Berta Sándor

Hiába a hangvezérlés, veszélyforrásnak számítanak az autós-asszisztensrendszerek

A Google, az Apple és a Microsoft megoldásának használata egyaránt gondot okozhat az autósoknak.

Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) arra volt kíváncsi, hogy a különböző integrált és okostelefonos asszisztensrendszerek mennyire vonják el a sofőrök figyelmét a közlekedésről. A tesztek során vizsgálták például a szemmozgásokat, és kiemelik, hogy hiába van egy sofőr keze a kormányon és a szeme az úton, ha gondolatai teljesen máshol járnak. A Google Now összességében 3, a Siri 3,4, a Cortana pedig 3,8 pontot kapott. Az alig különböző értékek ellenére a szakértők kiemelték, hogy mind a három megoldás jelentős mértékben eltereli a vezetők figyelmét.


Érdekesség, hogy az integrált asszisztensrendszerek sokkal jobb eredményt könyvelhettek el az IT-óriások fejlesztéseinél. Az számított a legjobbnak, mellyel a legkevesebb idő alatt el lehetett végezni a megadott feladatot, hibamentes volt és relatíve egyszerűen volt használható. A Chevvy Equinox, a Buick Lacrosse és a Toyota 4Runner esetében a különböző megoldások csupán mérsékelten figyelemelterelők, a legrosszabbul - 4,6-os eredménnyel - a Mazda 6 végzett. A gépkocsi rendszere olyan erősen elvonja a figyelmet, mint amikor valaki az egyik közösségi hálózat profilját konfigurálja. A Google Now, a Siri és a Cortana egyaránt a középmezőnybe került. Fontos ugyanakkor, hogy mindegyik asszisztensrendszer erős veszélyforrásnak tekinthető.

Peter Kissinger, az Amerikai Automobil Szövetség elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy az eredmények azt mutatják, hogy az autósok nem veszik észre a stoptáblákat, a járókelőket vagy más járműveket, és a beszédasszisztensek használata után az agy késéssel alkalmazkodik újra a vezetési feladatokhoz. A kutatók megállapították, hogy a figyelemelterelés esetén a potenciálisan veszélyes időszak akár 27 másodpercig is eltarthat. Amennyiben eközben egy jármű 40 kilométer/órás sebességgel közlekedik, akkor három futballpálya hosszának megfelelő távolságot is megtehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #3
    Az a baj, hogy még teljesen bénák ezek a szoftverek, emiatt gyakran van szükség beszéden kívüli interakciókra. Odanézni, odabökni stb.

    Legutóbbi Siri kalandom jó példa erre (lefordítom):
    - Hej Siri! Küldj egy üzenetet a feleségemnek!
    - Nem találok feleséget, kívánod most megadni?
    Persze már meg volt adva, de bemondom megint a feleségem nevét, megtalálja, kiírja, majd kérdi:
    - Beállítsam mint feleség?
    - Igen!
    Csönd. Persze elfelejtette, hogy honnan is indultunk.
    - Hej Siri! Küldj egy üzenetet a feleségemnek!
    - Több egyezést is találtam, kinek szeretnéd az üzenetet küldeni?
    Majd feldobja a feleségem kontaktját, kétszer!

    Ez nem asszisztens, hanem egy agyhalott idióta, akin maximum nevetni lehet!
  • dyra #2
    Nem kellenek az autókba ezek az eszközök a navi kivételével. Ha nem lenne olyan erős a lobbi tevékenységük ezeknek az óriásoknak már rég betiltották volna őket az autókban. Rengeteg tanulmány bizonyítja, hogy az ember egyszerre csak egy dologra tud figyelni. Amikor egy ilyen eszközt utasítgat szürke zónába kerül és tizedmásodpercekkel később reagál egy esetleges vészhelyzetre ami adott esetben végzetes lehet. Nem kérek az autómba sose ilyen cuccokat. Személy szerint a telefont sem veszem fel és kihangosítóm sincs. A Navi az egyetlen ami szerintem okés.
  • Munkas #1
    Attól függ kikkel tesztelik. Az átlagember elég jól elboldogul az okostelefonos tartalmakkal, mert sokat használja, az akármilyen autóét meg vagy tudja vagy nem.
    Ha valaki rászánja az időt (amit saját autó esetén érdemes) és álló helyzetben nyomkodja időnként pár órán keresztül az autó rendszereit, akkor azt is rutinosabban fogja kezelni.
    Pl. elég jól elvagyok a Google alkalmazásaival, de a Toyota rendszerit sokkal kényelmesebben és gyorsabban kezelem. Ehhez nem is az a pár százezer km együtt töltött idő kellett (persze az is fontos), hanem, hogy néha (pl. ha várni kell valamire), előkeresek a menüből olyan funkciókat amelyek ritkán kellenek, hogy ne akkor kelljen bénázni.
    Szerintem több figyelmet von el az ilyen rendszerek hiánya, mintha néha rájuk pillantunk, kezeljük őket. Csak ezt a többség nem veszi észre, mert nem használja.
    Azt szoktam mondani, hogy ki kell próbálni, mert addig úgyis csak az általános butaságokkal (vezetői élmény, a technika emberi kontrollja stb.) jön aki még nem tapasztalata. Elég pár ezer km-t vezetni egy jobb autót és utána visszaülni a középkategóriás, kézi váltós, vezető asszisztens mentes járművekbe.