Berta Sándor
A gyártóktól veszik a chipeket az autóipari cégek
Tanulnia kell az iparnak a mostani chiphiányból, az év elején bekövetkezett helyzet nem ismétlődhet meg. A vállalatok megpróbálják minél egyszerűbbé tenni a beszerzési folyamatot.
Az év elején - chiphiány miatt - számos gyártó leállította a saját üzemeit, köztük volt a Toyota, a Ford és a Volkswagen, míg ezzel egy időben több másik piaci szereplő, így például a Daimler, a Fiat Chrysler, a Nissan és a Honda figyelmeztetést adott ki, hogy problémák lehetnek a gyártási folyamatokban. A kialakult helyzet miatt például a Volkswagen úgy döntött, hogy saját létesítményeket hoz létre.
Most ismertté vált, hogy a gépkocsigyártók egy része a termékeket már közvetlenül a chipkészítőktől vásárolja meg. A legjobb példa erre a Renault, amely a jövőben az ST Microelectronics társaságtól, az egyik legnagyobb európai chipgyártótól szerzi be az eszközöket. Luca de Meo, a Renault vezetője úgy kommentálta a hírt, hogy ez a partnerség biztosítja a számukra a fontos komponensek jövőbeli ellátását. A kooperáció keretében az ST Microelectronics személyre szabott megoldásokat fog kifejleszteni a konszernnek. Ezek az ajánlatok elsősorban elektromos és hibrid járművekbe beépíthető chipek lesznek. Az együttműködés alacsonyabb akkumulátorköltségeket, nagyobb hatótávolságot, rövidebb feltöltési időket és összességében kisebb fogyasztói kiadásokat eredményezhet.
Pedro Pacheco, a Gartner elemzője úgy vélte, hogy egyre több piaci szereplő fogja követni a Renault példáját. A szakember rámutatott, hogy az autógyártóknak nagyobb ellenőrzést kell kapniuk a hardverek felett, hogy egyrészt elkerülhető legyen a hiány, másrészt a chipek jobban optimalizálhatók lesznek az egyes szoftverekhez. S ez utóbbi rendkívül fontos, miután pont a fedélzeti programok fogják megkülönböztetni a jövőben az egyes márkákat egymástól.
A nagy beszállítók között van a Bosch, a Continental és a ZF. Közülük csak a Bosch gyárt chipeket. Amelyik beszállító nem rendelkezik ilyen kapacitással, könnyen háttérbe szorulhat. Pacheco meggyőződése, hogy az autó- és a chipgyártók a közeljövőben sokkal szorosabban működnek majd együtt. Ugyanakkor nem minden gépkocsigyártó fogja ezeket a kapcsolatokat kiépíteni. A Tesla Motors persze ebben a kérdésben is úttörő volt, hiszen messze a Renault előtt megállapodott az ST Microelectronics képviselőivel, emellett a Tesla saját chipeket tervezett, amelyek kifejezetten a szoftvereihez készültek.
Az év elején - chiphiány miatt - számos gyártó leállította a saját üzemeit, köztük volt a Toyota, a Ford és a Volkswagen, míg ezzel egy időben több másik piaci szereplő, így például a Daimler, a Fiat Chrysler, a Nissan és a Honda figyelmeztetést adott ki, hogy problémák lehetnek a gyártási folyamatokban. A kialakult helyzet miatt például a Volkswagen úgy döntött, hogy saját létesítményeket hoz létre.
Most ismertté vált, hogy a gépkocsigyártók egy része a termékeket már közvetlenül a chipkészítőktől vásárolja meg. A legjobb példa erre a Renault, amely a jövőben az ST Microelectronics társaságtól, az egyik legnagyobb európai chipgyártótól szerzi be az eszközöket. Luca de Meo, a Renault vezetője úgy kommentálta a hírt, hogy ez a partnerség biztosítja a számukra a fontos komponensek jövőbeli ellátását. A kooperáció keretében az ST Microelectronics személyre szabott megoldásokat fog kifejleszteni a konszernnek. Ezek az ajánlatok elsősorban elektromos és hibrid járművekbe beépíthető chipek lesznek. Az együttműködés alacsonyabb akkumulátorköltségeket, nagyobb hatótávolságot, rövidebb feltöltési időket és összességében kisebb fogyasztói kiadásokat eredményezhet.
Pedro Pacheco, a Gartner elemzője úgy vélte, hogy egyre több piaci szereplő fogja követni a Renault példáját. A szakember rámutatott, hogy az autógyártóknak nagyobb ellenőrzést kell kapniuk a hardverek felett, hogy egyrészt elkerülhető legyen a hiány, másrészt a chipek jobban optimalizálhatók lesznek az egyes szoftverekhez. S ez utóbbi rendkívül fontos, miután pont a fedélzeti programok fogják megkülönböztetni a jövőben az egyes márkákat egymástól.
A nagy beszállítók között van a Bosch, a Continental és a ZF. Közülük csak a Bosch gyárt chipeket. Amelyik beszállító nem rendelkezik ilyen kapacitással, könnyen háttérbe szorulhat. Pacheco meggyőződése, hogy az autó- és a chipgyártók a közeljövőben sokkal szorosabban működnek majd együtt. Ugyanakkor nem minden gépkocsigyártó fogja ezeket a kapcsolatokat kiépíteni. A Tesla Motors persze ebben a kérdésben is úttörő volt, hiszen messze a Renault előtt megállapodott az ST Microelectronics képviselőivel, emellett a Tesla saját chipeket tervezett, amelyek kifejezetten a szoftvereihez készültek.