Berta Sándor
A telekocsi egyfajta választ jelent az utazási kérdésekre
A Blabacar a világ legnagyobb telekocsi szolgáltatása, amelynek lényege, hogy az egy városba utazók összefoghatnak. A platformot jelenleg 22 országban 60 millióan használják.
Számos nagyvárosban vannak abszurd helyzetek: hatalmas dugók és légszennyezettség, de ennek ellenére sokan beülnek az autójukba. A platform üzemeltetői szerint kell lennie más megoldásnak. "Az autó egyáltalán nem ment ki a divatból. A hosszabb távolságra, vagyis 20 kilométerre vagy messzebb utazó emberek 75-80 százaléka még mindig gépkocsival közlekedik. Mindig arról lehet hallani, hogy - különösen a fiatalok számára - már nem olyan fontos a jármű, de ez így nem igaz. Hogy miért utaznak az emberek autóval? A válasz nagyon egyszerű: mert kényelmes. Nem arról van szó, hogy a gépkocsi gyorsabb vagy olcsóbb lenne a busznál és a vasútnál. Sokkal fontosabb az, hogy a segítségével kényelmesen lehet eljutni az egyik helyről a másikra, például a garázsból az irodába. Éppen ezért azt gondolom, hogy a gépkocsi továbbra is az egyik legfontosabb közlekedési eszköz marad, még akkor is, ha megváltozik a használatának módja." - jelentette ki Nicolas Brusson, a Blablacar alapítója.
"Ez utóbbi elsősorban azt jelenti, hogy az emberek gyakrabban fogják megosztani a járműveiket másokkal és a jövőben ritkábban fognak maguk közlekedni. A robotautók elhoznak majd minket A helyről, a B helyen további utasokat gyűjtenek össze, majd elvisznek mindenkit a közös célba. A vonatok és a buszok nem fognak eltűnni, de továbbra is inkább tömegközlekedési eszközök lesznek, elsősorban a belvárosok közötti utazást szolgálva. De a legtöbben nem így utaznak. Az édesapám például Párizs külvárosában lakik, én pedig Brüsszel külterületén. Ő is mindig gépkocsiba ül, ha felkeres engem. Amikor megkérdezem, hogy miért, akkor azt válaszolja: azért, mert ez a kényelmesebb."
A menedzser kiemelte: az ő munkájuk az, hogy arról gondoskodjanak, hogy az azonos célhoz igyekvő emberek egymásra találjanak, mert így olcsóbb nekik az utazás. Az, hogy egy ember vagy egy gép vezérli az adott járművet, az gyakorlatilag teljesen mindegy.
Brusson elismeri, hogy a Google az adatok királya, hiszen a webes konszernnek rengeteg információ van a birtokában és nagyon jó ezen adatok kiértékelésében. De ők is felépítettek valami nagyon értékeset: ugyan nem tudják, hogy éppen merre közlekednek az autóik, de azt igen, hogy hová akarnak utazni az emberek. Minden évben világszerte 400 millió keresésük van olyan felhasználóktól, akik egyik településről a másikba akarnak eljutni. A Blablacar ráveszi az embereket arra, hogy ezeket a kérelmeket pontosítsák, vagyis ne csak az szerepeljen egy keresésnél, hogy miként juthatnak el Párizsból Milánóba, hanem az is, hogy miként mehetnek el a párizsi x utcából a milánói y utcába. Ezért finomítottak az algoritmusaikon, hogy a sofőrök automatikusan javaslatot kapjanak egy az útitársuk által keresett cél esetén.
Még a Német Vasút sem ismeri az ügyfelei igényeit, csak azt tudja, hogy valaki az egyik pályaudvartól a másikig utazik, de azt nem, hogy az illető az állomás közelében lakik és hazagyalogolhat vagy távolabb van az otthona és megkérte az egyik barátját, hogy vigye ki a pályaudvarig. Az Uber is meglehetősen jól tudja, hogy ki és hová akar menni, de inkább csak a városokon belül. Senki sem használja a közösségi utazásmegosztást arra, hogy Párizsból Brüsszelbe utazzon.
"A németek 80 százaléka közlekedik gépkocsival, Franciaországban és Olaszországban hasonló az arány. Nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy egy állam hagyná azt, hogy egyetlen szolgáltató ilyen nagy részesedést szerezzen a mobilitásajánlatok tekintetében. A helyzet túl összetett ahhoz, hogy azt egyetlen szolgáltató oldja meg. Integráljuk a Blablacart például a Google Térképbe. Egy olyan jövőben, amelyet az önállóan közlekedő járművek jellemeznek, a Google nagyon is pontosan fogja tudni, hogy az autók merre közlekednek majd. Mi pedig azt mondhatjuk, hogy segítünk nektek, mert tudjuk, hogy hol vannak az emberek és hová akarnak menni."
"Egy robotgépkocsi esetében az emberek szeretnék tudni, hogy ki ül mellettük. Mi tudjuk, hogy ez fontos a felhasználóinknak. Az ügyfelek áttekintik a Blablacar rendszerében a többiek profiljait, emiatt van tízmillió személyes értékelés az oldalunkon és ezért ellenőrizzük tagjaink személyazonosságát. Egy vonaton bárki kereshet másik helyet, ha furcsának találja az útitársát, de egy autonóm járműben 4 utas több órán át ül egy viszonylag szűk térben. Ilyen adatbankkal még a Google sem rendelkezik, csak mi" - ecsetelte a szolgáltatás alapítója.
A menedzser végül kitért a Párizs környékén alkalmazott és tavaly szeptember óta tesztelt BlaBlaLines nevű ajánlatra, amelynek a célja, hogy összehozza az ingázókat. A projekt még kísérleti szakaszban van, de már sikerült érdekes tapasztalatokat gyűjteniük. Az egyik, hogy a legtöbb útra meglepő módon a külvárosok között került sor. Ennek nyilvánvaló oka, hogy a tömegközlekedés a belvárosok felé tart, és keresztirányban csak nehezen, adott esetben több átszállással lehet utazni. Mindez azt jelenti, hogy az ajánlat nagyszerűen kiegészíti a meglévő tömegközlekedési hálózatot.
Számos nagyvárosban vannak abszurd helyzetek: hatalmas dugók és légszennyezettség, de ennek ellenére sokan beülnek az autójukba. A platform üzemeltetői szerint kell lennie más megoldásnak. "Az autó egyáltalán nem ment ki a divatból. A hosszabb távolságra, vagyis 20 kilométerre vagy messzebb utazó emberek 75-80 százaléka még mindig gépkocsival közlekedik. Mindig arról lehet hallani, hogy - különösen a fiatalok számára - már nem olyan fontos a jármű, de ez így nem igaz. Hogy miért utaznak az emberek autóval? A válasz nagyon egyszerű: mert kényelmes. Nem arról van szó, hogy a gépkocsi gyorsabb vagy olcsóbb lenne a busznál és a vasútnál. Sokkal fontosabb az, hogy a segítségével kényelmesen lehet eljutni az egyik helyről a másikra, például a garázsból az irodába. Éppen ezért azt gondolom, hogy a gépkocsi továbbra is az egyik legfontosabb közlekedési eszköz marad, még akkor is, ha megváltozik a használatának módja." - jelentette ki Nicolas Brusson, a Blablacar alapítója.
"Ez utóbbi elsősorban azt jelenti, hogy az emberek gyakrabban fogják megosztani a járműveiket másokkal és a jövőben ritkábban fognak maguk közlekedni. A robotautók elhoznak majd minket A helyről, a B helyen további utasokat gyűjtenek össze, majd elvisznek mindenkit a közös célba. A vonatok és a buszok nem fognak eltűnni, de továbbra is inkább tömegközlekedési eszközök lesznek, elsősorban a belvárosok közötti utazást szolgálva. De a legtöbben nem így utaznak. Az édesapám például Párizs külvárosában lakik, én pedig Brüsszel külterületén. Ő is mindig gépkocsiba ül, ha felkeres engem. Amikor megkérdezem, hogy miért, akkor azt válaszolja: azért, mert ez a kényelmesebb."
A menedzser kiemelte: az ő munkájuk az, hogy arról gondoskodjanak, hogy az azonos célhoz igyekvő emberek egymásra találjanak, mert így olcsóbb nekik az utazás. Az, hogy egy ember vagy egy gép vezérli az adott járművet, az gyakorlatilag teljesen mindegy.
Brusson elismeri, hogy a Google az adatok királya, hiszen a webes konszernnek rengeteg információ van a birtokában és nagyon jó ezen adatok kiértékelésében. De ők is felépítettek valami nagyon értékeset: ugyan nem tudják, hogy éppen merre közlekednek az autóik, de azt igen, hogy hová akarnak utazni az emberek. Minden évben világszerte 400 millió keresésük van olyan felhasználóktól, akik egyik településről a másikba akarnak eljutni. A Blablacar ráveszi az embereket arra, hogy ezeket a kérelmeket pontosítsák, vagyis ne csak az szerepeljen egy keresésnél, hogy miként juthatnak el Párizsból Milánóba, hanem az is, hogy miként mehetnek el a párizsi x utcából a milánói y utcába. Ezért finomítottak az algoritmusaikon, hogy a sofőrök automatikusan javaslatot kapjanak egy az útitársuk által keresett cél esetén.
Még a Német Vasút sem ismeri az ügyfelei igényeit, csak azt tudja, hogy valaki az egyik pályaudvartól a másikig utazik, de azt nem, hogy az illető az állomás közelében lakik és hazagyalogolhat vagy távolabb van az otthona és megkérte az egyik barátját, hogy vigye ki a pályaudvarig. Az Uber is meglehetősen jól tudja, hogy ki és hová akar menni, de inkább csak a városokon belül. Senki sem használja a közösségi utazásmegosztást arra, hogy Párizsból Brüsszelbe utazzon.
"A németek 80 százaléka közlekedik gépkocsival, Franciaországban és Olaszországban hasonló az arány. Nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy egy állam hagyná azt, hogy egyetlen szolgáltató ilyen nagy részesedést szerezzen a mobilitásajánlatok tekintetében. A helyzet túl összetett ahhoz, hogy azt egyetlen szolgáltató oldja meg. Integráljuk a Blablacart például a Google Térképbe. Egy olyan jövőben, amelyet az önállóan közlekedő járművek jellemeznek, a Google nagyon is pontosan fogja tudni, hogy az autók merre közlekednek majd. Mi pedig azt mondhatjuk, hogy segítünk nektek, mert tudjuk, hogy hol vannak az emberek és hová akarnak menni."
"Egy robotgépkocsi esetében az emberek szeretnék tudni, hogy ki ül mellettük. Mi tudjuk, hogy ez fontos a felhasználóinknak. Az ügyfelek áttekintik a Blablacar rendszerében a többiek profiljait, emiatt van tízmillió személyes értékelés az oldalunkon és ezért ellenőrizzük tagjaink személyazonosságát. Egy vonaton bárki kereshet másik helyet, ha furcsának találja az útitársát, de egy autonóm járműben 4 utas több órán át ül egy viszonylag szűk térben. Ilyen adatbankkal még a Google sem rendelkezik, csak mi" - ecsetelte a szolgáltatás alapítója.
A menedzser végül kitért a Párizs környékén alkalmazott és tavaly szeptember óta tesztelt BlaBlaLines nevű ajánlatra, amelynek a célja, hogy összehozza az ingázókat. A projekt még kísérleti szakaszban van, de már sikerült érdekes tapasztalatokat gyűjteniük. Az egyik, hogy a legtöbb útra meglepő módon a külvárosok között került sor. Ennek nyilvánvaló oka, hogy a tömegközlekedés a belvárosok felé tart, és keresztirányban csak nehezen, adott esetben több átszállással lehet utazni. Mindez azt jelenti, hogy az ajánlat nagyszerűen kiegészíti a meglévő tömegközlekedési hálózatot.