Berta Sándor
Folyamatosan figyelni fogja állapotunkat az autó
Egy vészhelyzeti asszisztens figyelmeztet ha túl fáradtak vagyunk vagy szabálytalan a szívritmusunk.
Kutatók olyan technikát fejlesztettek ki, amellyel mérhető a vezetők rendellenes szívritmusa. A megalkotott EKG-rendszernek köszönhetően megakadályozható, hogy a sofőrök rosszul legyenek a vezetés során, de a megoldás azt is felismeri, ha az autós túlzottan fáradt. A vészhelyzeti asszisztens rendszer a lehetséges baleseti helyzetekben beavatkozhat és teljesen automatikusan megállíthatja a járművet. Most már csak olyan autógyártókat kell találni, akik támogatják a rendszer alkalmazását - a kamionoknál különösen kifizetődő lehet a technológia.
Németországban a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai alapján idén január és július között több mint 2200 olyan sérülést vagy halált okozó közúti baleset volt, amelyben a vezetők vagy testi, vagy szellemi szempontból nem voltak megfelelő állapotban. A fáradtság mellett a kardiovaszkuláris problémák, elsősorban a szívinfarktusok és a szívritmuszavarok voltak a balesetek fő okai.
Az újonnan megalkotott rendszer az ülésbe van beépítve, így a bőr érintése nélkül teszi lehetővé a szükséges mérések elvégzését. A megoldás még akkor is működik, amikor a sofőr több réteg ruhát visel és kisebb mozdulatokat végez. Az egyetlen nehézséget a külső zavaróhatások miatt esetleg legyengülő jelek jelentik. De a szakemberek erre is találtak megoldást, beépítettek egy elemet, amely leárnyékolja a külső zavaróhatásokat.
A kutatók elképzelhetőnek tartják, hogy a megoldást más területeken is alkalmazni fogják, például a kórházai ágyak vagy a textíliák esetében. Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogy a technika mikor jelenhet meg a piacon. Eddig az autógyártók nem érdeklődtek a rendszer iránt, pedig annak továbbfejlesztéséhez rájuk is szükség lenne.
Kutatók olyan technikát fejlesztettek ki, amellyel mérhető a vezetők rendellenes szívritmusa. A megalkotott EKG-rendszernek köszönhetően megakadályozható, hogy a sofőrök rosszul legyenek a vezetés során, de a megoldás azt is felismeri, ha az autós túlzottan fáradt. A vészhelyzeti asszisztens rendszer a lehetséges baleseti helyzetekben beavatkozhat és teljesen automatikusan megállíthatja a járművet. Most már csak olyan autógyártókat kell találni, akik támogatják a rendszer alkalmazását - a kamionoknál különösen kifizetődő lehet a technológia.
Németországban a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai alapján idén január és július között több mint 2200 olyan sérülést vagy halált okozó közúti baleset volt, amelyben a vezetők vagy testi, vagy szellemi szempontból nem voltak megfelelő állapotban. A fáradtság mellett a kardiovaszkuláris problémák, elsősorban a szívinfarktusok és a szívritmuszavarok voltak a balesetek fő okai.
Az újonnan megalkotott rendszer az ülésbe van beépítve, így a bőr érintése nélkül teszi lehetővé a szükséges mérések elvégzését. A megoldás még akkor is működik, amikor a sofőr több réteg ruhát visel és kisebb mozdulatokat végez. Az egyetlen nehézséget a külső zavaróhatások miatt esetleg legyengülő jelek jelentik. De a szakemberek erre is találtak megoldást, beépítettek egy elemet, amely leárnyékolja a külső zavaróhatásokat.
A kutatók elképzelhetőnek tartják, hogy a megoldást más területeken is alkalmazni fogják, például a kórházai ágyak vagy a textíliák esetében. Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogy a technika mikor jelenhet meg a piacon. Eddig az autógyártók nem érdeklődtek a rendszer iránt, pedig annak továbbfejlesztéséhez rájuk is szükség lenne.