Hunter
Célegyenesben a Sikorsky demonstrátora
Közel három évvel ezelőtt jelentette be a Sikorsky Aircraft új fejlesztési programját, az X2 technológiát, ami jelentős változásokat jövendölt a helikopter repülésekben. Idén február utolsó napjaiban bemutatták az első prototípust is, a próbarepülés időpontja azonban még mindig várat magára.
Naponta sok ezren utaznak helikopterrel, köztük politikusok, vezető tisztségviselők, turisták és sokszor élet-halál között lebegő betegek. A helikopterek egyik legfőbb előnye, hogy képesek függőlegesen fel- és leszállni, a fix szárnyú gépekhez viszonyítva azonban lassúak. Például a Sikorsky 12 személyes S-76 jelű helikoptere óránként 285 kilométert tesz meg, míg a hasonló kapacitású, 11 üléses Beechcraft KingAir 350 turbólégcsavaros kisrepülő ennek közel a kétszeresére, 560 km/h sebességre képes. Ezt szeretné megváltoztatni a helikoptergyártás legrégebbi neve, az 1923-ban alapított Sikorsky Aircraft egy olyan helikopter kifejlesztésével, ami sebességben felvenné a versenyt a hagyományos repülőgépekkel. Erre csak a Bell által kifejlesztett tiltrotor, vagy billenőrotor képes, ez azonban mechanikailag rendkívül összetett és költséges rendszer, amit a Sikorsky nem kíván alkalmazni.
A kijevi születésű Igor Sikorsky által létrehozott cég, melynek egyik legismertebb gépe a katonai célokra kifejlesztett Blackhawk, 2005. június 6-án jelentette be egy technológiai demonstrátor megépítését és tesztelését. Az X2 technológián alapuló gépek ugyanúgy manőverezhetők, mint a hagyományos helikopterek, sebességük azonban eléri a 250 csomót (460 km/h), ami legalább 60 százalékkal gyorsabb hagyományos társaikénál.
Az X2 technológia égisze alatt készülő helikopterek jelentősen lerövidítik a repülési időt, ami nagy hatással lehet az utasforgalomra, valamint a mentőhelikopterekre is, melyek már így is a betegszállítás leggyorsabb módszerének számítanak. Az X2 tovább gyorsíthatja azt a módot, amivel eljuttathatják a kritikus állapotú sérülteket a kórházakba, de összességében is a technika alkalmazását a katonai fejlesztésekben bővelkedő cég elsősorban a civil szegmensben képzeli el, ahol az utasszállításban szeretnének területet nyerni a kisrepülőkkel szemben.
"Azzal az alapelvvel indítottuk el az X2 technológiát, hogy a legeredményesebb és legrugalmasabb helikopter az, ami képes jelentős sebességnövekedést produkálni" - nyilatkozott Stephen Finger, a Sikorsky akkori elnöke. "Vásárlóink nagyobb sebességet szeretnének anélkül, hogy fel kelljen áldozni bármit azokból az egyedülálló képességekből, ami a helikoptereket számtalan civil és katonai alkalmazás ideális platformjává tett"
Annak ellenére, hogy a helikopterek csúcssebessége az 1960-as évek óta nem sokat növekedett, a számítógépek, az anyagok, a navigációs rendszerek és a helikopter-technika egyéb meghatározó területeinek fejlődése az utolsó két generációnál példátlan méreteket öltött. A Sikorsky X2 technológiai demonstrátora a legmodernebb repülési fejlesztéseket foglalja magába. Ilyen többek közt a digitális fly-by-wire irányítás, ami a mechanikus és hidromechanikus vezérlést teljes egészében elektromos jelekkel váltja ki, könnyebbé és biztonságosabbá téve a repülést és magát a helikoptert.
Az egész X2 technológia egyik meghatározó eleme a Kamovoknál már bizonyított, ellentétesen forgó merev rotor lapátok, melyek szükségtelenné teszik a farokrotort, ennek a helyét egy integrált segédhajtómű-rendszer foglalja el, ez biztosítja majd a sebességnövekedést. A legtöbb helikopter a géptörzs tetején elhelyezett jókora forgó lapát-koronggal, és a farok oldalán elhelyezett rövidebb lapátokból álló rotorral repül, ami nagyjából a főkorongra merőleges síkban forog. Ennek a farokrotornak a feladata a főkorong által a géptörzsre kifejtett forgónyomaték hatás ellensúlyozása. Az X2 demonstrátor egy koaxiális rotor-rendszerrel rendelkezik. A két rotor ellentétes irányokba forog, kiküszöbölve a forgónyomaték hatást. Az egész gépet aktív vibráció kontrollal látták el, amivel lecsökkenthetők a géptesten kialakuló vibrációk.
A Sikorsky a Schweizer Aircraft segítségével építette meg a demonstrátort, miközben a projektet teljes egészében saját tőkéből finanszírozta. 2007-ben a gép alrendszereinek tesztjei, valamint a földi tesztelések zajlottak, illetve zajlanak jelenleg is, az első próbarepülés időpontját még nem jelentették be. "A kísérleti repülőgépek egy külön világot alkotnak - általában hagyni kell őket, hogy saját tempójukban bontakozzanak ki" - mondta a cég szóvivője, Paul Jackson. "Emiatt nem céloztunk meg még semmilyen időpontot az első repülés számára."
Naponta sok ezren utaznak helikopterrel, köztük politikusok, vezető tisztségviselők, turisták és sokszor élet-halál között lebegő betegek. A helikopterek egyik legfőbb előnye, hogy képesek függőlegesen fel- és leszállni, a fix szárnyú gépekhez viszonyítva azonban lassúak. Például a Sikorsky 12 személyes S-76 jelű helikoptere óránként 285 kilométert tesz meg, míg a hasonló kapacitású, 11 üléses Beechcraft KingAir 350 turbólégcsavaros kisrepülő ennek közel a kétszeresére, 560 km/h sebességre képes. Ezt szeretné megváltoztatni a helikoptergyártás legrégebbi neve, az 1923-ban alapított Sikorsky Aircraft egy olyan helikopter kifejlesztésével, ami sebességben felvenné a versenyt a hagyományos repülőgépekkel. Erre csak a Bell által kifejlesztett tiltrotor, vagy billenőrotor képes, ez azonban mechanikailag rendkívül összetett és költséges rendszer, amit a Sikorsky nem kíván alkalmazni.
A kijevi születésű Igor Sikorsky által létrehozott cég, melynek egyik legismertebb gépe a katonai célokra kifejlesztett Blackhawk, 2005. június 6-án jelentette be egy technológiai demonstrátor megépítését és tesztelését. Az X2 technológián alapuló gépek ugyanúgy manőverezhetők, mint a hagyományos helikopterek, sebességük azonban eléri a 250 csomót (460 km/h), ami legalább 60 százalékkal gyorsabb hagyományos társaikénál.
Az X2 technológia égisze alatt készülő helikopterek jelentősen lerövidítik a repülési időt, ami nagy hatással lehet az utasforgalomra, valamint a mentőhelikopterekre is, melyek már így is a betegszállítás leggyorsabb módszerének számítanak. Az X2 tovább gyorsíthatja azt a módot, amivel eljuttathatják a kritikus állapotú sérülteket a kórházakba, de összességében is a technika alkalmazását a katonai fejlesztésekben bővelkedő cég elsősorban a civil szegmensben képzeli el, ahol az utasszállításban szeretnének területet nyerni a kisrepülőkkel szemben.
"Azzal az alapelvvel indítottuk el az X2 technológiát, hogy a legeredményesebb és legrugalmasabb helikopter az, ami képes jelentős sebességnövekedést produkálni" - nyilatkozott Stephen Finger, a Sikorsky akkori elnöke. "Vásárlóink nagyobb sebességet szeretnének anélkül, hogy fel kelljen áldozni bármit azokból az egyedülálló képességekből, ami a helikoptereket számtalan civil és katonai alkalmazás ideális platformjává tett"
Annak ellenére, hogy a helikopterek csúcssebessége az 1960-as évek óta nem sokat növekedett, a számítógépek, az anyagok, a navigációs rendszerek és a helikopter-technika egyéb meghatározó területeinek fejlődése az utolsó két generációnál példátlan méreteket öltött. A Sikorsky X2 technológiai demonstrátora a legmodernebb repülési fejlesztéseket foglalja magába. Ilyen többek közt a digitális fly-by-wire irányítás, ami a mechanikus és hidromechanikus vezérlést teljes egészében elektromos jelekkel váltja ki, könnyebbé és biztonságosabbá téve a repülést és magát a helikoptert.
Az egész X2 technológia egyik meghatározó eleme a Kamovoknál már bizonyított, ellentétesen forgó merev rotor lapátok, melyek szükségtelenné teszik a farokrotort, ennek a helyét egy integrált segédhajtómű-rendszer foglalja el, ez biztosítja majd a sebességnövekedést. A legtöbb helikopter a géptörzs tetején elhelyezett jókora forgó lapát-koronggal, és a farok oldalán elhelyezett rövidebb lapátokból álló rotorral repül, ami nagyjából a főkorongra merőleges síkban forog. Ennek a farokrotornak a feladata a főkorong által a géptörzsre kifejtett forgónyomaték hatás ellensúlyozása. Az X2 demonstrátor egy koaxiális rotor-rendszerrel rendelkezik. A két rotor ellentétes irányokba forog, kiküszöbölve a forgónyomaték hatást. Az egész gépet aktív vibráció kontrollal látták el, amivel lecsökkenthetők a géptesten kialakuló vibrációk.
A Sikorsky a Schweizer Aircraft segítségével építette meg a demonstrátort, miközben a projektet teljes egészében saját tőkéből finanszírozta. 2007-ben a gép alrendszereinek tesztjei, valamint a földi tesztelések zajlottak, illetve zajlanak jelenleg is, az első próbarepülés időpontját még nem jelentették be. "A kísérleti repülőgépek egy külön világot alkotnak - általában hagyni kell őket, hogy saját tempójukban bontakozzanak ki" - mondta a cég szóvivője, Paul Jackson. "Emiatt nem céloztunk meg még semmilyen időpontot az első repülés számára."