SG.hu
Túl csendesek az elektromos autók a látássérülteknek
Alacsony sebességnél a belsőégésű motorral hajtott járművekhez képes az elektromosak szinte hangtalanok, ami borzasztó veszélyes a nem jól látok számára.
A magyar utakon is egyre gyakrabban közlekednek elektromos autók, melyeket alig lehet hallani, de a látássérültek számára különösen nagy problémát jelentenek az ilyen járművek. Az újonnan forgalomba helyezett elektromos autóknak már majdnem két éve egy uniós előírás miatt olyan technológiával kell rendelkezniük, amely 20 km/h sebességig és tolatáskor zajt csap, de ez nem elég a vakok és gyengénlátók számára. Tekintettel az elektromos autók számának növekedésére, érdekvédelmi szervezeteik jobban felismerhető járműhangokat sürgetnek.
A gyengén látó emberek egyre nagyobb szorongással és csökkenő önbizalommal küzdenek, ami súlyosan befolyásolja a mentális egészségüket. "A belső égésű motoroknál hallani lehet, hogy valaki milyen erősen nyomja a gázpedált, hogy a jármű finoman vagy erőteljesen gyorsít-e" - mondta Hans-Werner Lange érdekvédelmi vezető. A zajgenerálásért felelős, mesterséges vezetési hangokat tartalmazó AVAS rendszer (Acoustic Vehicle Alerting System) nem ennyire kifinomult. "Hasznos lenne, ha az iparág a megszokott belsőégésű motorzajokhoz igazodna. Az is fontos, hogy a zaj ne kapcsoljon ki, amikor az autó eléri a 20 km/órás sebességet" - mondta.
Az AVAS figyelmeztető rendszer 2021 óta kötelező. Ez változó frekvenciájú, de viszonylag állandó intenzitású hangot mesterséges zajt hoz létre annak érdekében, hogy a korlátozott látásérzékelésű embereket segítse a közlekedésben való részvételben. Azonban a követelmények nem veszik figyelembe azt a környezetet, amelyben a jármű működik. Nagy különbség van aközött, hogy milyen hangra van szükség egy békés esti utcán, illetve egy forgalmas városi környezetben. Persze ehhez a járműveket mikrofonokkal kell felszerelni, hogy érzékelni tudják a környezet hangszintjét, és a járművek által kibocsátott hangot ehhez a környezeti hangszinthez tudják igazítani.
Egy 368 látássérült ember körében végzett felmérés során a kutatók megállapították, hogy 35 százalékuk volt már részese balesetnek vagy ahhoz közeli helyzetnek elektromos vagy hibrid járművekkel. Meglepő lehet, hogy a legtöbb ilyen esemény a gyalogátkelőhelyek környékén történik, mert az autók ezeken a területeken közlekednek a leglassabban. "Amikor az út szélén állunk akusztikus információkat használunk a járművek értékelésénél. Milyen erősen nyomja a gázpedált? El tudok-e jutni biztonságosan a másik oldalra az autó előtt?" - mondta Lange. Egy biztosítók által végzett tanulmány szerint az e-autókat az emberek lassabbnak ítélik meg, mint amilyenek. "Ez rossz döntésekhez vezethet, amikor arról van szó, hogy egy úton még biztonságosan át lehet-e kelni. És ez aztán persze nagy veszélyekkel jár". Része a problémának, hogy a sofőrök sokszor nem tudják, hogy a gyalogos vak és nem fogja kikerülni őket.
Nemzetközi szinten, a vakok és gyengénlátók világszövetségeinek részvételével egységes rendelkezést fogadtak el az alacsony zajszintű járművek hallhatóságára vonatkozóan. A gyártóknak lehetőségük van arra, hogy ezen előíráson belül tetszésük szerint alakítsák ki a hangjelzéseket. Egyes esetekben a belsőégésű motorok hangját imitálják e célból. Balesetkutatási szakértők szerint módosítani kellene az AVAS specifikációit, a hangsúlyt többek között a gyorsulás felismerésére kellene helyezni. Azt is javasolták, hogy a rendszer alkalmazási körét 20 kilométer/óra feletti sebességre is terjesszék ki, mert a gumihang nem nyújt elegendő információt.
A magyar utakon is egyre gyakrabban közlekednek elektromos autók, melyeket alig lehet hallani, de a látássérültek számára különösen nagy problémát jelentenek az ilyen járművek. Az újonnan forgalomba helyezett elektromos autóknak már majdnem két éve egy uniós előírás miatt olyan technológiával kell rendelkezniük, amely 20 km/h sebességig és tolatáskor zajt csap, de ez nem elég a vakok és gyengénlátók számára. Tekintettel az elektromos autók számának növekedésére, érdekvédelmi szervezeteik jobban felismerhető járműhangokat sürgetnek.
A gyengén látó emberek egyre nagyobb szorongással és csökkenő önbizalommal küzdenek, ami súlyosan befolyásolja a mentális egészségüket. "A belső égésű motoroknál hallani lehet, hogy valaki milyen erősen nyomja a gázpedált, hogy a jármű finoman vagy erőteljesen gyorsít-e" - mondta Hans-Werner Lange érdekvédelmi vezető. A zajgenerálásért felelős, mesterséges vezetési hangokat tartalmazó AVAS rendszer (Acoustic Vehicle Alerting System) nem ennyire kifinomult. "Hasznos lenne, ha az iparág a megszokott belsőégésű motorzajokhoz igazodna. Az is fontos, hogy a zaj ne kapcsoljon ki, amikor az autó eléri a 20 km/órás sebességet" - mondta.
Az AVAS figyelmeztető rendszer 2021 óta kötelező. Ez változó frekvenciájú, de viszonylag állandó intenzitású hangot mesterséges zajt hoz létre annak érdekében, hogy a korlátozott látásérzékelésű embereket segítse a közlekedésben való részvételben. Azonban a követelmények nem veszik figyelembe azt a környezetet, amelyben a jármű működik. Nagy különbség van aközött, hogy milyen hangra van szükség egy békés esti utcán, illetve egy forgalmas városi környezetben. Persze ehhez a járműveket mikrofonokkal kell felszerelni, hogy érzékelni tudják a környezet hangszintjét, és a járművek által kibocsátott hangot ehhez a környezeti hangszinthez tudják igazítani.
Egy 368 látássérült ember körében végzett felmérés során a kutatók megállapították, hogy 35 százalékuk volt már részese balesetnek vagy ahhoz közeli helyzetnek elektromos vagy hibrid járművekkel. Meglepő lehet, hogy a legtöbb ilyen esemény a gyalogátkelőhelyek környékén történik, mert az autók ezeken a területeken közlekednek a leglassabban. "Amikor az út szélén állunk akusztikus információkat használunk a járművek értékelésénél. Milyen erősen nyomja a gázpedált? El tudok-e jutni biztonságosan a másik oldalra az autó előtt?" - mondta Lange. Egy biztosítók által végzett tanulmány szerint az e-autókat az emberek lassabbnak ítélik meg, mint amilyenek. "Ez rossz döntésekhez vezethet, amikor arról van szó, hogy egy úton még biztonságosan át lehet-e kelni. És ez aztán persze nagy veszélyekkel jár". Része a problémának, hogy a sofőrök sokszor nem tudják, hogy a gyalogos vak és nem fogja kikerülni őket.
Nemzetközi szinten, a vakok és gyengénlátók világszövetségeinek részvételével egységes rendelkezést fogadtak el az alacsony zajszintű járművek hallhatóságára vonatkozóan. A gyártóknak lehetőségük van arra, hogy ezen előíráson belül tetszésük szerint alakítsák ki a hangjelzéseket. Egyes esetekben a belsőégésű motorok hangját imitálják e célból. Balesetkutatási szakértők szerint módosítani kellene az AVAS specifikációit, a hangsúlyt többek között a gyorsulás felismerésére kellene helyezni. Azt is javasolták, hogy a rendszer alkalmazási körét 20 kilométer/óra feletti sebességre is terjesszék ki, mert a gumihang nem nyújt elegendő információt.