Berta Sándor
Szkennerekkel szűrnék ki a veszélyes folyadékokat
Az elmúlt hónapokban a légikikötőkben már a fogkrémes tubusokat és az üdítős palackokat is megvizsgálják, ez azonban sok időt vesz igénybe. Ezen a problémán segíthetnek különleges szenzorok.
A Német Repülőterek Munkatársasága (ADV) becslése alapján csak a folyadékok átvizsgálásáról szóló szabályok miatt hetente 50 tonna szemét keletkezik a légikikötőkben. S akkor még nem is számoltuk ide az utasok bosszúságait, a hosszú várólistákat. A szakemberek éppen ezen az áldatlan állapoton akarnak mielőbb változtatni, méghozzá korszerű szkennerekkel.
"Ez a szabályozás senkit sem tesz boldoggá. Az ágazat szereplői éppen ezért keresnek valami megoldást, amelynek köszönhetően ismét lehetne folyadékot felvinni a repülőgépekre" - mondta Stefan Aust, a Smiths Detection biztonsági cég német leányvállalatának termékmenedzselési vezetője.
Az egyik lehetséges út az Advanced Threat Identification X-Ray (ATIX) röntgenberendezések alkalmazása lehet. Ezek az eszközök - a világon elsőként - automatikusan felismerik a robbanószereket. A gyanús anyagok térfogata és sűrűsége alapján egy ATIX készülék képes jelezni, hogy egy üvegben valóban szörp van-e vagy nitroglicerin. Az ATIX másik fontos jellemzője, hogy egy helyett négy különböző szögből érkező röntgensugarakkal világítja át a csomagokat. Így gyakorlatilag minden elrejtett tárgy fellelhető. A gyanús poggyászt a rendszer azonnal elkülöníti és csak egy újabb átvizsgálás után riasztja a személyzetet.
Az Emisens cégnél Norbert Klein, a Jülichi Kutatóközpont fizikusa egy olyan Emili nevű rendszert fejlesztett ki, amely mikrohullámú technika segítségével kevesebb mint egy másodperc alatt azonosítani tudja a folyadékokat. A korszerű szkennerek munkába állításának pozitív hatása máris érezhető a londoni Heathrow repülőtéren. A légikikötőben két ilyen berendezést használnak, és alkalmazásuknak köszönhetően sikerült óránként 250-260-ra növelni az ellenőrzött légiutasok számát. A hagyományos repülőtéri röntgenek használatakor ez a szám csupán 120-130 személy.
Aust úgy vélte, hogy ez csak az érem egyik oldala. Emellett ugyanis fontos lenne, hogy a légikikötők felkészüljenek például a laptopok átvizsgálására is. Ehhez ugyanis az eddiginél nagyobb helyre van szükség, különben ismét tumultusok alakulhatnak ki az ellenőrzőkapuknál.
A Német Repülőterek Munkatársasága (ADV) becslése alapján csak a folyadékok átvizsgálásáról szóló szabályok miatt hetente 50 tonna szemét keletkezik a légikikötőkben. S akkor még nem is számoltuk ide az utasok bosszúságait, a hosszú várólistákat. A szakemberek éppen ezen az áldatlan állapoton akarnak mielőbb változtatni, méghozzá korszerű szkennerekkel.
"Ez a szabályozás senkit sem tesz boldoggá. Az ágazat szereplői éppen ezért keresnek valami megoldást, amelynek köszönhetően ismét lehetne folyadékot felvinni a repülőgépekre" - mondta Stefan Aust, a Smiths Detection biztonsági cég német leányvállalatának termékmenedzselési vezetője.
Az egyik lehetséges út az Advanced Threat Identification X-Ray (ATIX) röntgenberendezések alkalmazása lehet. Ezek az eszközök - a világon elsőként - automatikusan felismerik a robbanószereket. A gyanús anyagok térfogata és sűrűsége alapján egy ATIX készülék képes jelezni, hogy egy üvegben valóban szörp van-e vagy nitroglicerin. Az ATIX másik fontos jellemzője, hogy egy helyett négy különböző szögből érkező röntgensugarakkal világítja át a csomagokat. Így gyakorlatilag minden elrejtett tárgy fellelhető. A gyanús poggyászt a rendszer azonnal elkülöníti és csak egy újabb átvizsgálás után riasztja a személyzetet.
Az Emisens cégnél Norbert Klein, a Jülichi Kutatóközpont fizikusa egy olyan Emili nevű rendszert fejlesztett ki, amely mikrohullámú technika segítségével kevesebb mint egy másodperc alatt azonosítani tudja a folyadékokat. A korszerű szkennerek munkába állításának pozitív hatása máris érezhető a londoni Heathrow repülőtéren. A légikikötőben két ilyen berendezést használnak, és alkalmazásuknak köszönhetően sikerült óránként 250-260-ra növelni az ellenőrzött légiutasok számát. A hagyományos repülőtéri röntgenek használatakor ez a szám csupán 120-130 személy.
Aust úgy vélte, hogy ez csak az érem egyik oldala. Emellett ugyanis fontos lenne, hogy a légikikötők felkészüljenek például a laptopok átvizsgálására is. Ehhez ugyanis az eddiginél nagyobb helyre van szükség, különben ismét tumultusok alakulhatnak ki az ellenőrzőkapuknál.