SG.hu

Angliában távirányítással áll elő a bérelt autó

Ha autóra van szükségünk, egy távoli helyszínen lévő üzemeltető irányítja azt hozzánk, de persze bérlés közben azt ugyanúgy nekünk kell vezetnünk.

Új autókölcsönző szolgáltatás indult az Egyesült Királyságban. A Fetch jelenleg még csak Milton Keynes-ben érhető el, de a cég azt tervezi, hogy idővel Lutonból (amely az Egyesült Királyság egyik legforgalmasabb repülőterének ad otthont) és Northamptonból is rendelhetők lesznek. Alapötletük szerint a kívánt járműveket közvetlenül az ügyfelekhez szállítják anélkül, hogy azokban sofőr ülne. De mindezt nem autonóm vezetési technológiára támaszkodva teszik, hanem távolról, a cég központjából irányítják az elektromos autókból álló flottát. A brit Imperium Drive startup által indított szolgáltatás így biztosítja a "vezető nélküli jármű" élményét, azzal a hozzáadott biztonsággal, hogy technikailag egy emberi sofőr még mindig részt vesz a folyamatban.

A tesztidőszakban a járműveket még egy a kormány mögött ülő "biztonsági sofőr" társaságában szállítják ki, aki bármilyen probléma esetén átveheti az autó irányítását. A Fetch azt reméli, hogy 18 hónapos bizonyított siker után teljesen távvezérelté válhatnak. A cég vezető nélküli rendszere eddig már több mint 1000 mérföldet tett meg ütközés nélkül. "Ez vezető nélküli, de nem autonóm - még nem" - mondta Koosha Kaveh, az Imperium Drive vezérigazgatója. "Még mindig van benne ember, de a sofőr egy irányítóközpontban ül, és ugyanúgy irányítja a járművet, mint egy drónt."


Az ügyfelek az App Store-ból és a Google Play-ből letölthető Fetch alkalmazáson keresztül rendelhetnek autókölcsönzést. A járművet ezután távvezérléssel az ügyfelek tartózkodási helyére irányítják, ahonnan ők átveszik a kormányt és vezetik az autót, mint egy szokványos bérléskor. A bérleti időszak lejárta után a távoli kezelő visszaveheti a jármű irányítását, és elviheti a következő ügyfélhez, vagy visszaviheti a bázisra töltésre. A bérelt autókat távolról irányító sofőrök 360 fokos rálátással rendelkeznek az utakra a járműbe épített kamerák és a számítógépes algoritmusok kombinációjának segítségével, amelyek képesek felismerni mindent, ami a közelben van. A berendezés hasonlít az autóverseny-szimulátorokra szakosodott játékosok által használt berendezéshez, amely egy pilótafülkéhez hasonló játékszéket, négy monitoros kijelzőrendszert és olyan vezetési perifériákat tartalmaz, mint a kormánykerék.

"Idővel lassan csökkentjük az ember használatát. Most az autók egy az egyhez arányban vannak a sofőrökkel. Igyekszünk ezt az arányt egy ember-öt autóra, majd egy-ötvenre csökkenteni - idővel. Nem fogjuk megszüntetni a távoli sofőr szükségességét, mivel szükség van egy felügyelőre." - nyilatkozta Koosha Kaveh. A vállalat szabadalmaztatott rendszere tele van kifinomult szoftver- és hardverelemekkel, és egyszerre négy hálózatra támaszkodik a megbízhatóság érdekében. Ez minimálisra csökkenti a jelkimaradás esélyét. A cég szerint még ha igazán rossz időjárás van, például köd vagy erős havazás, akkor is valószínű, hogy a rendszer jobb észlelési képességekkel rendelkezik, mint egy ember.


A távoli sofőröknek jogosítvánnyal kell rendelkezniük, az Egyesült Királyságban kell tartózkodniuk és ismerniük kell a régió útjait. A sebességük 30 mérföld/órára van korlátozva, és átlagosan 20 mérföld/órával haladnak - tehát nem éppen úgy kezelik Milton Keynes útjait, mint egy Formula 1 pályát. Az árképzési modell rugalmas, ami azt jelenti, hogy az ügyfelek percekre (0,45 font/perc), óránként (14 font) vagy egész napra (99 font) bérelhetik az autókat. A személyazonosság megadása után már használható is, az autókölcsönzés minden szokásos feltétele érvényes. Kaveh víziója szerint egyébként valamikor majd a távoli pilóták otthonról dolgozhatnak. "Igen, komolyan. A cél az, hogy a jövőben például az Uber sofőrjei képzést kaphassanak tőlünk, és jelentkezhessenek távvezetői állásokra szerte az országban, miközben otthonról dolgozhatnak."

A Fetch jelenleg csak négy autóval rendelkezik, amelyek Milton Keynes központjának négy mérföldes körzetében közlekednek. Ezt várhatóan más regionális csomópontok követik majd. Azonban a járművet távolról irányító operátor máris aggodalommal tölti el a szakértők egy részét. "Bár ezt a rendszert 18 hónapon keresztül nagyon sikeresen tesztelték, aggódunk amiatt, hogy a jármű távvezérlésének videojáték-szerű élménye eltávolítja a vezetőt a lehetséges közlekedésbiztonsági következményektől" - mondta Simon Williams, a RAC közlekedésbiztonsági szóvivője. "Bár a távirányítású járművezetőnek remek rálátása van maga előtt és maga körül zajló dolgokra, mivel nem tartózkodik a járműben, - tetszik vagy sem - némileg elszakad a valóságtól, attól, hogy ténylegesen egy volán mögött ül".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!