Berta Sándor
Pénzt kereshetünk parkolónk kiadásával
A kapacitások jobb kihasználását segíti egy svájci startup platformja, melybe bárki felviheti saját parkolóját, ezáltal az autós időt takarít meg, míg ő bevételhez jut.
Egy új szoftverrel elkerülhetők a felesleges parkolóhely-keresések: a ParkU nevű svájci startup programja egyszerűbbé teszi a szabad parkolóhelyek felkutatását és lefoglalását, akár az alkalmazáson vagy a honlapon keresztül. A szolgáltatás immár Bécsben is elérhető, a város területén és a közeli repülőtéren összesen 46 helyen lehet parkolóhelyeket keresni. Ez a szám 2016 tavaszára 100-ra fog emelkedni. Mindegyik helyszínen minimum 3 és maximum 20 parkolóhely található.
"Az, hogy Bécsben nincsenek parkolóhelyek, természetesen nem igaz. A garázsok kapacitásának csak a harmada van kihasználva, s a lakóövezetekben és más helyeken is kihasználatlan a parkolóhelyek 10-20 százaléka. Vagyis több mint elegendő parkolóhely van, de számos esetben nem lehet hozzájuk férni, mert el vannak zárva kapuk, sorompók és más akadályok mögé" - jelentette ki Michaela Watz, a ParkU ausztriai ügyvezetője.
A szoftverbe a felhasználók, az ingatlantulajdonosok és a parkolóhelyek üzemeltetői egyaránt bejelölhetik a nem használt parkolóhelyeiket. Az árat óradíjban kell megadni, és lehet az időszakot korlátozni - azaz míg mi munkahelyünkön dolgozunk, más használhatja a belvárosi teremgarázsunkat. A kapuk és sorompók mögött lévő helyek is bevonhatók a rendszerbe, ehhez csupán egy 100 euróba kerülő modult kell megvásárolni és ezután QR-kódokkal, illetve Bluetooth-kapcsolaton keresztül kinyithatóvá válnak az átkelők. Az összeget hitelkártyával vagy a PayPal szolgáltatással lehet kifizetni, a számlázást a szoftver végzi. A parkolási időtartam rugalmasan beállítható néhány óra és 30 nap között.
Az intelligens parkolóhely-kereséssel nem csupán idő takarítható meg, hanem van még egy fontos szempont: csökkenthető a forgalom és ezáltal a káros anyagok kibocsátása. Christian Oldendorff, a ParkU alapítója elmondta, hogy a belvárosi forgalom 40 százalékát bizonyíthatóan a parkolóhelyek keresése teszi ki, ez gyakran több időt vesz igénybe, mint a célig való eljutás.
Az ingyenes alkalmazás mind iOS, mind Android platformra elérhető és jelenleg Ausztriában (Bécs belvárosa és repülőtere), Németországban (Düsseldorf, Hamburg, München), Svájcban (Aarau, Bázel, Bern, Genf, Lausanne, Luzern, St. Gallen, Zürich) és Hollandiában (Amszterdam, Utrecht) használható. Összesen 5000 parkolóhely érhető el és havonta 40 000 ember használja legalább egyszer a ParkU-t. A platform előnye Oldendorff szerint, hogy ők pontosan ismerik a felhasználók szokásait és tudják, hogy hol van szükség további megállási lehetőségekre. A tervek között szerepel, hogy a ParkU további három osztrák nagyvárosban (Salzburg, Braz, Innsbruck) is elérhető lesz. A startup az autógyártókra is lehetséges partnerként tekint, hiszen a legtöbb modell már Bluetooth-kompatibilis.
San Franciscóban 2008 őszétől 6000 szenzorból álló hálózat segíti a parkolóhelyek keresését. Pisában szintén szenzorok figyelik a szabad parkolóhelyeket. A Bosch és a Daimler kísérleti projektet indított a parkolóházakon belüli automatizált parkolás segítésére, míg az olasz városokban terjednek a közlekedést segítő szoftverek.
Egy új szoftverrel elkerülhetők a felesleges parkolóhely-keresések: a ParkU nevű svájci startup programja egyszerűbbé teszi a szabad parkolóhelyek felkutatását és lefoglalását, akár az alkalmazáson vagy a honlapon keresztül. A szolgáltatás immár Bécsben is elérhető, a város területén és a közeli repülőtéren összesen 46 helyen lehet parkolóhelyeket keresni. Ez a szám 2016 tavaszára 100-ra fog emelkedni. Mindegyik helyszínen minimum 3 és maximum 20 parkolóhely található.
"Az, hogy Bécsben nincsenek parkolóhelyek, természetesen nem igaz. A garázsok kapacitásának csak a harmada van kihasználva, s a lakóövezetekben és más helyeken is kihasználatlan a parkolóhelyek 10-20 százaléka. Vagyis több mint elegendő parkolóhely van, de számos esetben nem lehet hozzájuk férni, mert el vannak zárva kapuk, sorompók és más akadályok mögé" - jelentette ki Michaela Watz, a ParkU ausztriai ügyvezetője.
A szoftverbe a felhasználók, az ingatlantulajdonosok és a parkolóhelyek üzemeltetői egyaránt bejelölhetik a nem használt parkolóhelyeiket. Az árat óradíjban kell megadni, és lehet az időszakot korlátozni - azaz míg mi munkahelyünkön dolgozunk, más használhatja a belvárosi teremgarázsunkat. A kapuk és sorompók mögött lévő helyek is bevonhatók a rendszerbe, ehhez csupán egy 100 euróba kerülő modult kell megvásárolni és ezután QR-kódokkal, illetve Bluetooth-kapcsolaton keresztül kinyithatóvá válnak az átkelők. Az összeget hitelkártyával vagy a PayPal szolgáltatással lehet kifizetni, a számlázást a szoftver végzi. A parkolási időtartam rugalmasan beállítható néhány óra és 30 nap között.
Az intelligens parkolóhely-kereséssel nem csupán idő takarítható meg, hanem van még egy fontos szempont: csökkenthető a forgalom és ezáltal a káros anyagok kibocsátása. Christian Oldendorff, a ParkU alapítója elmondta, hogy a belvárosi forgalom 40 százalékát bizonyíthatóan a parkolóhelyek keresése teszi ki, ez gyakran több időt vesz igénybe, mint a célig való eljutás.
Az ingyenes alkalmazás mind iOS, mind Android platformra elérhető és jelenleg Ausztriában (Bécs belvárosa és repülőtere), Németországban (Düsseldorf, Hamburg, München), Svájcban (Aarau, Bázel, Bern, Genf, Lausanne, Luzern, St. Gallen, Zürich) és Hollandiában (Amszterdam, Utrecht) használható. Összesen 5000 parkolóhely érhető el és havonta 40 000 ember használja legalább egyszer a ParkU-t. A platform előnye Oldendorff szerint, hogy ők pontosan ismerik a felhasználók szokásait és tudják, hogy hol van szükség további megállási lehetőségekre. A tervek között szerepel, hogy a ParkU további három osztrák nagyvárosban (Salzburg, Braz, Innsbruck) is elérhető lesz. A startup az autógyártókra is lehetséges partnerként tekint, hiszen a legtöbb modell már Bluetooth-kompatibilis.
San Franciscóban 2008 őszétől 6000 szenzorból álló hálózat segíti a parkolóhelyek keresését. Pisában szintén szenzorok figyelik a szabad parkolóhelyeket. A Bosch és a Daimler kísérleti projektet indított a parkolóházakon belüli automatizált parkolás segítésére, míg az olasz városokban terjednek a közlekedést segítő szoftverek.