Berta Sándor
Lenyomnák a Teslát a kínaiak
A Byton nevű kínai startup olyan elektromos autókat jelentett be, melyek már 4-es szintű önvezetésre lesznek képesek.
Kína hatalmas összegeket fektet az elektromos gépkocsik fejlesztésébe és gyártásába: a Byton átszámítva 500 millió eurót kapott a kínai államtól és számos helyi állami vállalattól, illetve alaptól. Köztük volt a Belt & Road Investment Funds, amellyel az ázsiai ország a régiós és az afrikai infrastruktúra-projektjeit támogatja. Kiemelt terület az akkumulátorgyártás is, ahol évek alatt olyan konszerneket sikerült felépíteni, mint a BYD és a CATL. Peking utasítására nagyvállalkozók és állami alapok invesztáltak a vállalkozásokba, az akkumulátorgyárakba és olyan új technológiákba, mint az autonóm vezetés. Az ázsiai állam ezzel nem csupán a metropoliszok rossz levegője ellen küzd, hanem a környezetvédelem fontosságát is igyekszik tudatosítani az emberekben.
A Byton alapítói között van Daniel Kirchert és Carsten Breitfeld, mindketten a BMW-nél dolgoztak. Breitfeld fejlesztette ki az I8 hibrid modellt, míg Kirchert építette fel a BMW és a kínai partnere, a Brilliance közös cégét, s emellett a Nissan leányvállalatának számító Infinitinél is tevékenykedett. A Byton járműveinek sorozatgyártása 2019 elejétől indulhat el. Az első modellek átszámítva 38 000 euróba fognak kerülni, a hatótávolságuk akár 520 kilométer is lehet majd és az akkumulátorok telítettségi szintje 30 perc alatt éri el a 80 százalékot.
"Meggyőződésem, hogy a jövő az elektromos meghajtásé. A befektetői struktúránk jelenleg kínai, a csapat viszont nagyon nemzetközi. A következő finanszírozási körben erősebben fogunk befektetők után kutatni Európában és Amerikában, azonban Európában a tőkepiac nincs felkészülve arra, hogy a miénkhez hasonló társaságokba fektessen be. Nagyon sok segítséget kaptunk a nankingi önkormányzattól, először hiteleket, utána földet és más erőforrásokat. Emellett komoly támogatást a bürokratikus akadályok leküzdésére, így gyorsan haladunk előre. A nankingi városvezetés azért fektetett be a startupunkba, mert reményeik szerint a település egy olyan jövőbeli mintavárossá válhat az elektromos autók számára, amelynek globális befolyása is lesz. De mi független vállalat vagyunk, akkor is, ha ott van az üzemünk és a székhelyünk" - jelentette ki Daniel Kirchert.
A menedzser hozzátette, hogy a Tencent partner volt az alapításban, de jelenleg nem számít befektetőnek, míg a Baidu kereső stratégiai partnerük. Rendszereik fejlesztése során szinte a világ minden fontosabb internetes cégével együtt dolgoznak, hogy a tartalmaikat elérhetővé tegyék a platformjaikon. Így például együttműködnek az Amazonnal az Alexa integrálása miatt. Az adatbiztonság ugyanakkor a számukra legfelső prioritással bír.
"Mi egyértelműen az autonóm vezetésre építünk. A következő gépkocsink, amelyet 2019-ben piacra dobunk, már el fogja érni az autonóm vezetés harmadik szintjét. Ez azt jelenti, hogy a sofőrnek már nem kell majd folyamatosan ellenőriznie a rendszert. Ezt a típust a Bosch-al közösen fejlesztjük ki, míg a negyedik szintű járműveket az Aurora nevű amerikai startuppal közösen akarjuk megvalósítani. Reméljük, hogy ezen a területen az elsők között leszünk. A kérdés csak az, hogy ha megvalósul az autonóm vezetés, akkor mit csinál majd az utas az autóban." "A mi gépkocsijaink az autonóm közlekedés korszakához lettek megalkotva. Az első járműveink már a Szilícium-völgyben róják az utakat. Azt viszont egyelőre még nem lehet tudni, hogy az első autók hol fognak rendszeresen közlekedni. Ebben a versenyben Kína és Észak-Amerika még fej-fej mellett halad, de az ázsiai állam ezen a területen nagyon feljött. Vannak olyan helyi kínai kormányok, amelyek tesztzónákat hoztak létre. Néhánnyal egyeztettünk is" - szögezte le az üzletember.
Kína komoly játékos lesz az elektromos önvezető gépkocsik piacán. A Future Mobility Corporation a Byton márkával jelent meg a járműpiacon. A gyártó központja Nankingban van és ott épült meg az első üzeme is, míg a tervezőstúdió Münchenben található, a szoftverfejlesztést és a különböző tevékenységeket pedig a Szilícium-völgyben végzik. A 400 munkatárs 35 százaléka amerikai, 25 százaléka német, a többiek kínaiak. A menedzsmentben egyaránt megtalálhatók a BMW, a Tesla, a Google és az Apple korábbi munkatársai.
A Byton a jövő műszerfalát úgy írta le, hogy az egy 1,25 méter széles és 25 centiméter magas monitorból áll, amely érintéssel, gesztusokkal, arcfelismeréssel és hanggal egyaránt vezérelhető. A kormány közepén elhelyezett táblagép-számítógép információkat ad az autó sebességéről és állapotáról. A monitort három részre lehet majd osztani, s azon a videofilmek, a navigációs információk és egy egészségügyi program adatai egyaránt megjeleníthetők lesznek.
Kína hatalmas összegeket fektet az elektromos gépkocsik fejlesztésébe és gyártásába: a Byton átszámítva 500 millió eurót kapott a kínai államtól és számos helyi állami vállalattól, illetve alaptól. Köztük volt a Belt & Road Investment Funds, amellyel az ázsiai ország a régiós és az afrikai infrastruktúra-projektjeit támogatja. Kiemelt terület az akkumulátorgyártás is, ahol évek alatt olyan konszerneket sikerült felépíteni, mint a BYD és a CATL. Peking utasítására nagyvállalkozók és állami alapok invesztáltak a vállalkozásokba, az akkumulátorgyárakba és olyan új technológiákba, mint az autonóm vezetés. Az ázsiai állam ezzel nem csupán a metropoliszok rossz levegője ellen küzd, hanem a környezetvédelem fontosságát is igyekszik tudatosítani az emberekben.
A Byton alapítói között van Daniel Kirchert és Carsten Breitfeld, mindketten a BMW-nél dolgoztak. Breitfeld fejlesztette ki az I8 hibrid modellt, míg Kirchert építette fel a BMW és a kínai partnere, a Brilliance közös cégét, s emellett a Nissan leányvállalatának számító Infinitinél is tevékenykedett. A Byton járműveinek sorozatgyártása 2019 elejétől indulhat el. Az első modellek átszámítva 38 000 euróba fognak kerülni, a hatótávolságuk akár 520 kilométer is lehet majd és az akkumulátorok telítettségi szintje 30 perc alatt éri el a 80 százalékot.
"Meggyőződésem, hogy a jövő az elektromos meghajtásé. A befektetői struktúránk jelenleg kínai, a csapat viszont nagyon nemzetközi. A következő finanszírozási körben erősebben fogunk befektetők után kutatni Európában és Amerikában, azonban Európában a tőkepiac nincs felkészülve arra, hogy a miénkhez hasonló társaságokba fektessen be. Nagyon sok segítséget kaptunk a nankingi önkormányzattól, először hiteleket, utána földet és más erőforrásokat. Emellett komoly támogatást a bürokratikus akadályok leküzdésére, így gyorsan haladunk előre. A nankingi városvezetés azért fektetett be a startupunkba, mert reményeik szerint a település egy olyan jövőbeli mintavárossá válhat az elektromos autók számára, amelynek globális befolyása is lesz. De mi független vállalat vagyunk, akkor is, ha ott van az üzemünk és a székhelyünk" - jelentette ki Daniel Kirchert.
A menedzser hozzátette, hogy a Tencent partner volt az alapításban, de jelenleg nem számít befektetőnek, míg a Baidu kereső stratégiai partnerük. Rendszereik fejlesztése során szinte a világ minden fontosabb internetes cégével együtt dolgoznak, hogy a tartalmaikat elérhetővé tegyék a platformjaikon. Így például együttműködnek az Amazonnal az Alexa integrálása miatt. Az adatbiztonság ugyanakkor a számukra legfelső prioritással bír.
"Mi egyértelműen az autonóm vezetésre építünk. A következő gépkocsink, amelyet 2019-ben piacra dobunk, már el fogja érni az autonóm vezetés harmadik szintjét. Ez azt jelenti, hogy a sofőrnek már nem kell majd folyamatosan ellenőriznie a rendszert. Ezt a típust a Bosch-al közösen fejlesztjük ki, míg a negyedik szintű járműveket az Aurora nevű amerikai startuppal közösen akarjuk megvalósítani. Reméljük, hogy ezen a területen az elsők között leszünk. A kérdés csak az, hogy ha megvalósul az autonóm vezetés, akkor mit csinál majd az utas az autóban." "A mi gépkocsijaink az autonóm közlekedés korszakához lettek megalkotva. Az első járműveink már a Szilícium-völgyben róják az utakat. Azt viszont egyelőre még nem lehet tudni, hogy az első autók hol fognak rendszeresen közlekedni. Ebben a versenyben Kína és Észak-Amerika még fej-fej mellett halad, de az ázsiai állam ezen a területen nagyon feljött. Vannak olyan helyi kínai kormányok, amelyek tesztzónákat hoztak létre. Néhánnyal egyeztettünk is" - szögezte le az üzletember.
Kína komoly játékos lesz az elektromos önvezető gépkocsik piacán. A Future Mobility Corporation a Byton márkával jelent meg a járműpiacon. A gyártó központja Nankingban van és ott épült meg az első üzeme is, míg a tervezőstúdió Münchenben található, a szoftverfejlesztést és a különböző tevékenységeket pedig a Szilícium-völgyben végzik. A 400 munkatárs 35 százaléka amerikai, 25 százaléka német, a többiek kínaiak. A menedzsmentben egyaránt megtalálhatók a BMW, a Tesla, a Google és az Apple korábbi munkatársai.
A Byton a jövő műszerfalát úgy írta le, hogy az egy 1,25 méter széles és 25 centiméter magas monitorból áll, amely érintéssel, gesztusokkal, arcfelismeréssel és hanggal egyaránt vezérelhető. A kormány közepén elhelyezett táblagép-számítógép információkat ad az autó sebességéről és állapotáról. A monitort három részre lehet majd osztani, s azon a videofilmek, a navigációs információk és egy egészségügyi program adatai egyaránt megjeleníthetők lesznek.