Hunter
Túl van első repülésén a Szuhoj lopakodója
Oroszország bemutatta új lopakodó vadászgépét, ami az ország elöregedő fegyverarzenálját hivatott felfrissíteni, konkurenciát teremtve az USA F-22 Raptorjának.
A Szuhoj T-50, másik nevén a PAK FA, az orosz távol-keleten teljesítette első repülését. A gép Szergej Bogdan tesztpilóta szerint "könnyen és kényelmesen repülhető", míg Vlagyimir Putyin miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy még igen sok a tennivaló a 2015-re tervezett tömeggyártás előtt. Az új gépet a Szuhoj cég fejlesztette ki komszomolszki gyárában. A lopakodó technológia szinte teljesen láthatatlanná teszi a gép radarjeleit. Mihajil Pogoszjan, a Szuhoj vezérigazgatójának meggyőződése, hogy projektjük "költséghatékonyságban felülmúlja a nyugati riválisokét, és nem csupán megerősíti az orosz és indiai légierő védelmi erejét, de a világpiacon is jelentős részesedésre tehetnek szert" - idézi szavait a BBC.
A cég közleménye szerint az ötödik generációs vadászgép repülése sikeresen zajlott, minden meghatározott feladatot teljesítettek. Megtörtént az irányíthatóság, a hajtómű teljesítmény és az elsődleges rendszerek, valamint a gép futóművének előzetes kiértékelése. Az új repüléstechnikai csomag egy integrált "elektronikus pilóta" funkcióval, valamint egy fejlett radarrendszerrel is bővült, amik jelentősen csökkentik a pilótára nehezedő terheket, így az jobban tud összpontosítani a taktikai feladatok végrehajtására.
A fedélzeti műszerek lehetővé teszik a valós idejű adatcserét a földi irányítással és a kötelék többi tagjával egyaránt. A sugárhajtású gép lopakodó képességei minden időjárási körülmény között jelentősen emelik a T-50 harci hatékonyságát. A vadászgép amellett, hogy bármilyen időjárásban bevethető, mindössze 300-400 méternyi kifutópályát igényel, tartósan képes szuperszonikus sebességen repülni, és alkalmas a földi és légi célpontok egyidejű támadására.
Az elemzők szerint mindezek mellett a gép nem jelent előrelépést. "Ez csupán egy prototípus, ami sem új hajtóművel, sem új radarral nem rendelkezik" - nyilatkozott az AP hírügynökségnek Pavel Felgenhauer katonai elemző. A T-50 első repülését 2007-re tervezték, műszaki problémák miatt azonban folyamatos késéseket szenvedett, ami az egész orosz katonai modernizációs hullámra jellemző, amellett hogy a csúszásokat minőségi gondok is fűszerezik.
A Szuhoj T-50, másik nevén a PAK FA, az orosz távol-keleten teljesítette első repülését. A gép Szergej Bogdan tesztpilóta szerint "könnyen és kényelmesen repülhető", míg Vlagyimir Putyin miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy még igen sok a tennivaló a 2015-re tervezett tömeggyártás előtt. Az új gépet a Szuhoj cég fejlesztette ki komszomolszki gyárában. A lopakodó technológia szinte teljesen láthatatlanná teszi a gép radarjeleit. Mihajil Pogoszjan, a Szuhoj vezérigazgatójának meggyőződése, hogy projektjük "költséghatékonyságban felülmúlja a nyugati riválisokét, és nem csupán megerősíti az orosz és indiai légierő védelmi erejét, de a világpiacon is jelentős részesedésre tehetnek szert" - idézi szavait a BBC.
A cég közleménye szerint az ötödik generációs vadászgép repülése sikeresen zajlott, minden meghatározott feladatot teljesítettek. Megtörtént az irányíthatóság, a hajtómű teljesítmény és az elsődleges rendszerek, valamint a gép futóművének előzetes kiértékelése. Az új repüléstechnikai csomag egy integrált "elektronikus pilóta" funkcióval, valamint egy fejlett radarrendszerrel is bővült, amik jelentősen csökkentik a pilótára nehezedő terheket, így az jobban tud összpontosítani a taktikai feladatok végrehajtására.
A fedélzeti műszerek lehetővé teszik a valós idejű adatcserét a földi irányítással és a kötelék többi tagjával egyaránt. A sugárhajtású gép lopakodó képességei minden időjárási körülmény között jelentősen emelik a T-50 harci hatékonyságát. A vadászgép amellett, hogy bármilyen időjárásban bevethető, mindössze 300-400 méternyi kifutópályát igényel, tartósan képes szuperszonikus sebességen repülni, és alkalmas a földi és légi célpontok egyidejű támadására.
Az elemzők szerint mindezek mellett a gép nem jelent előrelépést. "Ez csupán egy prototípus, ami sem új hajtóművel, sem új radarral nem rendelkezik" - nyilatkozott az AP hírügynökségnek Pavel Felgenhauer katonai elemző. A T-50 első repülését 2007-re tervezték, műszaki problémák miatt azonban folyamatos késéseket szenvedett, ami az egész orosz katonai modernizációs hullámra jellemző, amellett hogy a csúszásokat minőségi gondok is fűszerezik.