SG.hu
Azonnali hatállyal bevonták a Cruise autonóm taxijainak működési engedélyét
Kevesebb mint három hónappal azután, hogy a Kaliforniai Közüzemi Bizottság (California Public Utilities Commission) engedélyezte a Cruise-nak, hogy autonóm járművekkel éjjel-nappal vezető nélküli személyszállítást végezhessen San Franciscóban, de a kaliforniai gépjármű-felügyelet (DMV, California Department of Motor Vehicles) máris bevonta a cég működési engedélyét az egész államban a gyalogosok biztonságával kapcsolatos aggályok miatt.
"A közbiztonság továbbra is a DMV legfőbb prioritása. A hivatal autonóm járművekre vonatkozó szabályzata keretet biztosít e technológia biztonságos tesztelésének és telepítésének elősegítésére a kaliforniai közutakon" - áll a DMV közleményében. "Ha a közbiztonságot indokolatlanul nagy kockázat fenyegeti, a DMV azonnal felfüggesztheti vagy visszavonhatja az engedélyeket". A felfüggesztés két figyelemre méltó baleset miatt történt, amelyekben a Cruise robotaxijai érintettek voltak. Augusztusban egy ember megsérült, miután egy taxi egy tűzoltóautónak ütközött, a hónap elején pedig egy emberi sofőr által vezetett autó elütött egy gyalogost és a szembejövő Cruise robotaxi útjába sodorta. A sofőr segítségnyújtás nélkül továbbhajtott, a cserbenhagyásos gázolás elkövetőjét még keresik.
A Cruise szerint autonóm járművük észlelte az ütközést, és megállt, mindezt úgy, hogy a gyalogos a jármű alatt ragadt. Az autó ezután elindult, és hat métert haladva a szélre húzódott, miközben alatta volt a gyalogos. A lábára ráhajtott a jármű, a videók szerint segítségért kiabált. Kritikus állapotban szállították kórházba.
Néhány héttel az októberi incidens után a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálatot indított a Cruise ellen, azt vizsgálva, hogy a Cruise elegendő óvintézkedést tett-e a gyalogosok biztonsága érdekében. A kaliforniai DMV osztotta az NHTSA aggályait, és közölte, hogy a felfüggesztés alapja a hivatal több aggasztó megállapítása volt, amely szerint a Cruise járművei nem biztonságosak. A hatóság úgy véli, hogy a Cruise biztonsági információit a jelek szerint félreismerte, és a Cruise taxijai "indokolatlan kockázatot jelenthetnek a nyilvánosság számára". A Cruise újra kérelmezheti az engedélyeket, de azt csak akkor hagyják jóvá, ha a kaliforniai közlekedési hatóság meggyőződik arról, hogy a vezető nélküli járművek biztonságosak. A Cruise folytathatja taxiszolgáltatását, de sofőr kell üljön a volán mögött.
A baleset után a Cruise megerősítette, hogy segít a rendőrségnek azonosítani a gyalogost elütő sofőrt, és leszögezték, hogy remélik, az áldozat teljesen felépül. Állításuk szerint ha a járművük észlelte volna a gyalogost a zebrán, mielőtt a másik jármű elütötte volna, egy szimuláció szerint a Cruise autója megakadályozta volna a balesetet. "Végső soron a Cruise-nál a biztonság áll minden tevékenységünk középpontjában - drasztikusan csökkenteni akarjuk az utakon évente megsérülő és meghalt emberek számát" - áll a cég blogjában. "Ezzel a gondolkodásmóddal elemezzük az incidenseket, hogy azonosítani tudjuk a biztonság további növelésének lehetőségeit". A társaság azt ígérte, hogy csapatai azonnal elkezdtek dolgozni "az autonóm szoftver reagálásának lehetséges javításain az olyan ritka körülményekre, mint ez a mostani", így lehetséges, hogy a vezető nélküli taxik egy napon megfelelnek a DMV biztonsági előírásainak, és visszatérhetnek a kaliforniai utakra.
A felfüggesztés után a Cruise szóvivője megerősítette, hogy a Cruise "szünetelteti a vezető nélküli járművei üzemeltetését San Franciscóban", amíg a DMV és a rendőrség kivizsgálja, mi történt a súlyosan megsérült gyalogossal. A Cruise szóvivője azt is megerősítette, hogy a cserbenhagyásos gázolásban részt vevő sofőr még mindig szabadlábon van.
"A közbiztonság továbbra is a DMV legfőbb prioritása. A hivatal autonóm járművekre vonatkozó szabályzata keretet biztosít e technológia biztonságos tesztelésének és telepítésének elősegítésére a kaliforniai közutakon" - áll a DMV közleményében. "Ha a közbiztonságot indokolatlanul nagy kockázat fenyegeti, a DMV azonnal felfüggesztheti vagy visszavonhatja az engedélyeket". A felfüggesztés két figyelemre méltó baleset miatt történt, amelyekben a Cruise robotaxijai érintettek voltak. Augusztusban egy ember megsérült, miután egy taxi egy tűzoltóautónak ütközött, a hónap elején pedig egy emberi sofőr által vezetett autó elütött egy gyalogost és a szembejövő Cruise robotaxi útjába sodorta. A sofőr segítségnyújtás nélkül továbbhajtott, a cserbenhagyásos gázolás elkövetőjét még keresik.
A Cruise szerint autonóm járművük észlelte az ütközést, és megállt, mindezt úgy, hogy a gyalogos a jármű alatt ragadt. Az autó ezután elindult, és hat métert haladva a szélre húzódott, miközben alatta volt a gyalogos. A lábára ráhajtott a jármű, a videók szerint segítségért kiabált. Kritikus állapotban szállították kórházba.
Néhány héttel az októberi incidens után a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálatot indított a Cruise ellen, azt vizsgálva, hogy a Cruise elegendő óvintézkedést tett-e a gyalogosok biztonsága érdekében. A kaliforniai DMV osztotta az NHTSA aggályait, és közölte, hogy a felfüggesztés alapja a hivatal több aggasztó megállapítása volt, amely szerint a Cruise járművei nem biztonságosak. A hatóság úgy véli, hogy a Cruise biztonsági információit a jelek szerint félreismerte, és a Cruise taxijai "indokolatlan kockázatot jelenthetnek a nyilvánosság számára". A Cruise újra kérelmezheti az engedélyeket, de azt csak akkor hagyják jóvá, ha a kaliforniai közlekedési hatóság meggyőződik arról, hogy a vezető nélküli járművek biztonságosak. A Cruise folytathatja taxiszolgáltatását, de sofőr kell üljön a volán mögött.
A baleset után a Cruise megerősítette, hogy segít a rendőrségnek azonosítani a gyalogost elütő sofőrt, és leszögezték, hogy remélik, az áldozat teljesen felépül. Állításuk szerint ha a járművük észlelte volna a gyalogost a zebrán, mielőtt a másik jármű elütötte volna, egy szimuláció szerint a Cruise autója megakadályozta volna a balesetet. "Végső soron a Cruise-nál a biztonság áll minden tevékenységünk középpontjában - drasztikusan csökkenteni akarjuk az utakon évente megsérülő és meghalt emberek számát" - áll a cég blogjában. "Ezzel a gondolkodásmóddal elemezzük az incidenseket, hogy azonosítani tudjuk a biztonság további növelésének lehetőségeit". A társaság azt ígérte, hogy csapatai azonnal elkezdtek dolgozni "az autonóm szoftver reagálásának lehetséges javításain az olyan ritka körülményekre, mint ez a mostani", így lehetséges, hogy a vezető nélküli taxik egy napon megfelelnek a DMV biztonsági előírásainak, és visszatérhetnek a kaliforniai utakra.
A felfüggesztés után a Cruise szóvivője megerősítette, hogy a Cruise "szünetelteti a vezető nélküli járművei üzemeltetését San Franciscóban", amíg a DMV és a rendőrség kivizsgálja, mi történt a súlyosan megsérült gyalogossal. A Cruise szóvivője azt is megerősítette, hogy a cserbenhagyásos gázolásban részt vevő sofőr még mindig szabadlábon van.