Napi Online

Még kiépíthető lenne az elektronikus útdíjrendszer

A hátralévő egy év alatt elvileg kiépíthető az elektronikus útdíjrendszer, de csak jelentős kockázattal − mondta F. Szabó Emese, a nemrég közgazdászokból, mérnökökből alakult civil szervezet, a FairTransfer szóvivője.

Az e-útdíjjal kapcsolatos elképzelésekről nem sok minden ismert, egyelőre az tudható, hogy 2013. július 1-jétől vezetnék be és évi 150 milliárd forint bevételt várnak tőle (az évközi bevezetés miatt 2013-ban 75 milliárdot) és nyolcezer kilométert kívánnak fizetőssé tenni. A bevételi tervek reálisak lehetnek − mondta F. Szabó. Jelenleg a tehergépjárművek 1700 kilométernyi autópályán és autóúton kötelesek díjat fizetni. Az e-útdíjat azonban a jelek szerint emellett még a több mint hatezer kilométer főúthálózaton is fizetni kellene. Kérdés, hogy így el lehet-e érni a kitűzött bevételi célokat.

A forgalom java része a gyorsforgalmi hálózaton generálódik, így a bevétel jelentős része is itt koncentrálódik. Nagyjából a bevétel kétharmadát adhatja az autópálya-használat, a közúthálózat pedig a harmadát − mondta a szóvivő, aki hozzátette: a költségeloszlás viszont fordítva alakul: nemzetközi példák igazolják, hogy a DSRC (mikrohullámú adattovábbítás) a költség harmadát viszi el, a GPS-alapú pedig a kétharmadát. Jelenleg kétfajta technikai megoldás létezik: a mikrohullámú, illetve a GPS-alapú.

Az előbbi, olcsóbb, korlátozottan használható, a GPS viszont fajlagosan költségesebb. A tervbe vett nyolcezer kilométer hosszú fizetős hálózat így eltúlzott célkitűzés. A beiktatandó több mint hatezer kilométeren csak a bevétel töredéke szedhető be − 120 milliárdot hozna a gyorsforgalmi hálózat, 30 milliárdot a közúthálózat. Ez kilométerekre bontva azt jelenti, hogy több mint 70 millió forint díjat generálna egy kilométer az 1700 kilométeres, jelenleg is díjköteles hálózaton, a közúthálózaton azonban a díjbevétel kilométerenként mindössze ötmillió forint lenne.

A tervezett 150 milliárd forint bevétel reális, fontos lenne azonban, hogy ne csupán a bevétel teljesítése lebegjen a politikusok szeme előtt. Akkora útdíjat kell meghatározni, amekkorát még kifizetnének a fuvarozók. A gyorsforgalmi hálózaton a díjfizetők jelentős része, akár kétharmada külföldi, a közúthálózaton viszont jellemzően a magyar fuvarozók fizetnének. Szinte garantált, hogy egy mérsékeltebb díjat sokkal többen fognak majd megfizetni. A jó rendszer rengeteg bevételt hoz, a rossz azonban borzasztó keveset, ahogyan azt Csehország, illetve Szlovákia példája is bizonyítja − derül ki a FairTransfer által készített tanulmányból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • szombi #3
    Boldogabb helyeken, pl. Olaszországban még ma is (kiléptető)kapus fizetés van, és jól működik. Lehet hogy a matrica modernebb és 10 másodperccel kevesebb időt rabol el a kilépésnél/fizetésnél, de kiépítése súlyos milliárdokba került és ezzel valaki nagyon jól járt. A kapuk lebontásával valaki szintén jól járt. Ezért drágább nálunk a matrica...
  • teddybear #2
    Teljesen fölösleges az elektronikus útdíj-rendszer kiépítése. Ez csak arra lenne jó, hogy megint növekedjenek az autósok terhei, pedig már most is túl sok mindenért kell fizetni.
    Van a matricás módszer, bevált és működik. Persze a régebbi kapus rendszer is ilyen kilométer-alapú volt, csak marha drága. Viszont az M3-ason 3,5 milliárdért kiépítették, aztán 6 milliárdért lebontották a rendszert.
    Kérdés ez mennyibe fájna nekünk.

    "évi 150 milliárd forint bevételt várnak tőle"

    Úgy értik ennyivel többet tudnának kihúzni a zsebünkből.
  • aaaaa #1
    Mérsékelt tarifák ? Európában nálunk a legmagasabb az autópálya matrica díja. Na meg az ÁFA, a gépkocsi átírást meg már ne is említsük.