• kvp
    #4
    "További kérdés, hogy akkor az autógyártó miért nem a vevőnek értékesít közvetlenül?"

    A Tesla az ST-tol veszi a chip-jeit es kozvetlenul a vevoknek ertekesit. Ez maximalizalja a profitot es biztositja a gyar alkatreszellatasat is. (a gyarto masnak nem is tudna eladni az egyedi chipeket) Ez biztositja, hogy evekre elore le van kotve a termelesi kapacitas a nevere.

    Az Apple is ilyen, egyedi alkatreszeket rendel, amiket a gyarto nem adhat el masnak (meg szervizeknek sem) es nagymertekben kozvetlenul ertekesiti a termekeit, igy nalla marad a bolt haszna is.

    A tobbi autogyar tobb beszallitotol vasarolt nem egyedi termekeket, igy ami eppen volt a piacon, azt rakta a kocsikba. Ezert van az, hogy akar egy heten belul is johet le tobbfele gyartotol szarmazo chip-pel szerelt jarmu is ugyanarrol a gyartosorrol. Regen ez volt a normalis, minden alkatreszt csak akkor kezdtek el hasznalni, ha volt legalabb 2 gyarto (ezert kapott az AMD anno x86 lincenszet, hogy o legyen az intel mellett a masik gyarto a kormanyzati beszerzeseknel) Egy ilyen kielezett piaci helyezetben mind a fix beszallitoi szerzodesek, mind a vertikalis integracio (mindent maguk gyartanak) biztosabb ellatasi lancot eredmenyez a szabadpiaci 'az eppen legolcsobbtol vesszuk' beszerzesi rendszere helyett.

    A termeloi piacos peldanal elve, ha egy nagy szupermarket elore leszerzodik az epertermelovel fix mennyisegu eper megvasarlasarol, akkor ha eppen kevesebb eper terem, akkor a nagybanira mar nem is jut belole es csak abban az egy elore leszerzodo botban lesz. A tobbi zoldseges, akik a nagybanirol veszik hajnalonta, azok meg ott allnak az ures polcokkal es szidjak a nagybani piacot, amiert nincs aru.