Gyurkity Péter
Az új autók fele lesz elektromos
Az évtized végére a három nagy piacon már elérjük a fontos határt, bár ez sok konfliktust hozhat magával.
Az elektromos autók terjeszkedése kapcsán az év elején számoltunk be arról, hogy ezen megoldások nem szerepeltek jól a tengerentúli hidegben, ez azonban nyilván nem fogja lelassítani a térhódítás ütemét. A napokban ismét érdekes kijelentések hangoztak el, nem is akárki részéről, így már képet alkothatunk arról, hogy miként fest majd a piac az évtized végén.
Az ismét Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon többek között Fatih Birol, a Nemzetközi Energiaügynökség első embere szólalt meg az elektromos fejlesztések témájában, kihangsúlyozva, hogy az elkövetkező években nagyon fontos, akár kritikus változásokra számíthatunk. Elmondta egyebek mellett, hogy a három legnagyobb piacon, vagyis az Egyesült Államokban, Kínában, valamint Európában, 2030-ra már minden második újonnan értékesített személyautó ilyen fejlesztés lesz, ami nyilván óriási előrelépésnek számít, ez viszont további kihívásokat, rosszabb esetben pedig közvetlen konfliktusokat is magával hozhat, hiszen a terjeszkedés egyben az utánpótlási nehézségeket is megnöveli.
A kihívások között a megfelelő infrastruktúra kiépítése, ezzel együtt viszont a jelenleg zajló energiaválság leküzdése is szerepel, utóbbi ráadásul strukturális változásokat kényszerít ki a gyorsabban váltó országok részéről. Legalább ilyen fontos részlet, hogy a szükséges (kritikus) nyersanyagokhoz való hozzáférés igénye már most megköveteli a bányászatba és a feldolgozásba ölt összegek jelentős megnövelését, hiszen évekre lesz szükség ahhoz, hogy megfelelő módon felkészüljünk az új periódusra, annak követelményeire. A „konfliktus” szót ugyan ő maga nem ejtette ki, viszont teljesen egyértelmű, hogy Kína jelenlegi kiemelt helyzete több nyugati állam szemét szúrja, legyen szó a ritka földfémekről, vagy akár az akkumulátorok előállításáról.
Meglátjuk, hogy az elkövetkező években mennyiben módosul majd a helyzet, hazánk az akkumulátorok gyártása terén kifejezetten előnyös helyet foglalhat el, ez viszont nyilván nem garancia a közlekedésben való gyors változás problémamentes lezajlására.
Az elektromos autók terjeszkedése kapcsán az év elején számoltunk be arról, hogy ezen megoldások nem szerepeltek jól a tengerentúli hidegben, ez azonban nyilván nem fogja lelassítani a térhódítás ütemét. A napokban ismét érdekes kijelentések hangoztak el, nem is akárki részéről, így már képet alkothatunk arról, hogy miként fest majd a piac az évtized végén.
Az ismét Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon többek között Fatih Birol, a Nemzetközi Energiaügynökség első embere szólalt meg az elektromos fejlesztések témájában, kihangsúlyozva, hogy az elkövetkező években nagyon fontos, akár kritikus változásokra számíthatunk. Elmondta egyebek mellett, hogy a három legnagyobb piacon, vagyis az Egyesült Államokban, Kínában, valamint Európában, 2030-ra már minden második újonnan értékesített személyautó ilyen fejlesztés lesz, ami nyilván óriási előrelépésnek számít, ez viszont további kihívásokat, rosszabb esetben pedig közvetlen konfliktusokat is magával hozhat, hiszen a terjeszkedés egyben az utánpótlási nehézségeket is megnöveli.
A kihívások között a megfelelő infrastruktúra kiépítése, ezzel együtt viszont a jelenleg zajló energiaválság leküzdése is szerepel, utóbbi ráadásul strukturális változásokat kényszerít ki a gyorsabban váltó országok részéről. Legalább ilyen fontos részlet, hogy a szükséges (kritikus) nyersanyagokhoz való hozzáférés igénye már most megköveteli a bányászatba és a feldolgozásba ölt összegek jelentős megnövelését, hiszen évekre lesz szükség ahhoz, hogy megfelelő módon felkészüljünk az új periódusra, annak követelményeire. A „konfliktus” szót ugyan ő maga nem ejtette ki, viszont teljesen egyértelmű, hogy Kína jelenlegi kiemelt helyzete több nyugati állam szemét szúrja, legyen szó a ritka földfémekről, vagy akár az akkumulátorok előállításáról.
Meglátjuk, hogy az elkövetkező években mennyiben módosul majd a helyzet, hazánk az akkumulátorok gyártása terén kifejezetten előnyös helyet foglalhat el, ez viszont nyilván nem garancia a közlekedésben való gyors változás problémamentes lezajlására.