Berta Sándor

A gyártóktól veszik a chipeket az autóipari cégek

Tanulnia kell az iparnak a mostani chiphiányból, az év elején bekövetkezett helyzet nem ismétlődhet meg. A vállalatok megpróbálják minél egyszerűbbé tenni a beszerzési folyamatot.

Az év elején - chiphiány miatt - számos gyártó leállította a saját üzemeit, köztük volt a Toyota, a Ford és a Volkswagen, míg ezzel egy időben több másik piaci szereplő, így például a Daimler, a Fiat Chrysler, a Nissan és a Honda figyelmeztetést adott ki, hogy problémák lehetnek a gyártási folyamatokban. A kialakult helyzet miatt például a Volkswagen úgy döntött, hogy saját létesítményeket hoz létre.

Most ismertté vált, hogy a gépkocsigyártók egy része a termékeket már közvetlenül a chipkészítőktől vásárolja meg. A legjobb példa erre a Renault, amely a jövőben az ST Microelectronics társaságtól, az egyik legnagyobb európai chipgyártótól szerzi be az eszközöket. Luca de Meo, a Renault vezetője úgy kommentálta a hírt, hogy ez a partnerség biztosítja a számukra a fontos komponensek jövőbeli ellátását. A kooperáció keretében az ST Microelectronics személyre szabott megoldásokat fog kifejleszteni a konszernnek. Ezek az ajánlatok elsősorban elektromos és hibrid járművekbe beépíthető chipek lesznek. Az együttműködés alacsonyabb akkumulátorköltségeket, nagyobb hatótávolságot, rövidebb feltöltési időket és összességében kisebb fogyasztói kiadásokat eredményezhet.

Pedro Pacheco, a Gartner elemzője úgy vélte, hogy egyre több piaci szereplő fogja követni a Renault példáját. A szakember rámutatott, hogy az autógyártóknak nagyobb ellenőrzést kell kapniuk a hardverek felett, hogy egyrészt elkerülhető legyen a hiány, másrészt a chipek jobban optimalizálhatók lesznek az egyes szoftverekhez. S ez utóbbi rendkívül fontos, miután pont a fedélzeti programok fogják megkülönböztetni a jövőben az egyes márkákat egymástól.

A nagy beszállítók között van a Bosch, a Continental és a ZF. Közülük csak a Bosch gyárt chipeket. Amelyik beszállító nem rendelkezik ilyen kapacitással, könnyen háttérbe szorulhat. Pacheco meggyőződése, hogy az autó- és a chipgyártók a közeljövőben sokkal szorosabban működnek majd együtt. Ugyanakkor nem minden gépkocsigyártó fogja ezeket a kapcsolatokat kiépíteni. A Tesla Motors persze ebben a kérdésben is úttörő volt, hiszen messze a Renault előtt megállapodott az ST Microelectronics képviselőivel, emellett a Tesla saját chipeket tervezett, amelyek kifejezetten a szoftvereihez készültek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #5
    Én azt hittem, az autó gyártók úgy szüretelik a tokozott szilícium lapkákat, a sivatagi Chip-fáról.
    Mit meg nem tud az ember egy ilyen cikk címéből az ember.
  • kvp #4
    "További kérdés, hogy akkor az autógyártó miért nem a vevőnek értékesít közvetlenül?"

    A Tesla az ST-tol veszi a chip-jeit es kozvetlenul a vevoknek ertekesit. Ez maximalizalja a profitot es biztositja a gyar alkatreszellatasat is. (a gyarto masnak nem is tudna eladni az egyedi chipeket) Ez biztositja, hogy evekre elore le van kotve a termelesi kapacitas a nevere.

    Az Apple is ilyen, egyedi alkatreszeket rendel, amiket a gyarto nem adhat el masnak (meg szervizeknek sem) es nagymertekben kozvetlenul ertekesiti a termekeit, igy nalla marad a bolt haszna is.

    A tobbi autogyar tobb beszallitotol vasarolt nem egyedi termekeket, igy ami eppen volt a piacon, azt rakta a kocsikba. Ezert van az, hogy akar egy heten belul is johet le tobbfele gyartotol szarmazo chip-pel szerelt jarmu is ugyanarrol a gyartosorrol. Regen ez volt a normalis, minden alkatreszt csak akkor kezdtek el hasznalni, ha volt legalabb 2 gyarto (ezert kapott az AMD anno x86 lincenszet, hogy o legyen az intel mellett a masik gyarto a kormanyzati beszerzeseknel) Egy ilyen kielezett piaci helyezetben mind a fix beszallitoi szerzodesek, mind a vertikalis integracio (mindent maguk gyartanak) biztosabb ellatasi lancot eredmenyez a szabadpiaci 'az eppen legolcsobbtol vesszuk' beszerzesi rendszere helyett.

    A termeloi piacos peldanal elve, ha egy nagy szupermarket elore leszerzodik az epertermelovel fix mennyisegu eper megvasarlasarol, akkor ha eppen kevesebb eper terem, akkor a nagybanira mar nem is jut belole es csak abban az egy elore leszerzodo botban lesz. A tobbi zoldseges, akik a nagybanirol veszik hajnalonta, azok meg ott allnak az ures polcokkal es szidjak a nagybani piacot, amiert nincs aru.
  • Myers #3
    Kérdés, hogy ez megvalósul-e? Ez egy gyártói hiszti. Nem a kereskedő okozza a hiányt.

    Ez kicsit olyan, mint egy termelői piac, ráadásul fordított szerepekkel. A piacon nyüzsögnek a vevők, majd megérkezik Pista bácsi az epertermelő, és közvetlenül a vevőnek adja az árut. Kérdés, hogy Pista bácsinak van-e erre ideje, kapacitása az epertermelés mellett, vagy be kell fognia a családot az értékesítésbe?

    További kérdés, hogy akkor az autógyártó miért nem a vevőnek értékesít közvetlenül? A válasz az, hogy akkor neki kellene megoldani a szállítástól a vevő s*ggének nyalásáig mindent. Erre vannak a kis és nagykerek.
  • t_robert #2
    Azért nem hiszem, hogy egy autógyár chipjei 600 kézen mennek keresztül. Van a gyártó és 1-2 nagykereskedő az autógyár közt. Vélhetően a közvetlen vásárlással az 1-2 nagykereskedő fog kiesni a láncból.
  • Relixo #1
    "A vállalatok megpróbálják minél egyszerűbbé tenni a beszerzési folyamatot."

    Erre most kerül csak sor?!?! Jaaa,persze eddig kellett a cimboráknak meg a csókosoknak a zsebbe a pénz....
    Azért kell 600 kézen átfuttatni minden sz.rt ,hogy akik semmit nem csinálnak(ingyenélő senkik) csak felsrófolják az árakat és azok megtudják szedni magukat. Termék előállítás NULLA az ilyeneknél ugye csak a hasznot fölözik le,hogy a gyárból kikerülő akármilyen marhaság az 10000%-s haszonnal kerüljön tovább adásra a kis embereknek. És akkor csodálkoznak miért van drágaság... Nyomorék egy rendszer ez!