Berta Sándor
Földutakon is közlekedhetnek majd a robotautók
Eddig a legtöbb önállóan közlekedő járművet városokban, mérsékelt éghajlati klímaviszonyok és precíz 3D-térképek mellett tesztelték. Amerikai kutatók ezen akarnak változtatni.
A Massachusettsi Technológiai Intézet Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának (MIT CSAIL) munkatársai MapLite néven egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amelynek segítségével az autonóm gépkocsik akár vidéki földutakon is biztonságosan közlekedhetnek.
A szakemberek határozott véleménye, hogy a robotautóknak meg kell tanulniuk nehéz körülmények között is improvizálni. A MapLite független a térképanyagoktól és egy fixen meghatározott útvonal helyett két dologra összpontosít. Az egyik, hogy a jármű az elérendő célra koncentráljon, míg a közeli iránypontokat a fedélzeti szenzorok közelében határozza meg, s csak ezután indul el a megfelelő irányba.
A rendszer részét képezi egy LiDAR egység, amelynek a segítségével a MapLite felbecsüli a környezetét. Ehhez más autonóm gépkocsiknak általában egy részletes térképre van szükségük, amelyek megjelölik az akadályokat, az utak széleit és a környezetet. Az utakat úgy ismeri fel a számítógép, hogy azok általában laposabbak és simábbak az őket körülvevő környezetnél. A LIDAR adatok alapján egy három dimenziós pontfelhőt generálnak, amelyen megbecsülik az út szélét. A rendszer hátránya viszont, hogy a hirtelen emelkedőket és lejtőket, valamint a kanyargós hegyi utakat jelenleg még nem ismeri fel tökéletesen.
Az MIT CSAIL a technológia használatával hosszú távon számol. A robotautók megtanulhatják a segítségével, hogy emberi vezető nélkül is elboldoguljanak ismeretlen utakon. Később ehhez jöhet az a képesség, ha hó és jég változtatja meg drasztikus mértékben az útviszonyokat, akkor a járművek tudjanak improvizálni, különben nem tudnak kijutni a nagyvárosok kontrollált környezetéből.
A Massachusettsi Technológiai Intézet Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának (MIT CSAIL) munkatársai MapLite néven egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amelynek segítségével az autonóm gépkocsik akár vidéki földutakon is biztonságosan közlekedhetnek.
A szakemberek határozott véleménye, hogy a robotautóknak meg kell tanulniuk nehéz körülmények között is improvizálni. A MapLite független a térképanyagoktól és egy fixen meghatározott útvonal helyett két dologra összpontosít. Az egyik, hogy a jármű az elérendő célra koncentráljon, míg a közeli iránypontokat a fedélzeti szenzorok közelében határozza meg, s csak ezután indul el a megfelelő irányba.
A rendszer részét képezi egy LiDAR egység, amelynek a segítségével a MapLite felbecsüli a környezetét. Ehhez más autonóm gépkocsiknak általában egy részletes térképre van szükségük, amelyek megjelölik az akadályokat, az utak széleit és a környezetet. Az utakat úgy ismeri fel a számítógép, hogy azok általában laposabbak és simábbak az őket körülvevő környezetnél. A LIDAR adatok alapján egy három dimenziós pontfelhőt generálnak, amelyen megbecsülik az út szélét. A rendszer hátránya viszont, hogy a hirtelen emelkedőket és lejtőket, valamint a kanyargós hegyi utakat jelenleg még nem ismeri fel tökéletesen.
Az MIT CSAIL a technológia használatával hosszú távon számol. A robotautók megtanulhatják a segítségével, hogy emberi vezető nélkül is elboldoguljanak ismeretlen utakon. Később ehhez jöhet az a képesség, ha hó és jég változtatja meg drasztikus mértékben az útviszonyokat, akkor a járművek tudjanak improvizálni, különben nem tudnak kijutni a nagyvárosok kontrollált környezetéből.