Hunter
Olaj a tűzre a biodízeles repülés
Lezajlott az első részleges bioüzemanyaggal végrehajtott repülés. A Virgin Atlantic Jumboja a londoni Heathrow repülőtérről emelkedett a magasba egyik hajtóművében babassu- és kókuszolaj keverékének alkalmazásával.
A fogadtatás igen vegyes volt: a cég tulajdonosa fontos áttörésről beszélt, a környezetvédők pedig gyenge kaszkadőrmutatványnak, egyszerű reklámfogásnak titulálták az eseményt, miközben továbbra is azt hangoztatják, hogy a bioüzemanyag termesztése fenntarthatatlan.
Február 1-én már lezajlott egy hasonló repülés. Az Airbus kutatási programja keretében tesztelt egy másik alternatív hajtóanyagot, egy szintetikus GTL (gas-to-liquid) keveréket. Az Airbus legnagyobb, legmodernebb és környezetvédelmi szempontokból a legígéretesebb gépével, az A380-assal tesztelte a gázból cseppfolyóssá alakított üzemanyagot. A GTL előnye hogy kevesebbet éget el belőle a hajtómű, alacsony a kéntartalma és többféle szénhidrogénforrásból, akár növényi eredetűből is előállítható. Az óriásgép a brit Bristol melletti Filtonból repült Toulouse-ba.
A Virgin Boeing 747-ese London és Amsterdam között teljesítette a távot. Az alapító, Sir Richard Branson szokás szerint személyesen értékelte az elért eredményeket. "Ez az úttörő repülés lehetővé teszi számunkra, akik komolyan gondoljuk a széndioxid kibocsátás csökkentését, hogy kifejlesszük a jövő üzemanyagát" - mondta, hozzátéve, hogy az elkövetkező bioüzemanyagos repülések során a most alkalmazott olajok helyett - melyeket elsősorban a kozmetikai iparban találhatunk meg - betáplált nyersanyagokat, például algákat fognak felhasználni.
A Boeing 747-es négy hajtóműve közül csak egy csatlakozott a növényi olajok és kerozin keverékével feltöltött üzemanyagtartályhoz. A többi hajtómű probléma esetén is képes lett volna eljuttatni az utasok nélkül repülő jumbo jetet rendeltetési helyére. A teljes egészében bioüzemanyaggal történő repülés jelenleg nem kivitelezhető, a növényi olajok ugyanis nagy magasságban megfagynak. Azonban a GE és a Boeing is foglalkozik a témával, a Virgin pedig meggyőződéssel állítja, hogy 10 éven belül megvalósíthatóvá válik a növényi erőforrásokkal történő repülés.
Kenneth Richter, a Föld Barátai nevű mozgalom képviselője szerint a próbaút csak egy trükk volt, amivel egyrészről elterelik a közvélemény figyelmét az éghajlatváltozás valódi megoldásairól, másrészt pedig népszerűsítik Branson repülőtársaságát. "Ha egy pillantást vetünk a legfrissebb tudományos kutatásokra, azokból egyértelműen kitűnik, hogy a bioüzemanyag igen kis mértékben járul hozzá a káros anyagok kibocsátásának csökkentéséhez" - idézi szavait a BBC tudósítása. "Ugyanakkor rendkívül aggasztó a bioüzemanyag termelés nagymérvű növekedésének a környezetre és az élelmiszerárakra gyakorolt hatása. Meg kellene állítanunk a repülés fejvesztett előretörését. Jelenleg az Egyesült Királyságban ez az üvegházgázok leggyorsabban növekvő forrása, ezért be kellene szüntetni az iparág pénzügyi támogatását."
Szinte ugyanez volt a Greenpeace vezető tudósának, dr. Doug Parrnak a véleménye is, aki ugyancsak a légiközlekedés korlátozásában látja az egyetlen megoldást a repülésből adódó környezetszennyezésre. "A varázslatos zöld üzemanyag keresése helyett a Virginnek inkább a probléma valódi megoldására kellene összpontosítania, és megálljt kellene parancsolnia a féktelen repülőtér-bővítéseknek."
A fogadtatás igen vegyes volt: a cég tulajdonosa fontos áttörésről beszélt, a környezetvédők pedig gyenge kaszkadőrmutatványnak, egyszerű reklámfogásnak titulálták az eseményt, miközben továbbra is azt hangoztatják, hogy a bioüzemanyag termesztése fenntarthatatlan.
Branson egy kókusszal |
A Virgin Boeing 747-ese London és Amsterdam között teljesítette a távot. Az alapító, Sir Richard Branson szokás szerint személyesen értékelte az elért eredményeket. "Ez az úttörő repülés lehetővé teszi számunkra, akik komolyan gondoljuk a széndioxid kibocsátás csökkentését, hogy kifejlesszük a jövő üzemanyagát" - mondta, hozzátéve, hogy az elkövetkező bioüzemanyagos repülések során a most alkalmazott olajok helyett - melyeket elsősorban a kozmetikai iparban találhatunk meg - betáplált nyersanyagokat, például algákat fognak felhasználni.
A Boeing 747-es négy hajtóműve közül csak egy csatlakozott a növényi olajok és kerozin keverékével feltöltött üzemanyagtartályhoz. A többi hajtómű probléma esetén is képes lett volna eljuttatni az utasok nélkül repülő jumbo jetet rendeltetési helyére. A teljes egészében bioüzemanyaggal történő repülés jelenleg nem kivitelezhető, a növényi olajok ugyanis nagy magasságban megfagynak. Azonban a GE és a Boeing is foglalkozik a témával, a Virgin pedig meggyőződéssel állítja, hogy 10 éven belül megvalósíthatóvá válik a növényi erőforrásokkal történő repülés.
Kenneth Richter, a Föld Barátai nevű mozgalom képviselője szerint a próbaút csak egy trükk volt, amivel egyrészről elterelik a közvélemény figyelmét az éghajlatváltozás valódi megoldásairól, másrészt pedig népszerűsítik Branson repülőtársaságát. "Ha egy pillantást vetünk a legfrissebb tudományos kutatásokra, azokból egyértelműen kitűnik, hogy a bioüzemanyag igen kis mértékben járul hozzá a káros anyagok kibocsátásának csökkentéséhez" - idézi szavait a BBC tudósítása. "Ugyanakkor rendkívül aggasztó a bioüzemanyag termelés nagymérvű növekedésének a környezetre és az élelmiszerárakra gyakorolt hatása. Meg kellene állítanunk a repülés fejvesztett előretörését. Jelenleg az Egyesült Királyságban ez az üvegházgázok leggyorsabban növekvő forrása, ezért be kellene szüntetni az iparág pénzügyi támogatását."
Szinte ugyanez volt a Greenpeace vezető tudósának, dr. Doug Parrnak a véleménye is, aki ugyancsak a légiközlekedés korlátozásában látja az egyetlen megoldást a repülésből adódó környezetszennyezésre. "A varázslatos zöld üzemanyag keresése helyett a Virginnek inkább a probléma valódi megoldására kellene összpontosítania, és megálljt kellene parancsolnia a féktelen repülőtér-bővítéseknek."