Hunter

Idén ősszel repülhet a plazmahajtású csészealj

Egy új szárny nélküli, csészealj alakú repülőgép prototípusa fog bemutatkozni a Florida Egyetem professzora, Subrata Roy munkájának köszönhetően.

A tudós szerint amennyiben a "szárny nélküli elektromágneses légi jármű" (WEAV) képes a repülésre, végre új korszak köszönthet be a repülőgéptervezésben. "Ha működik és képesek leszünk reptetni, az egy kvantumugrással felérő esemény lenne a repülő tárgyak történetében" - mondta Roy.

A WEAV a magnetohidrodinamika nevű fizikai jelenséget fogja alkalmazni, amit a Tom Clancy regényéből készült Vadászat a Vörös Októberre című film képzeletbeli orosz tengeralattjárója is alkalmazott. Marko Ramius kapitány vízi járművének hajtóművében nem voltak mozgó vagy forgó alkatrészek, elektródák ionizálták a vizet, ami kiáramolva a tengeralattjáró hátsó traktusán hangtalanul hajtotta előre a hadigépezetet. Roy szerint ez az alapelv ugyanúgy alkalmazható a levegőben is akárcsak a vízben, más kérdés hogy a 90-es években tengeralattjárók esetében már megpróbálkoztak a megvalósítással, a végeredmény azonban teljes egészében hatástalannak bizonyult, így a japán-amerikai Yamoto projekt feledésbe merült, de ez egy másik történet.

A WEAV-ban két különböző elektróda sorozatot helyeznek el egy vékony kerámia lapon. Az egyik sorozat a repülőgép tetejére és aljára kerül, ami az ionizált levegőt lefelé mozgatva felhajtóerőt képez. Egy másik sorozat a gép oldalán kap helyet, ez biztosítja az előrehaladást. Az elektródák egy vezető folyadékot állítanak elő a környező levegő plazmává ionizálásával. A plazmán elektromos áram átvezetésével nyert erő hatással van a közeg áramlására és mozgásra bírja a szerkezetet.



Bár a gépben nincsenek mozgó alkatrészek, maga a WEAV forogni fog, akárcsak a régi amerikai mozifilmek csészealjai, biztosítva a szerkezet stabilitását, valahogy úgy, ahogy egy puskacső forgásra kényszeríti a lövedéket hogy az egyenesen repüljön. Nem ez lesz az első magnetohidrodinamikát alkalmazó repülőgép, teszi hozzá Anthony Colozza, a NASA Glenn Kutatóközpontjának munkatársa. Nyolc évvel ezelőtt egy NASA csapat már kísérletezett az ionizált levegő meghajtással egy külső energiaforráshoz csatlakoztatott repülőszerkezet levegőben tartásához. "Amikor sikerült elérniük a kitűzött célt, azt hitték valami csodát műveltek, egy anti-gravitációs gépet alkottak, és minden ilyesmi" - mondta Colozza. "Aztán berakták egy vákuumkamrába és a szerkezet meg sem mozdult"

Az új repülőgépnek levegőre, vagy legalább mágneses mezőre van szüksége a működéshez, tehát a világűrben ezzel aligha repkedhetünk, különösen a bolygóközi utazásokra alkalmatlan.

Roy becslése szerint az első próbarepülésre akár már az ősszel sor kerülhet, siker esetén pedig elkezdhetnek nagyobb méretekben is gondolkozni, a prototípus ugyanis csak 15 centiméter átmérőjű. A projektet már most nagy érdeklődés övezni, a NASA és az Egyesült Államok Légiereje egyaránt szerződést kötött Roy-jal, és az UFO elméletek gyártói is kíváncsian figyelik a történéseket.

Roy magabiztosan tekint a jövőbe, pedig nem tűnik egyszerűnek egy plazma meghajtású gép repülésre bírása, különös tekintettel arra, hogy a magnetohidrodinamikus elv elég sok energiát igényel, Roy gépe pedig egy fedélzeti akkuval fog üzemelni. A hajtómű Roy a Légierő által finanszírozott plazma aktuátor kutatásának eredménye, a prototípus legyártása pedig az egyetem műszaki és űrrepülési mérnöki karának, valamint villamos- és számítástechnikai mérnöki karának közös projektje lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Flanigan #84
    no de nem mert a hiperhajtomunek hatalmas nagy energiára van szuksége és egy brutális mágneses mezot hoz létre
  • Flanigan #83
    de ha a gépnek mágneses mezore van szuksége akkor nem tudom hogy a hiperhajtomu én szerintem boségessen kielégétené a gépet
  • Epikurosz #82
    Beh szobatiszta lett itt vki..
  • teddybear #81
    Tény szegeztem le.

    Én csak olyasmit állítok, amit tudok, nem pedig hirtelenjében kitaláltam. Nem szoktam teleszemetelni egy topikot sem, oda nem illő hozzászólásokkal.

    "Persze, itt lehet, hogy tévedtem, mert minél sebesebben megy a repcsi, annál jobban torlódik a levegő, és az aerodinamika annál inkább érvényesül."

    Ez csak fékezi a repülőgépet, azaz a sebességét csökkenti, de nem akadályozza az irányváltást. Ami akadályozza az Newton első, és második törvényében leírt, a testek fizikai tulajdonsága.
    Itt olvashatsz róla!
  • Epikurosz #80
    A baj csőstül jöhet.
  • Epikurosz #79
    Na, végre!
  • Epikurosz #78
    nE NAGYképűsködj!

    Azt próbáltam magyarázni, hogy egy bizonyos sebesség felett a repcsi formája annyira nem számít, mindenképp kell erő az irányváltáshoz. Persze, itt lehet, hogy tévedtem, mert minél sebesebben megy a repcsi, annál jobban torlódik a levegő, és az aerodinamika annál inkább érvényesül. Ezt tehát visszavonom, ünnepélyesen!

    Vákuumban meg tényleg nem számít az űrhajó alakja, akár a Spielberg által ábrázolt fagyi formájú is lehet, DE: c közeli sebességeknél, a csillagközi ritka anyag is besűrűsödhet, és ugyanott vagyunk, ahol a part szakad.
  • teddybear #77
    Ajánlom figyelmedbe Newton törvényeit, ha esetleg hozzá akarsz olvasni.

    Az irányváltáshoz mindig kell energia, ezt a hagyományos repülőgépeknél a kormányfelületeken felébredő aerodinamikai erők, gépjárműveken az abroncsokon fellépő súrlódás adja. Ha kerek a repülőgéptest, és nincs vezérsík, akkor csak a hajtómű energiáját lehet felhasználni az irány megváltoztatására.
  • teddybear #76
    Epikurosz, ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna.

    Először, minél gyorsabb vagy, annál nagyobb a mozgási energiád, nehezebb befolyásolni az irányt.
    Másodszor, ez nem repül vákuumban. Csak közegen belül képes. Hogy ez levegő, vagy tengervíz, tökmindegy.
  • Epikurosz #75
    Tudod, egy bizonyos v felett, pláne vákuumban, tökmindegy.