Berta Sándor
Kamera-radar teheti biztonságosabbá az autonóm közlekedést
Az új rendszer segítségével elkerülhetővé válnak a városi balesetek.
A Fraunhofer Társaság Megbízhatósági és Mikrointegrációs Intézetének (IZM) munkatársai a KameRAD projekt keretében egy olyan kombinált kamera-radar modult fejlesztettek ki, amely az egyes helyzetekre az embernél 160-szor gyorsabban reagál és ezáltal biztonságosabbá teheti az autonóm közlekedést.
Amennyiben egy gyerek az utcára lép, akkor egy emberi sofőr átlagosan 1,6 másodperc alatt reagál és lép a fékre. Ezzel szemben egy radarral vagy LiDAR-szenzorokkal és kamerarendszerrel felszerelt robotautó reakcióideje fél másodperc. Ennek ellenére 50 kilométer/órás sebesség mellett a gépkocsi lefékezésére még mindig 7 méterre van szükség. A most megalkotott, mobiltelefon méretű kombinált modul reakcióideje ezzel szemben kevesebb, mint 10 ezredmásodperc. A megoldás ezzel 50-szer gyorsabban reagál a jelenlegi rendszereknél és 160-szor gyorsabban az embereknél. A jármű így már csak 15 centimétert halad tovább fékezés nélkül.
A kamera-radar előnye az integrált jelfeldolgozás, a radarrendszer és a sztereó kamera által továbbított jeleket ugyanis közvetlenül a közös modul szűri meg és dolgozza fel. A megoldás felismeri a nem fontos információkat és azokat nem továbbítja. Ezt követően neurális hálózatok és gépi tanulás értékelik ki az adatokat és ezáltal a különböző közlekedési helyzeteket. Christian Tschoban, az IZM rádiófrekvenciás és okosszenzor-rendszerek részlegének vezetője közölte, hogy az integrált jelfeldolgozás rendkívüli módon lerövidíti a reakcióidőt. A kifejlesztett prototípus úgy néz ki, mint egy szürke doboz, amelynek a jobb és a bal oldalon is szemei vannak, az utóbbiak a sztereó kamerák.
A programot 2020-ban zárják le, addig az AVL List GmbH és a DCAITI - többek között a berlini városi forgalomban - tesztelik az első eszközöket. Tschoban úgy vélte, hogy a modulra épülő első termékek néhány éven belül jelenhetnek meg. A KameRAD programot 5,25 millió euróval támogatták a német kormány és a különböző cégek, illetve szervezetek. Az összeg 60 százalékát a német oktatási és kutatási minisztérium biztosította.
A Fraunhofer Társaság Megbízhatósági és Mikrointegrációs Intézetének (IZM) munkatársai a KameRAD projekt keretében egy olyan kombinált kamera-radar modult fejlesztettek ki, amely az egyes helyzetekre az embernél 160-szor gyorsabban reagál és ezáltal biztonságosabbá teheti az autonóm közlekedést.
Amennyiben egy gyerek az utcára lép, akkor egy emberi sofőr átlagosan 1,6 másodperc alatt reagál és lép a fékre. Ezzel szemben egy radarral vagy LiDAR-szenzorokkal és kamerarendszerrel felszerelt robotautó reakcióideje fél másodperc. Ennek ellenére 50 kilométer/órás sebesség mellett a gépkocsi lefékezésére még mindig 7 méterre van szükség. A most megalkotott, mobiltelefon méretű kombinált modul reakcióideje ezzel szemben kevesebb, mint 10 ezredmásodperc. A megoldás ezzel 50-szer gyorsabban reagál a jelenlegi rendszereknél és 160-szor gyorsabban az embereknél. A jármű így már csak 15 centimétert halad tovább fékezés nélkül.
A kamera-radar előnye az integrált jelfeldolgozás, a radarrendszer és a sztereó kamera által továbbított jeleket ugyanis közvetlenül a közös modul szűri meg és dolgozza fel. A megoldás felismeri a nem fontos információkat és azokat nem továbbítja. Ezt követően neurális hálózatok és gépi tanulás értékelik ki az adatokat és ezáltal a különböző közlekedési helyzeteket. Christian Tschoban, az IZM rádiófrekvenciás és okosszenzor-rendszerek részlegének vezetője közölte, hogy az integrált jelfeldolgozás rendkívüli módon lerövidíti a reakcióidőt. A kifejlesztett prototípus úgy néz ki, mint egy szürke doboz, amelynek a jobb és a bal oldalon is szemei vannak, az utóbbiak a sztereó kamerák.
A programot 2020-ban zárják le, addig az AVL List GmbH és a DCAITI - többek között a berlini városi forgalomban - tesztelik az első eszközöket. Tschoban úgy vélte, hogy a modulra épülő első termékek néhány éven belül jelenhetnek meg. A KameRAD programot 5,25 millió euróval támogatták a német kormány és a különböző cégek, illetve szervezetek. Az összeg 60 százalékát a német oktatási és kutatási minisztérium biztosította.