Berta Sándor

50 éves az autótelefon

Egy évtizeddel ezelőtt az autóban való telefonálás még különlegességnek számított, mára azonban teljesen elfogadott dologgá vált. A jövőben ezek a készülékek további fejlődésen mehetnek keresztül, igazi többfunkciós rendszerekké válhatnak.

Az autótelefon sokakban a mai napig visszatetszést vált ki, nem a funkciói, hanem a vezetés közben felelőtlenül telefonáló autósok miatt. A szakemberek szerint viszont a jövőben ezekkel a készülékekkel sok egyéb feladatot el lehet majd végezni. Az autótelefon története kereken ötven évvel ezelőttre nyúlik vissza. A berlini Mobiltávközlési Információs Központ (IZMF) adatai szerint az akkori nyugatnémet kancellár, Konrad Adenauer használt először autótelefont. A politikust így könnyedén tájékoztathatták bármilyen fontos eseményről az autójában is. Persze a készülék ezen kívül gyakorlatilag semmiben sem hasonlított mai korszerű hordzható társaira, súlya például 16 kiló volt.

Napjainkban az autóban már mobiltelefonokat használunk, pillekönnyű készülékeket, melyeket az előírások szerint nem a fülhöz szorítva, hanem kihangosítva vagy fejhallgatóval ajánlatos müködtetni. A beszélgetéseket zavaró zörejeket modern technológiák segítségével szűrik ki. "Ma már szinte az összes autóba úgynevezett kompenzátort építenek be. Ez gyakorlatilag egy erősítő, ami automatikusan szabályozza a teljesítményt és a hangerőt" - nyilatkozta Manfred Breul, a BITKOM német szakmai szervezet távközlési részlegvezetője.

Andreas Sieverking, a Nokia finn mobiltelefon-gyártó cég bochumi munkatársa elmondta, hogy a vállalat jelenleg az úgynevezett Sim Access Profile nevű rendszeren dolgozik, amelynek lényege, hogy bármilyen autóba szálljon is be a vezető, az ott lévő készülék automatikusan kiolvassa a SIM-kártyában tárolt adatokat, ezáltal felismeri az illető profilját, telefonálási beállításait.

Egyre inkább megfigyelhető azonban, hogy maga a telefonálás fokozatosan háttérbe szorul és kiegészítő funkciók veszik át a főszerepet. A Vodafone például olyan rendszeren dolgozik, ami kijelzi, hogy ha egy adott úton dugó van vagy alakul ki. "A vezetőnek elég csak beírni az autópálya vagy főút számát és máris szöveges értesítést kap arról, van-e ott torlódás és ha igen, melyik szakaszon" - mondta Marion Stolzenwald szóvivő.

Manfred Breul szerint a következő években megfigyelhető lesz a beszédirányítás előretörése, illetve a zenehallgatási, illetve a közvetlen zeneletöltési funkciók megjelenése. Az autósok kedvenc zeneszámaikat közvetlenül az autóban lévő eszközökre tölthetik majd le és meg is hallgathatják őket.

Szintén fontos lehet a fedélzeti rendszerekhez való hozzáférés is, hiszen egy baleset esetén bármikor értesíteni lehet majd a legközelebbi autómentőt vagy szervizt és a szakembereket részletesen tájékoztatni lehet majd a részletekről. De a mobil rendszerek segítségével adott esetben frissíthetők lesznek a gyártó oldaláról a motorelektronikai szoftverek is. Úgy tűnik tehát, hogy a lehetőségeknek és az alkalmazási területek számának csak a fantázia szab határt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!