Gyurkity Péter

Chiphiány miatt állnak le az autógyárak

Több cég leállította gyártósorait, ez az első negyedév végéig kitarthat.

A pandémia tavalyi megjelenése, az emiatt bevezetett korlátozások több fontos piacon komoly visszaesést eredményeztek a vásárlói keresletben, az autógyártók számára viszont a lassú, fokozatos gyógyulás időszaka is nagyon nehéznek ígérkezik, mivel a területen drasztikus chiphiány alakult ki. Emiatt több gyártó leállítja saját üzemeit, ehhez a sorhoz csatlakozik most a Volkswagen.

A német óriás a Bloomberg most közzétett beszámolója alapján csak a kínai piacon több tízezer autót „vesztett el”, amit azzal magyaráznak, hogy a szükséges chipek hiánya miatt decemberben 50 ezer darabbal kevesebb autót állítottak elő, január folyamán pedig eddig újabb 10 ezer példány tűnt el, illetve késlekedik. A súlyos gondok elsősorban az Electronic Stability Program keretein belül vezetnek ehhez a kellemetlen jelenséghez, mivel a vezetést segítő, illetve a navigációs rendszerekhez szükséges komponensekből nem áll rendelkezésre elegendő példány. A kínai piac jelentőségét jól jelzi, hogy a gyártó autós tevékenységének mintegy 40 százaléka található itt meg, tavaly pedig még a csaknem 10 százalékos visszaesés ellenére is 3,85 millió autót szállítottak le az országon belül.

Ahogy említettük, a Volkswagen nem elsőként hozott ilyen döntést, a sor tulajdonképpen már hetekkel ezelőtt megindult, a Toyota például korábban szintén leállította egyik kínai telephelyét, de még a texasi bázison is hasonlóan cselekedtek, 40 százalékkal csökkentve ezzel az ott előállított Tundra várható darabszámát. A Ford a maga részéről egy hónapra állította le egyik németországi és egy amerikai gyárát, de ezzel egy időben több másik szereplő, így például a Daimler, a Fiat Chrysler, a Nissan és a Honda is figyelmeztetést adott ki, hogy problémák lehetnek a gyártási folyamatokban. A beszállítók a pandémia alatt álltak át a szórakoztató-elektronikai komponensekre, emiatt alakulhatott ki a most tapasztalható hiány, ennek orvoslása mindenképpen időt vesz majd igénybe.

Egyes szakértők már hónapokkal ezelőtt figyelmeztettek az akkor látható első aggasztó jelekre, nagyon úgy tűnik, hogy ezen figyelmeztetéseket nem vették komolyan (illetve a piaci szereplők, a beszállítók, nem bírtak ellenállni a csábításnak, és az autóiparral nem törődve módosították saját profiljukat).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • VolJin #8
    Abszolút igaza KVP-nek.
    Rutinból JIT-teltek, és nem gondoltak a speciális helyzetre.
    Az is lehet, hogy a szabályrendszer hibája volt. Aki alacsonyabb szinten rendelt, az nem jelzett felfelé, mert félt, hogy letorkolják, aki meg felül volt, azt hitte lent menedzselik a helyzetet...
  • t_robert #7
    Ez így van. Nem kell mindenhová a legerősebb procit és elektronikát rakni. Bőven elég a sok évvel ezelötti technika is sok vezérlési feladathoz.
    Autó esetében csak akkor kell extra nagy teljesítményű elektronika, ha önvezető autóról vagy annak kísérletéről van szó.
    Például az AMD régi 28 nm-es vagy talán még régebbi gyárai továbbra is ontják a chipeket. Csak azok már nem a legújabb eszközökbe kerülnek hanem elvezérelnek valami kommunikációs eszközt. vagy egy routert vagy éppen egy autó fedélzeti számítógépet. vagy egy frissen vett mediaboxban találkozunk vele. De lehet, hogy a frissen vett okos billiben működik egy. :) Az élvonalbeli chipek mögött hatalmas mennyiség kell minden féle vezérlési feladat ellátására minden féle eszközben.
  • M2 #6
    A JIT rendszer nem azt jelenti, hogy előre nincs lekötve a gyártókapacitás. A szállítás (teljesítés) ütemezését érinti. Mellesleg az Apple totálisan JIT rendszerben dolgozik.

    TSMC-nek az új gyártókapacitásait köti le mindig az Apple, a régebbi gyártósorokat már ez nem érinti.
  • pakeszke #5
    nem hinnem hogy ezek az autos csipek midnenkeppen a legujabb legmenobb legtrendibb sabszelessegnek kell hogy legyenek
    persze en nem ertek hozza, csak gondolom hogy az a csip amit a PS4be toltak anno fel eve, az a gyartastechnologia boven eleg lenne az autosoknak...
  • Sequoyah #4
    A kerdes az, hogy a just in time modszerrel evtizedeken keresztul megsporolt penz fedezi-e a most elveszitett penzt.

    Barmilyen modszert hasznalnak, lesz idoszak amikor nem az lesz eppen a leghatekonyabb.
  • Montanosz #3
    chipről nekem a lenge ruhába öltözött szőke ugribugri lányok jutnak eszembe, autók hogy kerülnek a képbe nem tom :-D
  • MerlinW #2
    "es oket az Apple kototte le"

    Meg az AMD, Intel, Nvidia, Samsung, Sony és még sokan mások :)
  • kvp #1
    Ez tortenik ha az autoipar is just in time delivery alapu gyartasra all at minden komponensnel. Tehat nem rendelnek elore semmibol, lekotott kapacitassal, hanem azt veszik ezekbol a szabvanyos alkatreszekbol ami a piacon van. Es ha egyszer eppen nincs a piacon semmi, akkor megall a gyartas. Az Apple hajlando elore lerendelni mindent, pontosan meghatarozva egy adott termekbol az adott termek teljes elettartalma alatt legyartando mennyiseget es elore berendel annyit mindenbol, amennyibol gyartani es szervizelni is tud. Mindezt neha tobb eltero gyartotol. (igy lesznek a beszallitok fuggvenyeben kisse elteroek az azonos termeknev alatt keszulo keszulekek)

    Probaltam kinyomozni, de csak a TSMC-t jeloltek meg mint erintett gyartot es oket az Apple kototte le. Az alternativ kinai gyartok meg valamiert nem hajlandoak a nyugati piacra szallitani amiota a nyugati chipekhez nem ferhetnek hozza. (nyugati piacnak szamitanak a kinaban levo kulfoldi autogyarak is, a sajat gyaraikban latszolag zavartalan a termeles)