SG.hu
Hamis kézi váltó és hamis motorhang a Toyota új modelljében
Nem kérdés, hogy az elektromos járművek térhódítása nagyszabású változást jelent az autóiparban. De miközben a legtöbb autógyár késznek tűnik az elektromos jövő felkarolására, sokuknak nehézséget okoz a múlt elengedése.
A Toyota egy olyan elektromos jármű prototípusán dolgozik, amely a kézi sebességváltó vezetésének érzését utánozza. A váltó nem kapcsolódik semmihez, a padlóra szerelt hangszóró pedig hamis motorhangokat ad ki. Az autó még azt is eljátssza, hogy leáll, ha rosszul kezeljük a váltót, annak érdekében, hogy a sofőröknek a kézi váltós autó vezetésének "teljes élményét" nyújtsa. Ki kell emelni, hogy egy elektromos járműről van szó. Nincs benne hajtótengely, nincs mit váltani. Mindezt egy szoftver segítségével érik el. A Toyota szerint a cél az, hogy megőrizzék a vezetési élményt az autórajongók számára, de nem világos, hogy az emberek valóban akarják-e ezt.
Az emberek általában utálják a hamis szarokat. (A műhús-iparnak sem megy túl jól.) Értelemszerűen ezt is utálni fogják. Sajnos a Toyota nincs egyedül azzal, hogy megpróbálja kínosan összemosni az autóipar múltját és jövőjét. A Dodge szintén olyan hamis motorhangokon dolgozik lelkesen, amelyet bele tud rakni a hamarosan megjelenő elektromos izomautóiba. A Charger Daytona SRT koncepció volt az első, amely tesztelte ezt a víziót. A reakciók annyira negatívak voltak - az emberek egy nő jajveszékeléséhez hasonlították -, hogy a Dodge vezérigazgatója kénytelen volt biztosítani a rajongókat arról, hogy a hang fejlesztés alatt áll és még tökéletesíteni fogják.
Persze ez feltételezi, hogy lesz majd egy hamis hang, amit az emberek elfogadnak. Csak egy bizonyos módon kell hangolni, a hangerősségen egy kicsit állítani ahhoz, hogy a megfelelő szerotoninreakciót váltsa ki az autórajongókból. További példák közé tartozik egy teljesen elektromos Ford Mustang hatfokozatú kézi sebességváltóval (ebből csak egyetlen példány készült) és a Jeep Magneto koncepciója kézi sebességváltóval. A Lexus szintén egy olyan váltórendszert fejleszt, amely a kuplung és a botváltó érzetét utánozza egy elektromos autóban. Mindez az autóiparban mélyen gyökerező aggodalomra utal, amely a belső égésű motorok közelgő elavulásával kapcsolatos. Az, hogy mindez a kézi sebességváltókra összpontosul, különösen furcsa, tekintve, hogy a technológia már évtizedek óta hanyatlóban van.
A Toyota mérnökei azt mondják, hogy a hamis motorhangokkal és a semmit nem csináló botváltóval megpróbálják "lenyűgözni" a vásárlókat. De miért kellene a vásárlóknak egy olyan technológia, amely ma már csak az árkád videójátékokban kötelező kellék? Az autógyártók nem csak a belső égésű motorok végétől tartanak, de az elektromos járművek térnyerésével kapcsolatban is rendkívül szkeptikusak - még akkor is, ha továbbra is dollármilliárdokat ölnek a fejlesztésükbe. Nem tudják megjósolni, hogy milyen szubkultúrák fognak kialakulni az EV-k körül - ha egyáltalán lesznek ilyenek -, és idegesek a hobbisták és az utángyártott modellek jelentőségének csökkenése miatt - két olyan piac, amelyekre az ágazat évtizedek óta büszke.
Láttunk már néhány sejtést arról, hogy milyen rajongói közösségek épülnek ki az elektromos autók köré, és ezek nagy része jelenleg a Teslára összpontosul. Ez talán segít megmagyarázni, hogy az iparág többi része miért nem tudja még mindig igazán felfogni mi fog történni. Ezért kapjuk ezeket az ostoba trükköket, amelyek célja, hogy megnyugtassák az elektromos járművekre dühös vagy nyíltan ellenséges autóversenyzőket. Nem akarják elveszíteni ezeket az embereket, ez rendben van. Imádják a hangos autókat! Imádják a sebességet és azt csattogást, amit a sebességváltáskor kapunk. Ezzel szemben az elektromosak alig adnak ki hangot gyorsítás közben. Ez furcsa és sok embernek nem tetszik.
De az nincs rendben, hogy a belső égésű motor diktálja az elektromos jövő feltételeit. Ez az oka annak is, hogy a piacra kerülő elektromos autók a szükségesnél sokkal nagyobb akkumulátorokkal felszerelt dögnehéz óriások. Az autók továbbra is gyorsak lesznek (feleslegesen gyorsak), és a legtöbb esetben még sokkal jobban gyorsulnak majd, mint korábban. Az elektromos autóknak is meglesznek a maguk furcsa szubkultúrái és hobbi-közösségei a maguk idejében. De ne akarjuk előre hozni ezt a jövőt.
A Toyota egy olyan elektromos jármű prototípusán dolgozik, amely a kézi sebességváltó vezetésének érzését utánozza. A váltó nem kapcsolódik semmihez, a padlóra szerelt hangszóró pedig hamis motorhangokat ad ki. Az autó még azt is eljátssza, hogy leáll, ha rosszul kezeljük a váltót, annak érdekében, hogy a sofőröknek a kézi váltós autó vezetésének "teljes élményét" nyújtsa. Ki kell emelni, hogy egy elektromos járműről van szó. Nincs benne hajtótengely, nincs mit váltani. Mindezt egy szoftver segítségével érik el. A Toyota szerint a cél az, hogy megőrizzék a vezetési élményt az autórajongók számára, de nem világos, hogy az emberek valóban akarják-e ezt.
Az emberek általában utálják a hamis szarokat. (A műhús-iparnak sem megy túl jól.) Értelemszerűen ezt is utálni fogják. Sajnos a Toyota nincs egyedül azzal, hogy megpróbálja kínosan összemosni az autóipar múltját és jövőjét. A Dodge szintén olyan hamis motorhangokon dolgozik lelkesen, amelyet bele tud rakni a hamarosan megjelenő elektromos izomautóiba. A Charger Daytona SRT koncepció volt az első, amely tesztelte ezt a víziót. A reakciók annyira negatívak voltak - az emberek egy nő jajveszékeléséhez hasonlították -, hogy a Dodge vezérigazgatója kénytelen volt biztosítani a rajongókat arról, hogy a hang fejlesztés alatt áll és még tökéletesíteni fogják.
Persze ez feltételezi, hogy lesz majd egy hamis hang, amit az emberek elfogadnak. Csak egy bizonyos módon kell hangolni, a hangerősségen egy kicsit állítani ahhoz, hogy a megfelelő szerotoninreakciót váltsa ki az autórajongókból. További példák közé tartozik egy teljesen elektromos Ford Mustang hatfokozatú kézi sebességváltóval (ebből csak egyetlen példány készült) és a Jeep Magneto koncepciója kézi sebességváltóval. A Lexus szintén egy olyan váltórendszert fejleszt, amely a kuplung és a botváltó érzetét utánozza egy elektromos autóban. Mindez az autóiparban mélyen gyökerező aggodalomra utal, amely a belső égésű motorok közelgő elavulásával kapcsolatos. Az, hogy mindez a kézi sebességváltókra összpontosul, különösen furcsa, tekintve, hogy a technológia már évtizedek óta hanyatlóban van.
A Toyota mérnökei azt mondják, hogy a hamis motorhangokkal és a semmit nem csináló botváltóval megpróbálják "lenyűgözni" a vásárlókat. De miért kellene a vásárlóknak egy olyan technológia, amely ma már csak az árkád videójátékokban kötelező kellék? Az autógyártók nem csak a belső égésű motorok végétől tartanak, de az elektromos járművek térnyerésével kapcsolatban is rendkívül szkeptikusak - még akkor is, ha továbbra is dollármilliárdokat ölnek a fejlesztésükbe. Nem tudják megjósolni, hogy milyen szubkultúrák fognak kialakulni az EV-k körül - ha egyáltalán lesznek ilyenek -, és idegesek a hobbisták és az utángyártott modellek jelentőségének csökkenése miatt - két olyan piac, amelyekre az ágazat évtizedek óta büszke.
An electric car that stalls? Toyota is working on an EV that feels like a stick shift, complete with revving sounds and faux gear shifts. https://t.co/A5ZN5gOnaK
— The Wall Street Journal (@WSJ) June 14, 2023
Láttunk már néhány sejtést arról, hogy milyen rajongói közösségek épülnek ki az elektromos autók köré, és ezek nagy része jelenleg a Teslára összpontosul. Ez talán segít megmagyarázni, hogy az iparág többi része miért nem tudja még mindig igazán felfogni mi fog történni. Ezért kapjuk ezeket az ostoba trükköket, amelyek célja, hogy megnyugtassák az elektromos járművekre dühös vagy nyíltan ellenséges autóversenyzőket. Nem akarják elveszíteni ezeket az embereket, ez rendben van. Imádják a hangos autókat! Imádják a sebességet és azt csattogást, amit a sebességváltáskor kapunk. Ezzel szemben az elektromosak alig adnak ki hangot gyorsítás közben. Ez furcsa és sok embernek nem tetszik.
De az nincs rendben, hogy a belső égésű motor diktálja az elektromos jövő feltételeit. Ez az oka annak is, hogy a piacra kerülő elektromos autók a szükségesnél sokkal nagyobb akkumulátorokkal felszerelt dögnehéz óriások. Az autók továbbra is gyorsak lesznek (feleslegesen gyorsak), és a legtöbb esetben még sokkal jobban gyorsulnak majd, mint korábban. Az elektromos autóknak is meglesznek a maguk furcsa szubkultúrái és hobbi-közösségei a maguk idejében. De ne akarjuk előre hozni ezt a jövőt.