SG.hu
Pénzügyileg nagyon nem érik meg az elektromos autók a kölcsönző cégek számára
Ha valaki ki akarná próbálni milyen egy elektromos járművet vezetni, a bérlés megfizethető megoldás lehet. De hamarosan sokkal nehezebb lesz ilyet találni.
Az elektromos járművek pénzügyileg katasztrofálisak a kölcsönző cégek számára, például a Hertz januárban elállt a 100 000 Tesla beszerzésére vonatkozó tervétől, miután az autók viszonteladási értéke sokkal gyorsabban zuhant, mint amire a vállalat számított. A Hertz tapasztalata dermesztő hatással volt az iparágra, és számos autókölcsönző cég most komoly árengedményekkel próbálja eladni az elektromos járműveket. És még eltarthat egy darabig, mire újra vásárolni kezdenek. Tavaly a gyártók által a kölcsönző cégeknek eladott autók több mint 4 százaléka volt elektromos az S&P Global Mobility szerint, idén eddig ez a szám mindössze 1,4 százalék.
"Kritikus jelentőségű a kölcsönző cégek hatása a fogyasztói magatartás átformálásában és az elfogadás elősegítésében.” - mondta Stephanie Valdez-Streaty, a Cox Automotive iparági ismeretekért felelős igazgatója. „De még hosszú út áll előttünk.” Valdez-Streaty szerint a kölcsönző cégek nem is olyan régen még jó ajánlatokat kínáltak elektromos járművekre, de ezek valószínűleg nem lesznek tartósak, mivel a cégek ritkítják az ilyen autókból álló flottájukat. A Hertz és más autókölcsönző cégek rájöttek, hogy a vártnál nehezebb az elektromos járműveket nyereségesen felkínálni az ügyfeleknek. A repülőtéren lévő kölcsönzőkomplexumokban általában nincs töltő. Sok ügyfél nincs felkészülve arra, hogy az elektromos autók milyen jól gyorsulnak, ami több balesethez és magasabb biztosítási díjakhoz vezetett. Egyes cégek pedig úgy találták, hogy nem tudnak olyan gyorsan pótalkatrészeket szerezni az ilyen autókhoz, mint a benzines autókhoz.
„Azt hitték, hogy az elektromos autók egyszerűbbek, egyszerűbbek és olcsóbbak lesznek a karbantartás szempontjából” - mondta Karl Brauer, az iSeeCars.com, egy online autókereső oldal vezető elemzője. „ De azt tapasztalják, hogy ez nem igaz.” A Hertz közleményében azt írta, hogy „továbbra is a lehető legszélesebb választékot kínálja ügyfeleinek a járműmárkák és -modellek közül, beleértve az elektromos járműveket is”. A legnagyobb problémát a kölcsönző cégek számára az elektromos autók vezető gyártója, a Tesla járművek gyors értékvesztése jelentette. Az Elon Musk által vezetett vállalat tavaly meredeken csökkentette az új modellek árait, hogy az eladásokat felpörgesse, és ez persze lenyomta a használt Teslák árát is. A használt elektromos autók idén gyorsabban veszítettek értékükből, mint az átlagos használt benzines autók, és májusban először kerültek átlagosan kevesebbe, mint a használt benzines autók.
A bérbeadó cégek pénzügyi számításainak kritikus része a viszonteladási érték, mivel általában még azelőtt eladják az autókat, mielőtt túl sok kilométert gyűjtenének. A kölcsönző cégek veszteséget könyvelnek el, ha az autókat a vártnál kevesebbért adják el. Az év első három hónapjában a Hertz elektromos flottájának csökkenő értéke 195 millió dollárral csökkentette a cég nyereségét. A kölcsönző cégek „100 százalékban a maradványértékektől függenek” - mondta Shay Natarajan, a Mobility Impact Partners, egy a fenntartható közlekedésbe befektető magántőke cég partnere. „Ez egy nagyon nehéz üzleti modell. Elon Musk kinyitja a száját, és az iparág zuhanórepülésbe kezd.”
Néhány autókölcsönző cég azonban azt mondja, hogy nem az áresés miatt ejtik az akkumulátoros autókat. Azok, akik még soha nem vezettek elektromos járművet, meredek tanulási görbével szembesülnek, amikor akkumulátoros autót kapnak. A kölcsönző cégek általában nem rendelkeznek olyan munkatársakkal, akik oktatást tartanának az ügyfeleknek. A Hertz például online információkat kínál az elektromos járműveket bérlők számára, és e-mailben küld nekik utasításokat. A Hertz elmondta, hogy „sokat tanult a terepjáró-bérlés piacának első szereplőjeként, és miközben flottánkat a fogyasztói igényekhez igazítjuk, arra összpontosítunk, hogy folyamatosan javítsuk a bérlési élményt, ami magában foglalja azt is, hogy minden ügyfél számára egyszerűvé tegyük azt”.
A tankolás egy másik fontos kérdés. Sok kölcsönző cég elvárja az ügyfelektől, hogy az elektromos járműveket körülbelül 70 százalékig töltsék fel, mielőtt visszaadják őket. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknek be kell tervezniük, hogy az utazásuk vége felé megállnak egy töltőnél, ami nem mindig könnyű, amikor az emberek megpróbálják elérni a repülőjüket és nincs gyorstöltő a kölcsönző közelében. A kölcsönző cégek nem akarnak felelősséget vállalni a töltésért, mert szeretik, ha az autókat ismét gyorsan kiadhatják, és ők maguk sem tudnak töltőket telepíteni a repülőtereken. "A repülőterek hírhedten barátságtalanok az elektromos infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatban” - mondta Raghu Iyengar, a Volkswagen egyik vezetője, akinek a feladatai közé tartozik a kölcsönző cégek felé történő értékesítés. Elmondása szerint a Volkswagen ID.4-re közel nulla igény van a kölcsönző cégek részéről.
A Teslákat bérlők hozzáférhetnek a Supercharger-hálózathoz, az Egyesült Államok legnagyobb gyorstöltő rendszeréhez, de a legtöbb Supercharger csak Tesla autókkal működik. Azoknak, akik olyan autógyártók autóit bérlik, mint a Kia, a General Motors vagy a Polestar más szolgáltatók által kínált töltőket kell használniuk, amelyek mindegyike saját mobiltelefonos alkalmazást használ fizetésre. A bérlőknek azzal is tisztában kell lenniük, hogy különösen a vidéki területeken kevés vagy egyáltalán nincs gyorstöltő. Iyengar azért bizakodó. Ahogy az elektromos járművek egyre népszerűbbé válnak, a kölcsönző cégeknek muszáj lesz foglalkozniuk velük. "Lesz egy elektromos dagály, amely minden csónakot megemel” - mondta - "és a bérbeadás követni fogja ezt".
Az elektromos járművek pénzügyileg katasztrofálisak a kölcsönző cégek számára, például a Hertz januárban elállt a 100 000 Tesla beszerzésére vonatkozó tervétől, miután az autók viszonteladási értéke sokkal gyorsabban zuhant, mint amire a vállalat számított. A Hertz tapasztalata dermesztő hatással volt az iparágra, és számos autókölcsönző cég most komoly árengedményekkel próbálja eladni az elektromos járműveket. És még eltarthat egy darabig, mire újra vásárolni kezdenek. Tavaly a gyártók által a kölcsönző cégeknek eladott autók több mint 4 százaléka volt elektromos az S&P Global Mobility szerint, idén eddig ez a szám mindössze 1,4 százalék.
"Kritikus jelentőségű a kölcsönző cégek hatása a fogyasztói magatartás átformálásában és az elfogadás elősegítésében.” - mondta Stephanie Valdez-Streaty, a Cox Automotive iparági ismeretekért felelős igazgatója. „De még hosszú út áll előttünk.” Valdez-Streaty szerint a kölcsönző cégek nem is olyan régen még jó ajánlatokat kínáltak elektromos járművekre, de ezek valószínűleg nem lesznek tartósak, mivel a cégek ritkítják az ilyen autókból álló flottájukat. A Hertz és más autókölcsönző cégek rájöttek, hogy a vártnál nehezebb az elektromos járműveket nyereségesen felkínálni az ügyfeleknek. A repülőtéren lévő kölcsönzőkomplexumokban általában nincs töltő. Sok ügyfél nincs felkészülve arra, hogy az elektromos autók milyen jól gyorsulnak, ami több balesethez és magasabb biztosítási díjakhoz vezetett. Egyes cégek pedig úgy találták, hogy nem tudnak olyan gyorsan pótalkatrészeket szerezni az ilyen autókhoz, mint a benzines autókhoz.
„Azt hitték, hogy az elektromos autók egyszerűbbek, egyszerűbbek és olcsóbbak lesznek a karbantartás szempontjából” - mondta Karl Brauer, az iSeeCars.com, egy online autókereső oldal vezető elemzője. „ De azt tapasztalják, hogy ez nem igaz.” A Hertz közleményében azt írta, hogy „továbbra is a lehető legszélesebb választékot kínálja ügyfeleinek a járműmárkák és -modellek közül, beleértve az elektromos járműveket is”. A legnagyobb problémát a kölcsönző cégek számára az elektromos autók vezető gyártója, a Tesla járművek gyors értékvesztése jelentette. Az Elon Musk által vezetett vállalat tavaly meredeken csökkentette az új modellek árait, hogy az eladásokat felpörgesse, és ez persze lenyomta a használt Teslák árát is. A használt elektromos autók idén gyorsabban veszítettek értékükből, mint az átlagos használt benzines autók, és májusban először kerültek átlagosan kevesebbe, mint a használt benzines autók.
A bérbeadó cégek pénzügyi számításainak kritikus része a viszonteladási érték, mivel általában még azelőtt eladják az autókat, mielőtt túl sok kilométert gyűjtenének. A kölcsönző cégek veszteséget könyvelnek el, ha az autókat a vártnál kevesebbért adják el. Az év első három hónapjában a Hertz elektromos flottájának csökkenő értéke 195 millió dollárral csökkentette a cég nyereségét. A kölcsönző cégek „100 százalékban a maradványértékektől függenek” - mondta Shay Natarajan, a Mobility Impact Partners, egy a fenntartható közlekedésbe befektető magántőke cég partnere. „Ez egy nagyon nehéz üzleti modell. Elon Musk kinyitja a száját, és az iparág zuhanórepülésbe kezd.”
Néhány autókölcsönző cég azonban azt mondja, hogy nem az áresés miatt ejtik az akkumulátoros autókat. Azok, akik még soha nem vezettek elektromos járművet, meredek tanulási görbével szembesülnek, amikor akkumulátoros autót kapnak. A kölcsönző cégek általában nem rendelkeznek olyan munkatársakkal, akik oktatást tartanának az ügyfeleknek. A Hertz például online információkat kínál az elektromos járműveket bérlők számára, és e-mailben küld nekik utasításokat. A Hertz elmondta, hogy „sokat tanult a terepjáró-bérlés piacának első szereplőjeként, és miközben flottánkat a fogyasztói igényekhez igazítjuk, arra összpontosítunk, hogy folyamatosan javítsuk a bérlési élményt, ami magában foglalja azt is, hogy minden ügyfél számára egyszerűvé tegyük azt”.
A tankolás egy másik fontos kérdés. Sok kölcsönző cég elvárja az ügyfelektől, hogy az elektromos járműveket körülbelül 70 százalékig töltsék fel, mielőtt visszaadják őket. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknek be kell tervezniük, hogy az utazásuk vége felé megállnak egy töltőnél, ami nem mindig könnyű, amikor az emberek megpróbálják elérni a repülőjüket és nincs gyorstöltő a kölcsönző közelében. A kölcsönző cégek nem akarnak felelősséget vállalni a töltésért, mert szeretik, ha az autókat ismét gyorsan kiadhatják, és ők maguk sem tudnak töltőket telepíteni a repülőtereken. "A repülőterek hírhedten barátságtalanok az elektromos infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatban” - mondta Raghu Iyengar, a Volkswagen egyik vezetője, akinek a feladatai közé tartozik a kölcsönző cégek felé történő értékesítés. Elmondása szerint a Volkswagen ID.4-re közel nulla igény van a kölcsönző cégek részéről.
A Teslákat bérlők hozzáférhetnek a Supercharger-hálózathoz, az Egyesült Államok legnagyobb gyorstöltő rendszeréhez, de a legtöbb Supercharger csak Tesla autókkal működik. Azoknak, akik olyan autógyártók autóit bérlik, mint a Kia, a General Motors vagy a Polestar más szolgáltatók által kínált töltőket kell használniuk, amelyek mindegyike saját mobiltelefonos alkalmazást használ fizetésre. A bérlőknek azzal is tisztában kell lenniük, hogy különösen a vidéki területeken kevés vagy egyáltalán nincs gyorstöltő. Iyengar azért bizakodó. Ahogy az elektromos járművek egyre népszerűbbé válnak, a kölcsönző cégeknek muszáj lesz foglalkozniuk velük. "Lesz egy elektromos dagály, amely minden csónakot megemel” - mondta - "és a bérbeadás követni fogja ezt".