Berta Sándor
Hiába a hangvezérlés, veszélyforrásnak számítanak az autós-asszisztensrendszerek
A Google, az Apple és a Microsoft megoldásának használata egyaránt gondot okozhat az autósoknak.
Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) arra volt kíváncsi, hogy a különböző integrált és okostelefonos asszisztensrendszerek mennyire vonják el a sofőrök figyelmét a közlekedésről. A tesztek során vizsgálták például a szemmozgásokat, és kiemelik, hogy hiába van egy sofőr keze a kormányon és a szeme az úton, ha gondolatai teljesen máshol járnak. A Google Now összességében 3, a Siri 3,4, a Cortana pedig 3,8 pontot kapott. Az alig különböző értékek ellenére a szakértők kiemelték, hogy mind a három megoldás jelentős mértékben eltereli a vezetők figyelmét.
Érdekesség, hogy az integrált asszisztensrendszerek sokkal jobb eredményt könyvelhettek el az IT-óriások fejlesztéseinél. Az számított a legjobbnak, mellyel a legkevesebb idő alatt el lehetett végezni a megadott feladatot, hibamentes volt és relatíve egyszerűen volt használható. A Chevvy Equinox, a Buick Lacrosse és a Toyota 4Runner esetében a különböző megoldások csupán mérsékelten figyelemelterelők, a legrosszabbul - 4,6-os eredménnyel - a Mazda 6 végzett. A gépkocsi rendszere olyan erősen elvonja a figyelmet, mint amikor valaki az egyik közösségi hálózat profilját konfigurálja. A Google Now, a Siri és a Cortana egyaránt a középmezőnybe került. Fontos ugyanakkor, hogy mindegyik asszisztensrendszer erős veszélyforrásnak tekinthető.
Peter Kissinger, az Amerikai Automobil Szövetség elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy az eredmények azt mutatják, hogy az autósok nem veszik észre a stoptáblákat, a járókelőket vagy más járműveket, és a beszédasszisztensek használata után az agy késéssel alkalmazkodik újra a vezetési feladatokhoz. A kutatók megállapították, hogy a figyelemelterelés esetén a potenciálisan veszélyes időszak akár 27 másodpercig is eltarthat. Amennyiben eközben egy jármű 40 kilométer/órás sebességgel közlekedik, akkor három futballpálya hosszának megfelelő távolságot is megtehet.
Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) arra volt kíváncsi, hogy a különböző integrált és okostelefonos asszisztensrendszerek mennyire vonják el a sofőrök figyelmét a közlekedésről. A tesztek során vizsgálták például a szemmozgásokat, és kiemelik, hogy hiába van egy sofőr keze a kormányon és a szeme az úton, ha gondolatai teljesen máshol járnak. A Google Now összességében 3, a Siri 3,4, a Cortana pedig 3,8 pontot kapott. Az alig különböző értékek ellenére a szakértők kiemelték, hogy mind a három megoldás jelentős mértékben eltereli a vezetők figyelmét.
Érdekesség, hogy az integrált asszisztensrendszerek sokkal jobb eredményt könyvelhettek el az IT-óriások fejlesztéseinél. Az számított a legjobbnak, mellyel a legkevesebb idő alatt el lehetett végezni a megadott feladatot, hibamentes volt és relatíve egyszerűen volt használható. A Chevvy Equinox, a Buick Lacrosse és a Toyota 4Runner esetében a különböző megoldások csupán mérsékelten figyelemelterelők, a legrosszabbul - 4,6-os eredménnyel - a Mazda 6 végzett. A gépkocsi rendszere olyan erősen elvonja a figyelmet, mint amikor valaki az egyik közösségi hálózat profilját konfigurálja. A Google Now, a Siri és a Cortana egyaránt a középmezőnybe került. Fontos ugyanakkor, hogy mindegyik asszisztensrendszer erős veszélyforrásnak tekinthető.
Peter Kissinger, az Amerikai Automobil Szövetség elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy az eredmények azt mutatják, hogy az autósok nem veszik észre a stoptáblákat, a járókelőket vagy más járműveket, és a beszédasszisztensek használata után az agy késéssel alkalmazkodik újra a vezetési feladatokhoz. A kutatók megállapították, hogy a figyelemelterelés esetén a potenciálisan veszélyes időszak akár 27 másodpercig is eltarthat. Amennyiben eközben egy jármű 40 kilométer/órás sebességgel közlekedik, akkor három futballpálya hosszának megfelelő távolságot is megtehet.