlekedési lámpákat jelző számítógép képernyőjét követi figyelemmel. Hiba esetén a sofőr átveheti az irányítást a jármű felett, ha megnyomja a féket vagy ráhelyezi a kezét a volánra.
"Ez egy fontos mérföldkő lesz, aminek köszönhetően a technikát egy lépéssel közelebb vihetjük az ingázókhoz. Azt reméljük, hogy ez a képesség az emberek számára lehetővé fogja tenni, hogy produktívabbak legyenek" - hangsúlyozta a menedzser. Urmson - érthetően - elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy a robotautók teljesen megbízhatóan működtek és egyetlen balesetet sem okoztak vagy szenvedtek el. A projekt során a fő szempont a közlekedésbiztonság erősítése volt, ezt tehát sikerült megvalósítani. A Google 2010 óta végez teszteket átalakított járművekkel, a jelenlegi járműflotta alapvetően a Toyota Priusra épül, de nemrég sikerült szerezniük egy-egy Audi TT-t és Lexus RX450h-t is.
A Google önműködő járgányai videokamerák, radaros érzékelők, lézerek és a kézi vezérlésű autók révén begyűjtött információk segítségével igazodnak el a többi gépkocsi között. Az autók kapcsolatban állnak azokkal a szerverekkel, amelyek hatalmas mennyiségű adatokat tárolnak a gépkocsik által rótt útvonalakról. Az eddigi tesztutak elég biztatónak bizonyultak ahhoz, hogy a Google néhány kiválasztott alkalmazottja használhassa az önműködő gépkocsit a mindennapos munkába járásra.
Nevada szövetségi állam illetékes hatósága májusban adta meg a társaság robotautóinak a forgalmi engedélyt. Ezek az első gépkocsik a tengerentúlon, amelyek rendelkeznek ilyen licenccel. A licencadáshoz azonban módosítani kellett egy jogszabályt és a forgalmi engedély ellenére mindegyik járműben kell lennie vezetőnek, aki vészhelyzet esetén közbeavatkozhat.
Chris Urmson, a Google illetékes vezetője blogbejegyzése szerint körülbelül egy tucat robotautójuk közlekedik az Egyesült Államok útjain és az eddigi több százezer mérföld során számos nehéz helyzetet sikerült megoldaniuk. Ugyanakkor még számos próbatétellel kell megbirkózniuk, például be kell bizonyítaniuk, hogy a járművek képesek akár havas utakon vagy építkezések miatt leszűkített útszakaszon is biztonságosan haladni. Emellett a következő lépés az lehet, hogy a jövőben már csak kettő helyett egy személy lesz jelen a gépkocsikban, így biztosítják, hogy ha szükséges, akkor a szakemberek továbbra is bármikor beavatkozhassanak. Jelenleg egyikük a kormánykeréknél ül, a másik pedig az autó tervezett útvonalát, valamint az úton lévő veszélyeket és közlekedési lámpákat jelző számítógép képernyőjét követi figyelemmel. Hiba esetén a sofőr átveheti az irányítást a jármű felett, ha megnyomja a féket vagy ráhelyezi a kezét a volánra.
"Ez egy fontos mérföldkő lesz, aminek köszönhetően a technikát egy lépéssel közelebb vihetjük az ingázókhoz. Azt reméljük, hogy ez a képesség az emberek számára lehetővé fogja tenni, hogy produktívabbak legyenek" - hangsúlyozta a menedzser. Urmson - érthetően - elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy a robotautók teljesen megbízhatóan működtek és egyetlen balesetet sem okoztak vagy szenvedtek el. A projekt során a fő szempont a közlekedésbiztonság erősítése volt, ezt tehát sikerült megvalósítani. A Google 2010 óta végez teszteket átalakított járművekkel, a jelenlegi járműflotta alapvetően a Toyota Priusra épül, de nemrég sikerült szerezniük egy-egy Audi TT-t és Lexus RX450h-t is.
A Google önműködő járgányai videokamerák, radaros érzékelők, lézerek és a kézi vezérlésű autók révén begyűjtött információk segítségével igazodnak el a többi gépkocsi között. Az autók kapcsolatban állnak azokkal a szerverekkel, amelyek hatalmas mennyiségű adatokat tárolnak a gépkocsik által rótt útvonalakról. Az eddigi tesztutak elég biztatónak bizonyultak ahhoz, hogy a Google néhány kiválasztott alkalmazottja használhassa az önműködő gépkocsit a mindennapos munkába járásra.
Nevada szövetségi állam illetékes hatósága májusban adta meg a társaság robotautóinak a forgalmi engedélyt. Ezek az első gépkocsik a tengerentúlon, amelyek rendelkeznek ilyen licenccel. A licencadáshoz azonban módosítani kellett egy jogszabályt és a forgalmi engedély ellenére mindegyik járműben kell lennie vezetőnek, aki vészhelyzet esetén közbeavatkozhat.