Berta Sándor

Sikeres intelligens autó-tesztek

A Daimler Chrysler mérnökeinek elképzelései szerint a nem is olyan távoli jövőben már nem csak az autóvezetők, de a járműveik is képesek lesznek egymással kommunikálni. Az ötletet most a gyakorlatban is tesztelték.

Stílusosan szólva intelligens autó-projektekből tele van a puttony. Az elmúlt években minden magára valamit is adó nagy autógyártó cég elindította saját intelligens jármű-programját. Ide vehetjük például a BMW-t, de szintén megemlíthető az Európai Unió hasonló elképzelése is. Ezúttal a DaimlerChrysler szakemberei gondolták úgy, hogy ők sem akarnak kimaradni a folyamatból és létrehozzák a maguk intelligens autóit, amelyek vezeték nélküli technikák segítségével kommunikálhatnak egymással és így figyelmeztethetik társaikat az esetleges veszélyekre, egy dugóra vagy balesetre.

A DaimlerChrysler igazi úttörőnek számít a területen, hiszen hat évvel ezelőtt végezték el a cég mérnökei az első intelligens autó kísérleteket. A most tesztelt rendszerben benne van az elmúlt esztendők valamennyi vívmánya. Amennyiben egy autó veszélyt észlel, azonnal továbbítja az információkat minden járműnek 500 méteres körzetben - árulták el a szakemberek. Az autókban van ABS-rendszer, elektronikus menetstabilizáló, fedélzeti navigációs rendszer valamit számtalan szenzor.


Az autógyártó cég által megtartott tesztekre a Wireless Local Danger Warning (WILLWARN) nevet viselő európai kutatóprogram keretében került sor. Az úgynevezett Car-2-X kommunikációban öt autó vett részt - méghozzá teljes sikerrel.

Amikor ugyanis az egyik jármű jeges útfelületet, ködöt vagy útakadályokat észlelt beépített szenzorainak segítségével, azonnal továbbította az információkat másik négy társának. A figyelmeztetés pedig másodpercekkel később megjelent a vezetők előtt található kijelzőkön. Hiába intelligens autók azonban ezek a járművek, dönteni még az embernek kellett.

A WILLWARN és a Network On Wheels (NOW) programok célja a különböző fejlesztések szabványosítása volt. A legnagyobb problémát jelenleg ezen a területen ugyanis pont az jelenti, hogy ahány autógyártó annyiféle különböző program van. A tervek között szerepel még a később az autók között megvalósuló internetes kapcsolattartás, a dugók, balesetek és más veszélyes helyzetek előre való elkerülése, a forgalom szabályozása. Így talán eljuthatunk majd oda, hogy az egymással szabványos intelligens autóknak köszönhetően ki sem alakulnak majd dugók és balesetek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #9
    "Amíg csak az autók néhány ezrelékében, százalékában van, addig semmi értelme nincs."

    Valahol el kell kezdeni.

    "Egy ügyes hacker akkora dugókat csinálhat majd, hogy ihaj."

    Ehhez elég megállni keresztbe állni egy forgalmasabb úton. Egyébként meg lehet ellene védekezni pl. digitális aláírással.
  • stremix #8
    Az az 500m két autó között van, tehát amelyik 500m-re vette a jelet a kialakult dugó mögött, az szintén továbbítja ugyanekkora körzetbe és így tovább...
  • Gabe Dearborne #7
    Szép új világ... Csak az a baj, hogy unokáink sem fogják látni.
  • AgentKis #6
    1. Amíg csak az autók néhány ezrelékében, százalékában van, addig semmi értelme nincs.
    2. Egy ügyes hacker akkora dugókat csinálhat majd, hogy ihaj. Hát köszi...
  • MasterJay #5
    Ja, és egy kicsit kellemetlenűl érintett, hogy a Volvo-t nem említik meg.
  • MasterJay #4
    Ez mind szép és jó. Csak az 500 métert egy kicsit keveslem!
  • BiroAndras #3
    Sokszor több úton is eljuthatsz a célhoz, ilyenkor jó előre tudni, hogy melyik útvonalon van dugó. Pl. egy autópályán nagyon hasznos, ha a dugó előtti utolsó kijáraton ki tudsz menni.
  • Cat #2
    meg ha van egy koccanás az egyik uton, akkor kapásbol van dugó. Ilyenkor simán el lehetne kerülni.
  • Hoho #1
    Nem tiszta, hogy ez hogyan segit dugomentesiteni. A dugok nem azert vannak, mert az ember rossz iranyba megy, hanem tul sok az auto/keves az ut.