Berta Sándor
Hálózatba kötné az autókat a BMW
Az autógyártó cég információs és kommunikációs részlege egy új programot indított el. A Connected Drive névre keresztelt projekt célja a személy- és tehergépkocsik belső hálózatának kialakítása, illetve külső hálózatba való kötésük. A tervek szerint az egymáshoz közel lévő, forgalomban lévő autók közt egy ad-hoc helyi hálózat jönne létre.
A BMW a Connected Drive programmal azt szeretné elérni, hogy az egyes autók amellett, hogy saját feladataikat is elvégzik, a közlekedési hálózat szemeivé és füleivé, felderítőszenzoraivá váljanak. A program részeként a vállalat több egymásba kapcsolódó rendszert is fejleszt.
Az első és legfontosabb a sávváltó segédprogram. Ez egy fedélzeti radar segítségével folyamatosan figyeli az autó mögötti forgalmat és észleli, ha egy jármű nagy sebességgel közeledik. Ekkor bekapcsol egy vészvillogó, amelynek fényeit a vezető a visszapillantó tükörbe nézve jól láthatja. A fedélzeti rendszer emellett képes arra is, hogy érzékelje a gépkocsi előtt haladó forgalmat, így azonnal értesül például egy balesetről, egy úttorlaszról vagy egy dugóról. Erre a feladatra a legalkalmasabbak a különböző ultrahangos, infra-, radar- és lézeres szenzorok.
Az úttesten fekvő vagy azon átfutó élő tárgyak felderítésére használhatók infra- vagy hőkamerák, a távolságmérésre pedig a legjobban a fedélzeti radarok alkalmazhatók. A cél, hogy ezeket a szenzorokat és berendezéseket egyetlen fedélzeti rendszerré olvasszák össze és a beérkező adatokat a belső hálózat kielemezze, döntéseket ajánljon a vezetőnek vagy akár helyette hozzon meg. További cél az is, hogy az egyes autók képesek legyenek egymással megosztani ezeket az információkat, így egy adott területen haladó minden autó értesülhetne egy balesetről vagy dugóról. Ezáltal nem csak kevesebb stressz éri majd a vezetőket, de gyorsabban is eljuthatnak úticéljukhoz és minden eddiginél nagyobb biztonságban közlekedhetnek.
A 2001. szeptember óta eladott minden BMW típusú gépkocsiba beépítették a Floating Car Data-System (FCD) nevű fedélzeti rendszert, ami - ha a vezető ezt igényli - nem csak a közlekedési adatok küldésére, de fogadására is alkalmassá teszi az adott járművet. Jelenleg azonban az FCD egymást keresztező autópályákon nem használható, ezért már készül az elődjénél jobb Entended Floating Car Data (XFCD), ami már akár egy egyszerű autóúton is képes lesz a közlekedési adatok gyűjtésére és fogadására.
Az összegyűjtött információkba tartoznának nem csak a közlekedési, de a vezető egészségügyi állapotára, az utak állapotára vagy az időjárásra vonatkozó adatok is. A rendszer részét képeznék a hőmérők, a blokkolásgátló, az ASC, a DSC, a légkondicionáló és a navigációs berendezés, a fékek és az ablaktörlők is. Ezeknek az információknak a birtokában - kapcsolódva a többi autó rendszeréhez - az adott személy- vagy tehergépkocsi képes lesz arra, hogy egy tökéletesen biztonságos útvonalat tervezzen vagy akár a meglévő útvonalat módosítsa. Amennyiben például esni kezd az eső, az autó ezt azonnal érzékeli a légköri nyomás és hőmérséklet megváltozásából, bekapcsolja a fényszórókat és az ablaktörlőket, valamint csökkenti a sebességet.
A BMW szakemberei szerint ahhoz, hogy egy jól működő rendszer létrejöhessen már elegendő lenne a gépkocsik tíz százalékának együttműködése. Az autógyártó cég munkatársai a Connected Drive program részleteit az idén huszadik alkalommal megrendezendő hannoveri CeBIT-kiállításon fogják több előadáson is ismertetni.
A BMW a Connected Drive programmal azt szeretné elérni, hogy az egyes autók amellett, hogy saját feladataikat is elvégzik, a közlekedési hálózat szemeivé és füleivé, felderítőszenzoraivá váljanak. A program részeként a vállalat több egymásba kapcsolódó rendszert is fejleszt.
Az első és legfontosabb a sávváltó segédprogram. Ez egy fedélzeti radar segítségével folyamatosan figyeli az autó mögötti forgalmat és észleli, ha egy jármű nagy sebességgel közeledik. Ekkor bekapcsol egy vészvillogó, amelynek fényeit a vezető a visszapillantó tükörbe nézve jól láthatja. A fedélzeti rendszer emellett képes arra is, hogy érzékelje a gépkocsi előtt haladó forgalmat, így azonnal értesül például egy balesetről, egy úttorlaszról vagy egy dugóról. Erre a feladatra a legalkalmasabbak a különböző ultrahangos, infra-, radar- és lézeres szenzorok.
Az úttesten fekvő vagy azon átfutó élő tárgyak felderítésére használhatók infra- vagy hőkamerák, a távolságmérésre pedig a legjobban a fedélzeti radarok alkalmazhatók. A cél, hogy ezeket a szenzorokat és berendezéseket egyetlen fedélzeti rendszerré olvasszák össze és a beérkező adatokat a belső hálózat kielemezze, döntéseket ajánljon a vezetőnek vagy akár helyette hozzon meg. További cél az is, hogy az egyes autók képesek legyenek egymással megosztani ezeket az információkat, így egy adott területen haladó minden autó értesülhetne egy balesetről vagy dugóról. Ezáltal nem csak kevesebb stressz éri majd a vezetőket, de gyorsabban is eljuthatnak úticéljukhoz és minden eddiginél nagyobb biztonságban közlekedhetnek.
A 2001. szeptember óta eladott minden BMW típusú gépkocsiba beépítették a Floating Car Data-System (FCD) nevű fedélzeti rendszert, ami - ha a vezető ezt igényli - nem csak a közlekedési adatok küldésére, de fogadására is alkalmassá teszi az adott járművet. Jelenleg azonban az FCD egymást keresztező autópályákon nem használható, ezért már készül az elődjénél jobb Entended Floating Car Data (XFCD), ami már akár egy egyszerű autóúton is képes lesz a közlekedési adatok gyűjtésére és fogadására.
Az összegyűjtött információkba tartoznának nem csak a közlekedési, de a vezető egészségügyi állapotára, az utak állapotára vagy az időjárásra vonatkozó adatok is. A rendszer részét képeznék a hőmérők, a blokkolásgátló, az ASC, a DSC, a légkondicionáló és a navigációs berendezés, a fékek és az ablaktörlők is. Ezeknek az információknak a birtokában - kapcsolódva a többi autó rendszeréhez - az adott személy- vagy tehergépkocsi képes lesz arra, hogy egy tökéletesen biztonságos útvonalat tervezzen vagy akár a meglévő útvonalat módosítsa. Amennyiben például esni kezd az eső, az autó ezt azonnal érzékeli a légköri nyomás és hőmérséklet megváltozásából, bekapcsolja a fényszórókat és az ablaktörlőket, valamint csökkenti a sebességet.
A BMW szakemberei szerint ahhoz, hogy egy jól működő rendszer létrejöhessen már elegendő lenne a gépkocsik tíz százalékának együttműködése. Az autógyártó cég munkatársai a Connected Drive program részleteit az idén huszadik alkalommal megrendezendő hannoveri CeBIT-kiállításon fogják több előadáson is ismertetni.