• kvp
    #69
    "AZ utolsó felélvel azért vitatkoznék. A MANPAD találatot bekapott gép Irak felett is Airbus volt és elég komoly strukturális kárral szállt le, durván tették oda és mégsem esett szét."

    Az egy A300-as volt. Az utolso meg fembol keszult, fly by wire nelkuli, hagyomanyos gep. 1972-es technika, az airbus-ok mai hibai nelkul, teljesen hidraulikus kormanyrendszerrel es annak ismert, de kezelheto gondjaival. Az elso die by wire rendszer es az elso kompozit strukturalis elemek az A320-asokra kerultek, 12 evvel kesobb. (es ezert van meg mindig 1978-as elektronika az uj airbus-okon is, az A380-ig gyakorlatilag az A320 terveit foltozgattak)

    Az airbus-okban az A320 ota a szamitogep vedi a gepet a pilota altal kiadott a gepnek tul nagy megterhelest jelento parancsoktol. Ha a szamitogep leall vagy kikapcsoljak, akkor ez a vedelem megszunik es a pilota egy rossz mozdulatatol szeteshet a gep. A masik gond, hogy nincs teljes koru redundans vezerles, tehat fly by wire helyett mondjuk mechanika vagy hidraulika. (esetleg egy analog elektromos szervo rendszer, bar ezt az uj A380-on mar elvileg potoltak, idovel meglatjuk hogyan)