Berta Sándor

Pénzt kereshetünk parkolónk kiadásával

A kapacitások jobb kihasználását segíti egy svájci startup platformja, melybe bárki felviheti saját parkolóját, ezáltal az autós időt takarít meg, míg ő bevételhez jut.

Egy új szoftverrel elkerülhetők a felesleges parkolóhely-keresések: a ParkU nevű svájci startup programja egyszerűbbé teszi a szabad parkolóhelyek felkutatását és lefoglalását, akár az alkalmazáson vagy a honlapon keresztül. A szolgáltatás immár Bécsben is elérhető, a város területén és a közeli repülőtéren összesen 46 helyen lehet parkolóhelyeket keresni. Ez a szám 2016 tavaszára 100-ra fog emelkedni. Mindegyik helyszínen minimum 3 és maximum 20 parkolóhely található.

"Az, hogy Bécsben nincsenek parkolóhelyek, természetesen nem igaz. A garázsok kapacitásának csak a harmada van kihasználva, s a lakóövezetekben és más helyeken is kihasználatlan a parkolóhelyek 10-20 százaléka. Vagyis több mint elegendő parkolóhely van, de számos esetben nem lehet hozzájuk férni, mert el vannak zárva kapuk, sorompók és más akadályok mögé" - jelentette ki Michaela Watz, a ParkU ausztriai ügyvezetője.

A szoftverbe a felhasználók, az ingatlantulajdonosok és a parkolóhelyek üzemeltetői egyaránt bejelölhetik a nem használt parkolóhelyeiket. Az árat óradíjban kell megadni, és lehet az időszakot korlátozni - azaz míg mi munkahelyünkön dolgozunk, más használhatja a belvárosi teremgarázsunkat. A kapuk és sorompók mögött lévő helyek is bevonhatók a rendszerbe, ehhez csupán egy 100 euróba kerülő modult kell megvásárolni és ezután QR-kódokkal, illetve Bluetooth-kapcsolaton keresztül kinyithatóvá válnak az átkelők. Az összeget hitelkártyával vagy a PayPal szolgáltatással lehet kifizetni, a számlázást a szoftver végzi. A parkolási időtartam rugalmasan beállítható néhány óra és 30 nap között.


Az intelligens parkolóhely-kereséssel nem csupán idő takarítható meg, hanem van még egy fontos szempont: csökkenthető a forgalom és ezáltal a káros anyagok kibocsátása. Christian Oldendorff, a ParkU alapítója elmondta, hogy a belvárosi forgalom 40 százalékát bizonyíthatóan a parkolóhelyek keresése teszi ki, ez gyakran több időt vesz igénybe, mint a célig való eljutás.

Az ingyenes alkalmazás mind iOS, mind Android platformra elérhető és jelenleg Ausztriában (Bécs belvárosa és repülőtere), Németországban (Düsseldorf, Hamburg, München), Svájcban (Aarau, Bázel, Bern, Genf, Lausanne, Luzern, St. Gallen, Zürich) és Hollandiában (Amszterdam, Utrecht) használható. Összesen 5000 parkolóhely érhető el és havonta 40 000 ember használja legalább egyszer a ParkU-t. A platform előnye Oldendorff szerint, hogy ők pontosan ismerik a felhasználók szokásait és tudják, hogy hol van szükség további megállási lehetőségekre. A tervek között szerepel, hogy a ParkU további három osztrák nagyvárosban (Salzburg, Braz, Innsbruck) is elérhető lesz. A startup az autógyártókra is lehetséges partnerként tekint, hiszen a legtöbb modell már Bluetooth-kompatibilis.

San Franciscóban 2008 őszétől 6000 szenzorból álló hálózat segíti a parkolóhelyek keresését. Pisában szintén szenzorok figyelik a szabad parkolóhelyeket. A Bosch és a Daimler kísérleti projektet indított a parkolóházakon belüli automatizált parkolás segítésére, míg az olasz városokban terjednek a közlekedést segítő szoftverek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tikal #6
    Arról az Airbnb-ről beszélünk ami idén először fizetett adót a "szülővárosában" San Francisco-ban? Vagy azokról az adócsalókról akik miatt nem lehet lassan hosszú távú bérletet találni a nagyobb városokban? :)

    Jók ezek a megosztáson alapuló szolgáltatások, de meg kellene találni az egyensúlyt...

    Érdekes számok...


    Utoljára szerkesztette: Tikal, 2015.11.11. 16:28:05
  • Cat #5
    "Harmadik problema lehet, ha a berlo nem all tovabb idoben es a tulaj arra er haza, hogy meg mindig allnak a parkolojaban es a kocsi tulaja sehol. "

    32. What happens if a parku user still occupies my parking space after the expiry of his or her booking?
    Please inform us by calling on +41 (0)43 928 72 52 and we will immediately take care of that issue. In the first instance we try to contact the vehicle owner; as a last consequence a fine could be imposed on the car driver or the vehicle could be towed away.
  • kvp #4
    Ha legalis adja berbe valaki a parkolohelyet, akkor az ok, csak a kozvetito ceg adozzon a felhasznalo helyett is. (idealis esetben ezt ugy erdemes, hogy a legmasabb jovedelemkulccsal szamol az adohatosag es a felhasznalonak kell visszaigenyelnie a kulonboztet ha tudja igazolni, hogy nincs akkora jovedelme) Nallunk ez pont megoldott lenne, mert csak 1 kulcs van.

    Gond max. ott lehet, hogy nem minden garazs adhato ki, tehat pl. az adott garazs tulaja vagy a lakokozosseg donthet ugy, hogy nem adhato tovabb berbe az adott berlet vagy resztulajdon. (pl. hogy az autotolvajok vagy feltorok ne jarjanak szabadon ki-be a garazsba) Ilyenkor nem lehet tovabb passzolni a szabad helyet.

    Harmadik problema lehet, ha a berlo nem all tovabb idoben es a tulaj arra er haza, hogy meg mindig allnak a parkolojaban es a kocsi tulaja sehol.
  • bertino #3
    ez angliában már teljesen mindennapos...

    https://www.justpark.com/
  • Cat #2
    Szerintem állami szinten támogatni kellene az összes ilyen megosztó szolgáltatást (autó - Über, Wundercar, szállás - AirBnb, utazás - telekocsi, stb.)

    Növelik a hatékonyságot, védik a környezetet és hasznot termelnek a felesleges kapacitások eltüntetésével.
  • gemihu #1
    Az adóhatóság mit szól ehhez?