8
  • HubaBuba
    #8
    Én még emlékszem arra (talán itt is volt cikk róla?), hogy az elektromos autók annyira halkak hogy nem élmény vezetni, ezért valamelyik gyártó motorhangot fog mellé szintetizálni hangszórókon keresztül...
  • defiant9
    #7
    "miért vannak a mai napig hatalmas számban a belső kerületekben napi szinten óriási külső forgalmat, sőt akár komolyabb teherforgalmat odavonzó üzleti (ipari, nagykereskedelmi, stb...) tevékenységet végző telephelyek"
    Technikailag a 10,13,14,19, stb. kerület belső kerületnek számítnak ezekben valóban jelentős ipari tevéknység is zajlik, jelentős vevő forgalommal is. Ha pl. egy nagykert kiviszel a városon kívülre akkor azzal azt éred el hogy a kis furgonok többet fognak menni mire elérik a városhatárt, végülis nagyobb frogalmat generálsz a városon belül és kívül is. Az 1. vagy 5. kerültben viszont nincs semiféle 'órási' teherforgalamt odavonzó ipari tevékenység. A város így rétegződik, ez egy adottság. Akkor bontanak le egy alacsony értékű ipari ingatlant, ha a helyére tudnak tenni mondjuk egy eladható apartman komplexumot. Olyan program nincs hogy közpénzből kivásároljuk a cégeket, aztán parkosítunk, ennél azért jóval csóróbb az ország (és egyre inkább az lesz, az EU sem tud mindent kifizetni nekünk).
  • kvp
    #6
    "Akkor majd ezt is kiiktatják."

    Fizikailag ma is lehet onvezeto autot hasznalni akar a belvarosban is, sot akar taviranyitasossa is lehet tenni barmilyen jarmuvet, akar egy kamiont is. Attol meg hogy lehetseges, ha elkapjak az embert egy ilyen jarmuvel, akkor az jo esellyel letoltendo bortont jelent. Egy kiiktatott fekrendszeru autoval is csak addig lehet jarkalni, amig egyszer meg nem allitja egy rendor (vagy egy eleugro fa).

    A modern technikanak koszonhetoen, ma mar minden auto helye ismerheto kozpontilag, meghozza egy atlagos 4G-s mobiltelefon arabol, ez kb. 10-15 ezer forintos onkoltseget jelent. Egy ilyen aramkort kotelezove lehetne tenni minden autoba, sot akar a rollerekre is. (a berelhetoekben mar amugy is van gps es netkapcsolat) Ha valaki nyomkoveto nelkul rohangalna, akkor nagyon gyorsan es konnyen kiszedheto a forgalombol, mert ez kb. olyan mint rendszam nelkuli autoval kozlekedni.

    Azon regebbi autok eseten, ahol nincsennek megfelelo erzekelok, tehat nem tudjak megmondani mekkora a fektav, ott a foldrajzi hely szerint lehetne korlatozni, ami nem tokeletes, de valamivel jobb megoldas mint csak a tablakra hagyatkozni. Tehat pl. Budapest hatarain belul a regi autoknak egysegesen mindenutt 30 km/h, a modern okosautoknak pedig a belathatosag es az utviszonyok szerint lehetne 4-5 es 50 km/h kozott szabalyozni a maximalis sebesseget.

    "Azt kéne inkább végre megoldani, hogy egy szük budapesti utcában csak az ott lakóknak vagy az ottani kis üzletek dolgozóinak, látógatóinak legyen dolga"

    Igen, erre lenne jo a behajtasi ovezetek letrehozasa, tehat a kiskoruton belul csak celforgalom, behajtaskor megadott utvonallal, a nagykoruton belul csak elektromos autok, a hungarian belul pedig csak a legujabb kornyezeti besorolasok szerinti jarmuvek kozlekedhetnenek. Ezzel gyakorlatilag a magyar autopark 90%-at ki lehetne zarni a varosi forgalombol es vegre teljes mertekben megfelelne az EU-s torvenykezesnek is.
  • Dodo55
    #5
    "Lehet, hogy csak gyalogtempoban (4-5 km/h) lehetne hajtani egy szuk budapesti utcaban"

    Akkor majd ezt is kiiktatják. Azt kéne inkább végre megoldani, hogy egy szük budapesti utcában csak az ott lakóknak vagy az ottani kis üzletek dolgozóinak, látógatóinak legyen dolga ahogyan minden más normális városban ez szokott lenni és ne pedig a fél világnak (mert az idióta egyirányosítások miatt kizárásos alapon csak arra visz az út, vagy mert arra tudod a védett földrajzi jelzéssel ellátott Dugót® kikerülni). Onnantól nyugodtan mehetnének akár 2 ütemű Trabantok is, olyan mértékben lecsökkenhetne a forgalom, hogy még azoknak a kipufogógáza sem zavarna sok vizet. És ugye azoknak, vagy bármilyen normális belsőégésű motornak ha kiiktatod a hangját, akkor azonnal érzékelik ezt és amíg a kiiktatást meg nem szünteted, addig 1-5 lóerőre korlátozzák a teljesítményt, nagyobb gázadásra a kiiktatást meg is próbálják feloldani, ha pedig ez nem sikerül és te csak azért is erőlteted, hogy tovább használd így, akkor még a tankot is leürítik egy órán belül. Ki van itt már minden találva bő 100 éve, csak ezt egyeseknek észre kellene venniük, akik mostanában azt hiszik, hogy majd akkor hirtelen tudnak ettől teljesen független alapokon jobbat kínálni, főleg ha még az árak csökkenését és piac szélesítését sem sikerült az asztalra letenniük, pont inkább ellenkezőleg, holott ezek szinte mindig nélkülözhetetlen kulcsai egy-egy forradalmi technológia általános síkon való sikeres elterjedésének, hát még ha egy évszázados kiforrottat kell kisöpörniük onnan.
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2023.05.04. 12:51:14
  • Dodo55
    #2
    Persze, vannak sajnos előnytelen forgalmi struktúrájú települések ahol a nagyforgalmú utak zaja zavaró tud lenni a közelben lakók számára, ezt elismerem, ez is ugyanúgy egy szempont. Mondjuk erre szoktam azzal is jönni, ami pl. sehogy sem fér a fejembe, hogy mondjuk Budapesten (vagy ide lehet érteni bármilyen egyéb hasonlóan érthetetlen struktúrába rendeződött települést) miért vannak a mai napig hatalmas számban a belső kerületekben napi szinten óriási külső forgalmat, sőt akár komolyabb teherforgalmat odavonzó üzleti (ipari, nagykereskedelmi, stb...) tevékenységet végző telephelyek, miért nem költöztek (vagy költöztették őket) ezek már rég az M0 körgyűrű mentén lévő területekre pl.? A lakóknak is jobb lenne és az odalátogatóknak sem kéne örökké a szűk utcákon végigállniuk rettenetes dugókat.

    Na de tényleg úgy néz ki egyébként, hogy kezd józanabb irányba végre ismét minden, itt van most ez is:
    https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/05/04/suv-helyett-szedan-es-nem-mindenki-akar-villanyautrot/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
  • kvp
    #3
    Az otlet az, hogy a csondesebb utcan halkabb menethang is eleg, mig a varosi forgalomban sokkal nagyobb hangero kell, hogy hallhato legyen egy jarmu. Az otlet alapvetoen jonak tunik, mivel csokkenti a folosleges zajterhelest, viszont a mikrofon egy plusz szabotazs pontot ad hozza a rendszerhez. (a masik a kulso hangszoro kikotese vagy betomese)

    Jobb megoldas lenne az automata utkozeselkerulo rendszerek kotelezove tetele, pl. ha fektavon belul allo targyak vannak akkor automatikus sebessegcsokkentes a belathato fektavig. Lehet, hogy csak gyalogtempoban (4-5 km/h) lehetne hajtani egy szuk budapesti utcaban, de sokkal kevesebb baleset lenne a hirtelen lelepo gyalogosok vagy a parkolo autok mogul kiugro kisgyerekek miatt. Plusz akkor barki barmikor belephetne egy auto ele, mert az ugyis biztosan megallna. (emberi beavatkozas nelkul allora fekezne magat es mar eleve csak akkora sebesseggel haladna elotte is, amirol meg biztos meg tudna allni)
  • Cat #2
    Hát én speciel - látóként - örülök, hogy egyre halkabbak az autók.
  • Dodo55
    #1
    De ez már egyébként szerintem a turbós belsőégésű motoroknál is probléma volt a gyengébb szívó és kipufogóhang miatt.

    Szembetűnő is, hogy mennyire sokkal fegyelmezettebben viselkednek körülöttem a gyalogosok, ha a saját Hondámmal vagy még esetleg a régi, még jó röfögős-hörgős hangú, nagy lökettérfogatú PDTDI motoros céges kisteherrel közlekedem, mint sem ha a céges autóink közül az újabb, már a nyomorult downsizing korszakból valókkal.

    Tényleg el kell mostmár gondolkodni, hogy a manapság orrvérzésig tolt környezetvédelmi szempontok ennyivel fontosabbak -e az emberéletek közvetlen védelménél. Örülök, hogy egyre többen emelik fel emiatt a hangukat és egyre több féle veszélyes vagy káros következményre hívják fel a figyelmet.
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2023.05.03. 13:02:55