Berta Sándor
Digitális rendszámtáblákat vezet be Dubaj
A város május és november között teszteli a közúti forgalomban a digitális rendszámtáblák használatát.
A rendszámtáblákba ütközéseket felismerő szenzorokat és GPS-vevőegységet építettek be, ráadásul ezek akár egymással is kapcsolatba léphetnek, ezáltal az autók közötti kommunikáció egyéb beépített technika nélkül is megvalósítható. A tesztekre májustól kerül sor. Minden résztvevő gépkocsit ellátnak okosrendszámtáblákkal, amelyeket kijelzőkkel szereltek fel.
Abdullah al-Marzouqi szultán, az illetékes dubaji út- és közlekedésügyi hivatal (RTA) vezetője közölte, hogy ezek az eszközök jelentősen egyszerűbbé tehetik a helyi autósok életét. Az okosrendszámtáblák képesek például arra, hogy egy baleset után önállóan kapcsolatba lépjenek a mentőszolgálatokkal és az aktuális közlekedési feltételeket valós időben jelezhetik a többi járműnek. Ebben segít a GPS-modul, amelynek a segítségével azonosítják az autók pozícióját és sebességét, több okosrendszámtábla összekötése pedig segíthet felismerni a dugókat.
Az okosrendszámtáblák távoli hozzáféréssel akár lopottnak is jelölhetők és ezáltal használhatatlanná tehetők, vagy a segítségükkel akár az egyes autók ellopása is bejelenthető. A felhasználók bankszámlájával is össze vannak kötve, így a különböző szabálysértésekkel, például a sebesség-túllépésekkel kapcsolatos büntetéseket egyszerűen le lehet vonni a bankszámlákról. Egy alkalmazáson vagy honlapon keresztül bárki olyan digitális rendszámot készíttethet magának, amilyet szeretne.
A projekt keretében a város vezetői elsősorban arra kíváncsiak, hogy a rendszer mennyire működőképes a helyi klímaviszonyok között, tehát hogy 50 fokos hőségben sem vall kudarcot a technika. Az csak novemberre, a tesztek végére derül ki, hogy mennyibe kerülnek majd az új okosrendszámtáblák. Az állandóan aktivált GPS-vevőegység és a tárolt adatok ugyanakkor adatvédelmi és a magánszférát érintő kérdéseket vetnek fel, az okosrendszámtáblák ugyanis lehetővé tehetik a felhasználók mozgásának a követését és ezáltal részletes bepillantást engednek az adott személyek életébe.
A rendszámtáblákba ütközéseket felismerő szenzorokat és GPS-vevőegységet építettek be, ráadásul ezek akár egymással is kapcsolatba léphetnek, ezáltal az autók közötti kommunikáció egyéb beépített technika nélkül is megvalósítható. A tesztekre májustól kerül sor. Minden résztvevő gépkocsit ellátnak okosrendszámtáblákkal, amelyeket kijelzőkkel szereltek fel.
Abdullah al-Marzouqi szultán, az illetékes dubaji út- és közlekedésügyi hivatal (RTA) vezetője közölte, hogy ezek az eszközök jelentősen egyszerűbbé tehetik a helyi autósok életét. Az okosrendszámtáblák képesek például arra, hogy egy baleset után önállóan kapcsolatba lépjenek a mentőszolgálatokkal és az aktuális közlekedési feltételeket valós időben jelezhetik a többi járműnek. Ebben segít a GPS-modul, amelynek a segítségével azonosítják az autók pozícióját és sebességét, több okosrendszámtábla összekötése pedig segíthet felismerni a dugókat.
Az okosrendszámtáblák távoli hozzáféréssel akár lopottnak is jelölhetők és ezáltal használhatatlanná tehetők, vagy a segítségükkel akár az egyes autók ellopása is bejelenthető. A felhasználók bankszámlájával is össze vannak kötve, így a különböző szabálysértésekkel, például a sebesség-túllépésekkel kapcsolatos büntetéseket egyszerűen le lehet vonni a bankszámlákról. Egy alkalmazáson vagy honlapon keresztül bárki olyan digitális rendszámot készíttethet magának, amilyet szeretne.
A projekt keretében a város vezetői elsősorban arra kíváncsiak, hogy a rendszer mennyire működőképes a helyi klímaviszonyok között, tehát hogy 50 fokos hőségben sem vall kudarcot a technika. Az csak novemberre, a tesztek végére derül ki, hogy mennyibe kerülnek majd az új okosrendszámtáblák. Az állandóan aktivált GPS-vevőegység és a tárolt adatok ugyanakkor adatvédelmi és a magánszférát érintő kérdéseket vetnek fel, az okosrendszámtáblák ugyanis lehetővé tehetik a felhasználók mozgásának a követését és ezáltal részletes bepillantást engednek az adott személyek életébe.