Hunter

Tesztelték az egyemberes köteléket

Sikerrel zárult az első olyan katonai próbarepülés, melyben egy vadászgép pilótája saját sugárhajtásúja mellett egy egész köteléket vezethetett távirányítással a kijelölt célpontra.

A kísérlet célja egy olyan rendszer kifejlesztése, ami képessé tesz egyetlen pilótát több repülőgép egyidejű vezérlésére, miközben maga is a levegőben tartózkodik. Az Egyesült Államok Légiereje (USAF) rendszeresen vet be pilóta nélküli gépeket a túlzottan veszélyesnek tartott területek felett, ezeket azonban egészen távolról, általában egy földi támaszpontról irányítják, így rendszerint nem tudnak elég gyorsan reagálni a hirtelen változó szituációkra. Éppen ezért kezdett bele az új rendszer fejlesztésébe a Brit Királyi Légierő (RAF), a Védelmi Minisztérium technológiai cégével, a Qinetiq-kel.

Az első próbarepülésen a pilóta, Andy Blythe kötelék parancsnok egy átalakított Tornadot repült, az irányítására bízott kötelékben egy BAC 111-es utasszállító gép és három, számítógép által szimulált gép kapott helyet. A BAC 111 amellett, hogy a valódi repülőgépet testesítette meg, főhadiszállásul szolgált a kutató és fejlesztő csapat számára, melynek tagjai így testközelből szemlélhették a műveletet. Blythe feladata egy "ellenséges" célpont felkutatása és megsemmisítése volt a szimulált vadászgépekkel, amit a BBC beszámolója szerint sikerrel teljesített.


Az RAF részéről a projektet vezető Future Combat Air Capability csapat képviseletében Richard Wells kötelék parancsnok nyilatkozott a tesztről. "Katonai értelemben a rendszer a biztonságos távolságban maradás mellett lehetővé teszi a pilóta számára robotrepülőgép kötelékének irányítását, melyek tagjai kívánsága szerint hajtják végre küldetésének elemeit" - jellemezte fejlesztésüket Wells.

Több független repülési szakértő szerint azonban nem jó ötlet egyetlen emberre ekkora terhet róni, különösen nem egy éles harci helyzetben. Az ellenzők szerint túl sok az információ, ami megosztja az emberi pilóta figyelmét és képtelenné teszi, hogy szükség esetén egyszerre bocsátkozzon harcba és irányítsa kötelékét. Amint maga is harcba bonyolódik, már nem tud foglalkozni a robotrepülőket fenyegető veszélyekkel. Innentől kezdve pedig már hatékonyabbnak tekinthető az eddig alkalmazott földi távirányítás, ahol kevesebb stressz éri az operátort, akit egy egész csapat segíthet a beérkező információk feldolgozásában és kiértékelésében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Rinc3 #37
    Ez igaz. Egy robothadsereg könnyen a félelem és terror eszköze lehet rossz kezekben. A probléma valós, de van itt más is.
    Bár ma még sehol sincsenek az öntudatra ébredt robotok, a kutatások viszont igencsak folynak. Mi is ez az öntudatra ébredés? Amikor majd megtörténik (HA!),tulajdonképpen létrejön egy új életforma, egyedi képességekkel és "gondolatokkal". Emberi szavakkal "egyén" keletkezik, egy új faj 1. példánya, ha tetszik. Ki a búbánat tudná megjósolni hogy reagál majd erre?

    Igaz ez a jövő zenéje még, ha egyáltalán valaha is bekövetkezik. Lehet 50 év lehet 100, de az emberi makacsságot ismervén úgy se nyugszanak amíg meg nem csinálják. Bár mind spekuláció. Talán a mával kéne törődni.
  • BiroAndras #36
    Ezek a gépek még messze nem olyan önállóak, hogy komoly veszélyt jelentenének ránk. Valószínűleg egy harci robotnak sose kell olyan filozófikusnak lennie, hogy a szabadság fogalmán kezdjen el gondolkodni, és valamiféle lázadást szervezzen. Sokkal valósabb az a veszély, hogy a teljesen robotizált hadsereg kérdés nélkül végrehajt olyan parancsokat, amire egy normális emberi katonát nehéz lenne rábaszélni. És ráadásul utólag se fog róla beszélni.
  • BiroAndras #35
    "mert sosem az elvesztett ember miatt volt a gond hanem az elvesztett gépek + csata miatt"

    Na ez nagy tévedés. Sokkal könnyebb egy gépet legyártani, mint egy pilótát kiképezni (pláne felnevelni). Már a II.VH-ban is nagyobb hiány volt pilótákból, mint gépekből. Ma meg nem is csak ez számít, hanem az is, hogy egy pilóta lelövése/elfogása komoly kül- és belpolitikai politikai probléma lehet. Egy robot "halála" miatt egy amerikai anya se fogja követelni, hogy hozzák haza a gyerekét Irakból.
  • zola2000 #34
    Addig jó, amíg azt a programot, ami olyan programokat ír ami ezt a kódsort írja ember írja xD
  • Rinc3 #33
    És hogy miért is nem? Mert a gépek végletekig precizek, nem hibáznak (az emberi tulajdonság), nélkülözik az erkölcsöt és kíméletet, egyszerűen egy kódsor irányítja őket. Nade ha a kódsort nem az ember írja...
  • Rinc3 #32
    Azért egy kicsit ijesztő ez a kép. Az elmúlt évtizedekben, egyre jobban növekszik azoknak az emberi irányítást nélkülöző gépeknek az aránya, amik embereket gyilkolnak. Persze lehet védekezni, hogy nem gyilkolás van, hanem katonai fontosságú célpontok kiiktatása,de attól hogy megmagyarázzák, ott még emberek halnak meg. Nem akarok vészmadárkodni, nem bolondultam bele a sci-fi kbe,de a Terminátor história is benne van a pakliban,ezt mindenki tudja.Ha ezek a kütyük igencsak elterjednek, és teszem azt tényleg történik majd valami...hát akkor nem lesz sok esélyünk.
  • zola2000 #31
    A jövőben minden országnak lesz atombombája, és egyik se mer a másikra támadni.
  • sathinel #30
    Discovery film a vadászrepülők fejlődéséről. Bemutatják az első és a mai repülésirányító rendszereket. Az F117-est nem tudod normális irányítással vezetni egyébként. Lezuhanna! Ugyanúgy ahogy a B2-es is. Ezek a gépek már hamarabb is megvoltak, csak lehetetlen volt ezeket a levegőben tartani sokáig. Nézd meg milyen szögben vannak a szárnyai.
  • Su0my #29
    na azért ezt az F117-es esetet nem hiszem el... link?
  • teddybear #28
    Szerintem a cikkben téves adatok jeletek meg, a Tornadó német változata ugyanis két személyes vadászbombázó. Logikus, hogy nem a gép pilótáját terhelem még három másik vezérlésével, hanem a hátul unatkozó fegyverzeti tiszt helyére teszek még egy pilótát, az majd vezérli a többit.
    A Tornadó egy személyes vadász-változatával csak az angolok rendelkeznek