SG.hu
A Cruise kudarca nagy fejtörés a General Motors számára
Miután Kyle Vogt lemondott a Cruise vezérigazgatói posztjáról, az autógyártó nehéz kérdés előtt áll: folytassa-e a dollármilliárdok elégetését egy olyan jövőre való felkészülés érdekében, amely talán soha nem jön el?
Két évvel ezelőtt a General Motors egy olyan jövőképet mutatott be, amelyben "nulla baleset, nulla dugó és nulla károsanyag-kibocsátás" szerepel. Ma ez a jövő távolabbinak tűnik, mint valaha. Az autógyártó vezető nélküli autókkal foglalkozó leányvállalata, a Cruise bejelentette Kyle Vogt vezérigazgatói posztról való lemondását. A döntés több mint egy hónappal egy olyan incidens után született, amelyben egy cserbenhagyásos gázolás áldozata beszorult egy Cruise jármű alá, majd az még továbbment, és lehúzódott az út szélére. Ennek következtében a kaliforniai gépjármű-felügyelet felfüggesztette a Cruise engedélyét a vezető nélküli autók üzemeltetésére az államban. A vállalat ezt követően országszerte szüneteltette a vezető nélküli üzemelést, új biztonsági főnököt nevezett ki, visszahívta mind a 950 járművét, és megbízott egy külső csoportot egy független biztonsági ellenőrzés elvégzésével.
Hét viharos év telt el azóta, hogy a GM először jelentette be a Cruise megvásárlásának tervét, azzal a céllal, hogy gyorsan kereskedelmi forgalomba hozza a technológiát. A vállalat az elmúlt hónapokban néhány jelentős győzelmet aratott, de az előrelépés nagy része elpárolgott, miután egy sor hiba feltárta a Cruise menedzsmentjének komoly problémáit. Most pedig Vogt lemondása nehéz helyzetbe hozza a GM-et: továbbra is teljes mértékben felkarolja az önvezető autókat, vagy csökkentse a veszteségeit. A legtöbb autógyártó már visszavett az autonóm vezetésre vonatkozó ambícióiból. Tavaly a Ford és a Volkswagen visszavonta az Argo AI finanszírozását, és a vállalat kénytelen volt beszüntetni működését. A Toyota önvezető autókkal teli futurisztikus városról szóló elképzelése jelentősen késik. 2022-ben az autonóm jármű-beruházások éves szinten közel 60 százalékkal csökkentek, a startupok elbocsátásokkal vagy egyenesen bezárásokkal küszködtek.
De a Cruise küzdelmei csak a GM-re jellemzőek. Más autógyárak igyekeztek némi távolságot tartani maguk és az önvezető autókon dolgozó startupok között. A GM azonban továbbra is makacs maradt, ragaszkodva ahhoz, hogy a technológiába fektetett dollármilliárdok (a GM 2017 óta 8,2 milliárd dollárt veszített a Cruise-on) végül biztonságosabb jövőt - és hatalmas bevételeket - eredményeznek majd a vállalat számára. És nem szégyellték Vogtot reflektorfénybe állítani. A GM vezérigazgatója, Mary Barra rendszeresen meghívta őt az eredménybeszámolókra vagy a befektetői konferenciákon való felszólalásra annak jeleként, hogy az autógyártó teljes mértékben bízik a Cruise-ban. 2022-ben Barra maga is felment a CES színpadára, és kijelentette, hogy a GM az évtized közepére teljesen autonóm járműveket fog értékesíteni a Cruise technológiájával a hétköznapi emberek számára. Saját pozícióját tette fel a startup sikerére.
Ahelyett, hogy hátradőlt volna, és megvárja míg elérkezik a vezető nélküli autók korszaka, Barra ragaszkodott ahhoz, hogy a GM maradjon a vezetői székben. És most ennek következményeit kell feldolgoznia. Indulásként a GM közvetlen szerepet vállal a Cruise üzemeltetésében. A GM általános jogtanácsosa, Craig Glidden lesz a Cruise társelnöke Mo Elshenawy mellett, aki egyben technológiai vezető is lesz. Jon McNeillt - a Tesla korábbi elnökét, aki évek óta a GM igazgatótanácsának tagja - Barra mellett a Cruise igazgatótanácsának alelnökévé nevezték ki. "Továbbra is erősen hiszünk a Cruise küldetésében és a benne rejlő átalakító technológiában rejlő lehetőségekben. A közlekedést biztonságosabbá, tisztábbá és elérhetőbbé kívánjuk tenni" - fogalmazott Barra az alkalmazottaknak küldött e-mailben.
Nem ez az első alkalom, hogy a Cruise vezetősége átrendeződik. Barra 2021 decemberében leváltotta Dan Ammannt a cég vezérigazgatói posztjáról, helyére Vogtot ültette, aki akkoriban technológiai vezető volt. A leváltás állítólag a víziók közötti nézetkülönbség eredménye volt. Ammann - aki egykor Barrával versengett a GM vezetői posztjáért - továbbra is a robotaxikra akarta helyezni a hangsúlyt, míg Barra és a GM igazgatótanácsa nagyobbra lőtt, a Cruise technológiáját a Cadillac luxusautókba is be akarta építeni.
Vogt boldog volt, hogy ennek a nagyszabású elképzelésnek az arca lehet. Azzal érvelt, hogy az önvezető autók drámai csökkenést eredményeznének a halálos közlekedési balesetek számában, és érvelését egy San Francisco-i kereszteződésben megölt fiatal lány példájával támasztotta alá. A Cruise még egy egész oldalas hirdetést is vásárolt a The New York Times-ban, amelyben kijelentette, hogy "az emberi sofőrök szörnyűek", és a vezető nélküli autóit tartotta az egyetlen megoldásnak. Vogt pedig magabiztosan lépett színpadra egy befektetői konferencián, és azt mondta, hogy a Cruise kormánykerék és pedál nélküli Origin járművei "csak napokra vannak" a szövetségi jóváhagyástól - annak ellenére, hogy ilyen jóváhagyás máig nem született.
A GM olyan vezérigazgatót akart, aki a technológia határait feszegetni tudja, de Vogt alatt a Cruise talán túl keményen nyomult, kritikusok szerint a vállalat előtérbe helyezte a sebességet a biztonsággal szemben. Ez sok tekintetben az Uber hírhedt megközelítését idézi az önvezető autókkal kapcsolatban, amely a biztonságon spórolt annak érdekében, hogy minél több autót küldjön az utakra. Végül az Uber egyik önvezető autója Arizonában megölt egy nőt, aki éjszaka keresztben ment át az úton, aminek következtében a vállalat leállította az egész részleget.
A GM máris meghúzta a gyeplőt, és bejelentette, hogy elbocsátások következnek. A Cruise már számos szerződéses dolgozót elbocsátott, akik a járművek karbantartását és a flottaüzemeltetést végezték. Most azonban úgy tűnik, hogy a Cruise alkalmazottait is fenyegeti a munkahelyük elvesztésének veszélye. Vogt azt akarta, hogy a Cruise uralja a piacot, hasonlóan ahhoz, ahogyan az Uber lenyomta a Lyftet. De az Ubernél valójában a vezető nélküli autók sikertelen bevezetésére kellett volna figyelnie.
Két évvel ezelőtt a General Motors egy olyan jövőképet mutatott be, amelyben "nulla baleset, nulla dugó és nulla károsanyag-kibocsátás" szerepel. Ma ez a jövő távolabbinak tűnik, mint valaha. Az autógyártó vezető nélküli autókkal foglalkozó leányvállalata, a Cruise bejelentette Kyle Vogt vezérigazgatói posztról való lemondását. A döntés több mint egy hónappal egy olyan incidens után született, amelyben egy cserbenhagyásos gázolás áldozata beszorult egy Cruise jármű alá, majd az még továbbment, és lehúzódott az út szélére. Ennek következtében a kaliforniai gépjármű-felügyelet felfüggesztette a Cruise engedélyét a vezető nélküli autók üzemeltetésére az államban. A vállalat ezt követően országszerte szüneteltette a vezető nélküli üzemelést, új biztonsági főnököt nevezett ki, visszahívta mind a 950 járművét, és megbízott egy külső csoportot egy független biztonsági ellenőrzés elvégzésével.
Hét viharos év telt el azóta, hogy a GM először jelentette be a Cruise megvásárlásának tervét, azzal a céllal, hogy gyorsan kereskedelmi forgalomba hozza a technológiát. A vállalat az elmúlt hónapokban néhány jelentős győzelmet aratott, de az előrelépés nagy része elpárolgott, miután egy sor hiba feltárta a Cruise menedzsmentjének komoly problémáit. Most pedig Vogt lemondása nehéz helyzetbe hozza a GM-et: továbbra is teljes mértékben felkarolja az önvezető autókat, vagy csökkentse a veszteségeit. A legtöbb autógyártó már visszavett az autonóm vezetésre vonatkozó ambícióiból. Tavaly a Ford és a Volkswagen visszavonta az Argo AI finanszírozását, és a vállalat kénytelen volt beszüntetni működését. A Toyota önvezető autókkal teli futurisztikus városról szóló elképzelése jelentősen késik. 2022-ben az autonóm jármű-beruházások éves szinten közel 60 százalékkal csökkentek, a startupok elbocsátásokkal vagy egyenesen bezárásokkal küszködtek.
De a Cruise küzdelmei csak a GM-re jellemzőek. Más autógyárak igyekeztek némi távolságot tartani maguk és az önvezető autókon dolgozó startupok között. A GM azonban továbbra is makacs maradt, ragaszkodva ahhoz, hogy a technológiába fektetett dollármilliárdok (a GM 2017 óta 8,2 milliárd dollárt veszített a Cruise-on) végül biztonságosabb jövőt - és hatalmas bevételeket - eredményeznek majd a vállalat számára. És nem szégyellték Vogtot reflektorfénybe állítani. A GM vezérigazgatója, Mary Barra rendszeresen meghívta őt az eredménybeszámolókra vagy a befektetői konferenciákon való felszólalásra annak jeleként, hogy az autógyártó teljes mértékben bízik a Cruise-ban. 2022-ben Barra maga is felment a CES színpadára, és kijelentette, hogy a GM az évtized közepére teljesen autonóm járműveket fog értékesíteni a Cruise technológiájával a hétköznapi emberek számára. Saját pozícióját tette fel a startup sikerére.
Ahelyett, hogy hátradőlt volna, és megvárja míg elérkezik a vezető nélküli autók korszaka, Barra ragaszkodott ahhoz, hogy a GM maradjon a vezetői székben. És most ennek következményeit kell feldolgoznia. Indulásként a GM közvetlen szerepet vállal a Cruise üzemeltetésében. A GM általános jogtanácsosa, Craig Glidden lesz a Cruise társelnöke Mo Elshenawy mellett, aki egyben technológiai vezető is lesz. Jon McNeillt - a Tesla korábbi elnökét, aki évek óta a GM igazgatótanácsának tagja - Barra mellett a Cruise igazgatótanácsának alelnökévé nevezték ki. "Továbbra is erősen hiszünk a Cruise küldetésében és a benne rejlő átalakító technológiában rejlő lehetőségekben. A közlekedést biztonságosabbá, tisztábbá és elérhetőbbé kívánjuk tenni" - fogalmazott Barra az alkalmazottaknak küldött e-mailben.
Nem ez az első alkalom, hogy a Cruise vezetősége átrendeződik. Barra 2021 decemberében leváltotta Dan Ammannt a cég vezérigazgatói posztjáról, helyére Vogtot ültette, aki akkoriban technológiai vezető volt. A leváltás állítólag a víziók közötti nézetkülönbség eredménye volt. Ammann - aki egykor Barrával versengett a GM vezetői posztjáért - továbbra is a robotaxikra akarta helyezni a hangsúlyt, míg Barra és a GM igazgatótanácsa nagyobbra lőtt, a Cruise technológiáját a Cadillac luxusautókba is be akarta építeni.
Vogt boldog volt, hogy ennek a nagyszabású elképzelésnek az arca lehet. Azzal érvelt, hogy az önvezető autók drámai csökkenést eredményeznének a halálos közlekedési balesetek számában, és érvelését egy San Francisco-i kereszteződésben megölt fiatal lány példájával támasztotta alá. A Cruise még egy egész oldalas hirdetést is vásárolt a The New York Times-ban, amelyben kijelentette, hogy "az emberi sofőrök szörnyűek", és a vezető nélküli autóit tartotta az egyetlen megoldásnak. Vogt pedig magabiztosan lépett színpadra egy befektetői konferencián, és azt mondta, hogy a Cruise kormánykerék és pedál nélküli Origin járművei "csak napokra vannak" a szövetségi jóváhagyástól - annak ellenére, hogy ilyen jóváhagyás máig nem született.
A GM olyan vezérigazgatót akart, aki a technológia határait feszegetni tudja, de Vogt alatt a Cruise talán túl keményen nyomult, kritikusok szerint a vállalat előtérbe helyezte a sebességet a biztonsággal szemben. Ez sok tekintetben az Uber hírhedt megközelítését idézi az önvezető autókkal kapcsolatban, amely a biztonságon spórolt annak érdekében, hogy minél több autót küldjön az utakra. Végül az Uber egyik önvezető autója Arizonában megölt egy nőt, aki éjszaka keresztben ment át az úton, aminek következtében a vállalat leállította az egész részleget.
A GM máris meghúzta a gyeplőt, és bejelentette, hogy elbocsátások következnek. A Cruise már számos szerződéses dolgozót elbocsátott, akik a járművek karbantartását és a flottaüzemeltetést végezték. Most azonban úgy tűnik, hogy a Cruise alkalmazottait is fenyegeti a munkahelyük elvesztésének veszélye. Vogt azt akarta, hogy a Cruise uralja a piacot, hasonlóan ahhoz, ahogyan az Uber lenyomta a Lyftet. De az Ubernél valójában a vezető nélküli autók sikertelen bevezetésére kellett volna figyelnie.