Berta Sándor
Sikeres intelligens autó-tesztek
A Daimler Chrysler mérnökeinek elképzelései szerint a nem is olyan távoli jövőben már nem csak az autóvezetők, de a járműveik is képesek lesznek egymással kommunikálni. Az ötletet most a gyakorlatban is tesztelték.
Stílusosan szólva intelligens autó-projektekből tele van a puttony. Az elmúlt években minden magára valamit is adó nagy autógyártó cég elindította saját intelligens jármű-programját. Ide vehetjük például a BMW-t, de szintén megemlíthető az Európai Unió hasonló elképzelése is. Ezúttal a DaimlerChrysler szakemberei gondolták úgy, hogy ők sem akarnak kimaradni a folyamatból és létrehozzák a maguk intelligens autóit, amelyek vezeték nélküli technikák segítségével kommunikálhatnak egymással és így figyelmeztethetik társaikat az esetleges veszélyekre, egy dugóra vagy balesetre.
A DaimlerChrysler igazi úttörőnek számít a területen, hiszen hat évvel ezelőtt végezték el a cég mérnökei az első intelligens autó kísérleteket. A most tesztelt rendszerben benne van az elmúlt esztendők valamennyi vívmánya. Amennyiben egy autó veszélyt észlel, azonnal továbbítja az információkat minden járműnek 500 méteres körzetben - árulták el a szakemberek. Az autókban van ABS-rendszer, elektronikus menetstabilizáló, fedélzeti navigációs rendszer valamit számtalan szenzor.
Az autógyártó cég által megtartott tesztekre a Wireless Local Danger Warning (WILLWARN) nevet viselő európai kutatóprogram keretében került sor. Az úgynevezett Car-2-X kommunikációban öt autó vett részt - méghozzá teljes sikerrel.
Amikor ugyanis az egyik jármű jeges útfelületet, ködöt vagy útakadályokat észlelt beépített szenzorainak segítségével, azonnal továbbította az információkat másik négy társának. A figyelmeztetés pedig másodpercekkel később megjelent a vezetők előtt található kijelzőkön. Hiába intelligens autók azonban ezek a járművek, dönteni még az embernek kellett.
A WILLWARN és a Network On Wheels (NOW) programok célja a különböző fejlesztések szabványosítása volt. A legnagyobb problémát jelenleg ezen a területen ugyanis pont az jelenti, hogy ahány autógyártó annyiféle különböző program van. A tervek között szerepel még a később az autók között megvalósuló internetes kapcsolattartás, a dugók, balesetek és más veszélyes helyzetek előre való elkerülése, a forgalom szabályozása. Így talán eljuthatunk majd oda, hogy az egymással szabványos intelligens autóknak köszönhetően ki sem alakulnak majd dugók és balesetek.
Stílusosan szólva intelligens autó-projektekből tele van a puttony. Az elmúlt években minden magára valamit is adó nagy autógyártó cég elindította saját intelligens jármű-programját. Ide vehetjük például a BMW-t, de szintén megemlíthető az Európai Unió hasonló elképzelése is. Ezúttal a DaimlerChrysler szakemberei gondolták úgy, hogy ők sem akarnak kimaradni a folyamatból és létrehozzák a maguk intelligens autóit, amelyek vezeték nélküli technikák segítségével kommunikálhatnak egymással és így figyelmeztethetik társaikat az esetleges veszélyekre, egy dugóra vagy balesetre.
A DaimlerChrysler igazi úttörőnek számít a területen, hiszen hat évvel ezelőtt végezték el a cég mérnökei az első intelligens autó kísérleteket. A most tesztelt rendszerben benne van az elmúlt esztendők valamennyi vívmánya. Amennyiben egy autó veszélyt észlel, azonnal továbbítja az információkat minden járműnek 500 méteres körzetben - árulták el a szakemberek. Az autókban van ABS-rendszer, elektronikus menetstabilizáló, fedélzeti navigációs rendszer valamit számtalan szenzor.
Az autógyártó cég által megtartott tesztekre a Wireless Local Danger Warning (WILLWARN) nevet viselő európai kutatóprogram keretében került sor. Az úgynevezett Car-2-X kommunikációban öt autó vett részt - méghozzá teljes sikerrel.
Amikor ugyanis az egyik jármű jeges útfelületet, ködöt vagy útakadályokat észlelt beépített szenzorainak segítségével, azonnal továbbította az információkat másik négy társának. A figyelmeztetés pedig másodpercekkel később megjelent a vezetők előtt található kijelzőkön. Hiába intelligens autók azonban ezek a járművek, dönteni még az embernek kellett.
A WILLWARN és a Network On Wheels (NOW) programok célja a különböző fejlesztések szabványosítása volt. A legnagyobb problémát jelenleg ezen a területen ugyanis pont az jelenti, hogy ahány autógyártó annyiféle különböző program van. A tervek között szerepel még a később az autók között megvalósuló internetes kapcsolattartás, a dugók, balesetek és más veszélyes helyzetek előre való elkerülése, a forgalom szabályozása. Így talán eljuthatunk majd oda, hogy az egymással szabványos intelligens autóknak köszönhetően ki sem alakulnak majd dugók és balesetek.