Gyurkity Péter
Szenvednek az e-autós startupok
Beszállítói és gyártási gondok fémjelezték a tavalyi évet, ezt sokan megszenvedték.
Az elektromos autók területére fókuszáló kisebb, nemrég útnak indult szereplők folyamatosan szerepelnek híreinkben, a Rivian háza táján például nemrég arról bukkant fel hír, hogy a cég már törölte európai tervét. Most ismét ők szerepelnek a friss beszámolóban, azonban a negatív trend több riválisukat is hasonló módon érintette.
A Reuters számolt be a napokban a tavalyi év fontosabb fejleményeiről, elsősorban az érintett cégek negyedéves (és éves) pénzügyi jelentéseire alapozva. Ebből kiderül, hogy a Rivian és társai alaposan megszenvedték a 2022-es évet, hiszen a beszállítói nehézségek mellett a sorozatgyártással is komoly gondok akadtak, ez pedig megakadályozta az eredeti menetrend végrehajtását. Jó példa erre, hogy a Rivian több mint 12 ezer autó visszahívását jelentette be, eközben pedig jelezte, hogy az idei évben a vártnál jóval kevesebb járművet gyártanak majd le. Az alkatrészhiány miatt nem tudják a gyártósort a kívánt szinten működtetni, emiatt pedig 2023-ban nagyjából 50 ezer példány gördülhet le majd a futószalagról.
A Lucid eközben az utolsó negyedéves megrendelések bezuhanásáról számolt be, egyben pedig azt jelezte előre, hogy idén ők is kevesebb elektromos autót állítanak majd elő. A pontos számokat ugyan nem közölték, egyértelműnek tűnik azonban, hogy a kamatok emelkedése a tengerentúlon már komoly mértékben mérsékelte a vásárlói keresletet, ez pedig az e-autók piacán is érzékelhető változást eredményezett – dacára annak, hogy újabb adókedvezményekkel igyekeztek bátorítani a vásárlókat. Ebből a Nikola sem maradt ki, a hiány és a csökkenő érdeklődés őket is érintette, az egyetlen kivételnek pedig csak a nemrég újjászületett Fisker számít, ők azonban a tavalyi évben összesen 56 darab autó raktak össze, piaci szerepük tehát nem tekinthető jelentősnek.
Egyes elemzők szerint a fenti startupok most kénytelenek szembesülni azzal, hogy az eredeti elképzelések nem voltak realisztikusak, meglátjuk, ez a vélemény mennyiben módosul majd az idei évben.
Az elektromos autók területére fókuszáló kisebb, nemrég útnak indult szereplők folyamatosan szerepelnek híreinkben, a Rivian háza táján például nemrég arról bukkant fel hír, hogy a cég már törölte európai tervét. Most ismét ők szerepelnek a friss beszámolóban, azonban a negatív trend több riválisukat is hasonló módon érintette.
A Reuters számolt be a napokban a tavalyi év fontosabb fejleményeiről, elsősorban az érintett cégek negyedéves (és éves) pénzügyi jelentéseire alapozva. Ebből kiderül, hogy a Rivian és társai alaposan megszenvedték a 2022-es évet, hiszen a beszállítói nehézségek mellett a sorozatgyártással is komoly gondok akadtak, ez pedig megakadályozta az eredeti menetrend végrehajtását. Jó példa erre, hogy a Rivian több mint 12 ezer autó visszahívását jelentette be, eközben pedig jelezte, hogy az idei évben a vártnál jóval kevesebb járművet gyártanak majd le. Az alkatrészhiány miatt nem tudják a gyártósort a kívánt szinten működtetni, emiatt pedig 2023-ban nagyjából 50 ezer példány gördülhet le majd a futószalagról.
A Lucid eközben az utolsó negyedéves megrendelések bezuhanásáról számolt be, egyben pedig azt jelezte előre, hogy idén ők is kevesebb elektromos autót állítanak majd elő. A pontos számokat ugyan nem közölték, egyértelműnek tűnik azonban, hogy a kamatok emelkedése a tengerentúlon már komoly mértékben mérsékelte a vásárlói keresletet, ez pedig az e-autók piacán is érzékelhető változást eredményezett – dacára annak, hogy újabb adókedvezményekkel igyekeztek bátorítani a vásárlókat. Ebből a Nikola sem maradt ki, a hiány és a csökkenő érdeklődés őket is érintette, az egyetlen kivételnek pedig csak a nemrég újjászületett Fisker számít, ők azonban a tavalyi évben összesen 56 darab autó raktak össze, piaci szerepük tehát nem tekinthető jelentősnek.
Egyes elemzők szerint a fenti startupok most kénytelenek szembesülni azzal, hogy az eredeti elképzelések nem voltak realisztikusak, meglátjuk, ez a vélemény mennyiben módosul majd az idei évben.