Hunter
Valósabb helyzeteket szimulálnának a töréstesztek
Átdolgozott és jóval szigorúbb törésteszt szabványokkal borzolja az autógyártók kedélyeit az amerikai Biztosítók Intézete a Közúti Biztonságért (IIHS), azzal a céllal, hogy fokozza a súlyos frontális ütközéseket szenvedők biztonságát.
A legutóbbi teszt egy másik autónak, vagy egy fix objektumnak - fának, villanyoszlopnak az autó elejének 25 százalékát érintő, úgynevezett "negyedátfedéssel", óránkénti 64 kilométeres sebességgel ütköztette a kiválasztott gépjárműveket, a kitérő manőverek során bekövetkező baleseteket szimulálva. Az új modellek meglepően gyengén szerepeltek az új teszten, amit a valós frontális ütközések több évnyi elemzéséből fejlesztettek ki.
Az IIHS töréstesztjei, amit árgus szemekkel figyel a világ autóipara, gyakran sarkallja a gyártókat a jármű áttervezésére, vagy a biztonsági elemek megváltoztatására, írja Viknesh Vijayenthiran a Motor Authority szaklap egyik szerkesztője. A jó eredményekre igen gyakran hivatkoznak a reklámokban, az új teszt eredményeit azonban aligha teszi ki a gyártók többsége a kirakatba.
Az IIHS a legnépszerűbb luxus és felső kategóriás modelleket tesztelte, amiket általában hamarabb látnak el a fejlett biztonsági megoldásokkal, mint más járműveket. Az új teszten a 11 autóból azonban csupán 3 szerzett jó vagy közepes minősítést. A legtöbb modern autót olyan biztonsági elemekkel látnak el, ami ellenáll a frontális ütközésnek, és legtöbbjük jó munkát is végez, azonban ezeket az elemeket jellemzően a jármű elejének középső 50 százalékára tervezik és nem a külső szélekre, amik koránt sem ilyen jól védettek, ezáltal az ütközés ereje közvetlenül hathat az utastérre.
A 11 tesztelt autóból csupán a Honda prémium márkájának képviselője, az Acura TL, a hagyományosan jól szereplő Volvo S60-asa és az Infiniti G ért el jó, vagy közepes osztályzatot a biztosítótársaságok által finanszírozott IIHS teszten. Az elégséges és gyenge osztályzatok azt tükrözik, hogy a járművek nem nyújtanak igazán jó védelmet a bennük ülőknek egy valós ütközés során. Elégséges minősítést kapott az Acura TSX, a BMW 3-as sorozata, a Lincoln MKZ és a Volkswagen CC. A maradék négy vizsgázó, a Mercedes C-osztály, a Lexus IS 250, az Audi A4 és a Lexus ES 350 gyenge minősítéssel zárta a töréstesztet.
Az IIHS értékelés szerint az új teszt azt jelzi, hogy a közvetlen ütközésekhez tervezett függönylégzsákok, illetve a kormánylégzsákok sem nyílnak ki időben, vagy a ferdén előrebukó vezető és utas feje pont közöttük csapódik a kemény elemeknek. Három autó, a BMW, a Mercedes és a Volkswagen esetében a biztonsági övek túlságosan nagy mozgásteret hagytak, melynek hatására a törésteszt-bábúk ugyancsak nekiütődtek a kemény felületeknek. A Volkswagen CC első ajtaja teljes egészében leszakadt a tesztben.
A Lexus márka tulajdonosa, a Toyota elfogadta az eredményeket. "Az új teszttel az Intézet újra feljebb tolta a lécet, új autóinkkal azonban válaszolni fogunk a kihívásra" - olvasható a japán gyártó állásfoglalásában.
A Mercedes már koránt sem ért egyet az értékelésével, rámutatva, hogy a C-osztály az Intézet biztonsági szempontokat figyelembe vevő listájának egyik vezetője. A Mercedes szerint a törésteszt egy szokatlanul súlyos és ritka helyzetet imitál. "A gépjárműbiztonság egyik vezetőjeként teljesen biztosak vagyunk a C-osztály által az utasainak nyújtott védelemben, ugyanakkor kevésbé vagyunk biztosak az olyan tesztekben, amik nem ezt tükrözik vissza" - áll a Mercedes állásfoglalásában.
Az IIHS bejelentése szerint jövőre meg fogják változtatni a biztonsági lista kritériumait, beépítve az általuk a korábbiaknál jóval reálisabbnak tartott új tesztet is. Az Intézet szerint ezekben a frontális ütközésekben csupán az Egyesült Államokban több mint 10.000 ember hal meg évente.
A legutóbbi teszt egy másik autónak, vagy egy fix objektumnak - fának, villanyoszlopnak az autó elejének 25 százalékát érintő, úgynevezett "negyedátfedéssel", óránkénti 64 kilométeres sebességgel ütköztette a kiválasztott gépjárműveket, a kitérő manőverek során bekövetkező baleseteket szimulálva. Az új modellek meglepően gyengén szerepeltek az új teszten, amit a valós frontális ütközések több évnyi elemzéséből fejlesztettek ki.
Az IIHS töréstesztjei, amit árgus szemekkel figyel a világ autóipara, gyakran sarkallja a gyártókat a jármű áttervezésére, vagy a biztonsági elemek megváltoztatására, írja Viknesh Vijayenthiran a Motor Authority szaklap egyik szerkesztője. A jó eredményekre igen gyakran hivatkoznak a reklámokban, az új teszt eredményeit azonban aligha teszi ki a gyártók többsége a kirakatba.
Az IIHS a legnépszerűbb luxus és felső kategóriás modelleket tesztelte, amiket általában hamarabb látnak el a fejlett biztonsági megoldásokkal, mint más járműveket. Az új teszten a 11 autóból azonban csupán 3 szerzett jó vagy közepes minősítést. A legtöbb modern autót olyan biztonsági elemekkel látnak el, ami ellenáll a frontális ütközésnek, és legtöbbjük jó munkát is végez, azonban ezeket az elemeket jellemzően a jármű elejének középső 50 százalékára tervezik és nem a külső szélekre, amik koránt sem ilyen jól védettek, ezáltal az ütközés ereje közvetlenül hathat az utastérre.
A 11 tesztelt autóból csupán a Honda prémium márkájának képviselője, az Acura TL, a hagyományosan jól szereplő Volvo S60-asa és az Infiniti G ért el jó, vagy közepes osztályzatot a biztosítótársaságok által finanszírozott IIHS teszten. Az elégséges és gyenge osztályzatok azt tükrözik, hogy a járművek nem nyújtanak igazán jó védelmet a bennük ülőknek egy valós ütközés során. Elégséges minősítést kapott az Acura TSX, a BMW 3-as sorozata, a Lincoln MKZ és a Volkswagen CC. A maradék négy vizsgázó, a Mercedes C-osztály, a Lexus IS 250, az Audi A4 és a Lexus ES 350 gyenge minősítéssel zárta a töréstesztet.
Az IIHS értékelés szerint az új teszt azt jelzi, hogy a közvetlen ütközésekhez tervezett függönylégzsákok, illetve a kormánylégzsákok sem nyílnak ki időben, vagy a ferdén előrebukó vezető és utas feje pont közöttük csapódik a kemény elemeknek. Három autó, a BMW, a Mercedes és a Volkswagen esetében a biztonsági övek túlságosan nagy mozgásteret hagytak, melynek hatására a törésteszt-bábúk ugyancsak nekiütődtek a kemény felületeknek. A Volkswagen CC első ajtaja teljes egészében leszakadt a tesztben.
A Lexus márka tulajdonosa, a Toyota elfogadta az eredményeket. "Az új teszttel az Intézet újra feljebb tolta a lécet, új autóinkkal azonban válaszolni fogunk a kihívásra" - olvasható a japán gyártó állásfoglalásában.
A Mercedes már koránt sem ért egyet az értékelésével, rámutatva, hogy a C-osztály az Intézet biztonsági szempontokat figyelembe vevő listájának egyik vezetője. A Mercedes szerint a törésteszt egy szokatlanul súlyos és ritka helyzetet imitál. "A gépjárműbiztonság egyik vezetőjeként teljesen biztosak vagyunk a C-osztály által az utasainak nyújtott védelemben, ugyanakkor kevésbé vagyunk biztosak az olyan tesztekben, amik nem ezt tükrözik vissza" - áll a Mercedes állásfoglalásában.
Az IIHS bejelentése szerint jövőre meg fogják változtatni a biztonsági lista kritériumait, beépítve az általuk a korábbiaknál jóval reálisabbnak tartott új tesztet is. Az Intézet szerint ezekben a frontális ütközésekben csupán az Egyesült Államokban több mint 10.000 ember hal meg évente.