Berta Sándor
Nagyobb szabadságot kapnak az amerikai autóhackerek
Eddig még a jóindulatú tesztelés is jogellenes volt. A módosított szabályozás biztonságosabbá teheti a közúti járműveket.
Az autóhackerek az Amerikai Egyesült Államokban eddig jogilag szürke zónában tevékenykedtek, hiszen a fedélzeti szoftverek forráskódjai üzleti titoknak minősültek és a Digital Millennium Copyright Act alapján tilos volt mind a kód manipulációja, mind pedig a biztonsági mechanizmusok megkerülése. Most nyilvánosságra hozták a DMCA különleges rendelkezéseit, amelyek lehetővé teszik, hogy a biztonsági kutatók - bizonyos feltételek teljesülése esetén - tesztelhessék a gépkocsikat. A változtatások egy év múlva lépnek hatályba.
Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtára és az Amerikai Egyesült Államok Szerzői Jogi Irodája három évente gyűjti össze a DMCA-kivételekkel kapcsolatos legújabb javaslatokat. A mostani elképzelés az Electronic Frontier Foundation (EFF), a Public Knowledge és számos más polgárjogi szervezet nevéhez fűződik. A változtatásra már csak azért is szükség volt, mert eddig a másolásvédelmek és a titkosítási eljárások megkerülése is büntetendő volt, azonban a szervezetek azzal érveltek, hogy a biztonsági kutatók miatt változtatni kell a helyzeten. A forráskódok tesztelésére kizárólag a személyszállító, a szolgálati és a mechanikus mezőgazdasági járművek esetében lesz lehetőség.
Július végén vált ismertté, hogy hackerek átvették az ellenőrzést a Chrysler rendszere felett. Charlie Miller és Chris Valasek a DEF CON konferencia előtt némi ízelítőt adott abból, hogy mennyire sebezhetőek a mai autók. Augusztusban pedig a Kaliforniai Egyetem kutatói SMS-üzenetek elküldésével aktiválták és blokkolták egy 2013-as Corvette fékjeit, majd ugyanezzel a módszerrel bekapcsolták az ablaktörlőket is. Mindez nem a gépkocsi, hanem a biztosítótársaság által abba beépített SIM-kártyás eszköz hiányosságai miatt következhetett be.
Az autóhackerek az Amerikai Egyesült Államokban eddig jogilag szürke zónában tevékenykedtek, hiszen a fedélzeti szoftverek forráskódjai üzleti titoknak minősültek és a Digital Millennium Copyright Act alapján tilos volt mind a kód manipulációja, mind pedig a biztonsági mechanizmusok megkerülése. Most nyilvánosságra hozták a DMCA különleges rendelkezéseit, amelyek lehetővé teszik, hogy a biztonsági kutatók - bizonyos feltételek teljesülése esetén - tesztelhessék a gépkocsikat. A változtatások egy év múlva lépnek hatályba.
Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtára és az Amerikai Egyesült Államok Szerzői Jogi Irodája három évente gyűjti össze a DMCA-kivételekkel kapcsolatos legújabb javaslatokat. A mostani elképzelés az Electronic Frontier Foundation (EFF), a Public Knowledge és számos más polgárjogi szervezet nevéhez fűződik. A változtatásra már csak azért is szükség volt, mert eddig a másolásvédelmek és a titkosítási eljárások megkerülése is büntetendő volt, azonban a szervezetek azzal érveltek, hogy a biztonsági kutatók miatt változtatni kell a helyzeten. A forráskódok tesztelésére kizárólag a személyszállító, a szolgálati és a mechanikus mezőgazdasági járművek esetében lesz lehetőség.
Július végén vált ismertté, hogy hackerek átvették az ellenőrzést a Chrysler rendszere felett. Charlie Miller és Chris Valasek a DEF CON konferencia előtt némi ízelítőt adott abból, hogy mennyire sebezhetőek a mai autók. Augusztusban pedig a Kaliforniai Egyetem kutatói SMS-üzenetek elküldésével aktiválták és blokkolták egy 2013-as Corvette fékjeit, majd ugyanezzel a módszerrel bekapcsolták az ablaktörlőket is. Mindez nem a gépkocsi, hanem a biztosítótársaság által abba beépített SIM-kártyás eszköz hiányosságai miatt következhetett be.