Hunter

A Titanic-kutató is csatlakozik a 447-es járat kereséséhez

A Titanic roncsait felkutató mini-tengeralattjárót is bevetik az Air France 447-es járatának repülési adatainak felkutatásához.

A francia Ifremer tengerkutató intézet bejelentése szerint a Pourquoi Pas? (Miért ne?) hajójukat vezénylik a becsapódás feltételezett térségébe, hogy segítsen megtalálni az Airbus maradványait. A Rio de Janiero és Párizs között közlekedő 447-es járat múlt vasárnap éjszaka tűnt el az Atlanti-óceán felett , miután berepült egy viharzónába. A kutatóhajó magával viszi a Nautile-t, egy 8 méter hosszú mélytengeri tengeralattjárót, ami több merülést is végrehajtott a Titanic roncsainak kutatásaikor, valamint egy távirányítású robotot, a Victor 6000-t.

"Az első számú feladat a fekete dobozok megtalálása" - nyilatkozott Vincent Rigaud, az Ifremer vízalatti rendszerek osztályának vezetője. "Mindent megteszünk ennek érdekében". A kutatócsapatoknak egy hónapjuk van a repülőgép két fekete dobozának lokalizálására, mielőtt azok leállnak a jeladással. Az egyik doboz a pilótafülkében elhangzottakat, a másik a repülési adatokat rögzíti. A feladat rendkívül nehéz, a fekete dobozok szinte bárhol lehetnek a hatalmas, vízfelszín alatti hegyvonulatban.

A francia kutatóhajó hétfőn köt ki az Afrika nyugati partjainál fekvő Cape Verde szigeteknél a felszerelés és a legénység felvételéhez, ahonnan 25 fő tengerésszel és 20 fő szakértővel vág neki az eltűnés helyszínének, nem messze Brazília északkeleti partjaitól. A hajó kap egy vízalatti mikrofont is, a szuperérzékeny műszert a tengerfenék felett 500 méterrel üzemelik be, hogy befogják a fekete dobozok folyamatos csipogó jeleit. A feltevések szerint a két adatrögzítő 4 kilométeres mélységben lehet. "Nem lesz könnyű" - mondta Rigaud. "A zóna hatalmas, ez lesz az első alkalom, hogy ilyen mélységekben próbálunk fekete dobozokat megtalálni."

Ha a mikrofonnak sikerül észlelni a doboz jelzéseit, indulhat a Nautile és a Victor 6000. A mini-tengeralattjáró 2 méter átmérőjű kabinjába három fő préselheti be magát, akik három apró ablakon kémlelhetnek ki a fekete dobozok után, amik nevük ellenére élénk narancssárga színűek és fényvisszaverő réteggel is be vannak vonva.

A jármű hanglokátorral és több kamerával is rendelkezik, a fekete dobozok kiemeléséhez két robotkart használhatnak. A Nautile többször ellátogatott a Titanichoz 1987 és 1998 között, részt vett a roncs felfedezésében is, emellett pedig többször segédkezett óceánba zuhant repülőgépek roncsainak felkutatásában.

A Victor elektromos és optikai kábelekkel csatlakozik a Pourquoi Pas?-hoz, irányítása a hajóról történik.

Paul-Louis Arslanian a balesetet vizsgáló ügynökség vezetője mindezek ellenére sem fűz túl sok reményt a fekete dobozok megtalálásához. Szakértők szerint a különböző hőmérsékletű és sótartalmú vízrétegek is jelentős hatással vannak a jelekre, megnehezítve a keresést. Persze akad pozitív példa is, 1998-ban egy indonéz Boeing 737 fekete dobozait keresték, ami újév napján zuhant a tengerbe, 102 emberrel a fedélzetén. Az Adam Air repülője Jáva szigetéről repült egy kelet-indonéziai reptérre, amikor 10 000 méteres magasságból a hullámok közé zuhant. A dobozok jelzéseit három héttel később észlelte az USA haditengerészetének oceanográfiai kutató hajója, a Mary Sears 2000 méteres mélységben, a dobozok felhozatala azonban további 8 hónapot vett igénybe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kukacos #75
    Egyébként én a pilótafülke képét azzal kombinálnám, hogy vész esetén a gép feletti uralmat át lehessen venni a földről. A mai automatizált technikákkal a gép beavatkozás nélkül képes leszállni. Nincs több 9/11 és pilóta kiesése miatt leeső repülő, talán géprablás is kevesebb, bár persze a földi irányítást is lehet zsarolni.
  • kukacos #74
    Mai hír ezzel kapcsolatban:

    http://index.hu/tudomany/2009/09/05/az_airbus_kidobna_a_feketedobozt/

    Jól értem, hogy az egyébként milliókba kerülő gépeken 50 ezer dolláron akarnak spórolni? Vagy ez repülésenként értendő?
  • rigidus #73
    "Különben a II. képen az a snájdig fiatalember meg a kopasz úr szerintem színészek lehetnek."

    Nem nyert. Ez a William Cooper altal kozzetett eset ahol a hajot napokig vonszoltak (ejszaka) be a Wright-Patterson repterre ugy, hogy egy masik csapat ment elotte nappal es roviditettek a kandellabereket az ut mellett, hogy azok elferjenek alatta.

    "Filmből vett kép."

    Videobol. De ha mar filmnel/videonal tartunk mi tortent veled azota, hogy az oroszok altal lelott hajonal ez nem tunt fel?
  • Epikurosz #72
    Különben a II. képen az a snájdig fiatalember meg a kopasz úr szerintem színészek lehetnek. Filmből vett kép.
  • Epikurosz #71
    Szióka!

    Beh jó lenne, ha igaz lenne. :-)
    Mert az ufonauták kiszednének minket a pácból. Addig is, én már csak a pöfögő kamcsatkai vulkánokban hiszek. Hátha annyi hamuval megszórják bűnös fejünket, hogy lelassul a globális felmelegedés.
  • rigidus #70
    "nincs annyira egyértelmű bizonyíték, mint például egy repülőgéphangárban tárolt UFO."



  • kvp #69
    "AZ utolsó felélvel azért vitatkoznék. A MANPAD találatot bekapott gép Irak felett is Airbus volt és elég komoly strukturális kárral szállt le, durván tették oda és mégsem esett szét."

    Az egy A300-as volt. Az utolso meg fembol keszult, fly by wire nelkuli, hagyomanyos gep. 1972-es technika, az airbus-ok mai hibai nelkul, teljesen hidraulikus kormanyrendszerrel es annak ismert, de kezelheto gondjaival. Az elso die by wire rendszer es az elso kompozit strukturalis elemek az A320-asokra kerultek, 12 evvel kesobb. (es ezert van meg mindig 1978-as elektronika az uj airbus-okon is, az A380-ig gyakorlatilag az A320 terveit foltozgattak)

    Az airbus-okban az A320 ota a szamitogep vedi a gepet a pilota altal kiadott a gepnek tul nagy megterhelest jelento parancsoktol. Ha a szamitogep leall vagy kikapcsoljak, akkor ez a vedelem megszunik es a pilota egy rossz mozdulatatol szeteshet a gep. A masik gond, hogy nincs teljes koru redundans vezerles, tehat fly by wire helyett mondjuk mechanika vagy hidraulika. (esetleg egy analog elektromos szervo rendszer, bar ezt az uj A380-on mar elvileg potoltak, idovel meglatjuk hogyan)
  • Epikurosz #68
    Megmondom az őszintét: szerintem (!) titkos katonai kísérletek folynak, most próbálgatják a jövő fegyvereit. Hogy a lopakodó repgép után mi jöhet még, halvány lila gőzöm sincs, de hogy suttyomban fejlesztgetnek, az nyílt titok.
  • Epikurosz #67
    Már vártam erre az ufós felvetésre. Egy szavukat sem hiszem!
  • Molnibalage #66
    AZ utolsó felélvel azért vitatkoznék. A MANPAD találatot bekapott gép Irak felett is Airbus volt és elég komoly strukturális kárral szállt le, durván tették oda és mégsem esett szét.