Hunter
A Titanic-kutató is csatlakozik a 447-es járat kereséséhez
A Titanic roncsait felkutató mini-tengeralattjárót is bevetik az Air France 447-es járatának repülési adatainak felkutatásához.
A francia Ifremer tengerkutató intézet bejelentése szerint a Pourquoi Pas? (Miért ne?) hajójukat vezénylik a becsapódás feltételezett térségébe, hogy segítsen megtalálni az Airbus maradványait. A Rio de Janiero és Párizs között közlekedő 447-es járat múlt vasárnap éjszaka tűnt el az Atlanti-óceán felett , miután berepült egy viharzónába. A kutatóhajó magával viszi a Nautile-t, egy 8 méter hosszú mélytengeri tengeralattjárót, ami több merülést is végrehajtott a Titanic roncsainak kutatásaikor, valamint egy távirányítású robotot, a Victor 6000-t.
"Az első számú feladat a fekete dobozok megtalálása" - nyilatkozott Vincent Rigaud, az Ifremer vízalatti rendszerek osztályának vezetője. "Mindent megteszünk ennek érdekében". A kutatócsapatoknak egy hónapjuk van a repülőgép két fekete dobozának lokalizálására, mielőtt azok leállnak a jeladással. Az egyik doboz a pilótafülkében elhangzottakat, a másik a repülési adatokat rögzíti. A feladat rendkívül nehéz, a fekete dobozok szinte bárhol lehetnek a hatalmas, vízfelszín alatti hegyvonulatban.
A francia kutatóhajó hétfőn köt ki az Afrika nyugati partjainál fekvő Cape Verde szigeteknél a felszerelés és a legénység felvételéhez, ahonnan 25 fő tengerésszel és 20 fő szakértővel vág neki az eltűnés helyszínének, nem messze Brazília északkeleti partjaitól. A hajó kap egy vízalatti mikrofont is, a szuperérzékeny műszert a tengerfenék felett 500 méterrel üzemelik be, hogy befogják a fekete dobozok folyamatos csipogó jeleit. A feltevések szerint a két adatrögzítő 4 kilométeres mélységben lehet. "Nem lesz könnyű" - mondta Rigaud. "A zóna hatalmas, ez lesz az első alkalom, hogy ilyen mélységekben próbálunk fekete dobozokat megtalálni."
Ha a mikrofonnak sikerül észlelni a doboz jelzéseit, indulhat a Nautile és a Victor 6000. A mini-tengeralattjáró 2 méter átmérőjű kabinjába három fő préselheti be magát, akik három apró ablakon kémlelhetnek ki a fekete dobozok után, amik nevük ellenére élénk narancssárga színűek és fényvisszaverő réteggel is be vannak vonva.
A jármű hanglokátorral és több kamerával is rendelkezik, a fekete dobozok kiemeléséhez két robotkart használhatnak. A Nautile többször ellátogatott a Titanichoz 1987 és 1998 között, részt vett a roncs felfedezésében is, emellett pedig többször segédkezett óceánba zuhant repülőgépek roncsainak felkutatásában.
A Victor elektromos és optikai kábelekkel csatlakozik a Pourquoi Pas?-hoz, irányítása a hajóról történik.
Paul-Louis Arslanian a balesetet vizsgáló ügynökség vezetője mindezek ellenére sem fűz túl sok reményt a fekete dobozok megtalálásához. Szakértők szerint a különböző hőmérsékletű és sótartalmú vízrétegek is jelentős hatással vannak a jelekre, megnehezítve a keresést. Persze akad pozitív példa is, 1998-ban egy indonéz Boeing 737 fekete dobozait keresték, ami újév napján zuhant a tengerbe, 102 emberrel a fedélzetén. Az Adam Air repülője Jáva szigetéről repült egy kelet-indonéziai reptérre, amikor 10 000 méteres magasságból a hullámok közé zuhant. A dobozok jelzéseit három héttel később észlelte az USA haditengerészetének oceanográfiai kutató hajója, a Mary Sears 2000 méteres mélységben, a dobozok felhozatala azonban további 8 hónapot vett igénybe.
A francia Ifremer tengerkutató intézet bejelentése szerint a Pourquoi Pas? (Miért ne?) hajójukat vezénylik a becsapódás feltételezett térségébe, hogy segítsen megtalálni az Airbus maradványait. A Rio de Janiero és Párizs között közlekedő 447-es járat múlt vasárnap éjszaka tűnt el az Atlanti-óceán felett , miután berepült egy viharzónába. A kutatóhajó magával viszi a Nautile-t, egy 8 méter hosszú mélytengeri tengeralattjárót, ami több merülést is végrehajtott a Titanic roncsainak kutatásaikor, valamint egy távirányítású robotot, a Victor 6000-t.
"Az első számú feladat a fekete dobozok megtalálása" - nyilatkozott Vincent Rigaud, az Ifremer vízalatti rendszerek osztályának vezetője. "Mindent megteszünk ennek érdekében". A kutatócsapatoknak egy hónapjuk van a repülőgép két fekete dobozának lokalizálására, mielőtt azok leállnak a jeladással. Az egyik doboz a pilótafülkében elhangzottakat, a másik a repülési adatokat rögzíti. A feladat rendkívül nehéz, a fekete dobozok szinte bárhol lehetnek a hatalmas, vízfelszín alatti hegyvonulatban.
A francia kutatóhajó hétfőn köt ki az Afrika nyugati partjainál fekvő Cape Verde szigeteknél a felszerelés és a legénység felvételéhez, ahonnan 25 fő tengerésszel és 20 fő szakértővel vág neki az eltűnés helyszínének, nem messze Brazília északkeleti partjaitól. A hajó kap egy vízalatti mikrofont is, a szuperérzékeny műszert a tengerfenék felett 500 méterrel üzemelik be, hogy befogják a fekete dobozok folyamatos csipogó jeleit. A feltevések szerint a két adatrögzítő 4 kilométeres mélységben lehet. "Nem lesz könnyű" - mondta Rigaud. "A zóna hatalmas, ez lesz az első alkalom, hogy ilyen mélységekben próbálunk fekete dobozokat megtalálni."
Ha a mikrofonnak sikerül észlelni a doboz jelzéseit, indulhat a Nautile és a Victor 6000. A mini-tengeralattjáró 2 méter átmérőjű kabinjába három fő préselheti be magát, akik három apró ablakon kémlelhetnek ki a fekete dobozok után, amik nevük ellenére élénk narancssárga színűek és fényvisszaverő réteggel is be vannak vonva.
A jármű hanglokátorral és több kamerával is rendelkezik, a fekete dobozok kiemeléséhez két robotkart használhatnak. A Nautile többször ellátogatott a Titanichoz 1987 és 1998 között, részt vett a roncs felfedezésében is, emellett pedig többször segédkezett óceánba zuhant repülőgépek roncsainak felkutatásában.
A Victor elektromos és optikai kábelekkel csatlakozik a Pourquoi Pas?-hoz, irányítása a hajóról történik.
Paul-Louis Arslanian a balesetet vizsgáló ügynökség vezetője mindezek ellenére sem fűz túl sok reményt a fekete dobozok megtalálásához. Szakértők szerint a különböző hőmérsékletű és sótartalmú vízrétegek is jelentős hatással vannak a jelekre, megnehezítve a keresést. Persze akad pozitív példa is, 1998-ban egy indonéz Boeing 737 fekete dobozait keresték, ami újév napján zuhant a tengerbe, 102 emberrel a fedélzetén. Az Adam Air repülője Jáva szigetéről repült egy kelet-indonéziai reptérre, amikor 10 000 méteres magasságból a hullámok közé zuhant. A dobozok jelzéseit három héttel később észlelte az USA haditengerészetének oceanográfiai kutató hajója, a Mary Sears 2000 méteres mélységben, a dobozok felhozatala azonban további 8 hónapot vett igénybe.