SG.hu

Engedélyezték az önvezető taxik működését San Franciscóban

Hat órás meghallgatás után a Kaliforniai Közüzemi Bizottság (California Public Utilities Commission) megnyitotta a kaput az autonóm járművek előtt. A közvélemény élesen megosztott volt az önvezető autók San Franciscóban történő megjelenésével kapcsolatban.

A Kaliforniai Közüzemi Bizottság 3:1 arányban szavazta meg, hogy a két vállalat a nap bármely órájában üzemeltetheti járműveit San Francisco városában. A Waymo és a Cruise hat órán át tartó nyilvános meghallgatás után kapta meg az engedélyt a robottaxi-szolgáltatásra. A helyi lakosok a járműveket támogatva és ellenezve is felszólaltak. Ez nagy győzelem az autonóm járművek üzemeltetői számára, akik több tízmilliárdot költöttek a technológiára, de eddig nagyon csekély megtérüléssel. "A mai nap az első lépés a sok közül, hogy az autonóm közlekedési szolgáltatásokat a kaliforniaiak számára elérhetővé tegyük" - mondta John Reynolds, a CPUC biztosa a meghallgatás végén. "A mai nap az első lépés a sok közül az autonóm közlekedési szolgáltatások kaliforniaiakhoz való eljuttatásában" - mondta. (Érdemes megemlíteni, hogy Reynolds 2 éven át, tavaly januárig a General Motors által támogatott Cruise főtanácsadója volt, ezért korábban kivonta magát a szavazásokból, de azt mondta, hogy "az idő múlása" lehetővé tette számára, hogy a mai határozatról szavazzon).

A biztosok felszólították a vállalatokat, hogy foglalkozzanak a San Francisco-i tisztviselők és lakosok által felvetett problémákkal, amelyek az utakat elzáró, forgalmi dugókat okozó és a mentőjárműveket akadályozó járművekkel kapcsolatosak. Ha további incidensekről érkeznek jelentések, a CPUC megszavazhatja az utakon engedélyezett járművek számának korlátozását, vagy akár teljesen visszavonhatja a vállalatok engedélyét - mondta Darcie Houck biztos. "A ma előttünk fekvő határozatokkal kapcsolatban a nyilvánosság a vélemények széles skáláját tárta elénk" - tette hozzá Houck. "Nem veszem félvállról ezt a döntést."


Az emberek hosszan álltak sorba hogy felszólalhassanak a közmeghallgatáson

Jelenleg a társaságok csak korlátozott szolgáltatást nyújtanak. A cégek melletti szavazás lényegében teljes hozzáférést biztosít a robotaxi cégeknek a félszigethez és annak lakosaihoz. Az engedély meghosszabbítása lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy jelentősen kibővítsék szolgáltatásaikat és nem korlátozza az utakra küldhető robotaxik számát. Mostantól az Uberhez vagy a Lyfthez hasonlóan működhetnek - a város bármely pontján, a nap bármely szakában közlekedhetnek és pénzt kérhetnek a fuvarokért.

A Waymo az autonóm járművek történetének "fontos pillanataként" ünnepelte a döntést. "A mai engedély a kereskedelmi működésünk valódi kezdetét jelenti San Franciscóban" - írta Tekedra Mawakana, a Waymo társ-vezérigazgatója. Kyle Vogt, a Cruise vezérigazgatója "hatalmas mérföldkőnek" nevezte ezt az autonóm jármű-iparág számára, "de ami még ennél is fontosabb, jelzés az ország számára, hogy Kalifornia a haladást helyezi előtérbe."

Bár a Cruise és a Waymo is azt mondta, hogy nem egyszerre, hanem fokozatosan terjeszkednének, a vállalatok sikeréhez elengedhetetlen a méretarány. A technológia kifejlesztése, tesztelése és telepítése a Cruise és a Waymo számára dollármilliárdokba került. A Waymo idén kénytelen volt visszafogni a működését, miután az Alphabet az első negyedévben számos elbocsátást hajtott végre. Júliusban a vállalat leállította az önvezető teherautó programját, hogy minden rendelkezésre álló erőforrását a személyszállításra fordítsa. Ha akár a Waymo, akár a Cruise megtérülést akar, akkor exponenciálisan kell növekedniük San Franciscóban és azon túl is.


A hat és fél órás meghallgatáson számosan megjelentek, sokan közülük a fogyatékkal élők közösségéből érkeztek, és az autonóm fuvarmegosztó szolgáltatások előnyeiről és hátrányairól beszéltek. A cégeket ellenző lakosok felhozták, hogy a meghibásodott autók a kereszteződések közepén lerobbannak, az utcák már így is hemzsegnek a gépjárművektől, és a robotautók szabadon száguldozhatnak a városban. A támogatók dicsérték, hogy a járművek biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök, és potenciális áldást jelentenek a fogyatékkal élők számára, akiknek jelenleg nincs megfelelő közlekedési lehetőségük. A többórás nyilvános tanúvallomások után a járműveket ellenzők enyhe fölényben voltak a támogatókkal szemben - bár több százan szólaltak fel mindkét oldalon.

Az egyik fő téma a nagy technológiai cégekkel szembeni szkepticizmus volt, amelyek nem San Francisco városának érdekeit tartják szem előtt. Az ellenzők az autonóm járműveket a megfigyelő állam eszközeként is megemlítették, hiszen azok kamerákkal és egyéb érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyeket kérésre átadhatnak a bűnüldöző hatóságoknak. San Franciscót a nagy technológiai cégek "csicskáztatják" - mondta egy Michael Martinez nevű lakos a meghallgatáson. Azzal vádolta a Waymót és a Cruise-t, hogy "vak embereket és kutyáikat hozzák ide", hogy szimpátiát keltsenek az ügyük iránt. "Maguk nem hülyék" - mondta a négy bizottsági tagnak. "Ne legyetek hülyék."


Persze a fogyatékkal élők közössége sem volt egységes a bővítés mellett. A látássérült Rebecca Miller a gyalogosokkal kapcsolatos aggodalmakra és a megfizethetőbb közlekedés, például a tranzit szükségességére hivatkozva sürgette a bizottságot, hogy nemmel szavazzon. "Tudnak-e a vezető nélküli járművek segíteni azoknak az utasoknak, akiknek kíséretre van szükségük a járműhöz és a járműtől való távozáshoz?" - tette fel a kérdést Laura Massey. "Be tudják-e rakodni és rögzíteni az olyan mozgást segítő eszközöket, mint a kerekesszék és a járókeret? Ki tudja-e segíteni a sofőr nélküli autó a vakon várakozó utasokat? Ki tud-e szólni a vak utasnak, hogy megérkezett érte?"

Mások elítélték a robotautók által jelentett munkahelyek elvesztését egy olyan városban, amely egyre nagyobb mértékben szenved a hajléktalanságtól. Teherautósok, szakszervezeti tagok és fuvarmegosztó sofőrök aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy egy számítógép helyettesíti őket. "Egy autóban kell, hogy legyen sofőr" - mondta egy nő, aki a Lyftnél dolgozik. "Őrültség, hogy nincs benne sofőr". Egyesek aggodalmukat fejezték ki, hogy a Waymo és a Cruise diszkriminálja a bankszámlával nem rendelkezőket és azokat, akik nem rendelkeznek digitális írástudással; csak további több ezer autóval gyarapítanák az utcákat, és inkább a mikromobilitásra kellene összpontosítani.

San Francisco városi tisztviselői hónapok óta könyörögnek az államnak, hogy halasszák el a szavazást, hivatkozva azokra az esetekre, amikor az autonóm járművek megállították a forgalmat, elállták a buszokat, vagy akadályozták a vészhelyzeti járműveket. A város közlekedési ügynöksége, valamint a tűzoltóság és a rendőrség mind panaszt nyújtott be a CPUC-hoz, és felszólította a bizottságot, hogy vizsgálja felül a 24/7-es szolgáltatás tervét.


A támogató hozzászólók felszólították a lakosokat, hogy ne féljenek a technológiai fejlődéstől, és rámutattak, hogy az autonóm járművek biztonságosabbá és zöldebbé tehetik az utcákat. A 27 éves Daniel Gregorski elmondta, hogy éjszakánként ápolási asszisztensként dolgozik, és biztonságosabbnak tartja az autonóm járműben való utazást, mint a taxizást. "Egy robot sofőrrel egy kicsit biztonságosabbnak érzem magam. Én irányítom a zenét, a hőmérsékletet, így valóban kényelmesen érezhetem magam az utazás alatt."

A CPUC szerint azonban a Waymo és a Cruise teljesítette az autonóm járművek tesztelésére és kereskedelmi üzemeltetésére vonatkozó állami szabályozási keretben meghatározott összes kötelezettségét. "Döntésünket ezekre az adatokra és bizonyítékokra, valamint hatáskörünk megfelelő terjedelmére kell alapoznunk" - mondta Alice Busching Reynolds, a bizottság elnöke. "Elvárjuk, hogy az autónom járműveket használó vállalatok együttműködjenek az elsősegélynyújtókkal, a bűnüldöző szervekkel, a városi tisztviselőkkel, és elvárjuk, hogy tegyenek lépéseket az aggályok kezelésére." A CPUC végül azért szavazta meg az engedélyek kiterjesztését, mert nem számítanak arra, hogy a robottaxi-szolgáltatások jelentős biztonsági kockázatot jelentenének. Az ügynökség elsődleges feladata a közérdek előmozdítása a biztonságos, megbízható és megfizethető közüzemi szolgáltatások biztosításával. Amíg a Cruise és a Waymo szolgáltatásai megfelelnek ezeknek a követelményeknek, a CPUC-nak nincs hatásköre arra, hogy korlátozza őket.


A vállalatok keményen megküzdöttek a győzelmükért, különösen a Cruise ment át támadásba az elmúlt hónapokban. A vállalat egész oldalas hirdetéseket adott fel az Egyesült Államok nagy újságjaiban, azt állítva, hogy az emberek szörnyű sofőrök, és a robotaxik életeket menthetnek. A Cruise ezen a héten petíciót is indított, amelyben arra kérte a CPUC-t, hogy engedélyezze az engedély kiterjesztését és 2600 aláírást gyűjtött össze.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #3
    júniusi cikk a washington postban, hogy a tesla auto pilot eddig több mint 700 balesetet okozott és 17 ember halálát. igen ez kevesebb, mint, amit ugyanezen évek alatt emberi hibák okoztak, de mivel az önvezető képességet úgy akarják eladni, mint emberhalál kiküszöbölő technológiát meglehetősen álszent az egész... és ez elvileg a legjobb cucc a piacon.
  • Macropus Rufus #2
    Lefagytak a robot taxik

    szóval ezek a szipi-szupi vasak simán lefagytak. Ez még olyan messze van használhatóságtól mint ide Jeruzsálem. Valamikor biztos lesz jó önvezetés, de a jelen állapot alapján az még jó pár évtized.
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2023.08.16. 10:55:50
  • koviroli #1
    Ez a jövő. Nincs sofőr, nincs fáradtság, nincs feszültség. Ami viszont van, 0-24 járnak a Waymo és a Cruise autói, non-stop bevételt generálva. Aki ebbe a bizniszbe 10 éve beszállt, övék lesz a jövő ezen a területen.