Hunter

Célegyenesben a Sikorsky demonstrátora

Közel három évvel ezelőtt jelentette be a Sikorsky Aircraft új fejlesztési programját, az X2 technológiát, ami jelentős változásokat jövendölt a helikopter repülésekben. Idén február utolsó napjaiban bemutatták az első prototípust is, a próbarepülés időpontja azonban még mindig várat magára.

Naponta sok ezren utaznak helikopterrel, köztük politikusok, vezető tisztségviselők, turisták és sokszor élet-halál között lebegő betegek. A helikopterek egyik legfőbb előnye, hogy képesek függőlegesen fel- és leszállni, a fix szárnyú gépekhez viszonyítva azonban lassúak. Például a Sikorsky 12 személyes S-76 jelű helikoptere óránként 285 kilométert tesz meg, míg a hasonló kapacitású, 11 üléses Beechcraft KingAir 350 turbólégcsavaros kisrepülő ennek közel a kétszeresére, 560 km/h sebességre képes. Ezt szeretné megváltoztatni a helikoptergyártás legrégebbi neve, az 1923-ban alapított Sikorsky Aircraft egy olyan helikopter kifejlesztésével, ami sebességben felvenné a versenyt a hagyományos repülőgépekkel. Erre csak a Bell által kifejlesztett tiltrotor, vagy billenőrotor képes, ez azonban mechanikailag rendkívül összetett és költséges rendszer, amit a Sikorsky nem kíván alkalmazni.


A kijevi születésű Igor Sikorsky által létrehozott cég, melynek egyik legismertebb gépe a katonai célokra kifejlesztett Blackhawk, 2005. június 6-án jelentette be egy technológiai demonstrátor megépítését és tesztelését. Az X2 technológián alapuló gépek ugyanúgy manőverezhetők, mint a hagyományos helikopterek, sebességük azonban eléri a 250 csomót (460 km/h), ami legalább 60 százalékkal gyorsabb hagyományos társaikénál.

Az X2 technológia égisze alatt készülő helikopterek jelentősen lerövidítik a repülési időt, ami nagy hatással lehet az utasforgalomra, valamint a mentőhelikopterekre is, melyek már így is a betegszállítás leggyorsabb módszerének számítanak. Az X2 tovább gyorsíthatja azt a módot, amivel eljuttathatják a kritikus állapotú sérülteket a kórházakba, de összességében is a technika alkalmazását a katonai fejlesztésekben bővelkedő cég elsősorban a civil szegmensben képzeli el, ahol az utasszállításban szeretnének területet nyerni a kisrepülőkkel szemben.

"Azzal az alapelvvel indítottuk el az X2 technológiát, hogy a legeredményesebb és legrugalmasabb helikopter az, ami képes jelentős sebességnövekedést produkálni" - nyilatkozott Stephen Finger, a Sikorsky akkori elnöke. "Vásárlóink nagyobb sebességet szeretnének anélkül, hogy fel kelljen áldozni bármit azokból az egyedülálló képességekből, ami a helikoptereket számtalan civil és katonai alkalmazás ideális platformjává tett"

Annak ellenére, hogy a helikopterek csúcssebessége az 1960-as évek óta nem sokat növekedett, a számítógépek, az anyagok, a navigációs rendszerek és a helikopter-technika egyéb meghatározó területeinek fejlődése az utolsó két generációnál példátlan méreteket öltött. A Sikorsky X2 technológiai demonstrátora a legmodernebb repülési fejlesztéseket foglalja magába. Ilyen többek közt a digitális fly-by-wire irányítás, ami a mechanikus és hidromechanikus vezérlést teljes egészében elektromos jelekkel váltja ki, könnyebbé és biztonságosabbá téve a repülést és magát a helikoptert.


Az egész X2 technológia egyik meghatározó eleme a Kamovoknál már bizonyított, ellentétesen forgó merev rotor lapátok, melyek szükségtelenné teszik a farokrotort, ennek a helyét egy integrált segédhajtómű-rendszer foglalja el, ez biztosítja majd a sebességnövekedést. A legtöbb helikopter a géptörzs tetején elhelyezett jókora forgó lapát-koronggal, és a farok oldalán elhelyezett rövidebb lapátokból álló rotorral repül, ami nagyjából a főkorongra merőleges síkban forog. Ennek a farokrotornak a feladata a főkorong által a géptörzsre kifejtett forgónyomaték hatás ellensúlyozása. Az X2 demonstrátor egy koaxiális rotor-rendszerrel rendelkezik. A két rotor ellentétes irányokba forog, kiküszöbölve a forgónyomaték hatást. Az egész gépet aktív vibráció kontrollal látták el, amivel lecsökkenthetők a géptesten kialakuló vibrációk.

A Sikorsky a Schweizer Aircraft segítségével építette meg a demonstrátort, miközben a projektet teljes egészében saját tőkéből finanszírozta. 2007-ben a gép alrendszereinek tesztjei, valamint a földi tesztelések zajlottak, illetve zajlanak jelenleg is, az első próbarepülés időpontját még nem jelentették be. "A kísérleti repülőgépek egy külön világot alkotnak - általában hagyni kell őket, hogy saját tempójukban bontakozzanak ki" - mondta a cég szóvivője, Paul Jackson. "Emiatt nem céloztunk meg még semmilyen időpontot az első repülés számára."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Hawaii #72
    "hogyan rakom be a beteget, ha hátul a rotor megpróbálja beszippantani szegényt és a mentőst a beteg behelyeséekor?"

    A földre leszállva semmi szükség a(z előrehaladásért felelős) farokrotor forgására. A fenébe, eggyel kevesebb ok a fikázásra...
  • trogi #71
    Tessék parancsolni: XH-59 . Erre nem véletlenül bukkantam ám rá, mert volt annó egy sorozat (Haditechnika fiataloknak) , mely egy része a Katonai helikopterekkel foglalkozott, s ott írtak róla pár sort...
  • Epikurosz #70
    Tessék képet, linket beszúrni, ne csak bekiabálni a partvonalról.
  • trogi #69
    Miért hagyták ki Szikorszkij egy korábbi helikopter-tanulmányát, ami ráadásul a leggyorsabb helikopter????? Nem értem.

    (Szikorszkij XH-59)
  • Epikurosz #68
    OFF
    Na, megáll az eszem!
    Ma reggel hallgatom a Kossuth Rádiót, és az egyik "közíró" (annyi közíró van manapság, lásd Babarczy Eszter, Debreceni Jóska stb. stb., hogyha kimész a Blaha Lujza térre és eldobsz egy teniszlabdát, valszeg egy közírót fog fejen találni!) használta az ÉN kifejezésemet. A társadalom kommunikációs fejlődéséről elmélkedve aszongya a drágám: ROVARIZÁLÓDUNK.
    Eppedig az enyém!
    Na, látjátok, így jár az ember, ha nem figyel. Pedig mindig odaírom, hogy
    "(c) Epikurosz, 200x, Minden jog fenntartva! A szomszédok is." , de úgy megy itt e lenyúlás, mint csúcsforgalomban a 4-6-os villamoson.
    A tanulság: Legyél mindig éber! Az ellenség figyel.
    OFF
    :-)
  • Sir Quno Jedi #67
    Régen és ma is használnak betegszállításra helikoptereket, amikbe nem fér beteg, hanem a rögzítő ágyat a gép szárnya, vagy hasa alá kötik hátul, vagy oldalt. Természetesen ennek akkor van értelme, ha a beteg kibírja így a szállítást.
  • Adenoma #66
    betegszállításhoz kicsit alkalmatlan a gép jelen pillanatban. hva teszem a beteget, mikor 2 üléses a gép?
    hogyan rakom be a beteget, ha hátul a rotor megpróbálja beszippantani szegényt és a mentőst a beteg behelyeséekor?

    imádom az ilyen promóciós anyagokat, de ilyen erővel tankerhajók építőelemeinek a nehezékére is lehetne használni, csak KURVÁRA nincs értelme...
  • Epikurosz #65
    Azért észre vesszük...
  • NEXUS6 #64
    Szerintem nem azzal van gond, hogy repülünk, meg utazunk, meg sztendbájon hagyjuk a Tv-nket, meg általában energiát fogyasztunk, hanem hogy eközben a környezetünkbe bevitt és kivett anyagok nincsenek egyensúlyban. Használhatnánk fosszilis energiahordozókat évezredekig (ha lenne annyi), ha kb ua CO2-t, kénsavat miegymást nyeletnénk el, mint amennyit kibocsájtunk!

    Ha ezt nem tudjuk feldolgozni magunkban, akkor valamilyen módon véget fog érni a civilizációnk.
    A csúcspontot már 50 éve elhagytuk, nemrég néztem meg egy amcsi álomautós (50-es évek) kiállítást. Azokba a kocsikban már volt, szervó, meg hifi, meg elektromos ablakemelő, meg klíma, ezek nagyrésze még most sem széria tartozék. És persze volt még 5000 ccm, meg 250 lóerő, meg volt olcsó benzin és végtelen üres utak, és dizájn és anyag.

    Ijesztő emberek ahol most vagyunk, úgy sűlyedünk a nyomorba, hogy észre sem vesszük!
  • Sir Quno Jedi #63
    Hiányos térképpel nem megy. AMúgy meg most is sipákol a GPS nav, ha beállítod, hogy túl gyorsan mész, rád van bízva, hogy megfogadod-e...