Berta Sándor

Kamera-radar teheti bizton­ságosabbá az autonóm közlekedést

Az új rendszer segítségével elkerülhetővé válnak a városi balesetek.

A Fraunhofer Társaság Megbízhatósági és Mikrointegrációs Intézetének (IZM) munkatársai a KameRAD projekt keretében egy olyan kombinált kamera-radar modult fejlesztettek ki, amely az egyes helyzetekre az embernél 160-szor gyorsabban reagál és ezáltal biztonságosabbá teheti az autonóm közlekedést.

Amennyiben egy gyerek az utcára lép, akkor egy emberi sofőr átlagosan 1,6 másodperc alatt reagál és lép a fékre. Ezzel szemben egy radarral vagy LiDAR-szenzorokkal és kamerarendszerrel felszerelt robotautó reakcióideje fél másodperc. Ennek ellenére 50 kilométer/órás sebesség mellett a gépkocsi lefékezésére még mindig 7 méterre van szükség. A most megalkotott, mobiltelefon méretű kombinált modul reakcióideje ezzel szemben kevesebb, mint 10 ezredmásodperc. A megoldás ezzel 50-szer gyorsabban reagál a jelenlegi rendszereknél és 160-szor gyorsabban az embereknél. A jármű így már csak 15 centimétert halad tovább fékezés nélkül.

A kamera-radar előnye az integrált jelfeldolgozás, a radarrendszer és a sztereó kamera által továbbított jeleket ugyanis közvetlenül a közös modul szűri meg és dolgozza fel. A megoldás felismeri a nem fontos információkat és azokat nem továbbítja. Ezt követően neurális hálózatok és gépi tanulás értékelik ki az adatokat és ezáltal a különböző közlekedési helyzeteket. Christian Tschoban, az IZM rádiófrekvenciás és okosszenzor-rendszerek részlegének vezetője közölte, hogy az integrált jelfeldolgozás rendkívüli módon lerövidíti a reakcióidőt. A kifejlesztett prototípus úgy néz ki, mint egy szürke doboz, amelynek a jobb és a bal oldalon is szemei vannak, az utóbbiak a sztereó kamerák.

A programot 2020-ban zárják le, addig az AVL List GmbH és a DCAITI - többek között a berlini városi forgalomban - tesztelik az első eszközöket. Tschoban úgy vélte, hogy a modulra épülő első termékek néhány éven belül jelenhetnek meg. A KameRAD programot 5,25 millió euróval támogatták a német kormány és a különböző cégek, illetve szervezetek. Az összeg 60 százalékát a német oktatási és kutatási minisztérium biztosította.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #9
    "Szerintem második-harmadik, olcsóautóra egyáltalán nincs igény. Ha valakinek van egy extrás BMW-je, nem menne szívesen bevásárolni fapados autóval."

    Ha dizeles a BMW, akkor mar vannak olyan europai varosok ahova be sem mehet veluk.

    Amint pedig lesznek teljesen automata autok, akkor pedig lehetoseg lesz arra, hogy minden gyereknek legyen sajat. Eleg gazagnak kell lenni ahhoz, hogy ne csak a feleseg kapjon full extras BMW-t, de a meg altalnos iskolas kisebbik gyerek is, aki amugy csak az iskolaba jar vele a szomszedba. Marpedig ha a szulok valaszthatnak, hogy ok viszik a gyereket reggel vagy megy a sajat kocsijaval, akkor a masodik a valoszinubb. Foleg miutan elkezd terjedni es az altalanos iskolas gyerek egy reszenek mar nem csak sajat okostelefonja, de sajat okosautoja is van.

    Akik pedig igy nonek fel, hogy van sajat autojuk, de vezetni meg nem vezethetik, azok jellemzoen mar nem fogjak igenyelni, hogy vezessenek felnott korukban sem. Mert minek ha az auto jobban csinalja es kozben ertelmesebb dologgal is lehet foglalkozni. Mint a hivolift. Lehetnenek ma is kezzel vezetett liftek, iranyvalto, gyorsito es fekkarral, mint a hoskorban, de megis minek?
  • Tetsuo #8
    A Toyota Li-akksijai mennyi ideig bírják?

    Szerintem második-harmadik, olcsóautóra egyáltalán nincs igény. Ha valakinek van egy extrás BMW-je, nem menne szívesen bevásárolni fapados autóval.
  • Magnum PI #7
    Nem hiszem, hogy itt el tudnám magyarázni miért nem látod jól ezt a dolgot de valamire azért mindenképp reagálnék

    "Sebaj, a legtöbb embernek a tisztes megélhetésre sincs pénze, így ezt csak azok veszik majd, akik jó dolgukban nem tudják hova szórni a pénzüket."

    Ezt javaslom azért számold ki. Érdemes megnézni mennyiben kerül egy belső égésű kocsi és egy EV fenntartása. EV-ből is lesz/van használt.

    Valamint egy új technológia sose az alsó réteget célozza meg az elején. A széles lapos TV is nagyon drága volt az elején, most meg azoknak is ott világít a nappaliban a 40colos vagy nagyobb TV akinek megélhetési gondjai vannak. Csak mondom.
    Utoljára szerkesztette: Magnum PI, 2019.06.11. 15:56:54
  • dyra #6
    Amúgy lenne igény tök egyszerű autókra is. Olyanra amin van gáz meg kuplung minimális elektronika és frankó lehet vele menni. Csak csesznek legyártani helyette nem csak nálunk sok más országban is hemzsegnek a 20 év körüli kocsik. itt meg nyomják a marketing rizsát, hogy a "biztonság". Sokan meg sajnos be is kajolják.
  • kvp #5
    "Már megbocsáss, de az általad leírt, táviányítós kisautó szintű megoldásra zéró a piaci igény a fejlett országokban, és a gyártóknak is az az érdeke, hogy minél több használati érték nélküli hülyeséggel, extrával tömjék tele a kocsijaikat."

    Van ra igeny, megpedig masodik vagy harmadik kocsikent. (kvazi bevasarlo autokent) A fejlett orszagokban ezt megengedhetik maguknak es ha emiatt gyartjak, akkor nallunk is lehet majd kapni. Persze itt sokan egyetlen kocsikent vennek, csak olcso legyen alapon. Hasonlo lenne pl. egy elektromos skoda, suzuki vagy dacsia. Gyakorlatilag olcso nepauto, meg kevesebb alkatresszbol.

    "Az automata autó lehet hogy biztonságosabban vezet, de kb mint egy friss jogsis gyakorlatlan vezető. Mostanában pl. a Szentendrei út tele van bicósokkal, gyak rogyásig. Maxi biztonságra törekedve jóformán egyiket sem előzné meg, még jobban bedugulna az út, ezzel gyak adott útszakaszon időben többet tartózkodik egy-egy autó, ami önmagában statisztikailag növeli a baleset kockázatát."

    Ha lassan mennek es mind automata akkor nem nagyon lenne baleset. Viszont ez ravilagitana arra, hogy oda bicikliut kell. Tehat nem a szonyeg ala kell soporni a problemakat, hanem meg kell oldani oket. A 'sok a biciklis, akkor inkabb kevesbe ovatosan vezetek' nem megoldas.

    "Gazdasági szempontból tehát a gondolatmeneted hibás, a villany + önvezérlő kocsi nem a jövő olcsó népautójáról szól, hanem újabb kütyü gazdagoknak."

    Mint az okostelefon. Na most akinek nincs az vagy evi okbol nem akart, vagy tenyleg annyira szegeny hogy a legolcsobb okostelefonra sem futja neki. Az elektromos autoknal is hasonlo a helyzet, lesz draga 'luxus' iphone kategorias (Teslak) es lesz olcso azsiai dodzsem (Suzuki, Byd es tarsai). Aki egyiket sem akarja az nem jar autoval, aki meg a legolcsobbat sem tudja megfizetni, annak manapsag is csak max. egy 30-40 eves benzines autoja van.

    Az onvezeto elektronika nem kerul annyiba, gyakorilag egy beepitett fedelzeti navigacios rendszer + dashcam ara, ha az autoban mar szoftveres gaz, fek es kormanyszervo van. A mai modern jarmuvek tobbsege pedig ilyen.
  • NEXUS6 #4
    Már megbocsáss, de az általad leírt, táviányítós kisautó szintű megoldásra zéró a piaci igény a fejlett országokban, és a gyártóknak is az az érdeke, hogy minél több használati érték nélküli hülyeséggel, extrával tömjék tele a kocsijaikat. Fejletlenebb országokban lenne rá igény, csak ott meg zéro az elektromos/töltő hálózat, és az se annyira co2 semleges erőművi kapacitásra támaszkodik.

    Az automata autó lehet hogy biztonságosabban vezet, de kb mint egy friss jogsis gyakorlatlan vezető. Mostanában pl. a Szentendrei út tele van bicósokkal, gyak rogyásig. Maxi biztonságra törekedve jóformán egyiket sem előzné meg, még jobban bedugulna az út, ezzel gyak adott útszakaszon időben többet tartózkodik egy-egy autó, ami önmagában statisztikailag növeli a baleset kockázatát. Lejjebb lehet venni a biztonságra törekvést, de annak látjuk mi a vége (Über/Tesla balesetek). Ergo az önvezérlés, nem így propagálják, de valójában nem biztonság növelő alapfunkció, hanem egy kényelem növelő extra.

    Gazdasági szempontból tehát a gondolatmeneted hibás, a villany + önvezérlő kocsi nem a jövő olcsó népautójáról szól, hanem újabb kütyü gazdagoknak.
    Szerintem.
  • kvp #3
    Az elektromos autok relativ olcsoak, foleg ha az osszes folosleges extrat kihagyjak beloluk. Meg a Tesla 3-as is tele van luxusfelszerelesekkel, amik dragitjak. Egy olcso varosi elektromos auto, mondjuk vasoxid aksikkal (ami lehet lifepo vagy nife) egy olcso es nehezen tonkremeno konstrukcio. Eleve 30-50 eves aksi elettartalom, valtoaramu kalickas aszinkron motorral (lasd pl. Teslak) pedig igazabol nem sok alkatresz van ami tonkre tudna menni. Kombinaljuk egy kompozit laprugos felfuggesztessel, a fomotorhoz hasonlo villanymotoros szervoval es igazabol a kovetkezo 20 evben csak tolteni kell. Ha ezeket elkezdik szeriaban gyartani, akkor a mai autok aranak toredekeert, kvazi 0 kornyezetszennyezes mellett lehetne autot hasznalni.

    A szendioxidsemleges elektromos energiatermelest kell csak megoldani, de arra van mar par megoldas, a kulonfele megujuloktol az atomenergia kulonbozo formaiig.

    Az automata autokrol pedig annyit, hogy elvileg egy par kamera es egy mobiltelefonnyi elektronika es szenzor eleg egy automata autohoz. Ha olcsobbak es ezert gyengebbek a szenzoraik, akkor alacsonyabb vegsebesseget kell beallitani a kocsin automata modban. Egy olcsobb varosi autonal ez lehet akar 50 km/h is, mig a dragabb autopalya kepes jarmuveknel a 150 km/h tunik realisnak. Igy az auto arahoz lehetne szenzor csomagot es elektronikat valasztani. Olcsobb kocsiba jo a lassabb onvezeto elektronika elven.

    Az elektromos autok eseten van lehetseges fejlodesi irany, mind az automata mukodes, mind a nagyobb potencialis vegsebesseg iranyaba. A belso egesu motorok eseten mar most tul vagyunk az ar/ertek csucson, tehat dragabb es bonyolultabb egy ilyen hajtaslancot eloallitani, mint valojaban amennyit er, mig gyorsulasban es vegsebessegben az elektromos hajtas jobb, tehat nem csak az energiahatekonysagi es kenyelmi versenyt nyeri meg. (a belso egesu motorok is azert terjedtek el, mert jobbak voltak energiahatekonysagban es kenyelemben, mint a gozmotorok, pedig azokat sokkal olcsobb volt uzemeltetni, mert kis odafigyelessel kvazi barmilyen egheto anyaggal elmentek)
  • leeloodallas #2
    Továbbra is azt mondom, hogy zsákutcába rohannak. Ezzel is, meg a villanyautókkal is. A populista politikusok és a marketing osztály harca ez az észérvek ellen.
    Sebaj, a legtöbb embernek a tisztes megélhetésre sincs pénze, így ezt csak azok veszik majd, akik jó dolgukban nem tudják hova szórni a pénzüket. Zöldnek látszó, valójában fenntarthatatlan pszeudofejlődést propagálnak, kizárólag a politika-fogyasztás-gazdasági mutatók Bermuda-háromszög bűvöletében.
  • Tetsuo #1
    Egyelőre még az adaptív világítás sem tökéletes, mert többször a szembejövőre világít a reflektor, akkor ezek mit akarnak?
    A Lexus is odarakja minden reklámba, hogy a Safety System + nem működik minden körülmények között, pedig k*rva messze van az az autonóm közlekedéstől...