Berta Sándor
RFID-chipek kerülhetnek a kínai polgárok autóiba
A kínai kormány jelenleg egy olyan projektet készít elő, amelynek keretében az állampolgárok gépkocsijait rádiótechnikás azonosítókkal látnák el.
Peking a programban gyűjtött adatok segítségével jobban ellenőrzése alá akarja vonni a közlekedést. Az elképzelést bírálók viszont úgy vélték, az RFID-chipek csak újabb eszközök lesznek a megfigyelési állam további kiépítése felé. A júliusban induló projektben való részvétel egyelőre önkéntes, ugyanakkor 2019-től már minden helyi járműben kötelező lesz az RFID-chip használata.
A chipek fontos adatokat szállíthatnak a közlekedés alakulásáról és a nagy forgalmú helyekről. A chipeket leolvashatják majd az utcai és a közlekedési lámpákban elhelyezett szkennerek, amelyek egyúttal regisztrálni fogják az adott gépkocsi pozícióját is.A rendszer nem tudja mindig pontosan meghatározni egy autó helyzetét, mert egy RFID-chip hatótávolsága legfeljebb tíz méter. Ugyanakkor a célok között van az is, hogy az RFID-chipeknek köszönhetően elkerülhetők legyenek a járművekkel végrehajtott terrortámadások.
Az eszközt az autók szélvédőin helyeznék el és a segítségükkel a kínai közbiztonsági minisztérium, illetve az ahhoz tartozó forgalomvizsgáló kutatóintézet elsősorban a zsúfolt utak és a növekvő környezetszennyezés ellen akar harcolni. A környezetvédelem Hszi Csin-ping kínai államfő egyik kedvenc területe. Azt nem lehet tudni, hogy az adott eszköz milyen információkat fog továbbítani a gépkocsiról és annak vezetőjéről, s milyen adatokat kell még gyűjteni. Mexikó jelenleg egy hasonló koncepción dolgozik, míg Dél-Afrikában, Brazíliában, Indiában és Dubajban a chipeket már a parkolási és a jegyrendszereknél használják.
Peking a programban gyűjtött adatok segítségével jobban ellenőrzése alá akarja vonni a közlekedést. Az elképzelést bírálók viszont úgy vélték, az RFID-chipek csak újabb eszközök lesznek a megfigyelési állam további kiépítése felé. A júliusban induló projektben való részvétel egyelőre önkéntes, ugyanakkor 2019-től már minden helyi járműben kötelező lesz az RFID-chip használata.
A chipek fontos adatokat szállíthatnak a közlekedés alakulásáról és a nagy forgalmú helyekről. A chipeket leolvashatják majd az utcai és a közlekedési lámpákban elhelyezett szkennerek, amelyek egyúttal regisztrálni fogják az adott gépkocsi pozícióját is.A rendszer nem tudja mindig pontosan meghatározni egy autó helyzetét, mert egy RFID-chip hatótávolsága legfeljebb tíz méter. Ugyanakkor a célok között van az is, hogy az RFID-chipeknek köszönhetően elkerülhetők legyenek a járművekkel végrehajtott terrortámadások.
Az eszközt az autók szélvédőin helyeznék el és a segítségükkel a kínai közbiztonsági minisztérium, illetve az ahhoz tartozó forgalomvizsgáló kutatóintézet elsősorban a zsúfolt utak és a növekvő környezetszennyezés ellen akar harcolni. A környezetvédelem Hszi Csin-ping kínai államfő egyik kedvenc területe. Azt nem lehet tudni, hogy az adott eszköz milyen információkat fog továbbítani a gépkocsiról és annak vezetőjéről, s milyen adatokat kell még gyűjteni. Mexikó jelenleg egy hasonló koncepción dolgozik, míg Dél-Afrikában, Brazíliában, Indiában és Dubajban a chipeket már a parkolási és a jegyrendszereknél használják.