Berta Sándor
Dugóelőrejelző rendszer Hollandiában
Az országban egy olyan rendszert hoznak létre, amely az éppen aktív Vodafone előfizetők mobiltelefonjainak segítségével tájékoztatná az autósokat az autópályákon és forgalmasabb utakon keletkező vagy már kialakult dugókról és torlódásokról.
Az új hálózat létrehozásában a Vodafone brit mobilszolgáltató cég és a TomTom navigációs rendszereket forgalmazó és gyártó vállalat vállalt főszerepet. A szakembereknek sikerült elérniük, hogy Hollandiában egy valós idejű, rendkívül precíz közlekedési tájékoztató rendszert építsenek ki. Ehhez elsősorban az éppen aktív Vodafone előfizetők mobiltelefonjait, illetve azok helyzetének meghatározását használják fel. A tervek szerint így pontosan megtudható, hogy egy adott útszakaszon már van-e vagy éppen kialakul-e dugó. Ezáltal Hollandiában minden eddiginél gördülékenyebbé és gyorsabbá válhat a közúti közlekedés, hiszen az autósok képesek lesznek más alternatív útvonalat meghatározni.
Az egész rendszer a mobiltelefonok működésén alapul. Köztudott, hogy minden mobil készülék amint bekapcsolják, automatikusan felveszi a kapcsolatot a hozzá legközelebb lévő bázisállomással. Ezáltal viszonylag pontosan meg lehet határozni az adott készülék helyzetét. A TomTom részleteket nem árult el, de azt igen, hogy helyi szinten már tesztelték, illetve még tesztelik a rendszert és amennyiben ezeket az akadályokat sikerrel veszik, úgy az egész országban elérhető lesz az új szolgáltatás.
Harold Goddijn, a TomTom vezérigazgatója elmondta, hogy terveik szerint az új rendszert hamarosan már más európai uniós tagországokban, így akár hazánkban és az Egyesült Államokban szintén be akarják vezetni. Goddijn szerint a szolgáltatás nem csak a Vodafone, hanem más mobilszolgáltatók hálózatával is együtt tud működni, így technikai akadályai nem lesznek a program kibővítésének.
Az intelligens közlekedésirányítás mindenesetre az előnyei mellett egy új problémát is előhozhat a VNG holland városi és községi szövetség képviselői szerint, ez pedig a mellékutak megnövekedő leterhelése. Hiszen a dugók miatt könnyen a mellékutakra irányíthatják majd a forgalmat, ám közel sem biztos, hogy ennek az autóáradatnak azok az utak megfelelnek, illetve hogy az ott lakók mit szólnak majd a megnövekedett autóáradathoz.
Az új hálózat létrehozásában a Vodafone brit mobilszolgáltató cég és a TomTom navigációs rendszereket forgalmazó és gyártó vállalat vállalt főszerepet. A szakembereknek sikerült elérniük, hogy Hollandiában egy valós idejű, rendkívül precíz közlekedési tájékoztató rendszert építsenek ki. Ehhez elsősorban az éppen aktív Vodafone előfizetők mobiltelefonjait, illetve azok helyzetének meghatározását használják fel. A tervek szerint így pontosan megtudható, hogy egy adott útszakaszon már van-e vagy éppen kialakul-e dugó. Ezáltal Hollandiában minden eddiginél gördülékenyebbé és gyorsabbá válhat a közúti közlekedés, hiszen az autósok képesek lesznek más alternatív útvonalat meghatározni.
Az egész rendszer a mobiltelefonok működésén alapul. Köztudott, hogy minden mobil készülék amint bekapcsolják, automatikusan felveszi a kapcsolatot a hozzá legközelebb lévő bázisállomással. Ezáltal viszonylag pontosan meg lehet határozni az adott készülék helyzetét. A TomTom részleteket nem árult el, de azt igen, hogy helyi szinten már tesztelték, illetve még tesztelik a rendszert és amennyiben ezeket az akadályokat sikerrel veszik, úgy az egész országban elérhető lesz az új szolgáltatás.
Harold Goddijn, a TomTom vezérigazgatója elmondta, hogy terveik szerint az új rendszert hamarosan már más európai uniós tagországokban, így akár hazánkban és az Egyesült Államokban szintén be akarják vezetni. Goddijn szerint a szolgáltatás nem csak a Vodafone, hanem más mobilszolgáltatók hálózatával is együtt tud működni, így technikai akadályai nem lesznek a program kibővítésének.
Az intelligens közlekedésirányítás mindenesetre az előnyei mellett egy új problémát is előhozhat a VNG holland városi és községi szövetség képviselői szerint, ez pedig a mellékutak megnövekedő leterhelése. Hiszen a dugók miatt könnyen a mellékutakra irányíthatják majd a forgalmat, ám közel sem biztos, hogy ennek az autóáradatnak azok az utak megfelelnek, illetve hogy az ott lakók mit szólnak majd a megnövekedett autóáradathoz.