SG.hu
Engedélyezték az önvezető taxik működését San Franciscóban
Hat órás meghallgatás után a Kaliforniai Közüzemi Bizottság (California Public Utilities Commission) megnyitotta a kaput az autonóm járművek előtt. A közvélemény élesen megosztott volt az önvezető autók San Franciscóban történő megjelenésével kapcsolatban.
A Kaliforniai Közüzemi Bizottság 3:1 arányban szavazta meg, hogy a két vállalat a nap bármely órájában üzemeltetheti járműveit San Francisco városában. A Waymo és a Cruise hat órán át tartó nyilvános meghallgatás után kapta meg az engedélyt a robottaxi-szolgáltatásra. A helyi lakosok a járműveket támogatva és ellenezve is felszólaltak. Ez nagy győzelem az autonóm járművek üzemeltetői számára, akik több tízmilliárdot költöttek a technológiára, de eddig nagyon csekély megtérüléssel. "A mai nap az első lépés a sok közül, hogy az autonóm közlekedési szolgáltatásokat a kaliforniaiak számára elérhetővé tegyük" - mondta John Reynolds, a CPUC biztosa a meghallgatás végén. "A mai nap az első lépés a sok közül az autonóm közlekedési szolgáltatások kaliforniaiakhoz való eljuttatásában" - mondta. (Érdemes megemlíteni, hogy Reynolds 2 éven át, tavaly januárig a General Motors által támogatott Cruise főtanácsadója volt, ezért korábban kivonta magát a szavazásokból, de azt mondta, hogy "az idő múlása" lehetővé tette számára, hogy a mai határozatról szavazzon).
A biztosok felszólították a vállalatokat, hogy foglalkozzanak a San Francisco-i tisztviselők és lakosok által felvetett problémákkal, amelyek az utakat elzáró, forgalmi dugókat okozó és a mentőjárműveket akadályozó járművekkel kapcsolatosak. Ha további incidensekről érkeznek jelentések, a CPUC megszavazhatja az utakon engedélyezett járművek számának korlátozását, vagy akár teljesen visszavonhatja a vállalatok engedélyét - mondta Darcie Houck biztos. "A ma előttünk fekvő határozatokkal kapcsolatban a nyilvánosság a vélemények széles skáláját tárta elénk" - tette hozzá Houck. "Nem veszem félvállról ezt a döntést."
Az emberek hosszan álltak sorba hogy felszólalhassanak a közmeghallgatáson
Jelenleg a társaságok csak korlátozott szolgáltatást nyújtanak. A cégek melletti szavazás lényegében teljes hozzáférést biztosít a robotaxi cégeknek a félszigethez és annak lakosaihoz. Az engedély meghosszabbítása lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy jelentősen kibővítsék szolgáltatásaikat és nem korlátozza az utakra küldhető robotaxik számát. Mostantól az Uberhez vagy a Lyfthez hasonlóan működhetnek - a város bármely pontján, a nap bármely szakában közlekedhetnek és pénzt kérhetnek a fuvarokért.
A Waymo az autonóm járművek történetének "fontos pillanataként" ünnepelte a döntést. "A mai engedély a kereskedelmi működésünk valódi kezdetét jelenti San Franciscóban" - írta Tekedra Mawakana, a Waymo társ-vezérigazgatója. Kyle Vogt, a Cruise vezérigazgatója "hatalmas mérföldkőnek" nevezte ezt az autonóm jármű-iparág számára, "de ami még ennél is fontosabb, jelzés az ország számára, hogy Kalifornia a haladást helyezi előtérbe."
Bár a Cruise és a Waymo is azt mondta, hogy nem egyszerre, hanem fokozatosan terjeszkednének, a vállalatok sikeréhez elengedhetetlen a méretarány. A technológia kifejlesztése, tesztelése és telepítése a Cruise és a Waymo számára dollármilliárdokba került. A Waymo idén kénytelen volt visszafogni a működését, miután az Alphabet az első negyedévben számos elbocsátást hajtott végre. Júliusban a vállalat leállította az önvezető teherautó programját, hogy minden rendelkezésre álló erőforrását a személyszállításra fordítsa. Ha akár a Waymo, akár a Cruise megtérülést akar, akkor exponenciálisan kell növekedniük San Franciscóban és azon túl is.
A hat és fél órás meghallgatáson számosan megjelentek, sokan közülük a fogyatékkal élők közösségéből érkeztek, és az autonóm fuvarmegosztó szolgáltatások előnyeiről és hátrányairól beszéltek. A cégeket ellenző lakosok felhozták, hogy a meghibásodott autók a kereszteződések közepén lerobbannak, az utcák már így is hemzsegnek a gépjárművektől, és a robotautók szabadon száguldozhatnak a városban. A támogatók dicsérték, hogy a járművek biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök, és potenciális áldást jelentenek a fogyatékkal élők számára, akiknek jelenleg nincs megfelelő közlekedési lehetőségük. A többórás nyilvános tanúvallomások után a járműveket ellenzők enyhe fölényben voltak a támogatókkal szemben - bár több százan szólaltak fel mindkét oldalon.
Az egyik fő téma a nagy technológiai cégekkel szembeni szkepticizmus volt, amelyek nem San Francisco városának érdekeit tartják szem előtt. Az ellenzők az autonóm járműveket a megfigyelő állam eszközeként is megemlítették, hiszen azok kamerákkal és egyéb érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyeket kérésre átadhatnak a bűnüldöző hatóságoknak. San Franciscót a nagy technológiai cégek "csicskáztatják" - mondta egy Michael Martinez nevű lakos a meghallgatáson. Azzal vádolta a Waymót és a Cruise-t, hogy "vak embereket és kutyáikat hozzák ide", hogy szimpátiát keltsenek az ügyük iránt. "Maguk nem hülyék" - mondta a négy bizottsági tagnak. "Ne legyetek hülyék."
Persze a fogyatékkal élők közössége sem volt egységes a bővítés mellett. A látássérült Rebecca Miller a gyalogosokkal kapcsolatos aggodalmakra és a megfizethetőbb közlekedés, például a tranzit szükségességére hivatkozva sürgette a bizottságot, hogy nemmel szavazzon. "Tudnak-e a vezető nélküli járművek segíteni azoknak az utasoknak, akiknek kíséretre van szükségük a járműhöz és a járműtől való távozáshoz?" - tette fel a kérdést Laura Massey. "Be tudják-e rakodni és rögzíteni az olyan mozgást segítő eszközöket, mint a kerekesszék és a járókeret? Ki tudja-e segíteni a sofőr nélküli autó a vakon várakozó utasokat? Ki tud-e szólni a vak utasnak, hogy megérkezett érte?"
Mások elítélték a robotautók által jelentett munkahelyek elvesztését egy olyan városban, amely egyre nagyobb mértékben szenved a hajléktalanságtól. Teherautósok, szakszervezeti tagok és fuvarmegosztó sofőrök aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy egy számítógép helyettesíti őket. "Egy autóban kell, hogy legyen sofőr" - mondta egy nő, aki a Lyftnél dolgozik. "Őrültség, hogy nincs benne sofőr". Egyesek aggodalmukat fejezték ki, hogy a Waymo és a Cruise diszkriminálja a bankszámlával nem rendelkezőket és azokat, akik nem rendelkeznek digitális írástudással; csak további több ezer autóval gyarapítanák az utcákat, és inkább a mikromobilitásra kellene összpontosítani.
San Francisco városi tisztviselői hónapok óta könyörögnek az államnak, hogy halasszák el a szavazást, hivatkozva azokra az esetekre, amikor az autonóm járművek megállították a forgalmat, elállták a buszokat, vagy akadályozták a vészhelyzeti járműveket. A város közlekedési ügynöksége, valamint a tűzoltóság és a rendőrség mind panaszt nyújtott be a CPUC-hoz, és felszólította a bizottságot, hogy vizsgálja felül a 24/7-es szolgáltatás tervét.
A támogató hozzászólók felszólították a lakosokat, hogy ne féljenek a technológiai fejlődéstől, és rámutattak, hogy az autonóm járművek biztonságosabbá és zöldebbé tehetik az utcákat. A 27 éves Daniel Gregorski elmondta, hogy éjszakánként ápolási asszisztensként dolgozik, és biztonságosabbnak tartja az autonóm járműben való utazást, mint a taxizást. "Egy robot sofőrrel egy kicsit biztonságosabbnak érzem magam. Én irányítom a zenét, a hőmérsékletet, így valóban kényelmesen érezhetem magam az utazás alatt."
A CPUC szerint azonban a Waymo és a Cruise teljesítette az autonóm járművek tesztelésére és kereskedelmi üzemeltetésére vonatkozó állami szabályozási keretben meghatározott összes kötelezettségét. "Döntésünket ezekre az adatokra és bizonyítékokra, valamint hatáskörünk megfelelő terjedelmére kell alapoznunk" - mondta Alice Busching Reynolds, a bizottság elnöke. "Elvárjuk, hogy az autónom járműveket használó vállalatok együttműködjenek az elsősegélynyújtókkal, a bűnüldöző szervekkel, a városi tisztviselőkkel, és elvárjuk, hogy tegyenek lépéseket az aggályok kezelésére." A CPUC végül azért szavazta meg az engedélyek kiterjesztését, mert nem számítanak arra, hogy a robottaxi-szolgáltatások jelentős biztonsági kockázatot jelentenének. Az ügynökség elsődleges feladata a közérdek előmozdítása a biztonságos, megbízható és megfizethető közüzemi szolgáltatások biztosításával. Amíg a Cruise és a Waymo szolgáltatásai megfelelnek ezeknek a követelményeknek, a CPUC-nak nincs hatásköre arra, hogy korlátozza őket.
A vállalatok keményen megküzdöttek a győzelmükért, különösen a Cruise ment át támadásba az elmúlt hónapokban. A vállalat egész oldalas hirdetéseket adott fel az Egyesült Államok nagy újságjaiban, azt állítva, hogy az emberek szörnyű sofőrök, és a robotaxik életeket menthetnek. A Cruise ezen a héten petíciót is indított, amelyben arra kérte a CPUC-t, hogy engedélyezze az engedély kiterjesztését és 2600 aláírást gyűjtött össze.
A Kaliforniai Közüzemi Bizottság 3:1 arányban szavazta meg, hogy a két vállalat a nap bármely órájában üzemeltetheti járműveit San Francisco városában. A Waymo és a Cruise hat órán át tartó nyilvános meghallgatás után kapta meg az engedélyt a robottaxi-szolgáltatásra. A helyi lakosok a járműveket támogatva és ellenezve is felszólaltak. Ez nagy győzelem az autonóm járművek üzemeltetői számára, akik több tízmilliárdot költöttek a technológiára, de eddig nagyon csekély megtérüléssel. "A mai nap az első lépés a sok közül, hogy az autonóm közlekedési szolgáltatásokat a kaliforniaiak számára elérhetővé tegyük" - mondta John Reynolds, a CPUC biztosa a meghallgatás végén. "A mai nap az első lépés a sok közül az autonóm közlekedési szolgáltatások kaliforniaiakhoz való eljuttatásában" - mondta. (Érdemes megemlíteni, hogy Reynolds 2 éven át, tavaly januárig a General Motors által támogatott Cruise főtanácsadója volt, ezért korábban kivonta magát a szavazásokból, de azt mondta, hogy "az idő múlása" lehetővé tette számára, hogy a mai határozatról szavazzon).
A biztosok felszólították a vállalatokat, hogy foglalkozzanak a San Francisco-i tisztviselők és lakosok által felvetett problémákkal, amelyek az utakat elzáró, forgalmi dugókat okozó és a mentőjárműveket akadályozó járművekkel kapcsolatosak. Ha további incidensekről érkeznek jelentések, a CPUC megszavazhatja az utakon engedélyezett járművek számának korlátozását, vagy akár teljesen visszavonhatja a vállalatok engedélyét - mondta Darcie Houck biztos. "A ma előttünk fekvő határozatokkal kapcsolatban a nyilvánosság a vélemények széles skáláját tárta elénk" - tette hozzá Houck. "Nem veszem félvállról ezt a döntést."
Az emberek hosszan álltak sorba hogy felszólalhassanak a közmeghallgatáson
Jelenleg a társaságok csak korlátozott szolgáltatást nyújtanak. A cégek melletti szavazás lényegében teljes hozzáférést biztosít a robotaxi cégeknek a félszigethez és annak lakosaihoz. Az engedély meghosszabbítása lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy jelentősen kibővítsék szolgáltatásaikat és nem korlátozza az utakra küldhető robotaxik számát. Mostantól az Uberhez vagy a Lyfthez hasonlóan működhetnek - a város bármely pontján, a nap bármely szakában közlekedhetnek és pénzt kérhetnek a fuvarokért.
A Waymo az autonóm járművek történetének "fontos pillanataként" ünnepelte a döntést. "A mai engedély a kereskedelmi működésünk valódi kezdetét jelenti San Franciscóban" - írta Tekedra Mawakana, a Waymo társ-vezérigazgatója. Kyle Vogt, a Cruise vezérigazgatója "hatalmas mérföldkőnek" nevezte ezt az autonóm jármű-iparág számára, "de ami még ennél is fontosabb, jelzés az ország számára, hogy Kalifornia a haladást helyezi előtérbe."
Bár a Cruise és a Waymo is azt mondta, hogy nem egyszerre, hanem fokozatosan terjeszkednének, a vállalatok sikeréhez elengedhetetlen a méretarány. A technológia kifejlesztése, tesztelése és telepítése a Cruise és a Waymo számára dollármilliárdokba került. A Waymo idén kénytelen volt visszafogni a működését, miután az Alphabet az első negyedévben számos elbocsátást hajtott végre. Júliusban a vállalat leállította az önvezető teherautó programját, hogy minden rendelkezésre álló erőforrását a személyszállításra fordítsa. Ha akár a Waymo, akár a Cruise megtérülést akar, akkor exponenciálisan kell növekedniük San Franciscóban és azon túl is.
A hat és fél órás meghallgatáson számosan megjelentek, sokan közülük a fogyatékkal élők közösségéből érkeztek, és az autonóm fuvarmegosztó szolgáltatások előnyeiről és hátrányairól beszéltek. A cégeket ellenző lakosok felhozták, hogy a meghibásodott autók a kereszteződések közepén lerobbannak, az utcák már így is hemzsegnek a gépjárművektől, és a robotautók szabadon száguldozhatnak a városban. A támogatók dicsérték, hogy a járművek biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök, és potenciális áldást jelentenek a fogyatékkal élők számára, akiknek jelenleg nincs megfelelő közlekedési lehetőségük. A többórás nyilvános tanúvallomások után a járműveket ellenzők enyhe fölényben voltak a támogatókkal szemben - bár több százan szólaltak fel mindkét oldalon.
Az egyik fő téma a nagy technológiai cégekkel szembeni szkepticizmus volt, amelyek nem San Francisco városának érdekeit tartják szem előtt. Az ellenzők az autonóm járműveket a megfigyelő állam eszközeként is megemlítették, hiszen azok kamerákkal és egyéb érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyeket kérésre átadhatnak a bűnüldöző hatóságoknak. San Franciscót a nagy technológiai cégek "csicskáztatják" - mondta egy Michael Martinez nevű lakos a meghallgatáson. Azzal vádolta a Waymót és a Cruise-t, hogy "vak embereket és kutyáikat hozzák ide", hogy szimpátiát keltsenek az ügyük iránt. "Maguk nem hülyék" - mondta a négy bizottsági tagnak. "Ne legyetek hülyék."
Persze a fogyatékkal élők közössége sem volt egységes a bővítés mellett. A látássérült Rebecca Miller a gyalogosokkal kapcsolatos aggodalmakra és a megfizethetőbb közlekedés, például a tranzit szükségességére hivatkozva sürgette a bizottságot, hogy nemmel szavazzon. "Tudnak-e a vezető nélküli járművek segíteni azoknak az utasoknak, akiknek kíséretre van szükségük a járműhöz és a járműtől való távozáshoz?" - tette fel a kérdést Laura Massey. "Be tudják-e rakodni és rögzíteni az olyan mozgást segítő eszközöket, mint a kerekesszék és a járókeret? Ki tudja-e segíteni a sofőr nélküli autó a vakon várakozó utasokat? Ki tud-e szólni a vak utasnak, hogy megérkezett érte?"
Mások elítélték a robotautók által jelentett munkahelyek elvesztését egy olyan városban, amely egyre nagyobb mértékben szenved a hajléktalanságtól. Teherautósok, szakszervezeti tagok és fuvarmegosztó sofőrök aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy egy számítógép helyettesíti őket. "Egy autóban kell, hogy legyen sofőr" - mondta egy nő, aki a Lyftnél dolgozik. "Őrültség, hogy nincs benne sofőr". Egyesek aggodalmukat fejezték ki, hogy a Waymo és a Cruise diszkriminálja a bankszámlával nem rendelkezőket és azokat, akik nem rendelkeznek digitális írástudással; csak további több ezer autóval gyarapítanák az utcákat, és inkább a mikromobilitásra kellene összpontosítani.
San Francisco városi tisztviselői hónapok óta könyörögnek az államnak, hogy halasszák el a szavazást, hivatkozva azokra az esetekre, amikor az autonóm járművek megállították a forgalmat, elállták a buszokat, vagy akadályozták a vészhelyzeti járműveket. A város közlekedési ügynöksége, valamint a tűzoltóság és a rendőrség mind panaszt nyújtott be a CPUC-hoz, és felszólította a bizottságot, hogy vizsgálja felül a 24/7-es szolgáltatás tervét.
A támogató hozzászólók felszólították a lakosokat, hogy ne féljenek a technológiai fejlődéstől, és rámutattak, hogy az autonóm járművek biztonságosabbá és zöldebbé tehetik az utcákat. A 27 éves Daniel Gregorski elmondta, hogy éjszakánként ápolási asszisztensként dolgozik, és biztonságosabbnak tartja az autonóm járműben való utazást, mint a taxizást. "Egy robot sofőrrel egy kicsit biztonságosabbnak érzem magam. Én irányítom a zenét, a hőmérsékletet, így valóban kényelmesen érezhetem magam az utazás alatt."
A CPUC szerint azonban a Waymo és a Cruise teljesítette az autonóm járművek tesztelésére és kereskedelmi üzemeltetésére vonatkozó állami szabályozási keretben meghatározott összes kötelezettségét. "Döntésünket ezekre az adatokra és bizonyítékokra, valamint hatáskörünk megfelelő terjedelmére kell alapoznunk" - mondta Alice Busching Reynolds, a bizottság elnöke. "Elvárjuk, hogy az autónom járműveket használó vállalatok együttműködjenek az elsősegélynyújtókkal, a bűnüldöző szervekkel, a városi tisztviselőkkel, és elvárjuk, hogy tegyenek lépéseket az aggályok kezelésére." A CPUC végül azért szavazta meg az engedélyek kiterjesztését, mert nem számítanak arra, hogy a robottaxi-szolgáltatások jelentős biztonsági kockázatot jelentenének. Az ügynökség elsődleges feladata a közérdek előmozdítása a biztonságos, megbízható és megfizethető közüzemi szolgáltatások biztosításával. Amíg a Cruise és a Waymo szolgáltatásai megfelelnek ezeknek a követelményeknek, a CPUC-nak nincs hatásköre arra, hogy korlátozza őket.
A vállalatok keményen megküzdöttek a győzelmükért, különösen a Cruise ment át támadásba az elmúlt hónapokban. A vállalat egész oldalas hirdetéseket adott fel az Egyesült Államok nagy újságjaiban, azt állítva, hogy az emberek szörnyű sofőrök, és a robotaxik életeket menthetnek. A Cruise ezen a héten petíciót is indított, amelyben arra kérte a CPUC-t, hogy engedélyezze az engedély kiterjesztését és 2600 aláírást gyűjtött össze.