Berta Sándor

Földutakon is közlekedhetnek majd a robotautók

Eddig a legtöbb önállóan közlekedő járművet városokban, mérsékelt éghajlati klímaviszonyok és precíz 3D-térképek mellett tesztelték. Amerikai kutatók ezen akarnak változtatni.

A Massachusettsi Technológiai Intézet Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának (MIT CSAIL) munkatársai MapLite néven egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amelynek segítségével az autonóm gépkocsik akár vidéki földutakon is biztonságosan közlekedhetnek.

A szakemberek határozott véleménye, hogy a robotautóknak meg kell tanulniuk nehéz körülmények között is improvizálni. A MapLite független a térképanyagoktól és egy fixen meghatározott útvonal helyett két dologra összpontosít. Az egyik, hogy a jármű az elérendő célra koncentráljon, míg a közeli iránypontokat a fedélzeti szenzorok közelében határozza meg, s csak ezután indul el a megfelelő irányba.


A rendszer részét képezi egy LiDAR egység, amelynek a segítségével a MapLite felbecsüli a környezetét. Ehhez más autonóm gépkocsiknak általában egy részletes térképre van szükségük, amelyek megjelölik az akadályokat, az utak széleit és a környezetet. Az utakat úgy ismeri fel a számítógép, hogy azok általában laposabbak és simábbak az őket körülvevő környezetnél. A LIDAR adatok alapján egy három dimenziós pontfelhőt generálnak, amelyen megbecsülik az út szélét. A rendszer hátránya viszont, hogy a hirtelen emelkedőket és lejtőket, valamint a kanyargós hegyi utakat jelenleg még nem ismeri fel tökéletesen.

Az MIT CSAIL a technológia használatával hosszú távon számol. A robotautók megtanulhatják a segítségével, hogy emberi vezető nélkül is elboldoguljanak ismeretlen utakon. Később ehhez jöhet az a képesség, ha hó és jég változtatja meg drasztikus mértékben az útviszonyokat, akkor a járművek tudjanak improvizálni, különben nem tudnak kijutni a nagyvárosok kontrollált környezetéből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CsZ #3
    Elsősorban hadászati célokra készül - szvsz.
    Az autonóm fegyverek fejlesztése eléggé fókuszban van, éppen szabályozni szeretnék.
    Ha viszont hobbiautósok részére fejlesztik a megoldást, akkor ez ugye már nem is kérdés.
  • Ender Wiggin #2
    Könyörgöm, ennek mi értelme egy hétköznapi autós számára? A földúton talán fenyegeti a gyorshajtásos baleset, a biciklis/gyalogosgázolás, a felelőtlen előzgetés stb (nem tudom, milyen baromságokat szoktak még érvként felhozni robotautó mellett)?
  • kvp #1
    A darpa fele verseny is pont errol szolt anno, bar ott volt a folduthoz muholdas terkep. Viszont az igaz, hogy ha egy ilyen kornyezetben boldogul egy auto, akkor varosban is fog.