Gyurkity Péter

Nem szerepeltek jól a hidegben az e-autók

A tengerentúlon a komoly hideg révén több következtetést is levonhattak a tulajdonosok.

Az elmúlt két hét során itthon meglehetősen kellemes, tavaszias időjárásnak örülhettünk, az Egyesült Államok egy részén viszont éppen fordított volt a helyzet, hiszen kifejezetten téliesre fordult a klíma, amely a hideg és a havazás párosával idegesítette az ottani autósokat. Az elektromos járművek tulajdonosai ennek révén komoly tapasztalatra tettek szert, ezek pedig többnyire negatívak voltak.

Nem is olyan rég a legmegbízhatóbb típusokról olvashattunk, most azonban számos részletes beszámoló látott napvilágot, többek között a Reddit oldalán, ahol maguk az autósok jelentették eddigi tapasztalataikat. Tekintettel arra, hogy a 2018-as 400 ezer helyett ma már 1,7 millió elektromos autó száguld az amerikai utakon, a bázis jóval nagyobb, ennek köszönhetően pedig jóval részletesebb tudásra tehetünk szert, legalábbis ami a téli időjárás esetén várható viszonyokat illeti. Gyorsan kiderül ezen jelentésekből, hogy a hagyományos autókhoz képest az elektromos változatok jobban megszenvedték a hideget, a hatótáv ugyanis 15-25 százalék helyett már 20-50 százalékkal esett vissza, bár ez attól függött, hogy milyen iramban haladtunk, mekkora hidegben, és milyen belső hőmérséklet elérésére törekedtünk.

Az elektromos autóknál a belső égési folyamatok helyett az akkumulátorok kémiai reakciói lassulnak le, ez pedig komoly mértékben befolyásolja a hatótávot. Legalább ilyen fontos részlet, hogy a motorban keletkező, amúgy felesleges hő felhasználása helyett elektromos fűtésre támaszkodunk a belső térben, ez pedig szintén negatív tényezőként jelenik meg. A december végén megérkező nagyobb hidegben ráadásul a töltőállomások egy része sem üzemelt megfelelő módon, emiatt pedig sokan kényszerültek leállásra, a hosszabb utak megszakítására. Fontos következtetés tehát, hogy az e-autókat inkább rövidebb, kényelmesebb utakra használhatjuk rizikómentesen, ezek töltését pedig érdemes otthon, leginkább a garázsban elvégezni.

A fenti problémákon túl nem tapasztaltak további negatívumokat, az autók amúgy jól viselkedtek az utakon és gyorsan felfűtötték a belső teret.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ReTeK #10
    Ki olvassa el ezt a hosszú irományt ékezet nélkül??? Ne mondjad már hogy ansi karaktereket kell begépelni az ékezetekhez nem 1997-van, vagy te ezt a sok karaktert viccből gépeled és nem érdekel hogy bárki elolvassa-e vagy sem. Tizenöt éve élek külföldön de megtisztelem az embereket, hogy rendesen használom az adott nyelvet. Gondolkozzál már ember.
  • defiant9 #9
    "mert az atallas egyszeruen nem eri meg anyagilag a nagytokeseknek"
    Tehát Elon Musk mint a világ egyik legnagyobb tulajdonnal bíró nagytőkés emberének nem éri meg az elektromos autók terjedése.
    Hát ez szép koncepció, de a valósághoz kb. zéró köze van, ilyen az amikor tolod az idióta konteódat ami alap szintű logikát is mellőz.
    Az hogy minden autógyár(mögöttük a nagytőkések) gőzerővel fejlesztenek EV-ket, az EU ezért tiltja majd be a belsőségésűeket az hogy is illik a képbe?
    "autozas kivezetese sokkal olcsobb."
    Olcsóbb kinek? Nem vetted észre hogy a fogyasztói társadalomban élünk, és a nagytőkések érdeke épp az hogy fogyassz, az autó meg kb. a legdrágább fogyasztási cikk amit megveszünk? Tényleg totál inkoherens amit ezzel az árnyékhatalom konteóddal tolsz. Nem veszed észre? Nem zavar hogy a cáfolat kapcsán nem tudsz mást tenni csak a homokba dugod a fejed? Tudod, ez a kognitív disszonancia állapota amikor próbálod oldani a kellemetlen tényeket azzal hogy elbújsz előlük.
  • kvp #8
    "Egy sima megfordított légkondi, mint hőszivattyú annyira hatásos mint egy kályha, nem hogy a 2-3 szoros hatékonyságot de még az 1-est is nehezen éri el egy AUTÓBAN."

    A hoszivattyu hatasfokat nem befolyasolja a hutott vagy futott targy hoszigetelese, attol maga a ho mozgatasa meg magaban hatekonyabb marad, hogy utanna gyorsabban egyenlitodik ki a kulonbseg. Egy mai atlagos hoszivattyu 0 fok folott akar 2-3-szor hatekonyabb mint egy rezisztiv futoelem. Ez a hatekonysag megy le 1:1-es hatekonysagra kb. -18 fok kornyekere (ami a hutokozegtol es a belso nyomas ertekektol fugg). Tehat az esetek nagyreszeben megeri hasznalni, de ha mar ugyis ott van a jarmuben, akkor meg az 1-1-es hatekonysag is jobb mint plusz futotesteket cipelni. Raadasul a motorho utasterbe vezetese meg a legnagyobb hidegben is kvazi ingyen energia, mig elpazarlasa kifele es kozben az utaster rezisztiv futese hatalmas ongol. Tenyleg utanna kellene olvasnod, ezt eleg sok mernok leirta mar es van olyan gyarto, ahol hasznaljak is a fejuket.

    "azelektromos autó elég nagy zsákutca, de mint minden zsákutcát, telibe erőlteti a propaganda..."

    Nem zakutca, csak kevesbe kornyezetszennyezo aksi technologiakat kellene hasznalnunk, pl. a vasoxid aksikat. Ok, hogy ez jelenleg a litium technologia harmadat ha tudja, de ha valaki annyira ragaszkodik a nem kotottpalyas, onallo kozlekedeshez (es egyaltalan a nem gyalogos helyvaltoztatashoz), akkor legalabb tegye azt kornyezetbarat modon. Persze az elektromos autozas fejlesztesevel parhuzamosan ki kellene alakitani a tolto halozatot is. Kb. ugy, hogy minden parkoloba keruljon egy tolto fej es akinek egy helyen nem jut tolto az ott nem parkolhat csak otthon a sajat toltoje mellett. Kvazi annak lehetne autoja, aki tudja biztositani a sajat parkolot neki, mint Tokioban. A jarmuvek pedig kis fejlesztessel meg tudnak beszelni, hogy amikor elindul egy auto, akkor a megadott vegcelnal varja egy addigra meguresedett parkolohely es tolto pont. Meg tudjuk csinalni? Igen. Meg akarjuk csinalni? Hat a WEF alapjan azt mondom nem, mert az atallas egyszeruen nem eri meg anyagilag a nagytokeseknek es a tomeges autozas (vagy egyaltalan helyvaltoztatas) kivezetese sokkal olcsobb.
  • defiant9 #7
    A bolygó szétcseszése az, amit az önző, rövidlátó emberek telibe tolnak.
  • Ender Wiggin #6
    azelektromos autó elég nagy zsákutca, de mint minden zsákutcát, telibe erőlteti a propaganda...
  • Csaba161 #5

    Totál hülyeséget írsz, de nem baj, még van időd megtanulni a termodinamikát...

    (Egy sima megfordított légkondi, mint hőszivattyú annyira hatásos mint egy kályha, nem hogy a 2-3 szoros hatékonyságot de még az 1-est is nehezen éri el egy AUTÓBAN. Néz utána, hogy egy házba beépített hőszivattyú, ahhoz hogy érdemi árammegtakarítást adjon, milyen komoly követelményeknek kell megfelelnie és nemcsak a hőszivattyúnak, de a háznak is, ez egy autónál megoldhatatlan.)
  • kvp #4
    A legkondinak amugy is szuksege van hoszivattyura, mivel ertelmes hatasfokkal huteni nem nagyon tudunk mashogy es a jobb elektromos autoknal a legondi huti toltes es kisutes kozen az aksi csomagot is. Ha mar ugyis ott van, akkor hasznalhato arra is, hogy hidegben melegen tartsa az aksikat. Mar egy 2-3-szoros futesi hatekonysag javulas is sokat jelent a nagyobb hatotav elereseben. Ha pedig a jarmu kepes menet kozben a hajtas es az aksik leadott hojevel futeni, akkor az utasteri futes kvazi ingyen van hatotav tekinteteben. Pont az ilyen kis osszeadodo optimalizaciokon mulik, hogy 15 vagy 50%-os a hatotav vesztes hideg idoben.
  • Csaba161 #3
    Egy autóban teljesen értelmetlen hőszivattyút használni, ez csak akkor éri meg, ha pl. a lakás nagyon jól szigetelt, egy autó pedig semennyire sem szigetelt...
  • kvp #2
    A legtobb mai elektromos autoban meg nem oldottak meg az egysegesitett legkondicionalast. Tehat pl. nem tudja az auto a motorhot atvinni az utasterbe es nincs annyi kisutesi kapacitasa az aksi csomagnak, hogy kepes legyen egyszerre kiszolgalni a motorokat es az utaster futest. Raadasul a futesre sok esetben rezisztiv elemeket hasznalnak, hoszivattyu helyett.

    Amint megoldjak a hutesi/futesi rendszerek integralasat, akkor fog beallni a 10-15%-os futes miatti hatotav vesztes. A maradek veszteseg pedig abbol adodik, hogy nem hagyhatjak kihulni a kocsit, tehat hidegben allo helyzetben is mennie kell az aksik futesenek, hogy ne fagyjanak be. Idealis esetben parkolaskor mindig toltesre kell dugni a jarmuvet es akkor ez az utobbi problema nem jon elo.
  • Ellaberin #1
    Ezek szerint majdnem kétmillió amerikai most találkozott szembe először a fizika nevezetű tantárggyal és csodálkozott arra rá, hogy az körülveszi az életét.
    (Persze lehet csak addig jutottak, hogy a csoda autójukban ülve, de legalább már erre a mikrokörnyezetre ez a általános iskolai tananyag tisztázódott - úgy nagyjából.)