Hunter
Bemutatkozott a rövid leszállású F-35B
Megkezdődtek az előkészületek az F-35 Lightning II. függőleges leszállásra is képes változatának májusi próbarepülésére, miután a héten a Lockheed Martin a nagyközönség számára is bemutatta az F-35B első gyártásba küldhető változatát.
Az F135 STOVL (rövid felszállás/függőleges leszállás) hajtómű földi tesztelése márciusban kezdődik egy BF-1 repülőgép közreműködésével, jelentette be a gyártó Pratt & Whitney alelnöke, Bill Gostic. Az átmeneti két F135 STOVL hajtómű 600-700 órát teljesít majd, egyiket a P&W floridai létesítményében nyúzzák, a másik a Légierő Arnold Műszaki Fejlesztési Központjában teljesíti próbaüzemét. Az eredeti F135-ös hajtóművet az F-22 Raptorok F119 jelű erőforrásából fejlesztették ki, ez a hagyományos fel- és leszállásokhoz (CTOL) alkalmazható, utánégetővel 40000 font tolóerőt produkál, míg az STOVL változat ugyanekkora teljesítményre képes utánégető nélkül, amit egy új vezérlő szoftver alkalmazásával értek el, ezzel az F135 a világ legerősebb vadászgép hajtóműve, állítja a P&W.
James T. Conway tábornok, a Tengerész Gyalogság parancsnoka tart beszédet az F-35B hivatalos bemutatóján
Az F-35B 2008. május 23-án teljesíti első útját, egy CTOL repülést, ami a nyár és az ősz során azonban fokozatosan eltolódik a fél-STOVL, majd a teljes függőleges leszállások irányába, ismertette az ütemtervet Gostic. Később a tesztelést átadják a haderőknek, feltehetőleg a Haditengerészet és a Tengerész Gyalogság tesztközpontjában fognak folytatódni a repülések és a különböző elemek próbái.
Bár az F-35B-t úgy tervezték hogy a teljes üzemanyagkészletével és fegyverzetével rövid felszállást hajtson végre, kis súllyal alkalmas lesz a függőleges felszállásra is, erősítette meg a híreszteléseket Gostic.
Az F-35 B változatát a Tengerészgyalogság, az A változatot a Légierő pilótái fogják repülni, illetve a Haditengerészet számára készül egy C változat, megerősített futóművel és elfogóhoroggal, hogy repülőgép hordozó anyahajókról is üzemeltethető legyen. Az F-35B az USA hadereje mellett szolgálatba áll a brit Királyi Légierőnél és Haditengerészetnél, valamint az olasz légierőnél és haditengerészetnél is, míg az F-35A a holland légierőnél mutatkozhat be.
Próbaúton az F-35A
Nem csak az teszi egyedivé az F-35-öst, hogy az USA mindhárom nagy fegyverzeti ágánál szolgálatba áll, a három változat alkatrészeit példátlan méretű hasonlóság és kompatibilitás fogja jellemezni, amibe beletartozik a hajtóműrendszer is. A gépekhez a Pentagon két hajtómű típust rendelt meg, az egyik a fentebb már kivesézett P&W F135, a másik a GE/Rolls Royce F136-osa. A két hajtómű azonos specifikációkkal rendelkezik, így minden további nélkül ki lehet cserélni egy F135-öst egy F136-osra, ugyanúgy ahogy az A, B és C változatok hajtóműveit is át lehet szerelni egyik gépből a másikba. Az első gyártásba kerülő F-35A (2009-re várható) és F-35B (2010) jelű gépekbe az F135 kerül, a Pratt & Whitney ugyanis öt éves előnyben van fejlesztés terén a Rolls Royce-szal szemben, így a britek és olaszok is a Pratt & Whitney hajtóműveit kapják első gépeikhez.
Az idei év még hátralevő napjaiban két F-35A tesztrepülés várható, ezek során próbálják ki hogyan viselkedik a gép egy levegőben történő tankolás során. Az F-35 lesz az első beszédfelismerő rendszerrel ellátott amerikai vadászgép, így az alrendszereket a kapcsolók nyomkodása helyett akár szavakkal is vezérelheti a pilóta, a fejlesztések, főként a hibajavítások azonban még javában tartanak.
Az F135 STOVL (rövid felszállás/függőleges leszállás) hajtómű földi tesztelése márciusban kezdődik egy BF-1 repülőgép közreműködésével, jelentette be a gyártó Pratt & Whitney alelnöke, Bill Gostic. Az átmeneti két F135 STOVL hajtómű 600-700 órát teljesít majd, egyiket a P&W floridai létesítményében nyúzzák, a másik a Légierő Arnold Műszaki Fejlesztési Központjában teljesíti próbaüzemét. Az eredeti F135-ös hajtóművet az F-22 Raptorok F119 jelű erőforrásából fejlesztették ki, ez a hagyományos fel- és leszállásokhoz (CTOL) alkalmazható, utánégetővel 40000 font tolóerőt produkál, míg az STOVL változat ugyanekkora teljesítményre képes utánégető nélkül, amit egy új vezérlő szoftver alkalmazásával értek el, ezzel az F135 a világ legerősebb vadászgép hajtóműve, állítja a P&W.
James T. Conway tábornok, a Tengerész Gyalogság parancsnoka tart beszédet az F-35B hivatalos bemutatóján
Az F-35B 2008. május 23-án teljesíti első útját, egy CTOL repülést, ami a nyár és az ősz során azonban fokozatosan eltolódik a fél-STOVL, majd a teljes függőleges leszállások irányába, ismertette az ütemtervet Gostic. Később a tesztelést átadják a haderőknek, feltehetőleg a Haditengerészet és a Tengerész Gyalogság tesztközpontjában fognak folytatódni a repülések és a különböző elemek próbái.
Bár az F-35B-t úgy tervezték hogy a teljes üzemanyagkészletével és fegyverzetével rövid felszállást hajtson végre, kis súllyal alkalmas lesz a függőleges felszállásra is, erősítette meg a híreszteléseket Gostic.
Az F-35 B változatát a Tengerészgyalogság, az A változatot a Légierő pilótái fogják repülni, illetve a Haditengerészet számára készül egy C változat, megerősített futóművel és elfogóhoroggal, hogy repülőgép hordozó anyahajókról is üzemeltethető legyen. Az F-35B az USA hadereje mellett szolgálatba áll a brit Királyi Légierőnél és Haditengerészetnél, valamint az olasz légierőnél és haditengerészetnél is, míg az F-35A a holland légierőnél mutatkozhat be.
Próbaúton az F-35A
Nem csak az teszi egyedivé az F-35-öst, hogy az USA mindhárom nagy fegyverzeti ágánál szolgálatba áll, a három változat alkatrészeit példátlan méretű hasonlóság és kompatibilitás fogja jellemezni, amibe beletartozik a hajtóműrendszer is. A gépekhez a Pentagon két hajtómű típust rendelt meg, az egyik a fentebb már kivesézett P&W F135, a másik a GE/Rolls Royce F136-osa. A két hajtómű azonos specifikációkkal rendelkezik, így minden további nélkül ki lehet cserélni egy F135-öst egy F136-osra, ugyanúgy ahogy az A, B és C változatok hajtóműveit is át lehet szerelni egyik gépből a másikba. Az első gyártásba kerülő F-35A (2009-re várható) és F-35B (2010) jelű gépekbe az F135 kerül, a Pratt & Whitney ugyanis öt éves előnyben van fejlesztés terén a Rolls Royce-szal szemben, így a britek és olaszok is a Pratt & Whitney hajtóműveit kapják első gépeikhez.
Az idei év még hátralevő napjaiban két F-35A tesztrepülés várható, ezek során próbálják ki hogyan viselkedik a gép egy levegőben történő tankolás során. Az F-35 lesz az első beszédfelismerő rendszerrel ellátott amerikai vadászgép, így az alrendszereket a kapcsolók nyomkodása helyett akár szavakkal is vezérelheti a pilóta, a fejlesztések, főként a hibajavítások azonban még javában tartanak.