Berta Sándor
Szenzorok jelezhetik a szabad parkolóhelyeket
Idén ősztől 6000 érzékelőből álló hálózat segítheti az amerikai nagyvárosban a nyilvános parkolóhelyek ellenőrzését és a parkolóhely-keresést.
A világ minden nagyobb településén komoly problémát jelent a szinte katasztrofális parkolási helyzet. San Fransiscóban érdekes megoldással rukkoltak elő a helyi szakemberek. A 95,5 millió dolláros program keretében, két év alatt kifejlesztett SFpark nevű rendszer lényege, hogy amennyiben az egyik szenzor észleli, hogy egy parkolóhely megüresedett, azonnal informálja erről a közelben lévő és éppen parkolóhelyet keresőket a mobiltelefonjukon.
Amennyiben az ambíciózus terv valóban megvalósul a következő hónapokban, az jelentősen enyhíthet San Fransisco közlekedési gondjain. A megoldást a Streetline nevű cég munkatársai alkották meg. Forradalmi újítás, hogy a rendszer a városban található összes (!) parkolóhelyet képes ellenőrizni. A legtöbb jelenlegi megoldás ugyanis kizárólag a mélygarázsok és parkolóházak megfigyelésére alkalmas. Gavin Newsom, San Fransisco polgármestere úgy vélte, a teljes várost, az utcákat és a parkolóházakat, mélygarázsokat egyaránt lefedő rendszert várhatóan 2010-re építik ki.
A program részeként a Streetline fejlesztői először 6000 szenzort helyeznek el az aszfaltban. A műanyagházba bújtatott érzékelők egymással, valamint a közelükben lévő parkolóórákkal vezeték nélküli rádiós összeköttetésben állnak. Amennyiben egy autó elfoglal egy parkolóhelyet, azt azonnal észlelik. A parkolóórák szintén vezeték nélküli hozzáféréssel kapcsolódnak az online is elérhető központi számítógéphez, így képesek továbbítani a megszerzett információkat. A PC feldolgozza az adatokat, majd továbbítja egy szervernek, amelyet bármely szabad parkolóhelyet kereső autós elérhet.
A rendszer segítségével gyakorlatilag valós időben figyelhető meg a parkolási helyzet, az ugyanakkor kérdéses, hogy az SFpark hogyan vizsgázik majd a gyakorlatban, éles körülmények között. A legnagyobb probléma a szakemberek szerint ugyanis az, hogy túl sok gépkocsi rója San Fransisco utcáit és ezen a parkolóhelyek optimális kihasználtsága sem segíthet. A Streetline munkatársai viszont egy tanulmányra hivatkoztak, amelyből világosan kiderült: a belvárosi forgalom legnagyobb részét az autósok parkolóhely-keresése teszi ki.
Az SFpark kifejlesztését egyébként azzal indokolták a mérnökök, hogy két évvel ezelőtt a 19 éves Boris Albindert halálra szurkálták egy szabad parkolóhely miatt vitában. "Amennyiben a kísérlet beválik, akkor senkit sem kell majd a jövőben megölni egy szabad parkolóhelyért. Az egész rendszer jótékony hatással lehet nem csak a közlekedésre, de a gazdaságra és a környezetre is" - mondta Donald Shoup professzor, a Kaliforniai Egyetem Várostervezési Intézetének kutatója. A professzor kiszámította, hogy csak San Fransiscóban a szabad parkolóhelyek keresése során elhasznált 47 000 gallon üzemanyagból 38 világ körüli út telne ki és az autók eközben 730 tonna széndioxiddal szennyezik a környezetet.
A világ minden nagyobb településén komoly problémát jelent a szinte katasztrofális parkolási helyzet. San Fransiscóban érdekes megoldással rukkoltak elő a helyi szakemberek. A 95,5 millió dolláros program keretében, két év alatt kifejlesztett SFpark nevű rendszer lényege, hogy amennyiben az egyik szenzor észleli, hogy egy parkolóhely megüresedett, azonnal informálja erről a közelben lévő és éppen parkolóhelyet keresőket a mobiltelefonjukon.
Amennyiben az ambíciózus terv valóban megvalósul a következő hónapokban, az jelentősen enyhíthet San Fransisco közlekedési gondjain. A megoldást a Streetline nevű cég munkatársai alkották meg. Forradalmi újítás, hogy a rendszer a városban található összes (!) parkolóhelyet képes ellenőrizni. A legtöbb jelenlegi megoldás ugyanis kizárólag a mélygarázsok és parkolóházak megfigyelésére alkalmas. Gavin Newsom, San Fransisco polgármestere úgy vélte, a teljes várost, az utcákat és a parkolóházakat, mélygarázsokat egyaránt lefedő rendszert várhatóan 2010-re építik ki.
A program részeként a Streetline fejlesztői először 6000 szenzort helyeznek el az aszfaltban. A műanyagházba bújtatott érzékelők egymással, valamint a közelükben lévő parkolóórákkal vezeték nélküli rádiós összeköttetésben állnak. Amennyiben egy autó elfoglal egy parkolóhelyet, azt azonnal észlelik. A parkolóórák szintén vezeték nélküli hozzáféréssel kapcsolódnak az online is elérhető központi számítógéphez, így képesek továbbítani a megszerzett információkat. A PC feldolgozza az adatokat, majd továbbítja egy szervernek, amelyet bármely szabad parkolóhelyet kereső autós elérhet.
A rendszer segítségével gyakorlatilag valós időben figyelhető meg a parkolási helyzet, az ugyanakkor kérdéses, hogy az SFpark hogyan vizsgázik majd a gyakorlatban, éles körülmények között. A legnagyobb probléma a szakemberek szerint ugyanis az, hogy túl sok gépkocsi rója San Fransisco utcáit és ezen a parkolóhelyek optimális kihasználtsága sem segíthet. A Streetline munkatársai viszont egy tanulmányra hivatkoztak, amelyből világosan kiderült: a belvárosi forgalom legnagyobb részét az autósok parkolóhely-keresése teszi ki.
Az SFpark kifejlesztését egyébként azzal indokolták a mérnökök, hogy két évvel ezelőtt a 19 éves Boris Albindert halálra szurkálták egy szabad parkolóhely miatt vitában. "Amennyiben a kísérlet beválik, akkor senkit sem kell majd a jövőben megölni egy szabad parkolóhelyért. Az egész rendszer jótékony hatással lehet nem csak a közlekedésre, de a gazdaságra és a környezetre is" - mondta Donald Shoup professzor, a Kaliforniai Egyetem Várostervezési Intézetének kutatója. A professzor kiszámította, hogy csak San Fransiscóban a szabad parkolóhelyek keresése során elhasznált 47 000 gallon üzemanyagból 38 világ körüli út telne ki és az autók eközben 730 tonna széndioxiddal szennyezik a környezetet.